Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3 v lapsi lyö toisia lapsia päiväkodissa, olen ihan loppu tilanteeseen

Vierailija
24.03.2024 |

Meillä on rauhallinen koti, elämässämme ei ole tapahtunut mitään isoja muutoksia. Ehjä ydinperhe ollaan. Aina on opetettu lapselle käytöstapoja ja oltu tarkkoja siitä. Emme ole mitään kaverivanhempia, vaan todella huolehditaan rajoista. Vietetään yhdessä perheenä aikaa, lapsi ei ole ylipitkää päivää päiväkodissa. Lapsi on terve ja tyytyväinen suurimman osan ajasta.

Tänä vuonna 3 v täyttänyt lapsi on alkanut päiväkodissa lyömään toisia lapsia (tällaista käytöstä ei ollut ennen päiväkodin aloitusta ja päiväkodissakin lapsi on ollut jo puoli vuotta). Välillä lapsi lyö myös meitä vanhempia, kun on turhautunut. Joka kerta kielletään lyömästä ja huolehditaan, että lapsi ei pääse lyömään uudelleen. Lapsi osaa pyytää oma-aloitteisesti anteeksi, kun näkee toisen pahan mielen lyömisen takia. Silti lapsi saattaa uudestaan lyödä taas seuraavana päivänä, vaikka sanotaan, että ei saa lyödä. Lyöminen ei ole loppunut, vaikka on joka kerta asiaan puututtu napakasti.

Nyt tilanne on mennyt siihen, että päiväkotikaverit ovat jo alkaneet puhumaan kotonaan, että lapsemme lyö. Tuntuu todella pahalta, sillä olemme todella yrittäneet puuttua asiaan eikä lapsi ole lopettanut lyömistä. Pelottaa, että lapsi on kohta kokonaan ilman kavereita käytöksensä takia. Mitä ihmettä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä, että lyöminen loppuisi? Ja kaipaan asiallisia vastauksia, ei mitään "antakaa lapsi adoptioon" -tyylisiä vastauksia.

Kommentit (224)

Vierailija
101/224 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin lapsi saattaa aivan yhtäkkiä tönäistä, jos ärsyyntyy jostain. Ei noita tilanteita aina aikuisena pysty ennakoimaan. Tai ehdi väliin, kun lapsi suuttuu sekunnissa ja tönäisee vieressä olevaa vanhempaa.

Huhhuh. Pelottava lapsi.

Vierailija
102/224 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miten voi olla, että aikuinen ei saa estettyä lasta lyömästä? Aikuisella on lapseen nähden totaalinen fyysinen ja psyykkinen ylivoima.

Tuo on ihan samaa tasoa kuin se jos leijona tulisi valittamaan, että ei pysty estämään kanaa lyömästä itseään."

Sitä ylivoimaa ei voi käyttää koska lastenoikeudet takaavat lapselle koskemattomuuden. Varhaiskasvattajana olisin oikeudessa jos ottaisin lapsesta kiinni.

Ethän sinä silti varhaiskasvattajana huolehdi lapsen koskemattomuudesta. Koska annat toisen lapsen lyödä toista lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/224 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aoua, olen vissiin ollut täysin epänormaali lapsi kun en koskaan lyönyt ketään. Eläimillekkin, jopa hyönteisille, olin aina tosi kiltti.

Normaalius ei tarkoita sitä, että kaikki ovat samanlaisia. Se sinun pitäisi tietää jo tuossa vaiheessa, kun näköjään osaat kirjoittaa nettiin.

Vierailija
104/224 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä!

Täällä sama tilanne. Normaalia pienillä lapsilla. Puututaan joka kerta lyömiseen välittömästi ja kerrotaan miksi ei saa lyödä. Keskustellaan paljon lapsen kanssa tunteista ja sanoitetaan niitä. Esikoisen kanssa ei ollut tätä ongelmaa.

Positiivinen palaute hyvästä käytöksestä vahvistaa lapsen itsetuntoa ja lisää parempaa käytöstä. Leikitpä hienosti siskon kanssa, olitpa ystävällinen kun annoit lapion x:lle, kylläpä osasit olla rauhallinen, vaikka veli sinua härnäsi jne. Tätä ollaan nyt lisätty ja ollaan huomattu että on auttanut ja lapsi on kovin ylpeä kun on huomioinut paremmin muita.

Ei ole lyöminen normaalia. Sitä paitsi jos luulet, että vanhemmuus on vain kivaa sanoitusta ja lässytystä, lapselle mukavaa keskustelua ja muuta positiivisuutta ja päivänpaistetta, olet kyllä vähän pihalla. Et voi olla lapsesi kaveri.

Vierailija
105/224 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aoua, olen vissiin ollut täysin epänormaali lapsi kun en koskaan lyönyt ketään. Eläimillekkin, jopa hyönteisille, olin aina tosi kiltti.

Normaalius ei tarkoita sitä, että kaikki ovat samanlaisia. Se sinun pitäisi tietää jo tuossa vaiheessa, kun näköjään osaat kirjoittaa nettiin.

Normaalius ei myöskään tarkoita, että toisia tuhoava käytös on normaalia.

Eri

Vierailija
106/224 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko ihan ohimenevä vaihe? Puhu siellä päiväkodissa asiasta. Et sä kotona voi vaikuttaa siihen, mitä päikyssä tapahtuu. Meilläkin 2-vuotias keksii välillä kaikenlaista väkivaltaista aktiviteettia varsinkin väsyneenä. En ole vielä pitänyt epänormaalia. Hyvä vaan, että oppii monenlaisia taitoja, joita voi sitten oppia hallitsemaan.

Järkyttävää. Mietitkö sekuntiakaan niitä lapsia, jotka sun lapsen väkivaltaisuudesta joutuu kärsimään???

Miten päikoti voi puuttua väkivaltaan, jos vanhempienkin mielestä kyseessä on "hyvä taito"?

Sulla ei taida olla mitään kokemusta pienistä lapsista? Ihmisyyteen kuuluu monenlaista ja pieni lapsi oppii sen kaiken, mutta kaikkia näitä "taitoja" ei voi eikä saa käyttää arjessa, kun lapsi kasvaa. Jos kasvattaja vain kauhistelee lapsen kehitystä eikä uskalla kasvattaa niin ollaan isoissa ongelmissa. 

Vierailija
107/224 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaali lapsi. Päiväkodissa on koulutettu henkilökunta, jonka pitäisi siellä olla ohjaamassa lasta toisenlaiseen käytökseen ja tarvittaessa löytää ratkaisuja, jotka tukisivat lapsen kasvua ja kehitystä. Ole rohkeasti yhteydessä päiväkotiin ja pyydä kasvatuskeskustelua. Siellä voi käydä läpi esim. missä tilanteissa tuota käytöstä esiintyy ja mitä toimia tekevät, että aikuinen voisi niissä tilanteissa ohjata lasta ilmaisemaan itseään muulla tavalla. 

Ai normaali? Joo ihan varmaan, hah hah hah!

Kyllä ihan normaalia on. Tosin kuin aikuisen kirjoittamana tämä sinun vastauksesi. 

Minusta väkivaltaisuuden normalisoiminen on huolestuttavaa. Etenkin aikuisen kirjoittamana.

Väkivaltaisuus kuuluu lapsen normaaliin kehityskaareen, ja aikuisten tehtävä on asettaa sille rajat eli nollatoleranssi ja auttaa lasta oppimaan käytöksestä pois.

Eri lapset ovat erilaisia: toiset ovat pelokkaita, toiset alistuvia, toiset aktiivisempia ja jotkut käyttävät helpommin väkivaltaa kuin toiset. Nämä taas johtuvat mm. erilaisista temperamenteista. Lapsen haasteissa, mitä ne kenenkin kohdalla ovat, häntä auttaa aikuinen, jotta lapsi oppii pärjäämään maailmassa ja yhteiskunnan jäsenenä.

Vierailija
108/224 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä tätä ap:n lasta tunnu aikuiset auttavan, kun saa jatkaa väkivaltaista käytöstään niitä alistuvia lapsia kohtaan. Mutta eihän se mitään, kun se kuuluu vaan temperamenttiin.

Vierailija
109/224 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni löi surutta toisia. Puhuimme, kuinka toiseen sattuu. Totesi hämmentyneenä, " ei minuun satu lyödessä". Ohjeistus, miltä kipu tuntuu, lopetti lyömisen.

Vierailija
110/224 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuo lyöminen on saatava loppumaan välittömästi. Lässytykset pois. Lapselle on tehtävä selväksi, että toisia ihmisiä (tai eläimiä) EI LYÖDÄ!

Vierailija
111/224 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain se on lyömään oppinut ei kukaan synny lyömään ketään. Mun lapsi keksi alkaa puremaan muita kun sai ensin esimerkkiä toiselta lapselta. Loppui semmoinen käytös kuin seinään heti ku vaihettiin päiväkotia. Minä vaihtaisin päivähoitopaikkaa/koulua heti.

Vierailija
112/224 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun lapsella on uhmaikä:) Kun olin hänen ikäisensä suuttuessani raavin ja purin läheisiäni niin kovasti, että mun kanssa oltiin ihan hädässä. Minusta tuli kuitenkin täysin normaali ja tasapainoinen aikuinen. 

Tuo hyvinkin toimii kotona, mutta päivähoidossa muiden lasten ei tule kärsiä väkivallasta.

Vierailija
113/224 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te kaikki vanhemmat ootte itekkin epäempaattisia, ei mikään ihme että lapsikin on. Tällä palstalla lyödään vaikka kuollutta sikaa ja sitten ihmetellään miksi omatkin lapset lyö. Menkää itteenne.

Vierailija
114/224 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain se on lyömään oppinut ei kukaan synny lyömään ketään. Mun lapsi keksi alkaa puremaan muita kun sai ensin esimerkkiä toiselta lapselta. Loppui semmoinen käytös kuin seinään heti ku vaihettiin päiväkotia. Minä vaihtaisin päivähoitopaikkaa/koulua heti.

Lapsi nimenomaan syntyy lyömään ja siitä opitaan pois. Ei se ole mikään hätääntymisen aihe. Kasvatus näkyy yleensä viiveellä ja voi tuntua turhauttavalta, kun lapsi ei usko mitä sanotaan. Kyllä se oppi menee perille, mutta se vaatii lisää kasvua. Pieni lapsi muutuu joka päivä. En tosin usko, että ap:lla on mitään lapsia, kun on näin hämmentynyt.

Vierailija
115/224 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni löi surutta toisia. Puhuimme, kuinka toiseen sattuu. Totesi hämmentyneenä, " ei minuun satu lyödessä". Ohjeistus, miltä kipu tuntuu, lopetti lyömisen.

Käsittämätöntä, ettei lapsi tajua, että lyöminen sattuu kohdetta, vaan surutta mätkii toisia. Hyvä, jos ohjeistus meni lopulta perille.

Vierailija
116/224 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole lapsia, mutta yhdellä ystävälläni oli tälläinen tilanne päiväkodissa. Ystäväni tyttären päiväkotiryhmässä oli yksi poika, joka löi muita lapsia eikä tilannetta saatu kuriin ennen kun ystäväni jäi odottamaan päiväkodille kun tämän pojan isä tuli hakemaan lastaan, ystäväni ilmoitti että jos vielä kerran tämä poika lyö hänen tytärtään, ystäväni lyö tätä pojan isää. Siihen loppui.

Vierailija
117/224 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaali lapsi. Päiväkodissa on koulutettu henkilökunta, jonka pitäisi siellä olla ohjaamassa lasta toisenlaiseen käytökseen ja tarvittaessa löytää ratkaisuja, jotka tukisivat lapsen kasvua ja kehitystä. Ole rohkeasti yhteydessä päiväkotiin ja pyydä kasvatuskeskustelua. Siellä voi käydä läpi esim. missä tilanteissa tuota käytöstä esiintyy ja mitä toimia tekevät, että aikuinen voisi niissä tilanteissa ohjata lasta ilmaisemaan itseään muulla tavalla. 

Ai normaali? Joo ihan varmaan, hah hah hah!

Kyllä ihan normaalia on. Tosin kuin aikuisen kirjoittamana tämä sinun vastauksesi. 

Minusta väkivaltaisuuden normalisoiminen on huolestuttavaa. Etenkin aikuisen kirjoittamana.

Nyt sekoitat "väkivallan normalisoinnin" ja "normaalin käytöksen taaperolle". Ei ne ole sama asia, vaikka näihin yrität laittaa yhtälaisuusmerkit. 

Taaperolle on myös normaalia paskantaa housuun, mutta ei se tarkoita että "normalisoidaan housuun paskominen". Taapero tekee paljon asioita, jotka on ikäiselleen normaaleita, mutta joista kuuluu kasvaa pois. 

Vierailija
118/224 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lisään, että et itse muista millainen olet ollut 2-3 vuotiaana. Vai oletko kysynyt sinua hoitaneilta, löinkö koskaan ketään? Etkö muka koskaan edes yrittänyt huitaista kädelläsi? En usko. Kyllä se on niin refleksi pienille.

- eri 

Vierailija
119/224 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meille kädellisille on ihan luontaista että käytetään käsiämme "välineinä". Älä nyt viitsi. Ei kaikki, osa on tosi rauhallisia tai alistuviakin, mutta toiset heiluu koko ajan. 

Vierailija
120/224 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä, ettei lapsi tajua, että lyöminen sattuu kohdetta, vaan surutta mätkii toisia. Hyvä, jos ohjeistus meni lopulta perille.

On hullumpiakin asioita joita lapsi ei tajua ilman opettamista. Kuten alleen laskeminen, että kannattaako se. Mikä siinä on ihmeellistä? Samanlainen tollo olet itse ollut vaippaikäisenä. Et vaan muista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme