Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pitkä rahaton kausi edessä

Vierailija
24.03.2024 |

Äitini on 62v. Hän sai perjantaina irtisanomis-ilmoituksen, työ loppuvat vappuaattona, huhtikuun viimeisenä, koko yritys siirtyy viroon. Laskimme päivällä että hänellä on 6 viikkoa kertyneitä kesälomia, joilta ei saa päivärahaa, on selvittävä sillä lomapalkka-puolikkaalla, eli n 1200€:lla. Sitten tulee ilmeisesti se 10 päivän alkukarenssi.

Laskimme että hän alkaa ansaitsemaan ansiosidonnaista vasta 24.6 alkaen ja siitä 4 viikkoa että saa tehdä päiväraha-hakemuksen. Sitten käsittelyyn menee 2 viikkoa. Eli kun saa vappuna n 3000 euroa käteen, sillä on pärjättävä 9. elokuuta asti. Aika hurjaa. Onko tämä tosiaan nyt tämmöinen, tämähän on aivan perxxxtä.

Mietimme pakolliset menot kolmelta kuulta elokuun alkuun, eli asuntoyhtiön yhtiövastikkeet 1200€, autolainan lyhennykset 390€, sähkölaskut 100€, puhelinlaskut 100€. Siinä sitten elät lähes elokuun puoliväliin 1200 eurolla, se tekee 400 euroa kuukaudelle kaikkeen muuhun elämiseen. Onneksi hän ei polta tupakkaa...

Uudesta työpaikasta ei ole toivoakaan, mitään ammattia vastaavia paikkoja ei täällä ole. Osakehuoneiston vuokraus saattaisi olla vaihtoehto ja äiti tulee meille kesäksi lastenhoitajaksi, mutta kuka vuokraa kesäksi kerrostalo-kämpän? Onneksi hänellä on luottokortti jossa yli tonnia käytettävää limiittiä, jos tulee hätä. Mutta miten ne maksaa takaisin...

Kertokaas luovia ratkaisuja miten äkillisen finanssikriisin voisi rahoittaa?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon elänny tolla 400e kuukausessa monta vuotta

Vierailija
2/34 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis loma-ajalta maksetaan myös palkkaa lomarahan päälle. Eiköhän tuo tuleva dumma ole suurempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän saa ensi viikolla tilin, siitä kylmästi talteen kaikki liikenevä. Sitten lopputilistä talteen niin paljon kuin voi. Ja sitten toki auton myynti, jos suinkin mahdollista. Samalla loppuvat autovero- ja vakuutusmaksut. Suurin virhe olisi käyttää autosta saadut rahat kesän elämiseen, ei hänen pitää maksaa autolaina pois, siinä loppuu korkomaksut, se on kallista rahaa.

Jos työpaikkoja ei ole, onko äidilläsi yritysunelmia? Nyt on toki huono aika perustaa uutta yritystä, mutta saisiko siitä edes satasen-kaksi kuussa lisää vaikka tekisi 10-14 tunnin päiviä kesällä? Toki pitää miettiä, tarvitseeko auton yritystoimintaan. Eli monimutkaiset asiat joissa paljon huomioon otettavia asioita. Mutta kyllä se siitä järjestyy, jos on toiminnan ihminen.

Nyt ei saa jäädä virran vietäväksi, kun kerran tiedetään että edessä on koski... On uitava johonkin suuntaan.

Vierailija
4/34 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis loma-ajalta maksetaan myös palkkaa lomarahan päälle. Eiköhän tuo tuleva dumma ole suurempi.

kuka maksaa? et saa mitään vanhaa lomaltapaluurahaa, kun työsuhde on loppunut!

Vierailija
5/34 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen ajatus on, ettö miten 62-vuotiaalla on vielä asuntolainaa ja miksei ole yhtään säästöjä? Kohta eläkeikäinen.

Vierailija
6/34 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lukee asuntolainaa? Autolainaa on, ei asuntolainaa.

Vierailija
7/34 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa nyt on ihan kaikki luultu väärin.

Vierailija
8/34 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös 62 vuotias nainen ja minulla on säästöjä noin 50 000 euroa. Miten äitisi ei ole saanut mitään säästöön? Menot väheni huomattavasti, kun lapset muuttivat omilleen ja minulta alkoi jäädä rahaa säästöön. Tällä hetkellä saan palkkaa nettona noin 2700 euroa ja siitä jää säästöön noin noin tonni kuukaudessa.

Vierailija
9/34 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös 62 vuotias nainen ja minulla on säästöjä noin 50 000 euroa. Miten äitisi ei ole saanut mitään säästöön? Menot väheni huomattavasti, kun lapset muuttivat omilleen ja minulta alkoi jäädä rahaa säästöön. Tällä hetkellä saan palkkaa nettona noin 2700 euroa ja siitä jää säästöön noin noin tonni kuukaudessa.

Sulla on hyvä palkka, siitä on hyvä laittaa säästöön. Monella netto on tuon 1700 joka sinulla jää elämiseen säästöön laittamisen jälkeen.

Vierailija
10/34 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtisanomis viiva ilmoituksen. Lomapalkka viiva puolikkaalla. Kerrostalo viiva kämpän.

Looooolllll!

Tai siis loooo viiva llllll

Onko sulle jo diagnoosi annettu?  Tuossa voit tehdä testin

https://www.neuromoninaiset.fi/testit

Vierailija
11/34 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loma-ajalta maksetaan täysi palkka + 9%:n lomaraha. Vuosiin ei ole maksettu mitään lomaltapaluu rahaa vaan lomarahaa.

Vierailija
12/34 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli äidilläsi jää kaikkien välttämättömien kulujen jälkeen 400€/kk käyttörahaa, on se aivan normaali ja kohtuusumma. Iso osa työssäkäyvistä yksin asujista tulevat tuolla summalla toimeen, kun on pakko. Kait äitisi nyt jo voi kulutustaan vähentää tuohon summaan, niin elokuuhun menee jo rutiinilla. 

Sitten voitte valittaa, kun uutta työtä ei ole löytynyt ja ansiosidonnaiselta siirrytään työmarkkinatuelle eläkkeeseen asti. Tällä hetkellä työmarkkinatuki on 590€/kk, siinä uudet mietinnät, miten pärjätään. Nyt hänellä menee hyvin pitkän aikaa.

Vierailija
13/34 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuka maksaa? et saa mitään vanhaa lomaltapaluurahaa, kun työsuhde on loppunut!

Kyllä se sisältyy lomarahaan..."lopputili ja lomarahat"

Vierailija
14/34 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. 

Minusta nuo summat kuulostaa suurilta. Asun itse maassa, jossa työttömänä en saanut yhtään mitään kädenojennuksia valtion puolelta. Oli pärjättävä säästöillä. Joten uskon että äitisi pärjää vallanmainiosta noilla summilla.

Vierailija
15/34 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. 

Minusta nuo summat kuulostaa suurilta. Asun itse maassa, jossa työttömänä en saanut yhtään mitään kädenojennuksia valtion puolelta. Oli pärjättävä säästöillä. Joten uskon että äitisi pärjää vallanmainiosta noilla summilla.

Samaa mieltä, työttömyyskorvaukset pitäisi lopettaa kokonaan, jokaisen on itse hankittava elantonsa, ei mitään valtio elättää -meinikiä. Ameriikan meno tänne tässäkin asiassa. Se pelaa jolla on rahaa.

Vierailija
16/34 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kermapeppujen murheita. Äidilläsi on elämänkokemuksen tuomaa viisautta, oletan. 400 riittää väliaikaiseksi käyttörahaksi oikein hyvin, moni elää pitkäänkin tuolla summalla, vähemmälläkin.

Vierailija
17/34 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikos kannattanut töissä ollessa säästää ja sijoittaa? Nyt sais sijoituksista ainakin rahaa.

Vierailija
18/34 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko auto pakollinen? 

Vierailija
19/34 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä lukee asuntolainaa? Autolainaa on, ei asuntolainaa.

No miten 62-vuotiaalla on vielä autolainaa? Minä olen 43 ja olen jo vuosia ostanut autoni ilman lainaa. Tämän hetkiseen autooni maksoin välirahaa reilu 20 000.

Vierailija
20/34 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ensimäisen päivärahahakemuksen saa tietääkseni tehdä jo kahden viikon työttömyyden jälkeen. Sen jälkeen voi tehdä neljän viikon välein. Itse olen kyllä pitänyt järkevämpänä hakea tuet kerran kuussa, kun kaikki muutkin laskut maksetaan kerran kuussa. Ja on helpompi sitten sovitella mahdollisia palkkoja, kun palkanmaksukausi on sama kuin työttömyyspäivärahakausi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi