pitkä rahaton kausi edessä
Äitini on 62v. Hän sai perjantaina irtisanomis-ilmoituksen, työ loppuvat vappuaattona, huhtikuun viimeisenä, koko yritys siirtyy viroon. Laskimme päivällä että hänellä on 6 viikkoa kertyneitä kesälomia, joilta ei saa päivärahaa, on selvittävä sillä lomapalkka-puolikkaalla, eli n 1200€:lla. Sitten tulee ilmeisesti se 10 päivän alkukarenssi.
Laskimme että hän alkaa ansaitsemaan ansiosidonnaista vasta 24.6 alkaen ja siitä 4 viikkoa että saa tehdä päiväraha-hakemuksen. Sitten käsittelyyn menee 2 viikkoa. Eli kun saa vappuna n 3000 euroa käteen, sillä on pärjättävä 9. elokuuta asti. Aika hurjaa. Onko tämä tosiaan nyt tämmöinen, tämähän on aivan perxxxtä.
Mietimme pakolliset menot kolmelta kuulta elokuun alkuun, eli asuntoyhtiön yhtiövastikkeet 1200€, autolainan lyhennykset 390€, sähkölaskut 100€, puhelinlaskut 100€. Siinä sitten elät lähes elokuun puoliväliin 1200 eurolla, se tekee 400 euroa kuukaudelle kaikkeen muuhun elämiseen. Onneksi hän ei polta tupakkaa...
Uudesta työpaikasta ei ole toivoakaan, mitään ammattia vastaavia paikkoja ei täällä ole. Osakehuoneiston vuokraus saattaisi olla vaihtoehto ja äiti tulee meille kesäksi lastenhoitajaksi, mutta kuka vuokraa kesäksi kerrostalo-kämpän? Onneksi hänellä on luottokortti jossa yli tonnia käytettävää limiittiä, jos tulee hätä. Mutta miten ne maksaa takaisin...
Kertokaas luovia ratkaisuja miten äkillisen finanssikriisin voisi rahoittaa?
Kommentit (34)
LASKUVIRHE pankissa äitisi eduksi! Hän saa lopputilin ja lomarat, sekä irtisanomisajan palkan. PIENENTÄKÄÄ veroprosentti nyt vastaamaamaan loppuvuoden tuloja, jolloin käteen jää viimeisistä palkoista enemmän.
Soittaisin palkanlaskentaan ja kysyisin paljonko tulee rahaa? Ja miten lopputili, lomakorvaukset ym maksetaan. Voiko lomia pitää jo nyt niin työsuhteen loppuessa ei jää pidettäväksi lomia ennenkuin työttömyyskorvaukset alkaa. Entä voiko jo jäädä varhennetulle osa aika eläkkeelle?
Pienentäisin veroprosenttia nyt, jos on tiedossa tulojen pienentyminen.
Pienempi asunto palvelujen vierestä. Vuokralle ja myyntirahat piiloon, jolloin saa paremmin tukia ja kulut ovat pienet. Jemmarahaa sitten jos jotain tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lukee asuntolainaa? Autolainaa on, ei asuntolainaa.
No miten 62-vuotiaalla on vielä autolainaa? Minä olen 43 ja olen jo vuosia ostanut autoni ilman lainaa. Tämän hetkiseen autooni maksoin välirahaa reilu 20 000.
Eli olet ollut typerä ja käyttänyt KALLEINTA omaisuutta PASKIMMAN omaisuuden hankkimiseen. Auto ja muut arvoa menettävät käyttöomaisuuserät hankitaan aina velalla, jos vain velkaa on järkihintaan saatavilla,Ja jos on taloudellinen pakka kunnossa niin sitä on saatavilla ja suorastaan tyrkytetään.
Miksi joku 20000-30000 Euron auto pitäisi ostaa lainalla? Jos vaikka omaisuutta on kämppä ja tähän päälle sijoitukset? Itse en ole 35V iän jälkeen ottanut autolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lukee asuntolainaa? Autolainaa on, ei asuntolainaa.
No miten 62-vuotiaalla on vielä autolainaa? Minä olen 43 ja olen jo vuosia ostanut autoni ilman lainaa. Tämän hetkiseen autooni maksoin välirahaa reilu 20 000.
Eli olet ollut typerä ja käyttänyt KALLEINTA omaisuutta PASKIMMAN omaisuuden hankkimiseen. Auto ja muut arvoa menettävät käyttöomaisuuserät hankitaan aina velalla, jos vain velkaa on järkihintaan saatavilla,Ja jos on taloudellinen pakka kunnossa niin sitä on saatavilla ja suorastaan tyrkytetään.
Miksi joku 20000-30000 Euron auto pitäisi ostaa lainalla? Jos vaikka omaisuutta on kämppä ja tähän päälle sijoitukset? Itse en ole 35V iän jälkeen ottanut autolainaa.
Siksi kun sille 20-30 k€ saa PAREMMAN tuoton sijoituksissa kuin mitä se autolainan korko on. Autolainoja saa nyttenkin negatiivisilla realisilla koroilla. Mitä helvetin järkeä ottaa rahaa pois sijoituksista joiden reaalinen tuotto on 6-8%.
Vierailija kirjoitti:
Siis loma-ajalta maksetaan myös palkkaa lomarahan päälle. Eiköhän tuo tuleva dumma ole suurempi.
Jos työsuhteen päättyessä on pitämättömiä lomia, maksetaan niiden ajalta palkka lomakorvaus-nimikkeellä. Lomarahan maksaminen näiden pitämättömien lomien osalta riippuu sovellettavasta TESistä, joissakin voi esim. olla säännös, jonka mukaan ennen lomanmääräytymisvuoden päättymistä ansaitulta pitämättömän loman osalta maksetaan myös lomaraha. Tämä kannattaa tarkistaa TESistä.
Lomakorvaus on saman suuruinen kuin vastaavan ajan palkka, eli tavallaan äitisi työttömyys alkaa 6 vkoa työsuhteen päättymisen jälkeen, koska siihen asti hänen kk-ansionsa eivät ole muuttuneet työssäoloaikaan verrattuna.
Jos työsuhde kesti vähintään viisi vuotta ja irtosanomisperusteina oli tuotannolliset ja taloudelliset syyt, niin silloin voinee saada muutosturvarahaa https://www.kela.fi/muutosturvaraha
Tuen saamisen ehtona on, että on ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi 60 päivän kuluessa irtisanomispäivästä.
Eikö pääse enää eläkeputkeen? Itse pääsin putkeen 61-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Soittaisin palkanlaskentaan ja kysyisin paljonko tulee rahaa? Ja miten lopputili, lomakorvaukset ym maksetaan. Voiko lomia pitää jo nyt niin työsuhteen loppuessa ei jää pidettäväksi lomia ennenkuin työttömyyskorvaukset alkaa. Entä voiko jo jäädä varhennetulle osa aika eläkkeelle?
Niin, kyllähän noita keinoja on. Itse pääsin eläkeputkeen ja otin varhennetun oe:n.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös 62 vuotias nainen ja minulla on säästöjä noin 50 000 euroa. Miten äitisi ei ole saanut mitään säästöön? Menot väheni huomattavasti, kun lapset muuttivat omilleen ja minulta alkoi jäädä rahaa säästöön. Tällä hetkellä saan palkkaa nettona noin 2700 euroa ja siitä jää säästöön noin noin tonni kuukaudessa.
Miten vastauksesi auttaa kysyjää?
Ottaa käyttöön sen 3kk nettopalkkaa vastaavan summan joka jokaisella asioistaan huolta pitävällä on. Ja muutenkin alkaa hoitamaan asioitaan itse ettei tarvitse lasten kysellä neuvoja, tai sitten edunvalvontaan vain jos ei ole kykenevä huolehtimaan itsestään.
Sähkölasku 100€
Puhelinlasku 100€
Yhtiövastike 1200€ jne.
Nyt taidetaan olla Porvoossa. Autostakin voi luopua jos ei työmatkoihin tarvi...