Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi on tarjonnut sinulle enemmän, ammattiliittosi vai työnantajasi?

Vierailija
24.03.2024 |

Työnantajani maksaa palkan, ja sen päälle edut aina vakuutuksista kulttuuritoimiin ja juhlat päälle. Käytännössä siis asuntoni, autoni, ruoat ja kaiken sen hyvinvoinnin ulkona.

Ammattiliitto ei mitään.

Äitini oli koko työelämänsä ajan yhdellä työnantajalla. kun aika tuli siirtyä eläkkeelle, työnantaja palkitsi hänet työurastaan. Ammattiliittoon kun hän lähetti irtisanomisilmoituksen, sieltä ei tullut takaisin edes sähköpostiviestiä että ilmoitus vastaanotettu.

Mitä nämä järjestöt oikein ovat ja miksi ihmiset ovat osa niitä? Äitini oli PAMissa vain, koska muutkin oli. Täysin turhaa hukkaan heitettyä kahisevaa rahaa.

Kommentit (319)

Vierailija
221/319 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattiliittoni on taannut minulle tietyn palkan, lomaoikeuden, lomarahat, halvemmat vakuutusmaksut, äitiysloman jne. Ammattiliiton palvelut esim lakimiehen jos työnantaja on tehnyt väärin. Työnantaja tarjosi joskus joulupuuron.

Missä maassa asut? Meillä täällä Suomessa nuo ovat ihan lakisääteisiä. 

Meillä ei olisi yhtää manituista etuuksista lakisääteisenä elleivät liitot olisi tehneet työtä työntekijöiden oikeuksien parantamiseksi. Ei ne etuudet sinne lakikirjaan tyhjästä tai varsinkaan eduskunnan armosta ilmaantuneet. Niiden eteen taisteltiin pitkään. Eikö kouluissa enää nykisin opeteta ollenkaan historiaa? 

Edelleen, missä maassa asut? Täällä Suomessa lait tosiaan säätää eduskunta, ei AY-liike.

Vierailija
222/319 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Duunari maksaa ammattiliitolle työuransa aikana 25 000 - 30 000€. Mitä hän saa?

Meneekö se raha hakaniemen herrojen palkkoihin ja etuihin?

Risuparta ja pullukat myhäilee tyytyväisenä, kun joku maksaa viinerit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/319 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattiliitto. Kun jouduin "tuotannollisista ja taloudellisista syistä" irtisanotuksi, työnantaja ei tarjonnut muuta kuin työtodistuksen. Ammattiliitolta sain ansiosidonnaista, jota ilman olisin ollut aika tyhjän päällä. Kun taasen toinen työnantaja käytti laittomia keinoja, en saanut työnantajalta muuta kuin epäasiallista kohtelua. Ammattiliiton lakimiehen avulla sain vietyä asian oikeuteen ja sain vieläpä usemman tonnin korvauksia. 

Vähän tarkkuutta, kiitos! Ei ammattiliitto kustanna ansiosidonnaista. Ansiosidonnainen maksetaan työnantajien ja työntekijöiden maksamista pakollisista työttömyysvakuutusmaksuista.

Lukutaitoa, kiitos! Kukaan ei ole missään sanonut, että liitto kustantaa ansiosidonnaisen (vaikka se niin tekeekin, koska ansiosidonnaista saa

Mikäs se Veetiä tällä kertaa harmittaa, kun pitää uhmaikäisenä tuohon malliin kiukutella? 

Vierailija
224/319 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja maksaa minulle 75 000 vuodessa. Liitto ei mitään 

Liitto suojelee ja puolustaa, kun työnantaja riistää ja kiusaa.

Miksi ihmeessä olisin töissä työnantajalla joka riistää ja kiusaa? Oletko jotenkin tyhmä vai käytkö muuten vaan hitaalla?

Tajuatko sä yhtään kuinka paljon täällä Suomessa on yrityksiä ja työnantajia, jotka eivät maksa työntekijöiden palkkoja oikein tai eivät maksa palkkiota työnteosta ollenkaan, vaikka pitäisi. Näin on tapahtunut minulle useampaan otteeseen. Eikä minulla ole paljoa varaa valita, missä voin työskennellä.

Vierailija
225/319 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaapa huviksesi, minkä takia ne ovat nykyisin lakisääteisiä? Autan alkuun: ammattilii...

Ei kun eduskun...

Eikun ennen sitä. Et voi olla niin pihalla asioista, että kuvittelet eduskunnan itsenäisesti ilman mitään edeltäviä toimenpiteitä keksineen, että "hei, laitetaanpa työntekijöille oikeus vuosilomaan". 

Ei niin. He tekivät sen koska äänestäjät halusi niin tehtävän.

Vierailija
226/319 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksanhan minä auton vakuutustakin vaikken ole koskaan kolaroinut. Mutta jos sattuu kolari niin kaskosta on kummasti apua. Vähän sama ammattiliittojen kanssa. Itsehän minä sen päätöksen olen tehnyt joten turha sitä on muiden kyseenalaistaa.

Vierailija
227/319 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattiliittoni on taannut minulle tietyn palkan, lomaoikeuden, lomarahat, halvemmat vakuutusmaksut, äitiysloman jne. Ammattiliiton palvelut esim lakimiehen jos työnantaja on tehnyt väärin. Työnantaja tarjosi joskus joulupuuron.

Arvaapa huviksesi, minkä takia ne ovat nykyisin lakisääteisiä? Autan alkuun: ammattilii...

Hyvä! Ammattiliitot ovat siis tehneet työnsä ja oikeuttaneet olemassaolonsa. Liittoja tarvitaan.

Paino sanalla TEHNEET. Ei tarvita enää.

Vierailija
228/319 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijät hakee apua liitoista ja jos asiaa ei muuten sovitella, niin oikeudessa sitten. Työntekijä ei maksa näitä kuluja vaan liitot.

Vierailija
229/319 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun eduskun...

Väärin. Arvaapa uudelleen. Muista, että lakialoitteet eivät tule eduskuntaan tyhjästä. Se auttaa sinut oikean vastauksen jäljille. 

No ne tulevat nimenomaan tyhjästä, koska koko eduskuntalaitoksen tehtävä on niiden lakialotteiden tekeminen.

Vierailija
230/319 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sak liitto on erittäin haitallinen.

Vierailija
231/319 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä olisin töissä työnantajalla joka riistää ja kiusaa? Oletko jotenkin tyhmä vai käytkö muuten vaan hitaalla?

No ei sitä etukäteen voi tietää tuleeko kiusaamista tapahtumaan vai ei. Oletko jotenkin tyhmä vai käytkö muuten vaan hitaalla, kun et tuon vertaa tajua??

Miksi se pitäisi etukäteen tietää? Missä niin sanoin? Etkö osaa lukea, vai onko vika vain ymmärryksessä?

Vierailija
232/319 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työntekijät hakee apua liitoista ja jos asiaa ei muuten sovitella, niin oikeudessa sitten. Työntekijä ei maksa näitä kuluja vaan liitot.

Oletkos paljonkin jo käräjöinyt työnantajaasi, palkanmaksajaasi vastaan?

Vierailija
233/319 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä! Ammattiliitot ovat siis tehneet työnsä ja oikeuttaneet olemassaolonsa. Liittoja tarvitaan.

Ei sinun ole pakko kuulua mihinkään liittoon, mikä tuossa on niin vaikeaa.

Vierailija
234/319 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen, missä maassa asut? Täällä Suomessa lait tosiaan säätää eduskunta, ei AY-liike.

Edelleen, miten tyhmä oikein olet? Luuletko vakavissasi, että eduskunta tuosta vaan säätää työntekijälle eduksi olevia lakeja ilman, että AY-liike on ENNEN LAINSÄÄTÄMISTÄ tehnyt asioita? :D Jos luulet, pyydäpä huomenna koulussa opettajaa kertomaan sinulle hieman AY-liikkeen historiasta tai siitä, miten lainsäädäntöprosessi kokonaisuudessaan tapahtuu. 

Vierailija
235/319 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattiliitto on tarjonnut minulle 4 500 euron / kk edestä tessin mukaisia palkankorotuksia. 

Ilman ammattiliittoa saisin yhä samaa palkkaa kuin aloittaessani 30 vuotta sitten eli euroissa 500 eur / kk.

Mites AP olet itse onnistunut korottamaan palkkaasi ilman tessiä?

Harvalla riittää puhujanlahjat vaatia ja saada itse jokavuotiset palkankorotukset. Sellaiset hankalat tapaukset yleensä siivotaan yteissä pois.

Ei niitä tarvitse vaatia kun ne on sovittu ja lukee kaikki paikallisessa työsopimuksessa.

Mikä on paikallinen työehtosopimus?

Sellainen työehtosopimus jonka sisällöstä on sovittu paikallisesti työnantajan ja työntekijöiden kesken.

Vierailija
236/319 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri nyt niitä tarvitaankin, kun hallitus ja ek ovat aikeissa toteuttaa työehtojen heikentämistä.

Vierailija
237/319 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko sä yhtään kuinka paljon täällä Suomessa on yrityksiä ja työnantajia, jotka eivät maksa työntekijöiden palkkoja oikein tai eivät maksa palkkiota työnteosta ollenkaan, vaikka pitäisi. Näin on tapahtunut minulle useampaan otteeseen. Eikä minulla ole paljoa varaa valita, missä voin työskennellä.

Kuulostaa sinun ongelmalta, ei minun.

Vierailija
238/319 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen työnantajat ovat perus(suomalaisilta) luonteiltaan sadistisia kiusaajia. Heidän taipumuksensa äänestää kokoomusta ja persuja kielii jo tästä. Iltapäivälehdet ovat tuon tuosta täynnä todisteita siitä, millaisia ihmispe,r,s,e,i,tä työnantajat ovat. Juoppojakin ovat lisäksi. Suomalaisen työnantajan naama on ryyppäämisestä turpea ja rasvaisen kiiltävä ja punoittava.

Vierailija
239/319 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän johtuu, että paskimmat työolot on maissa, joissa ammattiliittojen toimintaa on haluttu rajoittaa merkittävästi tai mahd. jopa kokonaan kieltää?

Yliopisto-opiskelija

Totta. Ja usein kuulee että ruotsalaisilla menee taloudessa paremmin tai on oikeastaan aina mennyt. Siellä on todella korkea järjestäytymisprosentti el ammattiliittoihin kuuluu yli 90% työntekijöistä. Itse en ole koskaan kuulunut matta liitot ovat tärkeä osa yhteiskuntaa. Meillä on myös jotenkin toimiva demokratia joten äänestämällä voit vaikuttaa. nettipalstoilla pöljäily ei auta muuta kuin tekee typeryksistä vielä typerämpiä.

Vierailija
240/319 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, miten tyhmä oikein olet? Luuletko vakavissasi, että eduskunta tuosta vaan säätää työntekijälle eduksi olevia lakeja ilman, että AY-liike on ENNEN LAINSÄÄTÄMISTÄ tehnyt asioita? :D Jos luulet, pyydäpä huomenna koulussa opettajaa kertomaan sinulle hieman AY-liikkeen historiasta tai siitä, miten lainsäädäntöprosessi kokonaisuudessaan tapahtuu. 

En minä luule yhtään mitään. Jos et tiedä miten Suomessa lakeja säädetään, niin se on sinun ongelmasi.