Kumpi on tarjonnut sinulle enemmän, ammattiliittosi vai työnantajasi?
Työnantajani maksaa palkan, ja sen päälle edut aina vakuutuksista kulttuuritoimiin ja juhlat päälle. Käytännössä siis asuntoni, autoni, ruoat ja kaiken sen hyvinvoinnin ulkona.
Ammattiliitto ei mitään.
Äitini oli koko työelämänsä ajan yhdellä työnantajalla. kun aika tuli siirtyä eläkkeelle, työnantaja palkitsi hänet työurastaan. Ammattiliittoon kun hän lähetti irtisanomisilmoituksen, sieltä ei tullut takaisin edes sähköpostiviestiä että ilmoitus vastaanotettu.
Mitä nämä järjestöt oikein ovat ja miksi ihmiset ovat osa niitä? Äitini oli PAMissa vain, koska muutkin oli. Täysin turhaa hukkaan heitettyä kahisevaa rahaa.
Kommentit (319)
Työnantaja = minä itse. Ei mulle liitosta mitään hyötyä ole.
asianajaja, yksinyrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattiliittoni on taannut minulle tietyn palkan, lomaoikeuden, lomarahat, halvemmat vakuutusmaksut, äitiysloman jne. Ammattiliiton palvelut esim lakimiehen jos työnantaja on tehnyt väärin. Työnantaja tarjosi joskus joulupuuron.
Missä maassa asut? Meillä täällä Suomessa nuo ovat ihan lakisääteisiä.
Meillä ei olisi yhtää manituista etuuksista lakisääteisenä elleivät liitot olisi tehneet työtä työntekijöiden oikeuksien parantamiseksi. Ei ne etuudet sinne lakikirjaan tyhjästä tai varsinkaan eduskunnan armosta ilmaantuneet. Niiden eteen taisteltiin pitkään. Eikö kouluissa enää nykisin opeteta ollenkaan historiaa?
Poliittisten lakkojen voimalla ovat edelliset sukupolvet työlainsäädäntöä uudistaneet.
Vierailija kirjoitti:
Joulupukkikaan ei kuulu ammattiyhdistykseen. Mikä oli ajatuksesi aivopierusi takana?
Vierailija kirjoitti:
Poliittisten lakkojen voimalla ovat edelliset sukupolvet työlainsäädäntöä uudistaneet.
Nehän lopetetaan nyt, joten liitot käyvät turhiksi.
Tykkään työstäni liikaa voidakseni kuulua ammattiliittoon lakkoineen. En pidä myöskään jäykistä rakenteista, vaan joustavuudesta, yhteistyöstä ja TYÖSTÄ palkitsemisesta.
Liitoille työnteko ei ole olennaista, vaan sivuseikka. Palkanmaksu on heille se juttu eikä heitä oudoksuta vaatia samaa palkkaa myös niille, jotka eivät töissä ole olleet ja töitä tehneet. Pitävät sitä vain saavutettuna etuna.
Olen todella kiitollinen, että olen saanut olla töissä. Työpaikan tarjosi työnantaja, ei liitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tarjosin sinulle vielä kerran tilaisuutta paljastaa tietosi, mutta sinä reppana olet eksynyt puhumaan aiheesta, jota et ymmärrä ollenkaan.
Voihan sitä noinkin ajatella, jos ei osaa lukea. On nimittäin aika moneen kertaan sinulle "paljastettu" se "hurjan suuri" tieto, että ammattiliitot ovat olleet mukana neuvottelemassa työntekijöille parempia etuja. Tämän saman asian voisit saada selville myös käymällä esimerkiksi peruskoulun oppimäärän verran historiaa ja yhteiskuntaoppia ja jopa ymmärtämällä jotain, mitä siellä opetettiin. Mutta ei, sinä haluat vain provota ja räksyttää, joten nyt sitten olet siinä luulossa että sinä tiedät jotain mitä kukaan muu ei. Vaikka oikeasti et tiedä tästä aiheesta yhtään mitään, kuten viestisi paljastaa hyvinkin räikeällä tavalla.
Ei vieläkään lisätietoa siitä, miten liitot voivat mielestäsi vaikutta
Eikös kaikille ole jo tässä vaiheessa selvää että hallitus masinoi suoraan EKn listalta uusia lakeja kansalaisvapauksien rajoittamiseksi. Orpo on senverran pösilö pökäle ettei se ole niitä itse pystynyt keksimään.
Ei työpaikka ole mikään tarjous tai lahja. Firman eli ehto on löytää itselleen rahaa tuottavia ihmisiä ja se saa parhaan hyvällä palkalla ja hyvillä työehdoilla. Työntekijä pidetään kohtelemalla häntä hyvin. Mitä pitempään työntekijä on firmassa, sitä enemmän rahaa firma hänellä ansaitsee. Jos työntekijä lähtee, kuka tekee firmalle työn? Ei kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nehän lopetetaan nyt, joten liitot käyvät turhiksi.
Et taida käsittää ettei suomalainen lopeta lakkoilua. Siihen tarvitaan aseet pakottamaan lakkolaiset töihin.
Olen keskisuuren yrityksen taloushallinnan vastaava, työntekijöitä 50-60 henkilöä. Työuraa takana 28v.
Ainakin meillä ammattiliitto ja tess on kaiken perusta ja tehdään ay-liikkeen kanssa paljon myös yhteistyötä, hyvässä hengessä. Jopa ay-pomojen kanssa silloin tälläin tavataan ja vaihdetaan kuulumisia. Ihan samalla kuin edustamme oman alanme työnantajaliiton. Tai muiden yrittäjäjärjestön ja Kauppakamarin.
Yritys saa, eikä mikään sitä estä, tarjota paremman palkan ja edut, mitä tes tarjoaa, mutta tes on se pohja ja selkäranka, josta palkka ja muut edut lähdetään rakentamaan.
Itse pidän tärkeänä, että niin työntekijöillä ja työnantajilla on omat liittonsa, jotka neuvottelevat suuret linjat.
Ei ole kyllä tullut koskaan mieleen olla kiitollinen työpaikasta. Työnantajahan se on joka minut töihin haluaa. Liitto on aina puolellani, työnantaja harvemmin. Liitolleni olen kyllä kiitollinen hyvistä työsopimuksista. Ilman liittoa olisin ihan yksin. Kyllä siitä mielellään vähän maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten olet onnistunut työllistämään itsesi vai annatko vain neuvontaa ja ohjausta?
Vierailija kirjoitti:
Olen todella kiitollinen, että olen saanut olla töissä. Työpaikan tarjosi työnantaja, ei liitto.
Minä valitsin työn kolmesta tarjotusta sen mikä oli kiinnostavin. Nostin vielä palkkapyyntöä vaikka en oikeastaan edes tarvitse enempää rahaa koska olen taloudellisesti riippumaton. Kuulun silti liittoon jos tulee ongelmia tynantajan kanssa. En ymmärrä tuota kiitollisuutta. Omasta ajastasihan sinä olet luopumassa.
Vierailija kirjoitti:
Miten asianajanaja pystyt tarjoamaan palveluita yritykselle tai toimimaan oikeusasteissa, jos et kuulu Asianajajaliittoon?
Itselleni ei tulisi edes mieleen palkata asianajajaa, jos ei ole Asianajaliiton jäsen, sillä olisihan lainsuojaton. Vai oletko feikki asianajajaja. Ei nimittäin kuulosta uskottavalta, jos olet yrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Olen keskisuuren yrityksen taloushallinnan vastaava, työntekijöitä 50-60 henkilöä. Työuraa takana 28v.
Ainakin meillä ammattiliitto ja tess on kaiken perusta ja tehdään ay-liikkeen kanssa paljon myös yhteistyötä, hyvässä hengessä. Jopa ay-pomojen kanssa silloin tälläin tavataan ja vaihdetaan kuulumisia. Ihan samalla kuin edustamme oman alanme työnantajaliiton. Tai muiden yrittäjäjärjestön ja Kauppakamarin.
Yritys saa, eikä mikään sitä estä, tarjota paremman palkan ja edut, mitä tes tarjoaa, mutta tes on se pohja ja selkäranka, josta palkka ja muut edut lähdetään rakentamaan.
Itse pidän tärkeänä, että niin työntekijöillä ja työnantajilla on omat liittonsa, jotka neuvottelevat suuret linjat.
Tätä näkökulmaa saisi olla enemmän julkisessa keskustelussa esillä, eli oikeasti sieltä yrityksen puolelta työntekijän oikeuksia kunnioittavaa puhetta. Kiitos.
Jos ammattiliitot eivät olisi ikinä vaatineet palkankorotuksia, Suomen palkat olisivat Ugandan tasolla.
Työnantajani on tuonut leivän pöytään. Ammattiyhdistykseltä olen saanut vain haitat. Muunmuassa työaikojen rajoitukset.