YLE: Asiantuntija varoittaa: Valmistajat heikentävät elintarvikkeiden laatua ja nostavat hintoja
Pienentyneet tuotepakkaukset ja samalla nousseet hinnat ovat olleet tuttu näky suomalaisissa ruokakaupoissa jo tovin, mutta nyt elintarvikealan yritykset EU:n alueella ovat lähteneet myös halpuuttamaan tuotteidensa koostumusta, samalla nostaen hintoja.
Tuttuja reseptejä muokataan vaihtamalla kalliimpi ja laadukkaampi ainesosa halvempaan esim. lisätään palmuöljyn määrää tuotteessa. Halvemmista ainesosista huolimatta tuotteen hinta nousee. Uhkana on se, että laatu kaikessa heikkenee samalla kuin ihmiset köyhtyy. Helsingin yliopiston elintarvikemarkkinoinnin lehtorin mukaan ilmiössä ei ole ongelmaa eikä sitä ole Suomessa tutkittu, vaikka palmuöljyllä on jo pilattu monet tutut tuotteet. Monet halpuutetut ainesosat eivät myöskään ole kovinkaan terveellisiä, saatika hyvänmakuisia. Yleensä cheapflaatiolla pilataan hyvä tuote.
Kommentit (141)
Tän on huomannut jo kymmenen vuoden ajan. Elintarvikkeet on muuttuneet mauttomammiksi ja huonolaatuisemmiksi.
Myös tekstiilit on muuttuneet huonolaatuisemmiksi ja naurettavan iso osuus niistä valmistetaan polyesteristä, vaikka siitä irtoaa mikromuovia johon tulevat sukupolven sairastuvat. Polyestervaatteita on alettu mainostamaan kierrätysmateriaalina.
Vierailija kirjoitti:
Terveyssiteet. Paketeista on kadonnut ainakin 8 sidettä, mutta hinta on noussut. Miten kallista on kuljettaa puolityhjiä pakkauksia?
Järkytyin myös yösiteiden hinnan noususta, paitsi voi olla että toisesta kaupasta löytyy yksi. Se on ainoa joka auttaa, päivällä. On myös lääke vuotohäiriöön joka on auttanut, mutta silti ettei vuoda takaa tai edestä yhtäkkiä. Mikään pieni sidesiipale ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluttajat ovat pyytäneet tätä! Näinhän meillä mm. Fazer on vedonnut, että kuluttajat ovat toivoneet pienempiä pakkauksia ja korkeampia hintoja, siksi muutimme klassikkoreseptit kuten Geishan.
Jota en ole enää ostanut vuosiin. Ei vaan pysty syömään enää. Nostakoot vaikka hinnan miljoonaan per patukka myöskin.
Geishan menivät pilaamaan 😡😡
Nykyään on kanssa lähes joka viikko tuotteiden takaisinvetoja, tai mediassa tapauksia, kun lukijalla on ollut ötököitä elintarvikkeessa. Viime viikolla oli toukkia Pirkan suklaassa, sitä ennen kuoriaisia hernekeitoissa, salaatissa ollut jotain koisia, meetwurstissa hepatiittia, makaronissa metallinpaloja, kekseissä metallinpaloja. Ja sitten tapaukset, jotka ei edes ole päätyneet mediaan, esim itselläni on olleet sipsit homeessa ja couscousissa oli jokin ötökkä paketissa. Niin ja suolinkaisia kananmunissa.
Joku tulee tähän kommentoimaan, että takaisinvedot tarkoittavat, että valvonta ja elintarviketurvallisuus on kunnossa. Mutta eihän se niin ole, koska vialliset ja saastuneet tuotteet ovat päätyneet kauppojen hyllyille ja asiakkaille. Kuinka moni näitä tuotteita ostanut asiakas seuraa mediasta päivittäin takaisinveto uutisointia? Kuinka moni kerkeää sairastua? Osa metwurstia syöneistä päätyi sairaalahoitoon.
En ole vuosiin suosinut suomalaisia tuotteita 🤮
Vierailija kirjoitti:
Onneksi opettelin muutama vuosi sitten syömään kokonaan uudella tavalla. Ostan puhtaita ja tuoreita perusraaka-aineita, joista laitan itse ruokani. Itse laittaessakaan en kovin pitkälle prosessoi, vaan pyrin syömään mahdollisimman monen asian sellaisenaan. Kananmunat sentään paistan ja halloumi-juustoa hieman grillaan pannulla.
Sokerin olen jättänyt mahdollisimman täydellisesti kokonaan pois. Tummasta suklaasta saan sitä vielä vähän.
En myöskään osta sellaisia kasviksia, jotka ovat lähes pelkkää vettä, vaan salaattipohjana käytän pinaattia. Vähärasvaiset tuotteet jätän kauppaan niinikään. Ostan täysrasvaisen juuston, voin, jne. ja syön niitä vain pienemmän annoksen jotta ei tule liikaa energiaa.
Muutos tuli alussa kalliiksi, koska terveellinen ja ravinnerikas ruoka maksaa enemmän. Mutta kuinka ollakaan, jo muutaman kuukauden sisällä annoskoot pienenivät vähitellen sellaisiksi että nämä ylimääräis
Muuten hyvä ja olen kanssasi samaa mieltä, mutta oletko miettinyt sitä, että entä jos sairastut, tai joudut tekemään niin paljon töitä, tai esim vuorotyötä ja sinulla ei enää ole aikaa ja voimavaroja itse laittaa kaikkia ruokia alusta asti? Tai kaupassa tutkia jokaisen ainesosan alkuperää ja laatua?
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. Olen tähänkin asti ostanut vain raaka-aineita ja tehnyt perheeni ruoat itse. Uskon suomalaisten viljelijöiden haluun tuottaa jatkossakin laadukkaita ruoan raaka-aineita
Varo vaan, kohta viljelijätkin joutuvat vaihtamaan toisiin lajikkeisiin, että saavat toiminnan tuottavammaksi...
Vierailija kirjoitti:
Siksipä ostan perusraaka-aineita ja prosessoin ruokani itse.
Joo tämä. No joskus harvakseltaan tulee tehtyä nakkikeittoa tai ostettua kalapuikkoja, siinä prosessoitujen osuus ruokaostoksista.
Vierailija kirjoitti:
Siis milloin tämä sokerin korvaaminen glukoosisiirapilla puidaan samaan tapaan kuin palmuöljy? Ketuttaa etsiä esim. jäätelöä, taitaa Häagen-Dasz olla ainoa, mikä käyttää enää luonnollisia ainesosia eikä mitään läskisiirappeja mitä ei elimistöön kuulu.
Mites Sia-jäätelö, onko sekin jo pilattu? Itse ostan enää harvoin jäätelöä Suomessa, mutta tuo on ollut ihan kohtalaista. Tai Il Duo -jäätelökiskan irtojädet?
Parasta, jos tekee itse omat jäätelötkin. Ei muuten ole vaikeaa, eikä välttämättä tarvitse olla jäätelökonetta, tosin koostumus ei silloin ole yhtä hyvä.
Kapitalismiin kuuluu tämä, että kauppojen hyllyistä tehdään epäeettisten ja terveydelle haitallisten tuotteiden miinakenttä ja on kuluttajan vastuulla navigoida siellä ja yrittää ostaa terveellisiä ja eettisiä tuotteita. Lisää haastetta peliin tuo viherpesu ja tuotteiden valheellinen markkinointi. Pakkaukseen painetaan vaikka kuvia mansikoista ja kun kaivat esille pienen präntin ainesosaluettelon, on se mansikka siellä hännänhuippuna, eli sitä on tuotteessa kaikista vähiten. Vettä ja sokeria eniten.
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä ja olen kanssasi samaa mieltä, mutta oletko miettinyt sitä, että entä jos sairastut, tai joudut tekemään niin paljon töitä, tai esim vuorotyötä ja sinulla ei enää ole aikaa ja voimavaroja itse laittaa kaikkia ruokia alusta asti? Tai kaupassa tutkia jokaisen ainesosan alkuperää ja laatua?
Minulla on toimintakykyyn vaikuttava perussairaus, jonka hoitotasapaino on nykyään paljon parempi kuin ennen tätä muutosta. Pystyn nimittäin tällä ruokavaliolla syömään vain kerran päivässä. Päivästä vapautuu todella paljon aikaa muuhun tuottavaan toimintaan. (Ja nälkä ei vaivaa, koska syön niin että verensokeri pysyy tasaisena ja kehon oma glukoosintuotanto toimii.)
t. sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eikö kapitalismin näkymätön käsi tehnytkään tuotteista jatkuvasti parempia kilpailun seurauksena?
Tuossahan olisi nimenomaan hyvä paikkakilpailijoille koettaa tehdä parempia tuotteita ja myydä niitä laatutietoisille.
Menevät konkkaan alle viikossa kun ihmisillä ei ole varaa ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on toimintakykyyn vaikuttava perussairaus, jonka hoitotasapaino on nykyään paljon parempi kuin ennen tätä muutosta. Pystyn nimittäin tällä ruokavaliolla syömään vain kerran päivässä. Päivästä vapautuu todella paljon aikaa muuhun tuottavaan toimintaan. (Ja nälkä ei vaivaa, koska syön niin että verensokeri pysyy tasaisena ja kehon oma glukoosintuotanto toimii.)
t. sama
Lisään vielä, että prosessoimattomien ruokien alkuperän ja laadun tutkiminen ei ole kovin aikaa vievää. Pussillisessa tuoretta pinaattia on vain yksi ainesosa: pinaatti. Syömässäni jogurtissa on neljä ainesosaa: maito, kerma, maitoproteiini ja hapate.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. sama
No hyvä, että se on toiminut. Itsekin pyrin syömään mahdollisimman puhdasta ja laadultaan hyvää ruokaa, mutta minusta sekin voi nykyään olla haastavaa. Kun elintarvikkeiden alkuperääkään ei kuluttajille tarvitse nykyään kertoa, riittää markkinoijan osoite EU:ssa, tai merkintä alkuperä muu kuin EU.
"Luontokato uhkaa myös ihmistä: vaarassa ovat ruokaturva, talous, terveys ja elämänlaatu"
https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/luontokato/luontokato-uhkaa-myos-ihm…
Juu. Ei ole näkynyt isompia pakkauksia. Lähikauppa rahastaa. Ehkä kilometrien päässä olisi jotain, autollisille.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Ei ole näkynyt isompia pakkauksia. Lähikauppa rahastaa. Ehkä kilometrien päässä olisi jotain, autollisille.
Autottomana käytän kaupan kotiinkuljetuspalvelua, jotta saan tehtyä ostokset isossa marketissa jossa on hyvä valikoima. Teen ison tilauksen 2-3 kertaa kuussa ja nopeasti pilaantuvia ruokia haen sitten tarpeen mukaan täydennykseksi lähikaupasta. Kotiinkuljetus tulee valtavan paljon halvemmaksi kuin se oma auto, ja lisäksi omaa aikaa säästyy kun ei tarvitse päivittäin raahustaa marketin käytävillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eikö kapitalismin näkymätön käsi tehnytkään tuotteista jatkuvasti parempia kilpailun seurauksena?
Tuossahan olisi nimenomaan hyvä paikkakilpailijoille koettaa tehdä parempia tuotteita ja myydä niitä laatutietoisille.
Menevät konkkaan alle viikossa kun ihmisillä ei ole varaa ostaa.
Näinpä. Oikeat kilpailijat ovat pientuottajia jotka eivät pysty kilpailemaan hinnalla. Kapitalismin markkinat perustuu siihen että isommat syö pienet ja asiakkaat ostaa kun vaihtoehtoja ei ole. Harvalla meistä on aikaa ja resursseja kasvattaa ja valmistaa omat ruoat sen lisäksi että pitää tehdä pitkää päivää duunia että saa maksettua edes katon päänsä päälle.
Onneksi opettelin muutama vuosi sitten syömään kokonaan uudella tavalla. Ostan puhtaita ja tuoreita perusraaka-aineita, joista laitan itse ruokani. Itse laittaessakaan en kovin pitkälle prosessoi, vaan pyrin syömään mahdollisimman monen asian sellaisenaan. Kananmunat sentään paistan ja halloumi-juustoa hieman grillaan pannulla.
Sokerin olen jättänyt mahdollisimman täydellisesti kokonaan pois. Tummasta suklaasta saan sitä vielä vähän.
En myöskään osta sellaisia kasviksia, jotka ovat lähes pelkkää vettä, vaan salaattipohjana käytän pinaattia. Vähärasvaiset tuotteet jätän kauppaan niinikään. Ostan täysrasvaisen juuston, voin, jne. ja syön niitä vain pienemmän annoksen jotta ei tule liikaa energiaa.
Muutos tuli alussa kalliiksi, koska terveellinen ja ravinnerikas ruoka maksaa enemmän. Mutta kuinka ollakaan, jo muutaman kuukauden sisällä annoskoot pienenivät vähitellen sellaisiksi että nämä ylimääräiset kustannukset nollaantuivat! Ilmeisesti kun keho saa kunnon ruokaa niin se ei tarvitse sitä yhtä suuria määriä.
Nyt olen tosi tyytyväinen, kun esim. pinaattia ei varmaan kovin helposti pysty halpuuttamaan ruiskuttamalla sen sisään vettä, ja lihaakaan en syö juurikaan. Siemenet, pähkinät ja palkokasvit ovat hyviä proteiinin lähteitä. Samoin täysrasvainen maustamaton jogurtti. Senkään koostumusta valmistajan on vaikea mennä muuttelemaan, kun ainesosien listassa on vain muutama sana.