YLE: Asiantuntija varoittaa: Valmistajat heikentävät elintarvikkeiden laatua ja nostavat hintoja
Pienentyneet tuotepakkaukset ja samalla nousseet hinnat ovat olleet tuttu näky suomalaisissa ruokakaupoissa jo tovin, mutta nyt elintarvikealan yritykset EU:n alueella ovat lähteneet myös halpuuttamaan tuotteidensa koostumusta, samalla nostaen hintoja.
Tuttuja reseptejä muokataan vaihtamalla kalliimpi ja laadukkaampi ainesosa halvempaan esim. lisätään palmuöljyn määrää tuotteessa. Halvemmista ainesosista huolimatta tuotteen hinta nousee. Uhkana on se, että laatu kaikessa heikkenee samalla kuin ihmiset köyhtyy. Helsingin yliopiston elintarvikemarkkinoinnin lehtorin mukaan ilmiössä ei ole ongelmaa eikä sitä ole Suomessa tutkittu, vaikka palmuöljyllä on jo pilattu monet tutut tuotteet. Monet halpuutetut ainesosat eivät myöskään ole kovinkaan terveellisiä, saatika hyvänmakuisia. Yleensä cheapflaatiolla pilataan hyvä tuote.
Kommentit (141)
Yksi viime aikoina havaitsemani esimerkki on Brazil-appelsiinimehu. Ei ole enää täysmehua, vaan pahanmakuista ja liian makeaa tiivisteestä lantrattua mehua. Hinta silti vain noussut.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas ylekin ja asiantuntijat heräsi jo.
Eipä tuo haastateltu asiantuntija ole hereillä, kun hänestä ongelmaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas ylekin ja asiantuntijat heräsi jo.
Eipä tuo haastateltu asiantuntija ole hereillä, kun hänestä ongelmaa ei ole.
maksettu hiljaiseksi...
Judge Dredd ja Otto Sump - jakso (sarjakuva) - taas viihde ennusti todellisuutta!
Siis milloin tämä sokerin korvaaminen glukoosisiirapilla puidaan samaan tapaan kuin palmuöljy? Ketuttaa etsiä esim. jäätelöä, taitaa Häagen-Dasz olla ainoa, mikä käyttää enää luonnollisia ainesosia eikä mitään läskisiirappeja mitä ei elimistöön kuulu.
Ihan sama. Olen tähänkin asti ostanut vain raaka-aineita ja tehnyt perheeni ruoat itse. Uskon suomalaisten viljelijöiden haluun tuottaa jatkossakin laadukkaita ruoan raaka-aineita
Vierailija kirjoitti:
Yksi viime aikoina havaitsemani esimerkki on Brazil-appelsiinimehu. Ei ole enää täysmehua, vaan pahanmakuista ja liian makeaa tiivisteestä lantrattua mehua. Hinta silti vain noussut.
Osta appelsiinejä ja purista mehu itse.
Vierailija kirjoitti:
Siis milloin tämä sokerin korvaaminen glukoosisiirapilla puidaan samaan tapaan kuin palmuöljy? Ketuttaa etsiä esim. jäätelöä, taitaa Häagen-Dasz olla ainoa, mikä käyttää enää luonnollisia ainesosia eikä mitään läskisiirappeja mitä ei elimistöön kuulu.
Joo ja miksi näitä kahta ylipäätään tungetaan joka paikkaan? Esim tomaattimurskaan.
Vierailija kirjoitti:
Juuri eilen ostin ja ihmettelin ylimakeaa makua. Ennen oli sopivan kirpeä.
Siksipä ostan perusraaka-aineita ja prosessoin ruokani itse.
Toinen on vesi. jota pumpataan kaikkeen mihin vaan saadaan.
Leikkeleet on märkiä ja limaisia. Metvurstinkin kuuluisi olla kuivaa ja kovaa mutta on pehmeää mössöä.
Vierailija kirjoitti:
Aika mahdoton löytää perusraaka aineita joita ei olisi pilattu, esim lihaa.
Kannattaa äänestää jaloilla ja olla kokonaan ostamatta kallistuneita tai muuttuneita tuotteita!
Vierailija kirjoitti:
Sehän on ollut luokattoman pahaa jo vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Minä, minä, minä. Nimenomaan kiitos tämän kapitalismin ego-keskeisyyden tämmöiset vedätykset sallitaan, kun jokainen keskittyy vain omaan napaan.
Kuinka hyvin tuo mantra onkaan toiminut, kun kuluttajille on jo 40 vuotta hoettu, että on heidän vastuullaan ostaa vain eettisiä tuotteita, silti valmistus on kaikki nämä vuodet mennyt vain epäeettisempään suuntaan, kun ei vastuuteta sitä tahoa, joka on vastuussa, eli suuryritysten johtoa.
Terveyssiteet. Paketeista on kadonnut ainakin 8 sidettä, mutta hinta on noussut. Miten kallista on kuljettaa puolityhjiä pakkauksia?
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Esim kolmen kaverin jäätelö: hinta noussut taivaisiin, mutta ennen sillä rahalla sai edes peruslaatua. Nyt ovat vaihtaneet aidon sokerin sitäkin epäterveellisempään mutta ah niin halpaan glukoosisiirappiin. Katsokaapa tuotteita, joita ennen piditte laadukkaina: ovat yhtäkkiä tupattu glukoosisiirappia täyteen.
Mukava huomata etten ole ainoa joka huomannut jäätelöiden huonontuneen. Jää nykyään ostamatta mikä on harmi, koska jäätelö oli minun herkkua.
Puhumattakaan nämä kaupan ulkomailla valmistetut "omat merkit" kuten Coop, Rainbow ja mitä niitä onkaan... ei se halvempi hinta ole tullut pelkästä hyväntahtoisuudesta...
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. Olen tähänkin asti ostanut vain raaka-aineita ja tehnyt perheeni ruoat itse. Uskon suomalaisten viljelijöiden haluun tuottaa jatkossakin laadukkaita ruoan raaka-aineita
Laadukkaat raaka-aineet muuttuu ihan muuksi kun käyt muutaman vuoden töissä näissä yrityksissä jotka ruokaa tuottavat. Monta alaa olen nähnyt ja muista lukenut lisää.
Ongelma vain on se, että suunta on menossa siihen, että sulla voi olla hankaluus löytää sitä laatua rahallakaan.