Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Asiantuntija varoittaa: Valmistajat heikentävät elintarvikkeiden laatua ja nostavat hintoja

Vierailija
24.03.2024 |

Pienentyneet tuotepakkaukset ja samalla nousseet hinnat ovat olleet tuttu näky suomalaisissa ruokakaupoissa jo tovin, mutta nyt elintarvikealan yritykset EU:n alueella ovat lähteneet myös halpuuttamaan tuotteidensa koostumusta, samalla nostaen hintoja. 

Tuttuja reseptejä muokataan vaihtamalla kalliimpi ja laadukkaampi ainesosa halvempaan esim. lisätään palmuöljyn määrää tuotteessa. Halvemmista ainesosista huolimatta tuotteen hinta nousee. Uhkana on se, että laatu kaikessa heikkenee samalla kuin ihmiset köyhtyy. Helsingin yliopiston elintarvikemarkkinoinnin lehtorin mukaan ilmiössä ei ole ongelmaa eikä sitä ole Suomessa tutkittu, vaikka palmuöljyllä on jo pilattu monet tutut tuotteet. Monet halpuutetut ainesosat eivät myöskään ole kovinkaan terveellisiä, saatika hyvänmakuisia. Yleensä cheapflaatiolla pilataan hyvä tuote.

https://yle.fi/a/74-20080553

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin ihmiset herää tähän? Saadaanko kohta Kiinan tyyliin riisiä mitä on jatkettu muovilla?

Vierailija
82/141 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä syytetään kapitalismia ongelman aiheuttajaksi, mutta ei kommunismi ole sen parempi. Lukekaa vaikka Suuresta harppauksesta. 

"Suuri harppaus nähdään nykyään sekä Kiinassa että sen ulkopuolella merkittävänä taloudellisena epäonnistumisena ja valtavana inhimillisenä katastrofina, sillä se aiheutti valtavan nälänhädän, jossa kuoli kymmeniä miljoonia ihmisiä. Kyseessä oli mahdollisesti tuhoisin nälänhätä ihmiskunnan historiassa.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Suuri_harppaus

Ja tuo ei ole ainut kommunismin aiheuttama nälänhätä.

Kapitalismissakin on ongelmia, mutta kommunismi ei ole ratkaisu siihen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä syytetään kapitalismia ongelman aiheuttajaksi, mutta ei kommunismi ole sen parempi. Lukekaa vaikka Suuresta harppauksesta. 

"Suuri harppaus nähdään nykyään sekä Kiinassa että sen ulkopuolella merkittävänä taloudellisena epäonnistumisena ja valtavana inhimillisenä katastrofina, sillä se aiheutti valtavan nälänhädän, jossa kuoli kymmeniä miljoonia ihmisiä. Kyseessä oli mahdollisesti tuhoisin nälänhätä ihmiskunnan historiassa.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Suuri_harppaus

Ja tuo ei ole ainut kommunismin aiheuttama nälänhätä.

Kapitalismissakin on ongelmia, mutta kommunismi ei ole ratkaisu siihen. 

Kukaan ei ole esittänyt kommunismia ratkaisuksi eikä se ole ainoa vaihtoehtokaan kapitalismille, joten lakkaa vouhottamasta turhanpäiväisiä.

Vierailija
84/141 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin ihmiset herää tähän? Saadaanko kohta Kiinan tyyliin riisiä mitä on jatkettu muovilla?

Tai jatkettua maitojauhetta joka tukkii munuaiset. Oli myös huikeita ne liivatemunat ja liivateviinirypäleet. Kiinalainen osaa. Muuttaa teurasjätteenkin rypäleeksi tuosta vaan.

Vierailija
85/141 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fazerin tuotteet on onneksi kaikki sellaisia joita ei ole kenekään pakko ostaa. Karkit voi jättää hyllyyn ja leivät ja pullat voi leipoa itse. En itsekään viitsi enää ostaa lättänäksi madallettuja Geishan ja Fazerinan levyjä ja patukoita joista ennen pidin. Jääkööt hyllyyn kiljumaan kallista hintaansa kutistuneessa pakkauksessaan. 

Vierailija
86/141 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä eikö kapitalismin näkymätön käsi tehnytkään tuotteista jatkuvasti parempia kilpailun seurauksena?

Kapitalismi on tuhoon tuomittu tietyn pisteen jälkeen.

Vierailija
87/141 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama. Olen tähänkin asti ostanut vain raaka-aineita ja tehnyt perheeni ruoat itse. Uskon suomalaisten viljelijöiden haluun tuottaa jatkossakin laadukkaita ruoan raaka-aineita 

Laadukkaat raaka-aineet muuttuu ihan muuksi kun käyt muutaman vuoden töissä näissä yrityksissä jotka ruokaa tuottavat. Monta alaa olen nähnyt ja muista lukenut lisää.

No kerro ihmeessä lisää. Itselle on tuttua peltoviljely. Perunaan ei pumpata glukoosisiirappia eikä palmuöljyä. 

Vierailija
88/141 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei te kaikki jotka leveilette sillä miten ette edes käytä eineksiä vaan teette kaiken itse aidoista raaka-aineista. Oletteko tietoisia siitä että heikkolaatuisuus koskee myös sitä minkä luulisi olevan varmasti se terveellisin valinta eli kaupan kasvista? Ihan sama ostatko luomua, kotimaista vai mitä, kauppahallista tai hypermarketista. Suomessakaan ei viljellä kestävästi vaan kiertoviljelyn sijaan samaa lajia viljellään joka vuosi samassa paikassa mikä köyhdyttää maaperää, mitä taas yritetään korjata kemikaakeilla, keinotekoisilla lannoitteilla jne.. Lopputuloksena on ravintoköyhä kasvis, kemikaalijäämillä maustettuna. Jos haluatte laadukkaita, ravintorikkaita kasviksia, suosittelen viljelemään itse ilman mitään luonnottomia tököttejä. Koska jos joku viljelee niin suuria määriä että siitä riittää myyntiin ja työksi niin suurella todennäköisyydellä käytössä on tehoviljelyn menetelmiä.

T: omavaraisviljelijä

Minulla on aikomus alkaa ainakin osittain omavaraiseksi heti kun saan sopivan tontin ostettua. Oman ruuan kasvattaminen on kuulemma yksi yhdistävä tekijä monissa maailman vanhimmiksi elävissä yhteisöissä.

Vierailija
89/141 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ahneus. 

Firmojen tehtävä on tuottaa mahdollisimman paljon voittoa, eikä olla sosiaalitoimisto

Vierailija
90/141 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sama koskee ihan kaikkea. Voittojen maksimoimiseksi tehdään huonompaa ja halvempaa.

Autot, elektroniikka jne. autoihin laitetaan toimintoja ja osia jotka lakkaavat tietyn ajan jälkeen toimimasta ja ne on uusittava. Uusiminen on tehty mahdottomaksi tai ainakin pitää käyttää merkkiliikkeessä kertomassa autolle, että on vaihdettu polttimo.

Vierailija
91/141 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyvä ja olen kanssasi samaa mieltä, mutta oletko miettinyt sitä, että entä jos sairastut, tai joudut tekemään niin paljon töitä, tai esim vuorotyötä ja sinulla ei enää ole aikaa ja voimavaroja itse laittaa kaikkia ruokia alusta asti? Tai kaupassa tutkia jokaisen ainesosan alkuperää ja laatua?

En ole hän, kenelle vastasit, mutten oikein ymmärrä kysymykstäsi. Hän kertoo, ettei prosessori ruokiaan, ellei ole pakko. Siis esim. Paista. Se säästää aikaa. Joku salaatinteko ei muutenkaan vie kauaa. Tai ruuanlaitto yleensäkään. Kyllä minä olen aina, kipeänä ja vuorotyöläisenä yksinhuoltajana, ehtinyt ruuan laittaa. Jos ei ole paljon aikaa, tehdään nopeasti valmistuvaa ruokaa. Kun aikaa on enemmän, hitaampia ruokia. Tai jos tietää, että huomenna on kiire, tekee jo tänään huomisen ruuan jne. 

Ennakointi siis auttaa myös. Eli jos on marinoimattomia lihoja, huomisen lihat maustetaan tänään. Leipätaikina valmistellaan, sen voi sitten paistaa huomenna jne. 

Minä ainakin ostan suunnilleen samat tuotteet aina. Etenkin jos on jotain rajoitteita, oli ne sitten sitä, että haluaa prosessoimatonta ruokaa, tai vaikka luomua, allergioita, ihan mitä tahansa, aika samat tuotteet tulee valittua. Myös hinta ratkaisee minulla. Eli ei minun tarvitse kaupassa tutkia tuotteita enää. Ne on ne hedelmät, vihannekset, potut, marinoimattomat lihat, tietyt jauhopussit ym. Mitä ostan aina samat. Niistä se ruoka sitten koostuu. 

Vierailija
92/141 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa myydään jo Kiinasta tuotuja elintarvikkeita, ainakin Keskon kaupoissa.

Vierailija
93/141 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä ja olen kanssasi samaa mieltä, mutta oletko miettinyt sitä, että entä jos sairastut, tai joudut tekemään niin paljon töitä, tai esim vuorotyötä ja sinulla ei enää ole aikaa ja voimavaroja itse laittaa kaikkia ruokia alusta asti? Tai kaupassa tutkia jokaisen ainesosan alkuperää ja laatua?

En ole hän, kenelle vastasit, mutten oikein ymmärrä kysymykstäsi. Hän kertoo, ettei prosessori ruokiaan, ellei ole pakko. Siis esim. Paista. Se säästää aikaa. Joku salaatinteko ei muutenkaan vie kauaa. Tai ruuanlaitto yleensäkään. Kyllä minä olen aina, kipeänä ja vuorotyöläisenä yksinhuoltajana, ehtinyt ruuan laittaa. Jos ei ole paljon aikaa, tehdään nopeasti valmistuvaa ruokaa. Kun aikaa on enemmän, hitaampia ruokia. Tai jos tietää, että huomenna on kiire, tekee jo tänään huomisen ruuan jne. 

Ennakointi siis auttaa myös. Eli jos on marinoimattomia lihoja, huomisen lihat maustetaan tä

Meinaatko, ettei tuotteiden laatu sitten koskaan muutu?

Vierailija
94/141 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta niissä varmasti tarkkaillaan laatua ettei ole muoviriisiä tms. täällä laitonta.

Vierailija
95/141 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finsk livsmedelsindustri har aldrig gjort annat än blandat fett, mjöl, salt socker och vatten i annars helt bra råvaror. Då korven inte längre fick innehålla hur mycket salt som helst, ersattes vattnet med is. Heja finsk livsmedelsförädling! Förstörelse och folksjukdomar sedan 1917.

Vierailija
96/141 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta niissä varmasti tarkkaillaan laatua ettei ole muoviriisiä tms. täällä laitonta.

No ainakin toivottavasti. Onhan meillä ihan kotimaisistakin elintarvikkeista takaisinvetoja harva se viikko.

Vierailija
97/141 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä kannata syödä eineksiä enää. 

Ei niitä ole koskaan kannattanut syödä.

Vierailija
98/141 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei te kaikki jotka leveilette sillä miten ette edes käytä eineksiä vaan teette kaiken itse aidoista raaka-aineista. Oletteko tietoisia siitä että heikkolaatuisuus koskee myös sitä minkä luulisi olevan varmasti se terveellisin valinta eli kaupan kasvista? Ihan sama ostatko luomua, kotimaista vai mitä, kauppahallista tai hypermarketista. Suomessakaan ei viljellä kestävästi vaan kiertoviljelyn sijaan samaa lajia viljellään joka vuosi samassa paikassa mikä köyhdyttää maaperää, mitä taas yritetään korjata kemikaakeilla, keinotekoisilla lannoitteilla jne.. Lopputuloksena on ravintoköyhä kasvis, kemikaalijäämillä maustettuna. Jos haluatte laadukkaita, ravintorikkaita kasviksia, suosittelen viljelemään itse ilman mitään luonnottomia tököttejä. Koska jos joku viljelee niin suuria määriä että siitä riittää myyntiin ja työksi niin suurella todennäköisyydellä käytössä on tehoviljelyn menetelmi

Niinpä. Onko ratkaisu todella se, että kaikki ihmiset yhteiskunnassa jättävät päivätyönsä, muttavat maalle, ryhtyvät omavaraisiksi, alkavat alusta asti kasvattaa ja valmistaa kaiken ruokansa, koska me emme pysty enää luottamaan toinen toisiimme ja koko yhteiskuntajärjestelmämme on rakennettu toinen toistemme huiputtamisen "voittojen maksimoinnin vuoksi" varaan?

Vierailija
99/141 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistajaa kannattaa kuluttajan rangaista niin että jos tuote kallistuu sentinkin niin ne kannattaa jättää hyllyyn. Viesti menee aika nopeasti perille.

Vierailija
100/141 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainakin toivottavasti. Onhan meillä ihan kotimaisistakin elintarvikkeista takaisinvetoja harva se viikko.

Mutta ei siksi että niihin olisi tarkoituksella lisätty jotain terveydelle haitallista tehdäkseen voittoa/huijatakseen ostajaa.