Pitääkö opiskelijan tehdä muuttoulmoitus (KELA ja tuet)
Alaikäinen muuttaa opiskelemaan ja tulee saamaan opintotukea ja asumistukea, mutta vaikuttaako näihin missä on kirjoilla? Tarviiko tehdä muuttoilmoitus? On kuitenkin alaikäinen ja paljon käy kotona ja harjoittelut kotipaikakunnalla, niin melkein olis parempi kun postit tulis tänne kotiin. Kaverin lapsi ei oo tehnyt muuttoilmoitusta ja kaikki ok, mutta mites muilla?
Entä kun täyttää 18? Muuttuuko tilanne?
Kommentit (56)
Muuttoilmoitus pitää tehdä, mutta postit voi laittaa menemään ihan mihin huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postit voi kääntää vaikka minne huitsin nevadaan, MUTTA, jotta saa/hakee asumistukea, kelaan täytyy laittaa kopio vuokrasopimuksesta, ja opiskelijan kohdalla todistus että opiskelee (opintotuki).
Jep, ei siinäkään kohtaa tarvita muuttoilmoitusta mihinkään.
No sitten et tarvitse asumistukeakaan. Sitähän ei makseta, jos osoitteesi ei ole virallisesti siellä, minne vuokrasopimus on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä missään nimessä lue näistä asiosita Kelan sivuilta. Sieltä saattaisi jopa löytää oikeaa tietoa.
On luettu, anna mulle linkki missä sanotaan että muuttoilmoitus pitää tehdä.
En tietenkään anna. Ei minulla ole tarvetta sitä tietoa etsiä. Se etsii, joka tarvitsee tiedon. Tai ottaa vaikka huomenna puhelimen käteen ja SOITTAA Kelaan, jos lukutaito ei riitä ymmärtämään, mitä siellä sivuilla sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postit voi kääntää vaikka minne huitsin nevadaan, MUTTA, jotta saa/hakee asumistukea, kelaan täytyy laittaa kopio vuokrasopimuksesta, ja opiskelijan kohdalla todistus että opiskelee (opintotuki).
Oletko niin tyhmä, että luulet Kelan uskovan, että lapsi ei ole muuttanut, vaikka hän on tehnyt vuokrasopimuksen asunnosta :D
Niin siis kela pyytää vuokrasopimuksen jossa vuokralaisena tuensaaja ja ajantasaisen opiskelutodistuksen, virallisen asuinpaikan saa suoraan dvv:stä. Tekee sitten päätöksen että joo tyyppi koulun todistamana opiskelee eikä sillä ole lähellä muuta asuntoa, niin tarvii opinto- ja asumistuen.
Ap tässä. Muistetaan että puhutaan alaikäisestä opiskelijasta eikä tukihuijari-airbnb-miljonääristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko niin tyhmä, että luulet Kelan uskovan, että lapsi ei ole muuttanut, vaikka hän on tehnyt vuokrasopimuksen asunnosta :D
Niin siis kela pyytää vuokrasopimuksen jossa vuokralaisena tuensaaja ja ajantasaisen opiskelutodistuksen, virallisen asuinpaikan saa suoraan dvv:stä. Tekee sitten päätöksen että joo tyyppi koulun todistamana opiskelee eikä sillä ole lähellä muuta asuntoa, niin tarvii opinto- ja asumistuen.
No ihan noin se ei mene. Asumistuki myönnetään sen virallisen asuinpaikan mukaan, ei sen mukaan onko opiskelijalla asuntoa lähellä koulua vai ei. Eihän Kela voi mitenkään tietää, onko opiskelijalla vaikkapa mummo, jonka luona opiskelija majailee opiskelupaikkakunnalla maksutta.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Muistetaan että puhutaan alaikäisestä opiskelijasta eikä tukihuijari-airbnb-miljonääristä.
Ei sillä ole mitään väliä kenestä puhutaan. Käytännöt ovat kaikille samat. Mikä siinä muuttoilmoituksessa muuten on niin kamalaa, että sitä ei voi tehdä, vaikka jostain syystä se ei vaikuttaisikaan Kelan tukiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos minä opiskelijana vuokraan kämpän opiskelupaikkakunnalta ja annan sen alivuokralle vaikkapa veljelleni, olen sinun mielestäsi oikeutettu asumistukeen? :D
Ei muuttoilmoituksessa mitään pahaa ole, kyselin vaan kun missään ei ole tietoa. En tiedä miksi joillekin näyttää olevan tuet maksettu, vaikka toisten mielestä ei voi olla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei muuttoilmoituksessa mitään pahaa ole, kyselin vaan kun missään ei ole tietoa. En tiedä miksi joillekin näyttää olevan tuet maksettu, vaikka toisten mielestä ei voi olla.
Ap
Minä tiedän. Olet av-palstalla. Täällä voi kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa. Läheskään kaikki täällä kirjoitettu ei ole totta. Siksi sinun kannattaa olla yhteydessä Kelaan, jos haluat tietää, miten asiat oikeasti ovat. Täältä saat vain ristiriitaisia juttuja, joista edes puolet eivät todennäköisesti ole totta.
Kelan asumistuen ehtona on, että pitää olla kirjoilla JA fyysisesti itse asua asunnossa, johon tukea nostaa. Jos käy ilmi, ettei näin ole voidaan tuet periä korotuksen kera takaisin ja pahimmillaan joutua kela petoksesta syytteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kelan asumistuen ehtona on, että pitää olla kirjoilla JA fyysisesti itse asua asunnossa, johon tukea nostaa. Jos käy ilmi, ettei näin ole voidaan tuet periä korotuksen kera takaisin ja pahimmillaan joutua kela petoksesta syytteeseen.
Missä näin lukee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä näin lukee?
No tuossa viestissä, jonka lainasit :D
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Jokainen saa asua vaikka asuntovaunussa tai mökillä, vaikka saa asumistukea asuntoon.
Tuli sama asia selvitettäväksi ja soitin Kelalle asiasta. Kyllä pitää tehdä muuttoilmoitus, että saa asumistuen. Se on ainakin ehtona. Eriasia sitten, kuinka tuota on valvottu.