Miksi eläkeläiset saa eläkettä tuhansia euroja kuukaudessa ja ajavat uusilla autoilla mutta työtön 590 euroa/kk ja ajaa autonromulla
Mihin eläkeläinen tarvii uusia autoja ja tuhansien eurojen eläkkeitä kuukaudessa kun makaavat joutilaina kotona ja käyvät tuliterällä autolla ruokakaupassa?
Työläinen joutuu ajamaan vanhalla autonromulla ja sillä pitäisi kulkea työmatkat ja kuskata lapsia ja kituuttelemaan työttömänä 590 euron tuella.
Kun pitäisi olla toisinpäin että työläinen voisi ajaa työmatkat ja kuskata lapsia joilla elämä edessä turvallisesti uusilla autoilla ja vanhukset voisi ajaa autonromuilla kun niillä on elämä takana.
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet ääliö.
Eläkeläishaitari on laaja, siihen mahtuu monenlaista varallisuutta.
Ota huomioon, että eläkeläisellä on usein pitkän ajan kuluessa kartutettua omaisuutta. Se uusi auto ei ole ostettu viime kuun eläkkeestä, noin kärjistettynä.
Minäkin olen eläkkeellä, ollut jo 33 vuotta eli nuoresta asti. Autoni on 20-vuotias Skoda. Eläkkeeni on kohtuullisen hyvä, mutta kustannan sillä myös syrjäytyneen aikuisen lapseni elämän. Nyt entistä enemmän, kun ruoan ja asumisen hinta on noussut, ja hallitus on heikentänyt hänen tukiaan. Säästöön ei jää, eikä varaa hankkia uudempaa autoa.
Olet ollut nuoresta saakka eläkkeellä ja mennyt lisääntymään ja saattanut yhteiskunnan taakaksi syrjäytyneen tyypin. Jumalauta että vituttaa maksaa tuollaisen kuonan elämää verorahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet ääliö.
Ota huomioon, että eläkeläisellä on usein pitkän ajan kuluessa kartutettua omaisuutta. Se uusi auto ei ole ostettu viime kuun eläkkeestä, noin kärjistettynä.
Minäkin olen eläkkeellä, ollut jo 33 vuotta eli nuoresta asti. Autoni on 20-vuotias Skoda. Eläkkeeni on kohtuullisen hyvä, mutta kustannan sillä myös syrjäytyneen aikuisen lapseni elämän. Nyt entistä enemmän, kun ruoan ja asumisen hinta on noussut, ja hallitus on heikentänyt hänen tukiaan. Säästöön ei jää, eikä varaa hankkia uudempaa autoa.
Olet ollut nuoresta saakka eläkkeellä ja mennyt lisääntymään ja saattanut yhteiskunnan taakaksi syrjäytyneen tyypin. Jumalauta että vituttaa maksaa tuollaisen kuonan elämää verorahoilla.
Ohiksena. En sanoisi kuonaksi ketään. Mutta lähempänä sitä on toisia kuonaksi kommentoivat kuin nuorena eläkkeelle jäänyt.
Monelle myös vakuutus maksaa eläkkeen. Ei sinun verorahat.
Niitä monien tuhansien eurojen eläkkeitä ei taida kovinkaan paljon olla, ei ainakaan niin paljon kuin ap kuvittelee.
Vierailija kirjoitti:
Eläke on itse töitä tekemällä ansaittu.
Höpö höpö. Vain pieni osa siitä. Nykyiset nuoret maksavat suurten ikäluokkien eläkkeistä paljon, mutta joutuvat itse kituuttamaan köyhyydessä koko ikänsä, eivätkä pääse eläkkeelläkään nauttimaan vauraudesta, jos eläkettä edes saavat.
Vierailija kirjoitti:
Niitä monien tuhansien eurojen eläkkeitä ei taida kovinkaan paljon olla, ei ainakaan niin paljon kuin ap kuvittelee.
Ei todellakaan, täällä yritetään lietsoa vihaa vanhuksia kohtaan.
Onneksi suurin osa meidän nuorisosta voi hyvin, ovat sivistyneitä ja hyväkäytöksisiä.
Eläkeläiset ovat tienanneet rahansa pitkällä uralla mistä Sinä et tiedä näköjään mitään
iSiS ta pp aa vähenmä ku UoV
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläke on alkanut kertyä vasta 23 vuotiaana, kokopäivätyön aloitin 16 vuotiaana, joten 7 vuotta työtä ja verojen maksamista ilman eläkekertymää. Tätäkö kadehdit?
Tuo oli samalla tavalla kaikille, jotka oli syntynyt ennen vuotta 1981! Ja sitä paitsi tuo kompensoitiin teille sillä, että teille kertyi sitten eläkettä isommalla pronsentilla kuin muille vuoden 2005 jälkeen! Sitten oli superkarttumat vielä, jos jaksoi olla töissä. Jos ei jaksanut niin ennen aikaisesti pääsi eläkeputkeen!
Minun vanhempani on suurta ikäluokkaa. Joudun tekemään noin 5-6 vuoden pidemmän työuran kuin he, ennen kuin pääsen eläkkeelle! Ja eläkkeeni on pienempi. Nyt ollaan lopettamassa osittaista varhennettua eläkettäkin, joten en usko, että sitäkään pääsen nauttimaan. Mitä nuorempaa polvea olet, sitä enemmän eläkejärjestelmä kurittaa. Noin se vaan menee!
Tämäkin on vähän suhteellista. Siskon mies on syntynyt v. -46. Hän alkoi tehdä töitä 13-vuotiaana isän ja veljen kanssa ajamalla kuorma-autolla hiekkaa rakennuksille, silloin oli isoja rakennustyömaita. Kai silloinkin koulupakko oli, mutta ei kuulemma kukaan kysellyt. Opettaja taisi olla vain tyytyväinen, kun ei yksi jukuripussi tullut enää häiritsemään.
Ihan lakien mukaankin hyvin, hyvin moni suuriin ikäluokkiin kuuluva aloitti työelämässä 16-vuotiaana. Eli teki seitsemän vuotta töitä niin, ettei mitään eläkettä kertynyt. Eli työurat on monilla olleet pitemmät kuin monillakaan nykyään tulee olemaan. Tätä asiaa vain ei tunnuta koskaan täällä käsitettävän. Ihanteenako te pidätte sitä, että työelämä on aloitettu näin nuorina? Itsekö haluaisitte mennä täyspäiväiseen työhön pikkupalkalla 16-vuotiaana? Ne työolosuhteet kun oli mitä oli. Sairastaa ei saanut, siitä saattoi saada vaikka lopputilin. Ei silloin välttämättä työnantajatkaan mitään sääntöjä tunteneet eikä niistä välittäneet jos niitä olikaan. Sanelua se usein oli, tänään jäätkin sitten vielä pariksi tunniksi, kun plaa plaa plaa. Ai ei käy, no sitten ei tarvi enää tulla ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta, nämä nykyiset eläkeläiset ovat saaneet eläkkeensä PALJON paremmilla ehdoilla.
Ei tulevaisuudessa tuollaisia eläkkeitä ole monella.
JA lisäksi päässeet paljon aiemmin eläkkeellä.
Näinhän se n, kun vertaa nykyiseen työläiseen. En kutenkaan näe millään tavalla oikeutettuna verrata työttömän ja eläkeläisen etuutta toisiinsa. Eläkeläinen saa sen aikaisen eläkemallin mukaista eläkettä, vaikka on maksanut itse todennäköisimmin juurikin aiemman sukupolven eläkkeet pienemmällä eläkekertymällä (oletus on ollut, että tulevat sukupolvet olisivat nykyistä suurempia).
Reilua sinällään olisi ollut laittaa eläkejärjestelmään uudistus jo pari vuosikymmentä sitten, kun sukupolvet pienenivät ja todella säästää nykyisellään rahastoituna eläke kokonaisuudessaan itselle. Nykyisellä huoltosuhteella ja tulevilla sukupolvilla tulee väistämättä muutostarve, vaikke eläkerahastot ovatkin varakkaita - ja niiden kuuluukin olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä luopui autosta. Ei ole varaa pitää autoa. Ikänsä teki duunarin töitä, n. 40v. ajan. Nettoeläke on 1000e. Tunnen monia jotka saa alle 1000e. Hekin olleet kauan työelämässä.
Ilmeisesti pimeitä töitä. Jos 40v työtä, niin eläke on 2000e
Tiedän läheltä naisen, joka teki miehensä yhden hengen " firmassa" ainoastaan pimeitä töitä. Mies kiersi myös veroja minkä vaan kykeni kiertämään. Nykyään ei onnistuisi. Eläkettä ei siten karttunut.
Ne ovat sinunkin hyvinvointisi eteen tehneet töitä kymmeniä vuosia. Milloin aiot itse alkaa seuraavia sukupolvia rahoittamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä luopui autosta. Ei ole varaa pitää autoa. Ikänsä teki duunarin töitä, n. 40v. ajan. Nettoeläke on 1000e. Tunnen monia jotka saa alle 1000e. Hekin olleet kauan työelämässä.
Ilmeisesti pimeitä töitä. Jos 40v työtä, niin eläke on 2000e
Tiedän läheltä naisen, joka teki miehensä yhden hengen " firmassa" ainoastaan pimeitä töitä. Mies kiersi myös veroja minkä vaan kykeni kiertämään. Nykyään ei onnistuisi. Eläkettä ei siten karttunut.
Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Vanha sanonta pitää niin paikkansa, samoin kuin sekin ettei kannata kohdella läheisiä eikä ylipäätään ketää ihmistä halveksien.
Aivan älytöntä, että tällaiset ilmiselvät trollialoitukset saavat työttömien vihaajat raivoamaan sivutolkulla. Eikö ihmisillä oikeasti ole enää lainkaan järkeä päässä? Tekeekö oravanpyörä (lue: työ) ihmisistä oikeasti noin julmetun tyhmiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet ääliö.
Sulla onkin paaaaaljon vitutuksen aiheita. Pystytkö koskaan olemaan hyvällä päällä?
"Kuonaa" kun on niin paljon. Ja kaikki sun niskoilla.
Miten tää sun vitutus noin niinkuin käytännössä näkyy? Pelkkä sun mökötyksesi ei hetkauta mitään, siitä ei kukaan välitä. Sun pitää tehdä jotain, mutta mitä aiot?
Eläke iässä voi olla sairauksia ja monta kertaa näin onkin. Vievät rahaa , lääkkeet ym. 1, 150 brutto !!! Vero siitä 100e!! Nooo paljos jää ???? Ei kuule naurata. Suurin osa on tonnin saajia, että pidä suusi vain kii.
"Reilua sinällään olisi ollut laittaa eläkejärjestelmään uudistus jo pari vuosikymmentä sitten, kun sukupolvet pienenivät ja todella säästää nykyisellään rahastoituna eläke kokonaisuudessaan itselle. Nykyisellä huoltosuhteella ja tulevilla sukupolvilla tulee väistämättä muutostarve, vaikke eläkerahastot ovatkin varakkaita - ja niiden kuuluukin olla."
>>>>>
"Valtion eläkerahasto (VER) on vuonna 1990 perustettu valtion talousarvion ulkopuolinen rahasto, jonka avulla valtio varautuu tulevaisuudessa maksettavien eläkkeiden rahoitukseen ja eläkemenojen tasaamiseen. VER on sijoitusorganisaatio ja vastaa valtion eläkevarojen ammattimaisesta sijoittamisesta. VERin sijoitussalkun markkina-arvo oli 22,8 miljardia euroa vuoden 2023 lopussa."
Mä olen syntynyt vuonna 1979 ja minullakaan ei ennen 23 vuotta kertynyt eläke. Ja minäkin tein töitä jo nuorena 14-vuotiaasta lähtien! Pieni ero on vain siinä, että se sinun 1946 syntynyt tuttavasi saa nelinkertaisena eläkemaksunsa takaisin eläkkeinä, kun minä saan 1,6 kertaisena. Päälle minun pitää jaksaa työelämässä neljä vuotta pidempään ennen kuin pääsen eläkkeelle.
Ap. He ovat olleet töissä 40 vuotta, toisin kuin sinä. Heidän verorahoillaan on maksettu sinun kotona olosi.
Keskieläkkeet pyörivät 1500-1900 eurossa. Harvalla on on tuhansien eurojen eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Siis työtön vai työläinen? Otsikko ja teksti ei täsmää.
Samaan kiinnitin huomiota. Puhuu työmatkoista mutta ilmoittaa olevansa työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläke on itse töitä tekemällä ansaittu.
Tuhannen euron eläkkeen saa vaikka ei olisi päivääkään tehnyt töitä. Tuohon päälle vielä eläkkeensaajan asumistuki, joka on huomattavasti suurempi kuin tavallinen.
Ja noin pienellä työeläkkeellä on oikeutettu myös kansaneläkkeeseen.
Ei se johda mihinkään. 48v insinööri