Miksi eläkeläiset saa eläkettä tuhansia euroja kuukaudessa ja ajavat uusilla autoilla mutta työtön 590 euroa/kk ja ajaa autonromulla
Mihin eläkeläinen tarvii uusia autoja ja tuhansien eurojen eläkkeitä kuukaudessa kun makaavat joutilaina kotona ja käyvät tuliterällä autolla ruokakaupassa?
Työläinen joutuu ajamaan vanhalla autonromulla ja sillä pitäisi kulkea työmatkat ja kuskata lapsia ja kituuttelemaan työttömänä 590 euron tuella.
Kun pitäisi olla toisinpäin että työläinen voisi ajaa työmatkat ja kuskata lapsia joilla elämä edessä turvallisesti uusilla autoilla ja vanhukset voisi ajaa autonromuilla kun niillä on elämä takana.
Kommentit (211)
Eläkeläinen on saattanut myös säästää. Olen itse saanut perintönä pienen yksiön ja loput eli suurimman osan säästänyt ja sijoittanut keskituloisena ei siis millään erinomaisella palkaalla. Olen laskeskellut, että sijoitusten hyvin maltillisellakin tuotolla ja edelleen sännöllistä sijoittamista jatkamalla sijoitusomaisuutta pitäsi olla puolisen miljoonaa + asunto puoliksi puolison kanssa kun jään kymmenen vuodne päästä eläkkeelle. Siihen päälle eläke, joka tulee olemaan tietysti paljon pienempi kuin omilla vanhemmilla. Upouutta autoa en silloinkaan osta, vaan vaihdetaan aina 2-4 vuotta vanhaan.
Vierailija kirjoitti:
Eläke on itse töitä tekemällä ansaittu.
Ei muuten ole. Tuo on yleinen harhaluulo.
Suomessa on etuusperäinen osittain rahastoiva eläkejärjestelmä, joka perustuu siihen, että nyt töissä olevat maksavat suurimman osan eläkkeellä olevien eläkkeistä. Kyse on eräänlaisesta pyramidipelistä, Ponzista, jotka ovat eläkejärjestelmää lukuunottamatta Suomessa laittomia.
Ruotsi muutti eläkejärjestelmä vuonna 2000 etuuspohjaisesta maksuperusteiseksi. Eläkemaksu kiinnitettiin 18,5 prosenttiin tästä ikuisuuteen ja v2000 jälkeen kertyneiden eläkkeiden suuruus riippuu vain ja ainoastaan siitä, kuinka paljon systeemiin sisään maksetut rahat ovat tuottaneet. Osa maksuista menee yleiseen pottiin ja osa on korvamerkitty maksajalle. Työeläkejärjestelmässä ei ole mitään takuueläkettä. Hyvää Ruotsin mallissa on se, että se on oikeudenmukaisempi sukupolvien välillä ja eläkejärjestelmä ei ole yhtä herkkä väestöpyramidin rakenteellisille muutoksille kuin Suomen järjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on etuusperäinen osittain rahastoiva eläkejärjestelmä, joka perustuu siihen, että nyt töissä olevat maksavat suurimman osan eläkkeellä olevien eläkkeistä. Kyse on eräänlaisesta pyramidipelistä, Ponzista, jotka ovat eläkejärjestelmää lukuunottamatta Suomessa laittomia.
Ruotsi muutti eläkejärjestelmä vuonna 2000 etuuspohjaisesta maksuperusteiseksi. Eläkemaksu kiinnitettiin 18,5 prosenttiin tästä ikuisuuteen ja v2000 jälkeen kertyneiden eläkkeiden suuruus riippuu vain ja ainoastaan siitä, kuinka paljon systeemiin sisään maksetut rahat ovat tuottaneet. Osa maksuista menee yleiseen pottiin ja osa on korvamerkitty maksajalle. Työeläkejärjestelmässä ei ole mitään takuueläkettä. Hyvää Ruotsin mallissa on se, että se on oikeudenmukaisempi sukupolvien välillä j
Miksi sain Ruotsista takuueläkettä liki 20 vuotta ja se lakkautettiin viime vuoden alusta ? Luulin, että se oli lyhyen työssäolon johdosta työeläkettä, koska vuosittain tulleessa ilmoituksessa ei koskaan mainittu sanaa takuueläke. Syksyllä 2022 tuli kirje, että takuueläkkeitä ei enää makseta ruotsin ulkopuolelle vuoden 2023 alusta lukien ja paperista löytyi sana garantipension. Olen toki kiitollinen että sain ko eläkkeen niin kauan kun sitä maksettiin. Eläke oli kurssista riippuen viime vuosina n 75- 85e/ kk. Joten takuueläke on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi muutti eläkejärjestelmä vuonna 2000 etuuspohjaisesta maksuperusteiseksi. Eläkemaksu kiinnitettiin 18,5 prosenttiin tästä ikuisuuteen ja v2000 jälkeen kertyneiden eläkkeiden suuruus riippuu vain ja ainoastaan siitä, kuinka paljon systeemiin sisään maksetut rahat ovat tuottaneet. Osa maksuista menee yleiseen pottiin ja osa on korvamerkitty maksajalle. Työeläkejärjestelmässä ei ole mitään takuueläkettä. Hyvää Ruotsin mallissa on se, että se on oikeudenmukaisempi sukupolvien välillä j
Kyllä se on ansaittu. Vaikka ei itse maksettu. Työeläke kertyy nimenomaan ansioiden mukaan.
Mistähän tuo AP:n väite eläkeläisten ja työttömien/työssä olevien autokannan erosta on peräisin? Luulen että se on hänen mielikuvitustaan ja tahallista valeinformaatioita.
Yritäppä Ap vaihtelun vuoksi työelämää.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 28-vuotisen työurani aikana ansainnut bruttona 1,4M€. Työnantajani on siis maksanut eläkemaksuja 350.000€ ja minä itse noin 100.000€. Tästä hyvästä eläkekarttumani on nyt 53-vuotiaana noin 2200€/kk.
Paljonko työtön aloittaja on maksanut eläkemaksuja?
BINGO!!!!!
Lohduttaako yhtään että eläke reilun tonnin ja auto kolkyt vuotta vanha. Työvuosia takana noin neljäkymmentä, viimeiset kymmenen vuotta silpputöitä ja ensimmäiset seitsemän vuotta meni eläkkeen osalta harakoille kun oli liian nuori
Kyllä minuakin eläkeläiset vituttaa.
Niitä on vielä kaiken lisäksi niin paljon.
Ajelevat hienoilla autoilla samaan aikaan, kun nuoret joutuvat kituuttamaan.
Näinhän se on, ja kuuluukin olla, kuten aiemmin sanoin. Silti tuossa muutoksessa olisi ollut paikallaan tehdä korjaus kokonaisuudessaan VER:n kaltaiseksi, että eläkemaksut rahastoidaan ja kohdennetaan sille sukupolvelle, kuka ne eläkkeet maksaa.
Suomessa VERin kautta hoidetaan eläkkeitä vain osittain rahastoimalla ja kohdentamalla tuleviin eläkkeisiin.
Valtion eläkejärjestelmän piirissä oli vuonna 2023 noin 135 000 henkilöä. Valtion eläkemeno oli lähes 5,3 miljardia euroa. Valtion eläkkeitä maksettiin noin 453 000 henkilölle.
Näin ollen VER:n piiriin ei kuulu kaikki eläkkeenmaksajat.