Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaaditaanko poikalapsilta vähemmän?

Vierailija
22.03.2024 |

Minusta tuntuu, että vielä nykyäänkin kasvatuksessa ilmenee "pojat ovat poikia" -asenne. Poikien ei tarvitse oppia tekemään omatoimisesti kotitöitä. Koulukin on sellainen asia, joka hoidetaan, jos vain huvittaa.

Miksi poikia kasvatetaan eri tavalla kuin tyttöjä?

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni näin pienen pojan äitinä päinvastoin.

Jo päiväkodissa huomaa, miten hoitajat, useimmiten naispuoliset sellaiset, suorastaan suosivat niitä suloisia, herttaisia ja kilttejä pikkutyttöjä. Pojat taas selvästi turhauttavat heitä raisuudellaan ja ns. poikien jutuilla.

Poikia komennellaan ja kovistellaan, kun taas pienet tytöt selviävät pienellä itkun tiristyksellä mistä tahansa ilman seurauksia.

Vierailija
2/104 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni näin pienen pojan äitinä päinvastoin.

Jo päiväkodissa huomaa, miten hoitajat, useimmiten naispuoliset sellaiset, suorastaan suosivat niitä suloisia, herttaisia ja kilttejä pikkutyttöjä. Pojat taas selvästi turhauttavat heitä raisuudellaan ja ns. poikien jutuilla.

Poikia komennellaan ja kovistellaan, kun taas pienet tytöt selviävät pienellä itkun tiristyksellä mistä tahansa ilman seurauksia.

Miten tämä suosiminen esimerkiksi ilmenee? Millaisia seurauksia pojat saavat? Kysyn ihan mielenkiinnosta myös pojan äitinä, koska minulla ei ole samanlaisia kokemuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeissa ainakin suositaan poikia. Tytöt laitetaan siivoamaan ja järjestelemään lelut. Pojat saa mennä ensin ulos. 

Vierailija
4/104 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vaatii ja joku ei. Meillä myös poika osallistuu kotitöihin ja pienestä asti. Koulussa odotetaan että tekee parhaansa eikä luistele. Olen töissä päikyssä ja kyllä niitä raisuja on sekä tytöissä että pojissa,kuten rauhallisempiakin. Kaikkia kasvatetaan ja opetetaan käyttättymään. 

Vierailija
5/104 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sitä olen ihmetellyt, miten usein täällä kysytään neuvoja miten nälkäiset teinipojat ruokitaan.

Kukaan ei tunnu milloinkaan huolehtivan teinityttöjen ruuasta. Ja teinitytöillä on melkein yhtä kova ruokahalu kuin pojilla. Teini-ikäisenä söin valtavasti.

Vierailija
6/104 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodeissa ainakin suositaan poikia. Tytöt laitetaan siivoamaan ja järjestelemään lelut. Pojat saa mennä ensin ulos. 

Sairasta.

Vierailija
7/104 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empå oo missään nähnyt eikä nykyisessäkään niin tehdä. Kaikki osallistuvat ja ulos mennään tilanteen eikä sukupuolten mukaan. 

Vierailija
8/104 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat joutuvat harvoin vahtimaan nuorempia sisaruksiaan, tytöt usein.

Vierailija
9/104 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkapuheita.

Vierailija
10/104 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja aina pohditaan löytyisikö naapurista mukava tyttö lastenvahdiksi. Ei milloinkaan poika.

Vierailija
11/104 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkapuheita.

Ikävä kyllä ei ole.

Vierailija
12/104 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla pojilla on valtavasti energiaa, ja jos sen päälle vielä yhtään haastava luonne, niin ihan perusasioihin menee  vanhemmalta moninkertainen työmäärä siihen verrattuna että olisi keskiverto tyttölapsi kasvatettavana.

Vanhemmalle siis jää vähemmän resursseja käytettäväksi vähemmän akuuttien vaatimusten asettamiseen, opettamiseen, ja muuhun työstämiseen.

Vierailija
13/104 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin vanhalla miehellä on vain yksi poika. Jos jotain tekevät yhdessä, tulee aina riittaa.

Olen aika varma, että tämä ainut lapsi lykkää iskän kohta hoivakotiin, vaikka poikamiehenä voisi muuttaa isänsä taloon ja katsoa vähän perään.

Jos hänellä olisi tytär, asiat olisi varmasti toisin.

Vierailija
14/104 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei armeija tai siviilipalvelus ole pakollinen myös tytöille. Tässä maailmantilanteessa saisi olla. Tanska laajentaa asevelvollisuuden myös naisille.

Miten tämä liittyy aiheeseen?

Vierailija
15/104 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin vanhalla miehellä on vain yksi poika. Jos jotain tekevät yhdessä, tulee aina riittaa.

Olen aika varma, että tämä ainut lapsi lykkää iskän kohta hoivakotiin, vaikka poikamiehenä voisi muuttaa isänsä taloon ja katsoa vähän perään.

Voi luoja. Tyttären pitäisi edelleen hoivata, pojan ei tarvitse? 2024?

Vierailija
16/104 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku vaatii ja joku ei. Meillä myös poika osallistuu kotitöihin ja pienestä asti. Koulussa odotetaan että tekee parhaansa eikä luistele. Olen töissä päikyssä ja kyllä niitä raisuja on sekä tytöissä että pojissa,kuten rauhallisempiakin. Kaikkia kasvatetaan ja opetetaan käyttättymään. 

Joskus tehtiin tutkimus, missä kysyttiin kohtelevatko päiväkodin työntekijät mielestään lapsia samoin sukupuolesta riippumatta. Tietenkin he sanoivat että kohtelevat ihan samoin.

Sehän ei pitänyt paikkaansa, vaan heidän huomattiin kehuvan tyttöjä olemisesta, esimerkiksi "oletpa nätti" ja poikia tekemisestä, esimerkiksi "hienosti rakennettu".

Ihmiset uskovat ihan vilpittömästi toimivansa oikein. Tarvitaan ulkopuolinen näkemään, mikä on totuus.

Vierailija
17/104 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta.

Henkilökunta pääsee helpommalla noin. 

Vierailija
18/104 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei armeija tai siviilipalvelus ole pakollinen myös tytöille. Tässä maailmantilanteessa saisi olla. Tanska laajentaa asevelvollisuuden myös naisille.

Miten tämä liittyy aiheeseen?

Siten että tässä kohtaa  pojilta vaaditaan enemmän ja tytöiltä vähemmän.

Vierailija
19/104 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja aina pohditaan löytyisikö naapurista mukava tyttö lastenvahdiksi. Ei milloinkaan poika.

Ei sitä ääneen sanota, mutta kaikki tietävät miksi näin on. Minua yritettiin manipuloida/painostaa seksuaalisiin tekoihin siitä saakka kun olin 6-vuotias. Tekijät olivat pääsääntöisesti naapurin poikia, (samanikäisistä yläasteikäisiin) ja isoveljeni kavereita (minua 4 vuotta vanhempia). 11-vuotiaana ensimmäisen kerran seksuaalista ahdistelua aikuisen miehen taholta. Näistä puhuttiin kavereiden kanssa, ja jo kauan ennen yläastetta jokaikisellä tytöllä tuntui olevan samanlaisia kokemuksia. 

Vierailija
20/104 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Tyttären pitäisi edelleen hoivata, pojan ei tarvitse? 2024?

Niin se menee, vaikka eletään vuotta 2024. Naiset ovat empaattisempia. Pojat kasvatetaan itsekkäiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä