Reipas kävely ja laihtuminen
Mitä hyötyä on reippaasta kävelystä (vaikka noin kolme kertaa viikossa tunti kerrallaan vauhdilla 7km/h)? Voisiko se pelkästään toimia laihduttajana, kiinteyttäjän ja lihaksia tuovana urheilumuotona? Jos nyt syökin kohtuullisesti. Onko kukaan saanut aikaan jotain näkyvää "pelkällä" kävelyllä?
Kommentit (46)
Olen kävellyt joka päivä niin kauan kuin muistan jostakin murrosiästä alkaen. Hoidan kävellen/pyörällä asiat ja vältän julkisia lyhyillä etäisyyksillä. Kävely tekee tosi hyvää, joka päivä, mutta en ole huomannut sen laihduttavan minua yhtään. Voi olla, että olisin lihavampi ilman kävelyä? Paras tapa minulla pudottaa painoa on vain olla tarkempi syömisissään.
10v vanha ketju mutta kai tähän silti voi kirjoittaa.
Pistä mukaan kävelylenkille sauvat ja opettele tekniikka niin saat samalla vaivalla tehokkaamman liikuntamuodon. Kunnolla tehty sauvakävely on oikeasti hyvää liikuntaa, joka antaa yläkropallekin rasitetta.
Joka tapauksessa onnea kävelyurallesi!
Mulla on vähän sitä ongelmaa ettei liikunta vaan oo kivaa. Oon kuitenkin kova hyötyliikkuja sen takia, kun on helpompi lähteä pitkälle kävelylenkille, jos tavoitteena on käydä vaikka tietyssä liikkeessä tms. Huvikseen ei tuu lähdettyä ikinä. Kotona teen oman viitsimisen mukaan kehonpainoharjoituksia. Ihan näkyvästi kiinteytynyt kuitenkin niin väittäisin, että kyllä ajanmittaa pienistäkin muutoksista on hyötyä.
Olen kävellyt läpi elämäni kaikki mahdolliset työ- ja koulumatkat sekä kauppareissut. Useampi kilometri päivässä keskiarvoisesti, ikinä ei ole ollut ongelmaa painonhallinnan kanssa, hyötykävely varmasti osasyynä
Kävely on kyllä ihan aliarvostettu laji! Moni tuttu sanoo olevansa laiska kun ei harrasta liikuntaa (eli "treenaa salilla"), mutta kävelee silti päivittäin. Kyllä varmasti paino muuttuisi, jos päivittäinen kävely lakkaisi. Ja ne, jotka sanoo, ettei kävely voi laihduttaa, kokeilkoon pystyykö joka päivä tekemään edes 30min kävelyä ja tulee parin kk päästä kertomaan tuloksistaan.
Minulla vain on se pieni ongelma, että pitäisi kävellä viikossa n.40 tuntia 240 km/vko reipasta vauhtia (6 kmh), että kuluisi 1 kg rasvaa. Tunnissa menee se 200 kcal vaikka reippaasti kävelee. Syke vaan ei nouse. Parin tunnin maastopyörä lenkit 6-7 x vko sama kulutus paljon kätevämmin.
Uskokaa jo typerät ap:t, jotka puhutte laihdutuksesta. Laihduttaaksenne teidän on pakko keskittyä ruokavalioon. Liikunta on hyvä juttu ja sitä kannattaa harrastaa ja se voi tukea painonpudotustavoitteita. mutta jos haluaa laihtua, ruokavalioon on pakko saada muutos.
Kävelyllä ja kevyellä juoksulla voi piristää perusaineenvaihduntaa: jaksaa enemmän, palelet vähemmän, parempi olo.
Kiinteyttäkin voi tulla, mutta varsinainen painonpudotus tulee syömällä kunnon terveelliset ateriat ja jättämällä sokerin vähälle.
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa jo typerät ap:t, jotka puhutte laihdutuksesta. Laihduttaaksenne teidän on pakko keskittyä ruokavalioon. Liikunta on hyvä juttu ja sitä kannattaa harrastaa ja se voi tukea painonpudotustavoitteita. mutta jos haluaa laihtua, ruokavalioon on pakko saada muutos.
No eikä ole, samalla lailla sen kalorivajeen saa aikaiseksi liikkumalla. Toki kokonaisvaltaisesti terveellinen ruokavalio yhdistettynä liikuntaan on optimaalisin vaihtoehto.
Ja tuolle joka aiemmin kommentoi että on kävellyt aina eikä ole laihtunut. No sinä siis syöt ja liikut sen verran että paino pysyy samassa suhdanteessa. Jos lopettaisit liikunnan ja jatkaisit syömistä samalla tavalla, lihoaisit.
Rolle kirjoitti:
Minulla vain on se pieni ongelma, että pitäisi kävellä viikossa n.40 tuntia 240 km/vko reipasta vauhtia (6 kmh), että kuluisi 1 kg rasvaa. Tunnissa menee se 200 kcal vaikka reippaasti kävelee. Syke vaan ei nouse. Parin tunnin maastopyörä lenkit 6-7 x vko sama kulutus paljon kätevämmin.
Kävelylenkin kuluttaman lenkin energiankulutuksen ratkaisee kävelty matka ja oma painosi. Sillä, nouseeko syke, on vain marginaalinen merkitys. Sykemittari ei pysty mittaamaan, paljonko lenkkisi oikeasti kuluttaa energiaa. Se yrittää vain sykkeesi perustella päätellä, miten raskasta liikuntaa olet harrastanut ja arvioida tämän perusteella, paljonko energiaa on kulunut. Sykemittarin antama arvio voi kuitenkin olla 50 % pielessä.
Tuo 200 kcal / h kulutus 6 km / h kävelylle on suunnilleen oikea silloin, jos kävelijä painaa noin 42 kg. Esimerkiksi 84 kg painava kävelijä kuluttaa samalla lenkillä noin 400 kcal / h.
Mutta joka tapauksessa on täysin järjetöntä yrittää pelkästään kävelemällä laihduttaa kilo viikossa. Kilo kuukaudessa on paljon järkevämpi tavoite. Ja silloinkin pitää katsoa syömisiä sen verran, että ei syö enempää kuin kuluttaa ilman tuota kävelyä.
Vierailija kirjoitti:
Rolle kirjoitti:
Kävelylenkin kuluttaman lenkin energiankulutuksen ratkaisee kävelty matka ja oma painosi. Sillä, nouseeko syke, on vain marginaalinen merkitys. Sykemittari ei pysty mittaamaan, paljonko lenkkisi oikeasti kuluttaa energiaa. Se yrittää vain sykkeesi perustella päätellä, miten raskasta liikuntaa olet harrastanut ja arvioida tämän perusteella, paljonko energiaa on kulunut. Sykemittarin antama arvio voi kuitenkin olla 50 % pielessä.
Tuo 200 kcal / h kulutus 6 km / h kävelylle on suunnilleen oikea silloin, jos kävelijä painaa noin 42 kg. Esimerkiksi 84 kg painava kävelijä kuluttaa samalla lenkillä noin 400 kcal / h.
Mutta joka tapauksessa on täysin järjetöntä yrittää pelkästään kävelemällä laihduttaa kilo viikossa. Kilo kuukaudessa on paljon järkevämpi tavoite. Ja silloinkin pitää katsoa syömisiä sen verran, että ei syö enempää kuin kuluttaa ilman tuota kävelyä.
Nojoo. Olen 60 kg kilpakuntoilija, mutta en minäkään noihin mittalaitteisiin täysin luota.
Rolle kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rolle kirjoitti:
Nojoo. Olen 60 kg kilpakuntoilija, mutta en minäkään noihin mittalaitteisiin täysin luota.
Energiankulutuksen kannalta ei ole merkitystä sillä, oletko sohvaperuna vai kilpakuntoilija. Ratkaisevaa on kävelty matka ja kävelijän paino. Toki myös esim. vastatuuli ja mäet vaikuttavat, mutta jos palaa samaan paikkaan kuin lähtee, niin yleensä ylä- ja alamäet kumoavat toistensa vaikutukset.
Kilpakuntoilijalla sykemittari arvioi helposti energiankulutuksen liian pieneksi, jos mittari arvioi kulutuksen samanikäisen ja samaa sukupuolta olevan keskikuntoisen liikkujan mukaan.
Energiankulutuksen kannalta ei ole merkitystä sillä, oletko sohvaperuna vai kilpakuntoilija. Ratkaisevaa on kävelty matka ja kävelijän paino. Toki myös esim. vastatuuli ja mäet vaikuttavat, mutta jos palaa samaan paikkaan kuin lähtee, niin yleensä ylä- ja alamäet kumoavat toistensa vaikutukset.
Kilpakuntoilijalla sykemittari arvioi helposti energiankulutuksen liian pieneksi, jos mittari arvioi kulutuksen samanikäisen ja samaa sukupuolta olevan keskikuntoisen liikkujan mukaan.[/quote]
Ei se noin vaan mene. Lajissa kuin lajissa harjoittelun myötä elimistön taloudellisuus paranee ja vähemmän energiaa tarvitaan samaan suoritukseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä ole, samalla lailla sen kalorivajeen saa aikaiseksi liikkumalla. Toki kokonaisvaltaisesti terveellinen ruokavalio yhdistettynä liikuntaan on optimaalisin vaihtoehto.
Ja tuolle joka aiemmin kommentoi että on kävellyt aina eikä ole laihtunut. No sinä siis syöt ja liikut sen verran että paino pysyy samassa suhdanteessa. Jos lopettaisit liikunnan ja jatkaisit syömistä samalla tavalla, lihoaisit.
Painonhallinta ei ole vain kaloreista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painonhallinta ei ole vain kaloreista kiinni.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
mulla ainakin se on parasta rasvanpolttoon, reipas kävely tai tosi hidas hölkkä
Ja mulla ei toimi yhtään.
Mun painonhallinta on perustunut aina kävelyyn, kävelen työmatkat ja kauppareissut eli ns hyötyliikuntaa tulee päivittäin. Pari vuotta sitten aloin käymään salilla ja kiinteytymistä tapahtui mutta edelleen kävely on ykkönen ja sen päälle käyn salilla jos jaksan. Jo vartti päivässä riittää jos tahti on reipas, samoin vartin jumppa kotona oman kehon painolla kerran viikossa tuo terveyshyötyjä. Ei tarvi uhrata muuta elämää kun löytää tavan sovittaa oma lempilaji osaksi arkielämää. Ruokavalio on tärkeä mutta liikkumisen terveyshyödyt näkyy vasta vanhempana, vaikka ois kuinka hoikka niin vähänpä siitä on iloa jos ei pysty liikkumaan.
Ongelma taitaa olla se, etteivät monet jaksa katsoa pitkän linjan tuloksia. Rasvasolu kuoleentuu vasta vuodessa. Siihen asti se voi nopeasti saada itsensä nopeasti takaisin. Peruskunto saavutetaan puolessa vuodessa. Siihen vaikuttaa moni asia, palautumiset, lenkkien kesto, aiempi kuntoilutausta ym..
mutta syömisasia. Jos syö liian vähän, elimistö sekoilee, sortuu makeisiin, huijaa itseään.. Kun liikkuu hyvin, ei tee mieli mättää liikaa. On hyvä pitää ateriavälit sopivina, niin ettei nälkä yllätä, ja pitää annoskoko pienenä ettei vatsa veny. Liian vähän syöminen tekee vain hetkellisiä ttuloksia, terveyden kärsiessä.
Liikuntaa on helppo lisätä niin, että päivittäinen kulutus kasvaa 1000kaloria, mutta jos samaa yrittää syömättömyydellä, voi jopa lihoa, kun elimistö yrittää pitää elossa. Liikunnan lisääminen lisää energia aineenvaihduntaa, jota syömättömyys hidastaa. Silloin tällöin paasto voi olla hyväksi, mutta arkena noin 2000kaloria on ihan hyvä.
Kun aloittaa liikuntaharrastuksen pitkän tauon jälkeen, elimistö alkaa pumpata lihaksiin ja niveliin nestettä, jolloin aluksi vaaka voi näyttää painon nousua, vaikka rasvaa on jo palanut. Kävely on vatsarasvan tehokkkaimpia polttajia. Kävely on yksi parhaita urheilulajeja monesta syystä.
Itse kävelen ohutpohjaisilla paljasjalkakengillä. Niillä joutuu koko kroppa töihin. 5-8km 3-5kertaa viikossa. Muutama vuosi oli taukoa, ja paino nousi. Kaksi vuotta sitten aloitin kävelyn taas. Ensin putosi muutama kilo, sitten ei puoleen vuoteen tapahtunut mitään, sitten rupesi tippumasn 0,5kg viikkoon. Nyt alan olla normaalipainossa. Kävelen eniten terveyden vuoksi, sydän ja verisuonet rakastavat liikuntaa. Muistaen, että sydän ja verisuonisairaudet ovat suurin kuolinsyy koko maailmassa. Vaikkakin itse olen Jeesukseen uskova, enkä pelkää kuolemaa, silti haluan huolehtia itsestäni ilman kiduttavia diettejä , terveys edellä.
Ehkä tämä oli jo sanottu mutta olennaista kai olisi, että kävelyssä otat huomioon kunnon kehittymisen. Pidennä lenkkiä tai kiristä tahtia pikkuhiljaa. Sitten kävely ainakin pysyy tehokkaana liikuntamuotona. :) Ja huolehdi hyvistä kengistä jos alat kävellä paljon!