Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhtä päivää ei enää kannata pelkästään olla sairauslomalla

Vierailija
21.03.2024 |

Jos kerran ensimmäinen on palkaton ja on sairas ja joutuu sen takia jäämään kotiin, ei varmaan toipilaana 2. päivänä vielä kannata mennä töihin.  Voi olla, että mielellään on sitten samalla 3. päivän pois.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta sitten yhenpäivän hupisaikuttajat voi hyvällä omallatunnolla saikuttaa kun eihän siitä edes makseta. 

Tästähän tulee semmoinen työaikapankin tyhjennyssysteemi. Esimies monella sanoo, ettei saa pankista pitää vapaata, kun on niin kiire. Sitten vaan jää saikulle, ja vähentää tunnit pankista.

Tuskin niinkään voi tehdä, että vähentää palkkaa, jos työaikapankissa on plussaa.

Kyllä ne vaan "leimataan" eri paikkaan. Saikku saikkuna ja saldot saldovapaina. Ei vaikuta toisiinsa. 

Vierailija
62/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syksyllä tulee laajat tes-lakot kun liitot pistää palkallisen ekan sairauspäivän takaisin tesseihin. Orpo ja riikkuli aiheuttaa näin toimillaan jälleen muutaman miljardin menetykset yrityksille.

Ei ekaa palkatonta sairauslomapäivää tarvitse pistää takaisin tessiin, kun eihän sitä sieltä olla ottamassa pois. 

Palkaton eka päivä koskee vain järjestäytymättömiä työntekijöitä eli pientä osaa väestä. Sitäpaitsi heillekin moni työnantaja maksaa sairauslomapalkan koko sairausajalta. Ottakaa asioista selvää ennenkuin vouhotatte ja lakkoilette. 

Sä meinaat, ettei työnantajat seuraavalla neuvottelukierroksella yritä muuttaa ekaa saikkupäivää palkattomaks? 

Lopulta se tulee palkattomaks luultavasti just niille joiden asiakkaille se on haitallisinta, mm.

Höpöhöpö nyt taas. Ei yritä, eikä tule. Ainoastaan ja vain järjestäytymättömille ja ehkä ei heillekään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai hyvä, sittenhän sen uudisruksen voi suoraan perua kun ei vaikuta mihinkään.

Vierailija
64/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulutko liittoon? Jos kuulut, niin ei koske sinua. Ja ei ehkä muutenkaan, jos työnantajasi maksaa kaikki saikkupäivät. 

Vierailija
65/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulutko liittoon? Jos kuulut, niin ei koske sinua. Ja ei ehkä muutenkaan, jos työnantajasi maksaa kaikki saikkupäivät. 

Toivottavasti joku kertoo ton hallituksellekkin, että nyt suututtavat työntekijät ihan turhaan, kun tuo saikkusakko ei koskaan tule ketään koskemaankaan.

Huh, mä kun luulin, että taas pienituloisten elämää vaikeutetetaan sillä ettei pysty edes saikkua pitämään. Tää oli kyllä helpottava kuulla, ettei uudistus tule vaikuttamaan kehenkään 😅

Vierailija
66/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti joku kertoo ton hallituksellekkin, että nyt suututtavat työntekijät ihan turhaan, kun tuo saikkusakko ei koskaan tule ketään koskemaankaan.

Huh, mä kun luulin, että taas pienituloisten elämää vaikeutetetaan sillä ettei pysty edes saikkua pitämään. Tää oli kyllä helpottava kuulla, ettei uudistus tule vaikuttamaan kehenkään 😅

Luetunymmärtäminen? Jos kuulut liittoon, ei koske sinua. 

Vierailija
67/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa tämä haastattelu niin saa vähän yrittäjien näkökulmaa aiheeseen.

95,5% suomalaisista yrityksistä on alle 10 hengen pienyrityksiä. Yrittäjällä ei ole palkallista sairauslomaa tai vuosilomaa ollenkaan, ne oikeudet ovat vain työntekijöillä.

Sanotaan että yrityksen kaikki kkolme työntekijää ovat samoihin aikoihin influenssassa. Silloin ei ole työntekijöitä, sen lisäksi että yrittäjä joutuu maksamaan kaikkien näiden palkkaa koko ajan itku kurkussa, ne rahat revitään oman perheen leivästä. Kuinka oikeudenmukaista tämä teidän mielestänne on?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000010308124.html

68/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nyt siis yhden päivän saikutukset loppuu?

Vierailija
69/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän voi kiertää sillä, että menee sairaana töihin ja lähtee kesken päivän pois. Silloin ei ole ollut poissa. Esimies viimeistään käskee sairaan kotiin, se on hänen velvollisuutensa. 

Vierailija
70/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä juttu, että ay lakkoilee nyt lähinnä järjestäytymättömien puolesta. Eli eka päivä palkaton ja paikallinen sopimus. Nämä ei koske liittoon kuuluvia työntekijöitä joilla kyseiset oikeudet on. Ei vaan haluttaisi liittoon kuulumattomille paikallista sopimista ja vouhotetaan sairaslomapäivästä, joka koskee murto-osaa työntekijöistä,eikä koske itseä. 

Vierailija
71/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetunymmärtäminen? Jos kuulut liittoon, ei koske sinua. 

Eli ei riipu työnantajasta? 

Kyllä mä vähän saan ehkä kuitenkin välittää niistä joita asia alkaa tulevaisuudessa koskemaan. Myös itsekkäistä syistä koska mä toivon, että se kaupan kassakaan ei joudu kipeenä töihin tai kukaan muukaan joka muhun tai mun läheiseen vois tautinsa tartuttaa.

Vierailija
72/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas kovin sairasta porukkaa täällä! Ei normaalin ihmisen sairastamistahdilla ensimmäisen sairauslomapäivän

omavastuu ketään vie perikatoon. 

Tapasaikuttajaanhan tämä vihlaisee.

Onko kukaan ajatellut mitä se sairauslomapäivä nykyisin tarkoittaa palkanmaksajalle? 

Hän maksaa sairastajan palkan, sijaisen palkan ja pahimmassa tapauksessa sijaisen vapaapäivälisän, 100%, ja todennäköisesti vielä ylityöstäkin saa maksaa. Tämän täydentäisi vielä sunnuntailisä 100%.

Eli maksaa päivältä 4 palkkaa, mutta tulo pysyy kuitenkin vakiona.

Vierailija
73/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuohon menee niin sitten alan saikuttamaan ihan säännöllisesti, ja aina viikko minimissään. Pistäkööt sitten pihalle, jos siltä tuntuu. Säästöjä on sen verran ettei muutaman vuoden karenssikaan tuntuisi missään.

Vierailija
74/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa katsoa tämä haastattelu niin saa vähän yrittäjien näkökulmaa aiheeseen.

95,5% suomalaisista yrityksistä on alle 10 hengen pienyrityksiä. Yrittäjällä ei ole palkallista sairauslomaa tai vuosilomaa ollenkaan, ne oikeudet ovat vain työntekijöillä.

Sanotaan että yrityksen kaikki kkolme työntekijää ovat samoihin aikoihin influenssassa. Silloin ei ole työntekijöitä, sen lisäksi että yrittäjä joutuu maksamaan kaikkien näiden palkkaa koko ajan itku kurkussa, ne rahat revitään oman perheen leivästä. Kuinka oikeudenmukaista tämä teidän mielestänne on?

Se on se yrittäjyyteen kuuluva riski. Toisaalta jos yritys tuottaa hyvää tulosta, ei siitä toisin päin anneta työntekijälle. Jos itketään oikeudenmukaisuutta ja vaaditaan työntekijää kantamaa yrittäjyyden riskiä, silloin pitää myös palkita kun tulosta tulee. Siihen oikeudenmukaisuuteen voisin suostua. 

Vierailija
75/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jo toimin tämän mukaan. Jouduin leikkaukseen ja sen jälkeen sairaslomalle mistä tipuin kelan rahoille. Pari päivää töihin paluun jälkeen sairastuin flunssaan. Tästä syystä en kuulemma ollut oikeutettu palkkaan sairasloman ajalta (ruhtinaalliset kolme päivää). Totesin että jatkossa sitten olen flunssassakin töissä. Pari kuukautta myöhemmin iski taas flunssa oireita ja koronatesti näytti positiivista. En sanonut kenellekkään mitään vaan puolikuntoisen raahustin töissä buranan ja panadolin voimalla. Juuri mitään en aikaiseksi saanut, paitsi sen että seuraavan kuukauden oli jatkuvasti porukkaa sairaana ja pois töistä. Myös asiakkaita perui paljon sairastamisen takia. ja taloudelliset tappiot on varmasti ihan huomattavat. Mutta hei, en ollut pois töistä ja palkka juoksi :) Taustaksi vielä sanon että ennen tuota yllättävää leikkausta olin ollut pitkään samalla työnantajalla ja useita vuosi

Työehtosopimuksessani kyllä on että sairasloma on tapahtumakohtainen. Se että olen ollut leikkauksen takia sairaslomalla ei pitäisi vaikuttaa siihen että sairastuin kohta flunssaan. Mutta sen verran ikävä maku jäi työnantajasta että vaihdoin paikkaa, olisi pitänyt tehdä jo aiemmin.

Vierailija
76/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa se palkaton sairaslomapäivä, esim. maanantai vielä ryypätä ja sitten sillä palkallisella sairaslomapäivänä vasta potee ne krapulat.

Vierailija
77/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, sitten kun sairastaa kannattaa hakea sen työnantajan piikkiin lääkäriltä se vähintään 5 päivää saikkua.

Lääkäri 150 euroa ja siihen viiden päivän menetys poissaolona. Kuullostaa ihan siltä, että tää on työnantajalle tosi edullinen diili!

Vierailija
78/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on se yrittäjyyteen kuuluva riski. Toisaalta jos yritys tuottaa hyvää tulosta, ei siitä toisin päin anneta työntekijälle. Jos itketään oikeudenmukaisuutta ja vaaditaan työntekijää kantamaa yrittäjyyden riskiä, silloin pitä

No sopii varmaan, että jos yritys tekee tappiota, niin osallistut tappioiden kattamiseen? 

Vierailija
79/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin jättää sairaslomaa kokonaan pois. Menen töihin oksentamaan.

Vierailija
80/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä olen ollut puolikuntoisena töissä flunssan takia, mutta jos kerran 1. päivä on palkaton niin minä myös olen sitten kanssa kerralla enemmän kuin pelkästään sen yhden päivän, jos kerran en siitä saa palkkaa. Eikä kukaan mua siitä kiitä, jos puolikuntoisena menen töihin.

Minä sen sijaan kiitän, kun et tule puolikuntoisena työnsankarina yhden lepopäivän jälkeen tartuttamaan koko työpoppoota

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi