Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhtä päivää ei enää kannata pelkästään olla sairauslomalla

Vierailija
21.03.2024 |

Jos kerran ensimmäinen on palkaton ja on sairas ja joutuu sen takia jäämään kotiin, ei varmaan toipilaana 2. päivänä vielä kannata mennä töihin.  Voi olla, että mielellään on sitten samalla 3. päivän pois.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapas laiskaiset että miksi ihmeessä teidän pitäisi saada PALKKAA kotona pötköttämisestä?? 

Oikein ja kohtuullista olisi että koko sairausloma alusta loppuun olisi palkatonta. 

Laiskuudesta en tiedä, mutta itse saan kaikki sairastamani taudit töistä (päiväkodista). Tai ainakin hyvin suurella todennäköisyydellä ne sieltä tulee. Ihan reilua mielestäni, että jos työkyvyttömyys on työperäistä, niin kyllä siitä palkka kuuluu saada.

Tosin sairastan erittäin vähän muutenkin, joten vuositasolla ei tulisi kovin suurta palkanmenetystä. Ei kylläkään taida tulla koskemaan meidän alaa se ekan päivän palkattomuus...

Toivotaan ettei ala koskemaan, voi olla, että työnantajapuoli seuraavissa neuvotteluissa kyllä kovasti yrittää saada sen palkattomaksi. Saattaapi olla, että taas lakon kautta täytyy yrittää pitää kiinni oikeudesta sairastaa. 

Mä en ainakaan haluaisi, oman lapseni päiväkotiopejen olevan töissä kipeenä, niillä on muutenkin jo tarpeeks stressiä.

Vierailija
42/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niin. Joku päänsärky olis mennyt yhden päivän omailmoituksella mutta nyt otan 5 päivää kipeästä olkapäästä.

Niin se yhden päivän krapula päänsärky.

Voisko krapulan ajoittaa vapaapäiville tästä lähtien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jo toimin tämän mukaan. Jouduin leikkaukseen ja sen jälkeen sairaslomalle mistä tipuin kelan rahoille. Pari päivää töihin paluun jälkeen sairastuin flunssaan. Tästä syystä en kuulemma ollut oikeutettu palkkaan sairasloman ajalta (ruhtinaalliset kolme päivää). Totesin että jatkossa sitten olen flunssassakin töissä. Pari kuukautta myöhemmin iski taas flunssa oireita ja koronatesti näytti positiivista. En sanonut kenellekkään mitään vaan puolikuntoisen raahustin töissä buranan ja panadolin voimalla. Juuri mitään en aikaiseksi saanut, paitsi sen että seuraavan kuukauden oli jatkuvasti porukkaa sairaana ja pois töistä. Myös asiakkaita perui paljon sairastamisen takia. ja taloudelliset tappiot on varmasti ihan huomattavat. Mutta hei, en ollut pois töistä ja palkka juoksi :) Taustaksi vielä sanon että ennen tuota yllättävää leikkausta olin ollut pitkään samalla työnantajalla ja useita vuosia etten ollut lainkaan pois töistä sairastamisien takia.

Vierailija
44/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta sitten yhenpäivän hupisaikuttajat voi hyvällä omallatunnolla saikuttaa kun eihän siitä edes makseta. 

Monella työnantajalla on korotetut edut työntekijöilleen vain siksi, että heille kukaan viitsii ylipäätään mennä töihin. Eli ymmärtävät että minimi ei ole maksimi. Työmotivaatio noissa firmoissa on sitten lopulta sen verran parempi, että paivän hupisaikuttelut ovat määriltään marginaalisia. Eli metsä vastaa huutoon: Paska työnantaja, paljon sairaspoissaoloja, hyvä työnantaja, töitä tehdään mielellään vähän kipeenäkin. Esim. itse teen töitä tällaiselle huipputyönantajalle. Myös työhyvinvointiin panostetaan monin tavoin. 

Vierailija
45/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämän uudistuksen tarkoitus kannustaa ihmisiä menemään sairaana töihin ja levittämään sairautensa koko työyhteisöön? Kuulostaa tosi tehokkaalta ja taloudellisesti kannattavalta idealta.

Vierailija
46/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tajua yhden päivän sairauksia kuinka joku voi olla vain päivän sairaana muuta kuin krapulassa ja tervehtyä toisena päivänä töihin.

Tuttavani teki aina lapselle ns. ripulin kun oli krapulassa. Kummasti se ns. ripuli iski aina maanantaina tai perjantaina.

Minä en jaksanut naisvaltaisessa töissä jossa maanantai ja perjantai oli kaikkein raskaimpia päiviä mukamas lasten sairauksien takia poissa olevien takia. Ihan selvästi pienten lasten vanhemmat käytti systeemiä hyväkseen loikoillakseen täydellä palkalla niin kauan kun täydellä palkalla sai sairastaa. 

Vierailija
47/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sen saikun pituuden määritä useimmille lääkäri?

Hyvin yleistä saada olla vähintään 3 pv omalla ilmoituksella.

Meillä tämä koskee flunssia ja vatsatauteja. Ei migreeniä, unettomuutta, tule-vaivoja, työtapaturmia, kuukautiskipuja, raskautta, sydänkohtausta... 

Vierailija
48/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tajua yhden päivän sairauksia kuinka joku voi olla vain päivän sairaana muuta kuin krapulassa ja tervehtyä toisena päivänä töihin.

Tuttavani teki aina lapselle ns. ripulin kun oli krapulassa. Kummasti se ns. ripuli iski aina maanantaina tai perjantaina.

Minä en jaksanut naisvaltaisessa töissä jossa maanantai ja perjantai oli kaikkein raskaimpia päiviä mukamas lasten sairauksien takia poissa olevien takia. Ihan selvästi pienten lasten vanhemmat käytti systeemiä hyväkseen loikoillakseen täydellä palkalla niin kauan kun täydellä palkalla sai sairastaa. 

Mulla menkkakivut tekee lääkitsemättöminä yhden päivän työkyvyttömyyttä. 

Vierailija
49/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menkkakivut tekee lääkitsemättöminä yhden päivän työkyvyttömyyttä. 

Niin ja naisvaltainen ala myös kyseessä.

Vierailija
50/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta sitten yhenpäivän hupisaikuttajat voi hyvällä omallatunnolla saikuttaa kun eihän siitä edes makseta. 

Tästähän tulee semmoinen työaikapankin tyhjennyssysteemi. Esimies monella sanoo, ettei saa pankista pitää vapaata, kun on niin kiire. Sitten vaan jää saikulle, ja vähentää tunnit pankista.

Tuskin niinkään voi tehdä, että vähentää palkkaa, jos työaikapankissa on plussaa.

Vierailija
51/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syksyllä tulee laajat tes-lakot kun liitot pistää palkallisen ekan sairauspäivän takaisin tesseihin. Orpo ja riikkuli aiheuttaa näin toimillaan jälleen muutaman miljardin menetykset yrityksille.

Ei ekaa palkatonta sairauslomapäivää tarvitse pistää takaisin tessiin, kun eihän sitä sieltä olla ottamassa pois. 

Palkaton eka päivä koskee vain järjestäytymättömiä työntekijöitä eli pientä osaa väestä. Sitäpaitsi heillekin moni työnantaja maksaa sairauslomapalkan koko sairausajalta. Ottakaa asioista selvää ennenkuin vouhotatte ja lakkoilette. 

Vierailija
52/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapas laiskaiset että miksi ihmeessä teidän pitäisi saada PALKKAA kotona pötköttämisestä?? 

Oikein ja kohtuullista olisi että koko sairausloma alusta loppuun olisi palkatonta. 

Näitten idioottien selityksiä kun lukenut niin voipi kohta ollakin kokonaan palkaton, ja sitten taas ulistaan ja syytellään muita.

Vierailija
53/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella työnantajalla on korotetut edut työntekijöilleen vain siksi, että heille kukaan viitsii ylipäätään mennä töihin. Eli ymmärtävät että minimi ei ole maksimi. Työmotivaatio noissa firmoissa on sitten lopulta sen verran parempi, että paivän hupisaikuttelut ovat määriltään marginaalisia. Eli metsä vastaa huutoon: Paska työnantaja, paljon sairaspoissaoloja, hyvä työnantaja, töitä tehdään mielellään vähän kipeenäkin. Esim. itse teen töitä tällaiselle huipputyönantajalle. Myös työhyvinvointiin panostetaan monin tavoin. 

Sairaus ei katso työoloja. Toiset ovat oikeasti sairaita ja heitä koskee sama sääntö kuin "vähän kipeitä". 

Vierailija
54/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jessus kun taas typerää porukkaa. Ei tuo yhden päivä palkaton Saikku kosketa kuin niitä joilla ei ole työehtosopimusta, eli todella pientä osaa työssäkäyvistä.

Vuosina 2016-2017 Suomessa oli yli 200 000 ihmistä, jotka olivat töissä ilman työehtosopimusta, esim. tilintarkastajia, personal trainereitä, puhelinmyyjiä, pieneläinklinikoilla työskenteleviä, mainosalan ja kauneudenhoitoalan ihmisiä. Määrä tuskin on ainakaan vähentynyt.

https://yle.fi/a/3-9819769

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016011020935841

Vierailija
55/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jo toimin tämän mukaan. Jouduin leikkaukseen ja sen jälkeen sairaslomalle mistä tipuin kelan rahoille. Pari päivää töihin paluun jälkeen sairastuin flunssaan. Tästä syystä en kuulemma ollut oikeutettu palkkaan sairasloman ajalta (ruhtinaalliset kolme päivää). Totesin että jatkossa sitten olen flunssassakin töissä. Pari kuukautta myöhemmin iski taas flunssa oireita ja koronatesti näytti positiivista. En sanonut kenellekkään mitään vaan puolikuntoisen raahustin töissä buranan ja panadolin voimalla. Juuri mitään en aikaiseksi saanut, paitsi sen että seuraavan kuukauden oli jatkuvasti porukkaa sairaana ja pois töistä. Myös asiakkaita perui paljon sairastamisen takia. ja taloudelliset tappiot on varmasti ihan huomattavat. Mutta hei, en ollut pois töistä ja palkka juoksi :) Taustaksi vielä sanon että ennen tuota yllättävää leikkausta olin ollut pitkään samalla työnantajalla ja useita vuosia etten ollut lainkaan pois töistä sairastamisien

Palkallisena saa työehtosopimusten mukaan olla kaksi kuukautta vuodessa sairauslomalla. Kun se kaksi kk on täynnä, niin tippuu loppuvuodeksi kelan rahoille sairastaessa. Tämä on kaikilla ja aika ilkeä olet, kun työnantajasi noudatti vain lakia. 

Vierailija
56/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syksyllä tulee laajat tes-lakot kun liitot pistää palkallisen ekan sairauspäivän takaisin tesseihin. Orpo ja riikkuli aiheuttaa näin toimillaan jälleen muutaman miljardin menetykset yrityksille.

Ei ekaa palkatonta sairauslomapäivää tarvitse pistää takaisin tessiin, kun eihän sitä sieltä olla ottamassa pois. 

Palkaton eka päivä koskee vain järjestäytymättömiä työntekijöitä eli pientä osaa väestä. Sitäpaitsi heillekin moni työnantaja maksaa sairauslomapalkan koko sairausajalta. Ottakaa asioista selvää ennenkuin vouhotatte ja lakkoilette. 

Sä meinaat, ettei työnantajat seuraavalla neuvottelukierroksella yritä muuttaa ekaa saikkupäivää palkattomaks? 

Lopulta se tulee palkattomaks luultavasti just niille joiden asiakkaille se on haitallisinta, mm. hoitajille ja opettajille jotka ei voi lakkoilla oikeuksiensa puolesta. 

Vierailija
57/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin vaihtamaan ma/pe saikupäivät viikolle ke/to kun töissä rupesivat ihmetteleen asiaa.

Nyt ei kukaan taas ihmettele.

Vierailija
58/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on migreeni (siis ihan neurologin diagnosoima). Jos kohtaus iskee olen täysin työkyvytön sen aikana, mutta koska mulla on hyvä täsmälääkitys, saatan olla taas työkykyinen vaikkapa 3 tuntia myöhemmin. 

Vierailija
59/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lienee vain pieni kourallinen ihmisiä, joiden talous ajautuu ahdinkoon sen takia, jos yhden päivän palkka jää saamatta. Harva työssäkäyvä on niin rutiköyhä.

En siis tajua hälyä asiasta. Enkä myöskään hallituksen päätöstä, koska suurimpaan osaan palkansaajista asia ei vaikuta varmasti yhtään mitään. Yhden päivän saikut siis varmasti jatkuvat tulevaisuudessakin, koska enemmistöllä palkansaajista on kyllä varaa pitää yksi satunnainen, palkaton päivä.

Vierailija
60/84 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jo toimin tämän mukaan. Jouduin leikkaukseen ja sen jälkeen sairaslomalle mistä tipuin kelan rahoille. Pari päivää töihin paluun jälkeen sairastuin flunssaan. Tästä syystä en kuulemma ollut oikeutettu palkkaan sairasloman ajalta (ruhtinaalliset kolme päivää). Totesin että jatkossa sitten olen flunssassakin töissä. Pari kuukautta myöhemmin iski taas flunssa oireita ja koronatesti näytti positiivista. En sanonut kenellekkään mitään vaan puolikuntoisen raahustin töissä buranan ja panadolin voimalla. Juuri mitään en aikaiseksi saanut, paitsi sen että seuraavan kuukauden oli jatkuvasti porukkaa sairaana ja pois töistä. Myös asiakkaita perui paljon sairastamisen takia. ja taloudelliset tappiot on varmasti ihan huomattavat. Mutta hei, en ollut pois töistä ja palkka juoksi :) Taustaksi vielä sanon että ennen tuota yllättävää leikkausta olin ollut pitkään samalla työnantajalla ja useita vuosia etten ollut lainkaan pois töistä sairastamisien

Ei helvetti kuinka vastuuntunnottomia ihmisiä voikaan olla levittämässä ihan tahallaan tauteja. Ei mikään ihme että syyhyt ja ihan kaikki viirus taudit leviää kuin kulovalkea. Työkavereiden pitäisi nähdä jos ei joku saa mitään aikaiseksi työpaikalla.

Joo siis tunnen sukulaisiakin jotka kulkevat flunsassa kaupoissa ja missä lie välittämättä vähääkään että tartuttaa sitä. Sitten itse ovat kaiken aikaa sairaana saaden kaikki taudit jotenka se huolettomuus kostautuu omaan nilkkaansa.

Ne lähtevät sairaana baariin ja ruokakauppaan kun ovat niin levottomia ettei voi pysyä kotona sen ajan kun on sairaana ja on läheisriippuvuus, sairaalloinen takertuminen johonkin ihmiseen niin ettei pysty yksin olemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi