Polyamoria käsitetään väärin
Kauhean moni luulee, että kyse on ympäriknsä n......sesta. Väärin. Joku saattaa vaan ihan oineasti rakastaa kahta tai useampaa ihmistä intohimoisesti ja sitoutuen.
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää miksi tämä herättää joissain ihmisissä näin voimakkaita tunteita. Itse olen monogaminen, enkä ymmärrä miten minulta on pois miten jotku toiset järjestävät vapaaehtoiset parisuhteensa.
Ei olekaan pois. Kritiikki kohdistuu feikkeihin ihmisiin jotka harjoittavat vuosikymmenien ajan eri ihmisiä kohtaan henkistä väkivaltaa. Käyttävät tietoisesti ja tahallaan ihmisiä omien lapsuuden haavojen paikkailuun olematta rehellisiä siitä mitä oikeasti tuntevat. Heille muut ihmiset ovat välineitä, käyttöesineitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää miksi tämä herättää joissain ihmisissä näin voimakkaita tunteita. Itse olen monogaminen, enkä ymmärrä miten minulta on pois miten jotku toiset järjestävät vapaaehtoiset parisuhteensa.
Ei olekaan pois. Kritiikki kohdistuu feikkeihin ihmisiin jotka harjoittavat vuosikymmenien ajan eri ihmisiä kohtaan henkistä väkivaltaa. Käyttävät tietoisesti ja tahallaan ihmisiä omien lapsuuden haavojen paikkailuun olematta rehellisiä siitä mitä oikeasti tuntevat. Heille muut ihmiset ovat välineitä, käyttöesineitä.
Mutta eikö tää ole se"monogaminen" pettäjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää tässä avoimessa nykyajassa polyamorian aiheuttama antipatia - nyt on 2020-luku.
Joku mainitsi normaalit arvot. Eletäänkö täällä arvojen voi elämisen, kasvamisen ja kokemisen takia? YOLO.
Narsismin kukkanen. 😉
Miten niin? Mitä ne arvot ovat, joiden takia pitää elää tietyllä tavalla, vaikka ei olisi tyytyväinen? Entä jos arvoja ovatkin rakkaus, kasvu, kehitys, ilo ja intohimoisuus? Miksi se on vahingollista tai narsistista?
Huvittaa muutenkin tuo miten maallikot viljelevät narsismi-käsitettä...
Silloin pitää elää rehellisesti myös toisia ihmisiä kohtaan. Eikä olla epäluotettava, epärehellinen ja valheellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten tää nyt liittyi polyamoriaan?
Rakkauden jakaminen usealle tarkoittaa tässä tapauksessa panemista useamman kanssa. Ollaan ylenpalttisen rakastuneita eli suomeksi: naidaan useampaa.
Kuningatar haluaa useamman miehen, mutta suostuisiko olemaan yhden miehen haaremissa yksi monista? Ei. Vain tämä malli polyamoriasta sopii hänelle koska "rakkaus".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten tää nyt liittyi polyamoriaan?
Monesti poly-herännäisillä tuollainen tausta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on sekaisin niin on, mitäpä sitä selittelemään muille...
Miksi olisi sekaisin? Parisuhde on ainoa läheinen suhde, jossa vaaditaan keinotekoisesti monopolia, sillä
- Lapsella on usein kaksi vanhempaa
- ihmisellä on useampia ystäviä
- Vanhempi pystyy rakastamaan useampaa lasta
No näinpä. Jostain syystä monisuhteisuus koetaan myös uhaksi. Minulla on kädet täynnä kahden kumppanini kanssa, ei minua kiinnosta vietellä kenenkään toisen kultaa. Enkä myöskään arvosta pettämistä.
Ehkä tuohon väärinymmärrykseen kuuluu myös käsitys, että puhutaan aika itsekeskeisistä ihmisistä, jotka näkevät koko maailman oman napansa kautta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää tässä avoimessa nykyajassa polyamorian aiheuttama antipatia - nyt on 2020-luku.
Joku mainitsi normaalit arvot. Eletäänkö täällä arvojen voi elämisen, kasvamisen ja kokemisen takia? YOLO.
Katso ympärillesi, niin näet mitä se "kasvaminen ja kokeminen" tuo tullessaan. Kuolevan kansakunnan ilman mitään yhteisiä arvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismin kukkanen. 😉
Miten niin? Mitä ne arvot ovat, joiden takia pitää elää tietyllä tavalla, vaikka ei olisi tyytyväinen? Entä jos arvoja ovatkin rakkaus, kasvu, kehitys, ilo ja intohimoisuus? Miksi se on vahingollista tai narsistista?
Silloin pitää elää rehellisesti myös toisia ihmisiä kohtaan. Eikä olla epäluotettava, epärehellinen ja valheellinen.
Totta kai. Mutta oletettavasti osa "pettäjistä" on polyamorisia, jotka eivät koskaan luvamneet ollamonoja, mutta sitä pidettiin oletuksena ja ainiana vaihtoehtona. Patologiset pettäjät ovat eri juttu, mutta paljon eroja ja suruavältettäisiin, jos polyamoriaa pidettäisiin hyväksyttävämpänä.
Vierailija kirjoitti:
Rakkauden jakaminen usealle tarkoittaa tässä tapauksessa panemista useamman kanssa. Ollaan ylenpalttisen rakastuneita eli suomeksi: naidaan useampaa.
Kuningatar haluaa useamman miehen, mutta suostuisiko olemaan yhden miehen haaremissa yksi monista? Ei. Vain tämä malli polyamoriasta sopii hänelle koska "rakkaus".
Jos et ole kokenut itse jotain et voi automaattisesti olettaa sitä epätodeksi. Surullista, jos et ole kokenut oikeata rakastumista tai rakkautta, joihin kuuluu paljon muutakin kuin seksiä.
Jollain kova tarve laittaa sana pettäjä lainausmerkkeihin. Tunnistettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole kokenut itse jotain et voi automaattisesti olettaa sitä epätodeksi. Surullista, jos et ole kokenut oikeata rakastumista tai rakkautta, joihin kuuluu paljon muutakin kuin seksiä.
Epäilen että olet niitä joka ahdistuu tasapainoisesta aikuisesta rakkausuhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä asiasta on ihan turha puhua täällä, tyypit ymmärtää tahallaan väärin ja alkaa perseillä.
Palstalla on iso yliedustus l-positiivisia uskiksia, koska ehkäisyn ollessa kiellettyä tulee VAUVA (.fi) poikineen. Ei kannata välittää. Toivottavasti lapsensa pääsevät irti hengellisestä väkivallasta.
Niin. Näillehän sopii, että taivastellaan monisuhteisia ja homoja, jolloin kukaan ei muista, että lahkolaiset itse n*ssivat omia ja/tai naapurin lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso ympärillesi, niin näet mitä se "kasvaminen ja kokeminen" tuo tullessaan. Kuolevan kansakunnan ilman mitään yhteisiä arvoja.
Polyamoria ei varsinaisesti uhkaa Suomea kansakuntana. Nimenomaan fundamentaalisten, arvoiltaan rigidien ainesten tänne päästäminen taas tekee sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä asiasta on ihan turha puhua täällä, tyypit ymmärtää tahallaan väärin ja alkaa perseillä.
Palstalla on iso yliedustus l-positiivisia uskiksia, koska ehkäisyn ollessa kiellettyä tulee VAUVA (.fi) poikineen. Ei kannata välittää. Toivottavasti lapsensa pääsevät irti hengellisestä väkivallasta.
Niin. Näillehän sopii, että taivastellaan monisuhteisia ja homoja, jolloin kukaan ei muista, että lahkolaiset itse n*ssivat omia ja/tai naapurin lapsia.
Jos olisit viemättä asiaa sivuraiteelle. Tyypillstä ihmiselle joka ei kykene näistä asioista rehelliseen keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että olet niitä joka ahdistuu tasapainoisesta aikuisesta rakkausuhteesta.
No en ole. Voisinhan elää parissakin sellaisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiintymyssuhdevaurioisten juttuja. Hyvin usein näillä taustalla vanhempien mt- ja päihdeongelmia.
Yksiavioisillahan ei ole näitä koskaan 😇
40-50% pettää puolisoaan tilastojen mukaan (sovittu avoimuus ei ole pettämistä). Mistähän lapsuuden tapahtumista tällainen puolison kaltoinkohtelu johtuu?
Tähän olisi mukava saada jonkun monoamoristin vastaus :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kritisoikaa siis heitä, ei kaikkia monisuhteisia. Kahdenvälisissa suhteissa on aivan riittämiin henkistä ja fyysistä väkivaltaa, jopa niin paljon että ne voisi kokonaan kieltää.
Vierailija kirjoitti:
En myös tajua, että miksi polyamoria konseptina ahdistaa monia, jotka eivät pidä sitä omana juttunaan?
En harrasta pölytystä, olen vapaa sinkku ja moni pölyamorikko kiinnostunut minusta. Olen tottunut siihen eikä se ahdista yhtään.
Tykkään olla halun ja hellyyden kohteena ihan yksin ja jakaa omat tunteeni myös yhdelle kerrallaan ja pitkän ajan kuluessa. Oletko koskaan kokeillut pystytkö yksiavioituisuuteen? Ahdistaako se sinua?