Olenko vastuussa ikääntyneen vanhemman hoidosta? Ja missä menee raja?
79-vuotias äitini asuu kotona. Muistisairautta ei ole, jotain tosin välillä unohtelee. Fyysinen kunto on huono. On kotona, liikkuu rollaattorilla. Kotihoito käy 2 kertaa viikossa, joista toinen kerta on kylvetys, kotihoito hoitaa myös lääkkeet. Kauppapalvelu tuo ostokset kotiin.
Minä hoidan pyykit, autan laskujen maksussa ja toimin pienissä askareissa apuna.
Heti jos pitäisi tilata lääkäriä, hammaslääkäriä tai silmälääkäriä, kotihoidosta sanovat äidilleni että sano tyttärelle, hän hoitaa. Äitini ei ole holhouksessa mutta minkään asioiden suunnittelu ja toteutus ei suju. Jonkun pitää varata aika, toimittaa äiti lääkäriin ja mennä mukaan kuuntelemaan mitä siellä on sanottu ym.
Onko nyt niin, että minä ainoana lapsena olen nyt velvollinen toimimaan äitini asioiden hoitajana? Olemaan töistä pois yhtenään milloin minkäkin asian takia jne. Kun mikään ei riitä. Hän on kuin pikkulapsi, mikään itsenäinen toiminta ei suju.
Kommentit (901)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi äitini on aloitekyvytön. Muisitestin läpäisi kuitenkin kun se tehtiin. Kauppa-asioita hoidin itse ennenkuin siirsin ne kaupungin kauppapalvelulle.
siksi hoidin kauppa-asiat kun äidin kaupassakäynnistä ei tullut mitään. Haahuili sinne tänne eikä osannut toimiakärkevästi. Karkkihyllylle vaan ensimmäisenä ja tärkeät ostokset jäi. Kun olin kaupassa mukana jouduin paimentamaan koko ajan. Tämä siis oli jo useamman vuoden näin. Mikä vie aloitekyvyn noin?
Ap.
Heitän tähän ajatuksen, joka ei välttämättä koske kuitenkaan sun äitiäsi. Mä huomasin aikoinaan, että mun vanhemmat alkoivat tarvita multa milloin mitäkin apua. Hyvin usein asiat oli sellaisia, että olisin voinut neuvoa isää ihan puhelimessakin. Mutta isä ei suostunut kertomaan puhelimessa asiaa vaan halusi, että mä menen sinne käymään (asutaan naapureina, joten matka on lyhyt). Joskus kertoi puhelimessa, mitä piti tulla tekemään. Mutta ihan joka kerta, kun menin sinne auttamaan asiassa X, Y tai Z, isä oli keittänyt kahvit valmiiksi. Tajusin, että kyse ei ollutkaan "aloitekyvyttömyydestä" eikä aina edes siitä, etteikö isäni olisi pystynyt homman itsekin tekemään. Kyse oli siitä, että isä halusi musta juttuseuraa. Muistisairaan äitini kanssa juttelu on varmaan aika turhauttavaa ja kun isänkin elämä jäi pyörimään neljän seinän sisälle, niin juttuseuraahan isä tarvitsi.
Kun tuon hoksasin, menin hoitamaan sinne asian X, Y tai Z, mutta en jäänyt kahville. En jäänyt juttuseuraksi. Puhuin isän kanssa vain asiasta X, Y tai Z, mitä olin siellä hoitamassa ja sen jälkeen lähdin kotiin. Ja koska kävin siellä niin usein (useamman kerran viikossa) hoitamassa asioita X, Y tai Z, en käynyt enää lainkaan kahvilla ja juttuseurana. Paljon muutakin kyllä tarvittiin ennenkuin vanhempani suostuivat ostamaan ulkopuolisia palveluita, mutta nyt taas menen käymään vanhemmillani ihan vaan kahvilla ja juttuseuraksi, koska enää mun ei tarvitse käydä siellä asioiden X, Y ja Z takia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sisar joka jätti kaiken ton mun harteille . Lapsena hän oli lempilapsi ja silloin ajattelin että hoitakoot sitten vanhana mutta minulle jäi kaikki riesa kun en kehtaa olla hoitamatta mutta kyllä risoo . Vanhus vielä erittäin negatiivinen kaikkien asioiden suhteen ja voi sitä valituksen määrää .
Niinhän se menee, jos siihen asemaan jää. Suosikkilapselle sopii kaikki kivat asiat, ja mustalle lampaalle taas sopii paremmin kaikki työläät ja ikävät asiat.
Itse mustana lampaana olen katkaissut välit ja estänyt kännykät. Suosikkilapsi on tosi vihainen, kun vanheneva ilkeä äiti jäikin hänen niskoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Sanot vaan, että hoitakaa te kotihoidosta. Sen kun vaan soittaa hammaslääkärille aikaa firman kännykällä. Ja tilaavat sitten Kela taksin ja käskevät saattaa perille. Nimim.entinen kotihoitaja
Tästä tuli mieleen, kun kotihoito oli äskettäin soittanut vanhukselleni Kela-taksin sairaalaan ja jättänyt sitten ulkovaatteissa valmiiksi odottelemaan ulko-ovi auki, kun "kyllä se taksi pian tulee". Tuntien odottelun jälkeen tämäkin reissu jäi lähellä asuvan sukulaisen tehtäväksi. Onneksi muistisairas vanhus oli pikavalinnasta vielä osannut soittaa apua tuolle sukulaiselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika.moni toimii nykyään omien vanhempiensa omaishoitajana. Ovathan hekin hoitaneet sinua. https://veksi.com/Uutiset.jsp?otsikko=Omaishoitaja
Älä oleta. Ei minun äitini ainakaan ole minua hoitanut. Noista 70-luvun äideistähän on oma ketjunsakin.
70-80-luvulla Minua hoiti mummo kun olin lapsena kipeänä. Äiti ei kuulemma voinut olla töistä pois kun ei ne työpaikaikalla tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurin mummelilla on tilanne "omaiset hoitaa". Monta kertaa viikossa kuikkii oven suussa ja kysyy apua apteekin, kauppa- asioihin ja kerran jopa imurointiin. Meillä päin on hyvin palveluita tarjolla kunnallisesti ja yksityisesti. Mummo asuu isossa arvoasunnossa ja silloin harvoin kun lapsia näkyy, ajelevat ökyautolla. Ihmettelen tosiaan, miksi ei mummolle hommata apua.
Arvoasuntomummo maksaa itse apunsa, jos on sellaista vailla. Ilmeisesti ei ole.
Arvoasuntomummolle on kyllä sanottu, että hyviä palveluita on. Hän ei omasta mielestään tarvitse kun rakkaat lapset hoitaa. Rakkaita lapsia ei vaan kovin usein näy ja on naapurien riesana. Kun olet itse menossa töihin tai jumppaan, ei ole kiva kun mummo änkeää kyselemään palveluksia. Arvosasuntomummo on nimenomaan palveluksia vailla, mutta ilmaiseksi.
Arvoasuntomummon lapset ovat siis asettaneet rajansa lokkimummon passaamisen suhteen. Ei kannata paheksua lapsia, vaan itse myös asettaa omat rajansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi äitini on aloitekyvytön. Muisitestin läpäisi kuitenkin kun se tehtiin. Kauppa-asioita hoidin itse ennenkuin siirsin ne kaupungin kauppapalvelulle.
siksi hoidin kauppa-asiat kun äidin kaupassakäynnistä ei tullut mitään. Haahuili sinne tänne eikä osannut toimiakärkevästi. Karkkihyllylle vaan ensimmäisenä ja tärkeät ostokset jäi. Kun olin kaupassa mukana jouduin paimentamaan koko ajan. Tämä siis oli jo useamman vuoden näin. Mikä vie aloitekyvyn noin?
Ap.
Ei se muistitesti aina ihan kaikkea totuutta kerro. Omalla isälläni testit meni hyvin muutaman vuoden vaikka oli altzheimer.
Onko ollut masentuneisuutta? Leskeksi juuri jäänyt? mikään ei huvita/innosta enää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sisar joka jätti kaiken ton mun harteille . Lapsena hän oli lempilapsi ja silloin ajattelin että hoitakoot sitten vanhana mutta minulle jäi kaikki riesa kun en kehtaa olla hoitamatta mutta kyllä risoo . Vanhus vielä erittäin negatiivinen kaikkien asioiden suhteen ja voi sitä valituksen määrää .
Niinhän se menee, jos siihen asemaan jää. Suosikkilapselle sopii kaikki kivat asiat, ja mustalle lampaalle taas sopii paremmin kaikki työläät ja ikävät asiat.
Itse mustana lampaana olen katkaissut välit ja estänyt kännykät. Suosikkilapsi on tosi vihainen, kun vanheneva ilkeä äiti jäikin hänen niskoilleen.
Meillä on tämä edessä 10 vuoden sisällä. Minä olen perheen musta lammas ja sisko ja veli suosikkeja. Sisarukset ja äitini hoitivat jopa mummoni hautajaiset niin, etten päässyt osallistumaan. Kertoivat, ettei voi mennä katsomaan, on niin huonossa kunnossa, sitten ei vastattu puhelimeen ja mummo oli haudattu. Luin lehdestä ilmoituksen. Kaikki muut lapsenlapset oli kutsuttu ja mainittu paitsi minut.
Nyt alkaa tulla isältä 75+ syyllistäviä kirjeitä ja tekstareita, että hän ja äiti tarvitsisivat apua pihan hoidossa, klapien teossa ym., asuvat omakotitalossa. En ole reagoinut mitenkään. Veli lähetti facebookissa kiukkuisen viestin jossa kertoi, että kyseessä ovat kuitenkin mun isä ja äiti, että miten voin tehdä heille näin, veljellä ei kuulemma moraali kestäisi. :D Mutta ei auta ilmeisesti itsekään, siinähän joutuisi kädet likaamaan. Heitä on siellä kaksi tervettä aikuista lasta, sisko ja hän, hoitakoon nyt. Estin kaikkien numerot ja profiilit sosiaalisesta mediasta. Seuraavana varmaan soittaa vanhussossu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika.moni toimii nykyään omien vanhempiensa omaishoitajana. Ovathan hekin hoitaneet sinua. https://veksi.com/Uutiset.jsp?otsikko=Omaishoitaja
Älä oleta. Ei minun äitini ainakaan ole minua hoitanut. Noista 70-luvun äideistähän on oma ketjunsakin.
70-80-luvulla Minua hoiti mummo kun olin lapsena kipeänä. Äiti ei kuulemma voinut olla töistä pois kun ei ne työpaikaikalla tykkää.
1970-luvulla ei saanut olla pois töistä lapsen sairauden vuoksi. Työnantajan ei ollut mikään pakko antaa edes palkatonta vapaata sitä varten. Muistan itsekin, miten olin alle kouluikäisenä yksin kuumeessa kotona, kun vanhemmat oli töissä ja sisarus koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tämä edessä 10 vuoden sisällä. Minä olen perheen musta lammas ja sisko ja veli suosikkeja. Sisarukset ja äitini hoitivat jopa mummoni hautajaiset niin, etten päässyt o
Uskomattomat sisarukset sulla. Miksei isäsi soita lempilapsilleen?
Vierailija kirjoitti:
Joku varmaan vastaa että muistisairaus, mutta kun muistitestit meni ihan ok.
Tehtiinkö pelkkä muistitesti vai kuvattiinko pää myös? Mun äiti läpäisi testin tuosta vaan, senhän voi ihan tuurilla päästä läpi. Pään kuvauksissa sitten löytyi sekamuotoinen muistisairaus.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin mummelilla on tilanne "omaiset hoitaa". Monta kertaa viikossa kuikkii oven suussa ja kysyy apua apteekin, kauppa- asioihin ja kerran jopa imurointiin. Meillä päin on hyvin palveluita tarjolla kunnallisesti ja yksityisesti. Mummo asuu isossa arvoasunnossa ja silloin harvoin kun lapsia näkyy, ajelevat ökyautolla. Ihmettelen tosiaan, miksi ei mummolle hommata apua.
Mummo ei raaski maksaa? Miksi lasten se pitäisi maksaa jos mummolla on arvoasunto kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei vielä saanut lapsen sairauden takia olla töistä pois. Työnantaja voi lopettaa työsuhteen. Ei ollut kaikenmaailman tukiakaan kuin nyt. Elääkseen ja elättääkseen perhettä se työpaikka oli elinehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtiinkö pelkkä muistitesti vai kuvattiinko pää myös? Mun äiti läpäisi testin tuosta vaan, senhän voi ihan tuurilla päästä läpi. Pään kuvauksissa sitten löytyi sekamuotoinen muistisairaus.
Tehtiin pelkkä muistitesti.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä että tarvitsee lääkkeissä, lääkärin tilaamisessa, sinne menossa yms. apua ei voi perustella liikuntakyvyllä, kyllä kyse on muusta.
Samanikäisenä rollalla liikkuvana tiedän sen. Ei rolla estä menemästä suihkuun tai tekemästä kauppalistaa tai ostamalla itse ruokakaupasta asialliset ostokset.
Mutta jos on heikossa kunnossa, huimaa tms käsittäisin esim avun peseytymisessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin pelkkä muistitesti.
Ap.
Jos äidillesi tehtiin pelkkä muistitesti niin se ei todellakaan kerro totuutta. Pitää kuvauttaa myös se pää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tämä edessä 10 vuoden sisällä. Minä olen perheen musta lammas ja sisko ja veli suosikkeja. Sisarukset ja äitini hoiti
Hyvä kysymys. Avun pyytämisen lisäksi hän syyllistää kirjeissään minua, koska en pidä sisaruksiini yhteyttä. Sisarukset ovat kuulemma elämän pisin ja tärkein ihmissuhde. Isä ei varmaan haluaisi lempilastensa joutuvan ottamaan heistä vastuuta, koska hoitaminen on välillä ikävää. Voi myös olla, että sisarukseni ovat kieltäytyneet tai sanoneet, etteivät osaa tai pysty. Se on mahdollista. Sisarukseni eivät ole kunnolla edes aikuistuneet, asuvat välillä kotona (keski-ikäiset ihmiset), eikä heillä ole koskaan ollut parisuhteita saati lapsia. Eli puuttuu oikeastikin paljon elämäntaitoja, eikä vastuuta kyetä ottamaan edes itsestä.
Minun vanhimpana tyttärenä oletetaan kai hoitavan sekä vanhemmat että sisarukset, mutta olisivat sitten miettineet käytöstään aiemmin. Jännä nähdä nyt, mikä hätä siellä on. Veli on vihainen kun en tottele heitä enkä aio hoitaa. Isä syyllistää parhaansa mukaan, äiti on ilmeisesti mykkäkoulussa kun olen häntä kohtaan ilkeä. En voi mitään sille, että hymyilen heidän tilanteelleen. Viimein on minun vuoroni.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ovat aikoinaan tehneet päätöksen hankkia lapsi, jota joutuvat hoitamaan. Nykyään aikuinen lapsi ei ole omalla päätöksellään päätynyt vanhempiensa lapseksi ja heidän hoitajakseen.
Vanhuksille pitäisi tarjota eutanasiaa. Moni ottaisi sen vastaan ja yhteiskunnan resurssit säästyisivät.
Totta kai olet vastuussa. Hänkin oli sinusta vastuussa, kun olit lapsi.