Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko vastuussa ikääntyneen vanhemman hoidosta? Ja missä menee raja?

Vierailija
20.03.2024 |

79-vuotias äitini asuu kotona. Muistisairautta ei ole, jotain tosin välillä unohtelee. Fyysinen kunto on huono. On kotona, liikkuu rollaattorilla. Kotihoito käy 2 kertaa viikossa, joista toinen kerta on kylvetys, kotihoito hoitaa myös lääkkeet. Kauppapalvelu tuo ostokset kotiin.

Minä hoidan pyykit, autan laskujen maksussa ja toimin pienissä askareissa apuna.

Heti jos pitäisi tilata lääkäriä, hammaslääkäriä tai silmälääkäriä, kotihoidosta sanovat äidilleni että sano tyttärelle, hän hoitaa. Äitini ei ole holhouksessa mutta minkään asioiden suunnittelu ja toteutus ei suju. Jonkun pitää varata aika, toimittaa äiti lääkäriin ja mennä mukaan kuuntelemaan mitä siellä on sanottu ym.

Onko nyt niin, että minä ainoana lapsena olen nyt velvollinen toimimaan äitini asioiden hoitajana? Olemaan töistä pois yhtenään milloin minkäkin asian takia jne. Kun mikään ei riitä. Hän on kuin pikkulapsi, mikään itsenäinen toiminta ei suju.

Kommentit (901)

Vierailija
61/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös täällä monet juuri valittele meille vapaaehtoisesti lapsettomille, kuinka olemme heitteillä ja yksin sitten vanhoina niin tällä perusteellahan se taitaa olla sinun velvollisuus hoitaa kaikki äitiisi liittyvät asiat.

Vierailija
62/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin mummelilla on tilanne "omaiset hoitaa". Monta kertaa viikossa kuikkii oven suussa ja kysyy apua apteekin, kauppa- asioihin ja kerran jopa imurointiin. Meillä päin on hyvin palveluita tarjolla kunnallisesti ja yksityisesti. Mummo asuu isossa arvoasunnossa ja silloin harvoin kun lapsia näkyy, ajelevat ökyautolla. Ihmettelen tosiaan, miksi ei mummolle hommata apua.

On mummoja, jotka eivät halua apua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joskus ihan rehellinen kosto tekee ihmiselle ihan hyvää. Ymmärsin jo pienenä lapsena, että minua ei kohdella perheessä oikein. Jouduin tekemään yksin raskaita kotitöitä jo aivan pikkulapsena, oli väkivaltaa ja henkistä sortoa. Sama meno on jatkunut sen jälkeen.

Minusta on todella hyvä, että nyt voin olla auttamatta ja että se aiheuttaa suosikkilapselle ongelmia. En vastaa yhteydenottoihin, en tee yhtään mitään. Jos on aivan pakollisia asioita, lykkään niitäkin. Enimmän osan aikaa pyrin unohtamaan noiden ihmisten olemassaolon kokonaan, mutta jos kuulen, että on vaikeuksia, tunnen synkkää tyytyväisyyttä.

Nämä vielä koko ajan odottavat, että välit normalisoituisivat, eli että totuttu meno taas jatkuisi ja minä palaisin mustaksi lampaaksi yleisen syntipukin ja orjan ja vastuunkantajan rooliin. No ei tule tapahtumaan. Opetelkoot muita keinoja selvitä elämän hankalista hetkistä. 

Vierailija
64/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee huoli-ilmoitus äidistäsi. Ja kerrot että sinä et voi töittesi takia kuljettaa äitiäsi lääkärillä ym. Kerrot myös että sinun voimavarasi ja kykysi auttaa ovat rajalliset.

Niin, tai eikö olisi ottaa yhteyttä kuntaan ja kysyä mitä palveluja on ja mihin hintaan? Oman kuntani sivuilla kehotetaan ottamaan yhteyttä sosiaalitoimistoon tai palveluihjaukseen. 

Vierailija
65/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei muistisairautta miksi ei äitisi kykene hoitamaan asioitaan?   Miksi rollaattori?

Täällä rollamummu 79, pärjään ihan hyvin. Ei apua vielä tarpeen. Jos laiskottaa, palvelubussi , muulloin pysäkille ja asioille 

Ihmisiä on erilaisia ja erikuntoisia. Varmasti ymmärrät itsekin tämän.

Vierailija
66/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joskus ihan rehellinen kosto tekee ihmiselle ihan hyvää. Ymmärsin jo pienenä lapsena, että minua ei kohdella perheessä oikein. Jouduin tekemään yksin raskaita kotitöitä jo aivan pikkulapsena, oli väkivaltaa ja henkistä sortoa. Sama meno on jatkunut sen jälkeen.

Minusta on todella hyvä, että nyt voin olla auttamatta ja että se aiheuttaa suosikkilapselle ongelmia. En vastaa yhteydenottoihin, en tee yhtään mitään. Jos on aivan pakollisia asioita, lykkään niitäkin. Enimmän osan aikaa pyrin unohtamaan noiden ihmisten olemassaolon kokonaan, mutta jos kuulen, että on vaikeuksia, tunnen synkkää tyytyväisyyttä.

Nämä vielä koko ajan odottavat, että välit normalisoituisivat, eli että totuttu meno taas jatkuisi ja minä palaisin mustaksi lampaaksi yleisen syntipukin ja orjan ja vastuunkantajan rooliin. No ei tule tapahtumaan. Opetelkoot muita keinoja selvitä elämän hankalista hetkistä. 

100 % samat ajatukset ja kokemukset. Mietin lapsena, elänkö jonkinlaisessa ihmiskokeessa jossa testataan, miten paljon pahaa lapsi voi kestää. Olin ihan tosissani ja on erittäin surullista, että eskari-ikäinen miettii tällaisia.

Nyt on tullut aika kostaa, tai ei oikeastaan edes kostaa vaan antaa vanhempien kokea tekojensa luonnolliset seuraukset. En kiellä, ettenkö minäkin tuntisi välillä synkkää nautintoa. Välien normalisoimiseen oli aikaa yli 40 vuotta, eikä sitä tapahtunut. Myös sisarukset menivät vanhempieni puolelle, he ovat olleet aikuisia ihmisiä vuosikymmenet ja heillä oli toisin toimimisen mahdollisuus. Nyt on liian myöhäistä.

Vierailija
67/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miksi äitini on aloitekyvytön. Muisitestin läpäisi kuitenkin kun se tehtiin. Kauppa-asioita hoidin itse ennenkuin siirsin ne kaupungin kauppapalvelulle.

siksi hoidin kauppa-asiat kun äidin kaupassakäynnistä ei tullut mitään. Haahuili sinne tänne eikä osannut toimiakärkevästi. Karkkihyllylle vaan ensimmäisenä ja tärkeät ostokset jäi. Kun olin kaupassa mukana jouduin paimentamaan koko ajan. Tämä siis oli jo useamman vuoden näin. Mikä vie aloitekyvyn noin?

Ap.

Muistisairaus, en osaa muuta syytä tuollaiseen keksiä jos ennen ollut normaalisti kauppa-asiat hoitava. Vaadipa tutkimuksia ja kuvaile miten äitisi toimii. 

Vierailija
68/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tyttären pitää äiti hoitaa vastavuoroisesti.

Vierailija
69/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojanko ei?

Vierailija
70/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai olet vastuussa. Hänkin oli sinusta vastuussa, kun olit lapsi.

Et tietenkään ole vastuussa! Vanhus ei ole oman lapsensa lapsi!

71/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä huoli ilmoitus? En ymmärrä. Kunnallinen khklla ei ole saattajapalvelua, siihen hommaan tarvitaan siis aina yksityinen kotihoito/palvelu (saa kotitalousvähennyksen) tai omaiset jos haluavat säästää, ap voi siis valita jonkun, sopia niiden kanssa että käyvät vaikka 2h joka viikko äidin kanssa tekemässä sekalaisia, hoitavat asioita ja toimivat saattajina jatkossa tarvittaessa. Kotiin iso lappu jossa lukee että khk soittaa kotipalvelu tähän jos tarvitaan jotain. 

Vierailija
72/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä. Ei ole mitään vastavuoroisuutta. Tytär hoitaa omia lapsiaan.

Vierailija
73/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä asioista kannattaa keskustella jo etukäteen. Itse olen sanonut vanhemmilleni, että voin auttaa tarvittaessa.. mutta omaishoitajaksi en ryhdy. Sama keskustelu käyty puolison kanssa, kun ikää jo 50v. En myöskään halua, että hän luopuu elämästä, jos minusta tulee höperö autettava, eikä missään tapauksessa lasteni tule tähän alistua. Itse hoitoalalla työskentelevänä, näitä uhrautumisia näkee liikaa.

Vierailija
74/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmisella jonkinlainen moraalinen velvollisuus on huolehtia ja auttaa vanhenevia vanhempiaan. Ei toki niin, että menettää työnsä. Mutta että ihan heitteille jättäisi... kertoo vain ko. ihmisen itsekyydestä. Sama kohtalo odottaa häntä itseään tulevaisuudessa!

Vierailija
75/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitiäni hoiti aikoinaan ( tosi hyvin vieläpä) maalaiskunnan Kotipalvelu.

Me sukulaiset toki kävimme ja pidimme yhteyttä, kun asumme kuka missäkin  kauempana.

Itse olen jo juuri jäänyt eläkkeelle,  enkä aio todellakaan  sälyttää   hoitoani  tai mitään vastuuta lapsillemme. Olen sen jo sanonutkin heille.

Minua saa hoitaa  myös Kotipalvelu tai vaikka Robotti ... 🤣.  Mutta en missään tapauksessa  aio olla kenenkään  riippakivenä. En edes huolestu tuosta asiasta,  elämä menee kuin se on mennäkseen. 

Maailma on muuttunut. Sinua - ja minua, olen nyt 58-vuotias - todellakin "hoitaa" robotti. Mitään ihmisten pitämiä kotipalveluita ei enää silloin ole ja "palvelutaloihin" pääsevät vain tosirikkaat. 

Näin tämä maa on nyt meille järjestetty. Hyvin olemme osanneet päättäjä

Mieluummin otan hyvin suunnitellun robotin kuin ihmisen, josta näkee että inhoaa työtään. Tai jonkun joka on muuten epämiellyttävä.

Jos robotiikka pystyy keventämään hoitotyötä järkevästi en näe sitä huonona asiana. Ihmisen korvaajaksi seurustelutarkoituksessa en sitä huoli, koska en ole itse kone.

Vierailija
76/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä asioista kannattaa keskustella jo etukäteen. Itse olen sanonut vanhemmilleni, että voin auttaa tarvittaessa.. mutta omaishoitajaksi en ryhdy. Sama keskustelu käyty puolison kanssa, kun ikää jo 50v. En myöskään halua, että hän luopuu elämästä, jos minusta tulee höperö autettava, eikä missään tapauksessa lasteni tule tähän alistua. Itse hoitoalalla työskentelevänä, näitä uhrautumisia näkee liikaa.

Näinpä. Ihmisten voi antaa auttaa sen minkä vapaaehtoisesti haluavat, mutta ei niin että on kenenkään vastuulla.

Vierailija
77/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Kuuluuko minun myös haukkua ja lyödä vanhempiani kuten he tekivät minulle lapsena minusta huolehtiessa? 

Vierailija
78/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmisella jonkinlainen moraalinen velvollisuus on huolehtia ja auttaa vanhenevia vanhempiaan. Ei toki niin, että menettää työnsä. Mutta että ihan heitteille jättäisi... kertoo vain ko. ihmisen itsekyydestä. Sama kohtalo odottaa häntä itseään tulevaisuudessa!

Eikä odota. Sitä voi omat lapsensa hoitaa paremmin kuin millaisen lapsuuden joutui itse kokemaan. Kun omilla lapsilla on hyvä lapsuus, he paljon mieluummin auttavat sen, mitä tarvitaan ja mitä voi kohtuudella pyytää. 

Toki moni vanhus on niin vaikeahoitoinen, ettei siitä työssäkäyvät perheelliset lapset selviä. On realismia myöntää sekin asia. 

Vierailija
79/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Kuuluuko minun myös haukkua ja lyödä vanhempiani kuten he tekivät minulle lapsena minusta huolehtiessa? 

Joo raskaat kotityöt sujuvat varmasti niin kauan kuin painoa on yli 15 kiloa. Ja jos ei suju, niin tukkapöllyä ja luunappeja, kunnes alkaa sujua. 

Vierailija
80/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitiäni hoiti aikoinaan ( tosi hyvin vieläpä) maalaiskunnan Kotipalvelu.

Me sukulaiset toki kävimme ja pidimme yhteyttä, kun asumme kuka missäkin  kauempana.

Itse olen jo juuri jäänyt eläkkeelle,  enkä aio todellakaan  sälyttää   hoitoani  tai mitään vastuuta lapsillemme. Olen sen jo sanonutkin heille.

Minua saa hoitaa  myös Kotipalvelu tai vaikka Robotti ... 🤣.  Mutta en missään tapauksessa  aio olla kenenkään  riippakivenä. En edes huolestu tuosta asiasta,  elämä menee kuin se on mennäkseen. 

Maailma on muuttunut. Sinua - ja minua, olen nyt 58-vuotias - todellakin "hoitaa" robotti. Mitään ihmisten pitämiä kotipalveluita ei enää silloin ole ja "palvelutaloihin" pääsevät vain tosirikkaat. 

Näin tämä maa on nyt meille järjestetty. Hyvin olemme osanneet päättäjä

Tämä tilanne on kehittynyt huonompaan jo monia vuosia, ei se tässä oikeistohallituksen aikana tällaiseksi ole muuttunut. Henkilökuntavaje on ollut huutava jo vuosia, hoivapaikkoja on suljettu siksi, ettei ole hoitajia.

Kyllähän yhä enemmän vanhusten hoitaminen siirtyy omaisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi