Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteinen lapsi eikä missään tekemisissä eron jälkeen?

Vierailija
20.03.2024 |

Olemme eronneet lapsen isän kanssa viime vuonna, emmekä ole missään tekemisissä. Mies ei halua tavata lasta eikä lapsikaan halua tavata tätä. Erosimme alunperin miehen arvaamattoman ja pelottavan käytöksen vuoksi, siis meidän oman turvallisuuden vuoksi. Vaikka mitään suurta draamaa ei eroon liittynytkään niin ei sovittu esimerkiksi elatusmaksuista. Onko tästä mitään haittaa missään? Hoidan yksin kaikki lapsen asiat.

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten välit menevät noin huonoiksi, ettei oma lapsi näe isäänsä? Vaikea uskoa, että tuollaisia miehiä olisi tai että olisi ollut edes erilainen, kun lapsi tehtiin..Onko äideissä vika?

Huonoja isejä on paljon. Omien lasteni isäkin on melkoinen luuseri. Lapset oli jo teinejä, kun ero tuli, ja niin helppo oli isän lähteä pois lasten elämästä. Lopetti sitten elatusmaksujenkin maksamisen, mutta hain sitten maksut kelasta. 

Vierailija
22/112 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti heti yhteys lastenvalvojaan jotta saat yksinhuoltajuuden ja elatusmaksuasiat kuntoon. Eihän tuollainen eksäsi kaltainen ihminen muuten opi että teoilla on seuraukset.

Ja vielä selvität samalla sen, onko elatusmaksuja mahdollista periä takautuvasti ja jos on niin kuinka pitkältä ajalta. Ei tosin välttämättä onnistu jos se edellyttää että on yksinhuoltajuus tms. (itse en tiedä noita tarkempia yksityiskohtia miten menee). 

No ei tietenkään ole mahdollista periä takautuvasti, koska ei ole mitään sopimusta elatusmaksuista tehtykään. Se on sitten omaa tyhmyyttä, jos noita asioita ei ole hoitanut kuntoon heti eron tms. Se on tästä hetkestä eteenpäin, jos oikeudesta maksuja haet...

Ihan tiedoksi sellainen asia, että lastenvalvoja ei voi määrätä elatusmaksuja kenellekään. Lastenvalvoja on apuna sopimusta laadittaessa käyttäen heidän laskuriaan, joka on suuntaa antava. Jos vanhemmat pääsevät sopuun maksuista, lastenvalvoja vahvistaa sen ja vanhemmat allekirjoittaa. Pakko ei ole. 

Entä jos lähivanhempi äiti on todella suurituloinen ja etävanhempi on köyhä työtön isä? Elatussopimuksen yksi kriteeri on se, että lapsen elintaso pysyisi aikalailla samana oli se sitten äidin tai isän luona. Tämä tarkoittaisi sitä, että lähivanhempi joutuisi maksamaan isälle. Mutta tämähän ei tietenkään tällä palstalla ole oikein...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää näitä mammoja. 

Vuodessa on 12 kuukautta ja 12x170=2040

Vierailija
24/112 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltajuuden hakemista mietin, mutta olisiko se miten todennäköistä saada yksinhuoltajuus? Käsittääkseni sitä ei myönnetä kovin helposti. Lähinnä mietin millaiset perustelut tarvitsee yksinhuoltajuuteen.

Ap

Tietysti saat yksinhuoltajuuden, tuossa mitä kerrot on yllin kyllin perusteluja miksi se sinulle kuuluu. Varaa aika lastenvalvojalle, ilmoita aikaa vastatessa että tulet sinne yksin, jolloin isä käy sillä eri aikaan, eikä tarvitse häntä nähdä.

No luuletko, että käy :)

Vierailija
25/112 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman ensimmäisen lapseni biologinen isä paljastui raskausaikana epäterveen mustasukkaiseksi ja kontrollinhaluiseksi, joten lähdin suhteesta suojellakseni itseäni ja lasta. Tämä olisi halunnut määrätä kenen kanssa olen ja pidän yhteyttä, mihin menen, keitä tapaan ja niin edelleen. Yritti saada tutkia puhelimeni ja esitti ihan vainoharhaisia väitteitä kun en antanut lukea viestejä ja sähköposteja. Somessa olin kuulemma vain vietelläkseni muita miehiä. Uhkaava käyttäytyminen ja väkivallan pelko edesauttoi eropäätöstä

Koska emme olleet naimisissa olin automaattinen lapsen ainoa huoltaja ja vanhempi, virallisesti lapsella ei ollut isää. Olin ihan onnellinen siitä ettei tämä voinut kontrolloida tai haitata esimerkiksi passin hakemista tai muita lapsen asioiden hoitamista. Siihen vapauteen verrattuna jotkut elatusmaksut tuntui todella mitättömältä asialta. Tapasin nykyisen miehen ja nuorempien lasten isän esikoisen ollessa alle 2-vuotias ja hän on myös vanhimman lapsen isä.

Kannattaa siis miettiä mikä on juuri teidän tilanteessa paras vaihtoehto. Joskus se vaan se, ettei ole missään tekemisissä.

Vierailija
26/112 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat näin: "Erosimme alunperin miehen arvaamattoman ja pelottavan käytöksen vuoksi, siis meidän oman turvallisuuden vuoksi."

Kun tausta on tuo, niin olet valinnut juuri oikean tien. Paras mahdollinen tilanne on juuri se, että olette saaneet vaarallisen ihmisen kokonaan pois elämästänne. Hienoa, että pärjäät ilman elatusmaksuja. En missään tapauksessa lähtisi vaatimaan mieheltä yhtään mitään tuossa tilanteessa. En ottaisi sitä riskiä, että vaarallinen ihminen tulisi takaisin minun ja lapseni elämään.

Tsemppiä sinulle ja lapsellesi, ap! 

Vierailija
27/112 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltajuuden hakemista mietin, mutta olisiko se miten todennäköistä saada yksinhuoltajuus? Käsittääkseni sitä ei myönnetä kovin helposti. Lähinnä mietin millaiset perustelut tarvitsee yksinhuoltajuuteen.

Ap

Onko sinulla todisteita miehen uhkaavasta käytöksestä tai siitä, ettei halua nähdä lapsiaan? Jos ei niin saatetaan katsoa, että haluat vieraannuttaa lapset isästään, vaikka isä olisikin täys prsläpi.

Vierailija
28/112 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten välit menevät noin huonoiksi, ettei oma lapsi näe isäänsä? Vaikea uskoa, että tuollaisia miehiä olisi tai että olisi ollut edes erilainen, kun lapsi tehtiin..Onko äideissä vika?

Minä en juurikaan tapaa lapsiani, juurikin äidin käytöksen takia. Homma toimi suht ok siihen asti, kunnes tapasin uuden kumppanin. Voi sitä mustasukkaisuuden, valituksen ja häiriköinnin määrää. Joka asiaan yritti puuttua, mistään ei pystynyt sopimaan, kauheaa vääntöä. Vaihtotilanteessa, joka ikinen kerta jotain ylimääräistä. Maksut kyllä hoidan ja pakolliset allekirjoitukset, en muuta. 

Ihan vain vinkkinä ahneille kauheita elatusmaksuja vaativille naisille. Moni isä kyllä haluaisi tavata lapsiaan ja osallistua heidän elämäänsä omalla tyylilllään. Ei ole olemassa vain yhtä ja oikeaa tapaa kasvattaa. Ja joka asiasta ei tarvitse valittaa. Elatusmaksuissa joku kohtuullisuus. Jos isälle ei jää mitään käteen elatusmaksujen jälkeen, niin aika vaikea on lasten kanssa tehdäkään mitään...  

Vierailija
29/112 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en juurikaan tapaa lapsiani, juurikin äidin käytöksen takia. Homma toimi suht ok siihen asti, kunnes tapasin uuden kumppanin. Voi sitä mustasukkaisuuden, valituksen ja häiriköinnin määrää. Joka asiaan yritti puuttua, mistään ei pystynyt sopimaan, kauheaa vääntöä. Vaihtotilanteessa, joka ikinen kerta jotain ylimääräistä. Maksut kyllä hoidan ja pakolliset allekirjoitukset, en muuta. 

Ihan vain vinkkinä ahneille kauheita elatusmaksuja vaativille naisille. Moni isä kyllä haluaisi tavata lapsiaan ja osallistua heidän elämäänsä omalla tyylilllään. Ei ole olemassa vain yhtä ja oikeaa tapaa kasvattaa. Ja joka asiasta ei tarvitse valittaa. Elatusmaksuissa joku kohtuullisuu

Ja mikä se oma tyyli olisi?

Vierailija
30/112 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vain vinkkinä ahneille kauheita elatusmaksuja vaativille naisille. Moni isä kyllä haluaisi tavata lapsiaan ja osallistua heidän elämäänsä omalla tyylilllään. Ei ole olemassa vain yhtä ja oikeaa tapaa kasvattaa. Ja joka asiasta ei tarvitse valittaa. Elatusmaksuissa joku kohtuullisuu

Elatusmaksuissa on kyllä kohtuullisuus. Niihin on laskukaavat eikä niitä voi itse vaatia isommiksi. Jos on varaton vanhempi niin ei tule edes velkaa, kun kela huolehtii. 

Vierailija
31/112 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te tuollaisia ukkoja olette löytäneet ja miksi lapsia tuollaisten kanssa. No kun...

Vierailija
32/112 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä, mitä minä haluan lasteni kanssa tehdä en sitä mitä exä haluaan mun tekevän. 

Vierailija
33/112 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minua ainakin haittaisi jos elareita (400 e) ei saisi. Ne on kuitenkin lapsen parhaaksi ja hänen elämäänsä. 

Meillä onneksi on tilanne että elatusmaksuja ei varsinaisesti tarvita vaan omat tuloni riittää.

Ap

Lapsi voi myöhemmin vaatia niitä elatusmaksuja maksettavaksi. Könttänä vaikka 10 vuoden ajalta.

Vierailija
34/112 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minua ainakin haittaisi jos elareita (400 e) ei saisi. Ne on kuitenkin lapsen parhaaksi ja hänen elämäänsä. 

Meillä onneksi on tilanne että elatusmaksuja ei varsinaisesti tarvita vaan omat tuloni riittää.

Ap

Lapsi voi myöhemmin vaatia niitä elatusmaksuja maksettavaksi. Könttänä vaikka 10 vuoden ajalta.

Ei voi. Ne ei ole lapsen rahoja. 

Vierailija
35/112 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä, mitä minä haluan lasteni kanssa tehdä en sitä mitä exä haluaan mun tekevän. 

Eli mitä?

Vierailija
36/112 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei voi. Ne ei ole lapsen rahoja. 

Voi, tiedän tapauksen.

Vierailija
37/112 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Yhteishuoltajuus edellyttää että vanhemmat sopivat lasten asioista yhdessä. Tarvitset lapsen isän suostumuksen ja allekirjoituksen esim. lapsen pankkitilin avaamiseen ja passihakemukseen, samoin koulunkäyntiin liittyviin valintoihin, kunnes lapsi täyttää 18. Jos lapsesi on vielä pieni, sinne on pitkä aika. Kysy lastenvalvojalta. Kun lapsen isä luopuu kaikista velvollisuuksistan, hän luopuu myös oikeuksistaan. Ja menettää lapsensa.

Vierailija
38/112 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet varmasti mielestäsi hyvä isä, juuri sellainen kuin lapsesi ovat ansainneet. Teit siis jörndonnerit. Onnea!

Vierailija
39/112 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja universumi on sinulle luvannut, että mikään ei koskaan muutu? Provohan tämä tai olet saatanan tyhmä akk A. 

Vierailija
40/112 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi mitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi