Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi uskotaan kyseenalaistamatta neuvolan tätiä, eikä luoteta äidinvaistoon sekä oteta selvää asiantuntijoilta???

18.01.2007 |

Vaikea käsittää sitä miksi moni äiti uskoo niin sumeena neuvolan tätiä tai neuvolalääkäriä... Etenkin kun suht yleisesti on tiedossa, ettei nämä viran edustajat ole lainkaan perillä monista vauvaan liittyvistä asioista. Esimerkkinä allergiat (joista tietävät Allergologit). Moni tulee tänne kysymään neuvoa ja onneksi joskus löytyy hyviäkin neuvoja täältä! Tosin allergia-asioissa kääntyisin asiantuntevan lääkärin puoleen, enkä vatvoisi asiaa pitkiä aikoja täällä ja antaisi vauvan kärsiä.

Toisena asiana imetys ja vauvan kehitys. Neuvolan tädit määrittää mielestään sopivan painon pikkuvauvalle.. ei sais olla niin ja niin painava tai kevyt = EI SAISI OLLA YKSILÖLLISESTI KEHITTYVÄ JA KASVAVA. Vauvan pitää lisäksi imeä tissiä niin ja niin kauan ja syödä niin ja niin usein. Sairasta. Jokainen vauva on kuitenkin yksilö ja persoona eikä jokin laite, jolla on käyttöohjeet miten syötetään ja juotetaan ja minkä kokoinen kuuluu olla!!!

Siis pointtini epäselkeästi tässä lyhennettynä oli se, että käsittämätöntä, kun moni uskoo kyseenalaistamatta neuvolan tätiä tahi lääkäriä (joilla ei riittävää tietoa eikä koulutusta JOKA AIHEESTA lapsen suhteen). Esimerkkinä juuri allergiat tai vaikkapa imetys.

Onko kenelläkään muulla vastaavia mietteitä ollut???

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hienoa, että neuvolasta asioita kysytään noin ylipäänsä ja hyödynnetään sitä palvelua, mutta nimenomaan tietynlainen suodattaminen välillä unohdetaan. Olen minäkin huomannut, että yksilölliset tekijät siinä käyrä- ja ohjeviidakossa unohtuvat.

Minulla on ollut 3 lapsen kanssa jo lähes kymenkunta eri terkkaria ja tyyppejä on monenlaisia: toiset noudattavat kirjallisia ohjeita kuin lakia, toiset taas suhtautuvat lempeämmin. Tottakai tietyt raamit pitää heidänkin toiminnassaan olla, mutta välillä kun lukee näitä " Terveydenhoitajan mielestä meidän pitää aloittaa vellit 2-kuiselle" ja " Terkkarin mielestä on heti aloitettava unikoulu 6-kuiselle" , jää väkisinkin pohtimaan terveydenhoitajien valtaa ja vaikutusta lapsen etuun nähden. Yksilölliset asiat ja KOKONAISTILANNE on aina otettava huomioon.

Meillä oli viime viikolla kuopuksen 5kk-neuvola. Painoa oli tullut n. 1kg ja pituutta sentti. Poika on aivan normaalimittainen ikäisekseen, mutta koska painoa on niin paljon, pitää käyrän mukaan pituuttakin tulla lisää. Jos poika ei nyt tämän 5-6kk välisenä aikana kasva enempää, saamme 6kk:n neuvolassa lähetteen lääkärille. No mennänhän me, mutta mielenkiinnolla odotan, millä laitteella lääkäri aikoo poikaa käynnillä venyttää=) Koska poika on aivan normaalin mittainen, malttaisin nyt kuitenkin parikin kk odottaa ja ktsoa, miten käyrät sitten menevät. Naurettavaa resurssien hukkausta pistää lääkärille tällaisesta syystä lyhyen aikavälin seurannan perusteella. Minä en kuitenkaan vielä ole huolissani, mutta voin ymmärtää, että johonkin muuhun ikävä huolensiemen olisi voinut jäädä kytemään.

Tällaisia ajatuksia minulla.

Vierailija
2/32 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa kuulla mietteitäsi, sillä uskoinkin, etten ole ainoa näitä asioita pohtiva. Tuosta pituudesta on ihan pakko todeta, että meilläkin vauvan rintamaidolla kasvaessa tuli pituuskasvuun hidastus, kun taas painoa oli tullut reilusti. Tämä vaihtelevakasvuhan on täysin normaalia.

Juuri kasvun hidastumisen tutkiminen heti verikokein on usein turhaa lapsen itkettämistä. Sinuna sanoisin, että rauhassa katselet jonkin aikaa tilannetta, miten hyvältä tuntuu, esim. pari kuukautta? Saattaa olla, että ei sitten ole tarvetta enää kokeisiin ja " lääkärillä lapsen venyttämiseen" heh... ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eritotenkin pituuskasvun osalta mielestäni muutaman kuukauden seuranta olisi enemmän kuin paikallaan, koska vauvan pituuden mittaaminen 100% luotattavasti siinä lankulla on melkoinen mahdottomuus. Omaa järkeä pitää mielestäni käyttää, toki ymmärrän senkin, että lapsilla on sairauksia, joiden oireet näkyvät käyrältä. esim. allergiat.

Vierailija
4/32 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiin on taidettu niin hienosti iskostaa se, että kyllä ne ammattilaiset osaavat. Itsekin olen sen kantapään kautta oppinut, ettei todellakaan kannata uskoa suoraan heitä! Jo synnärillä se alkoi, lisämaidon tuputtaminen. Sitähän tuputetaan joko siksi, että vauva on liian pieni tai yhtälailla, jos on isompi. Että molemmissa tapauksissa nälkää näkisi. Vauva oli ihan tyytyväinen synnärillä, söi tissiä kun oli nälkä (ei hoitajien käskystä, kun vähän väliä sanoivat että no nyt voisit syöttää.. ai eikö se syö, no annetaanpa lisämaitoa - onneksi tyttö sylki sen pois!). Tämän jälkeen neuvolan tädin mittakäyrä kyttäykset, paino laskussa (sillä samperin käyrällä), " oletko laihiksella, mitä syöt, onkohan rintamaitosi laihaa, vaikuttaako vauva nälkäiseltä, voit antaa korviketta iltaisin" . Jos olisin alan ammattilaisia kuunnellut (etenkin siitä tissittelyn " sallitusta" määrästä, kun meillä tyttö ei syö tuttia ja on ollut varsinainen tissitakiainen), niin en varmasti olisi onnistunut täysimettämään 6kk (tyttö nyt 5kk). Nykyään pieni ja siro vastasyntynyt on iso, pirteä, aktiivinen pullukka ja kasvanut monista vanhemmista vauvoista isommaksi :D

Kai se perimmäisenä on äidin huoli vauvasta ja sitten haetaan tukea ja siunausta päätöksillä ammattilaiselta, ilman että muistetaan luottaa itseensä ja ajatellaan kaikista takaiskuista, että nyt jotain on pielessä, vaikka on ihan normaalia että välillä vauvat itkevät ja ovat kiukkuisia, eikä se silti tarkoita että äiti tekisi mitään väärin.

Vierailija
5/32 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia mietteitä minullakin, ehkäpä myös siksi että itse työskentelen terveydenhuoltoalan ammatissa :D Ihmisiä vain ne terveydenhoitajat ja lääkärit ovat ja tosiaan, yleensä äiti tietää parhaiten lapsensa parhaan(jos nyt ei lukuunoteta jotain täyshäröjä)

Mistä tässä sitten oikein on kysymys? Neuvolajärjestelmän täytyisi tukea äitiä ja vahvistaa äidin uskoa äitiyteensä enemmän. Puhutaan aina kaikenlaisista käyristä ja mittauksista ja pelkästään niiden perusteella tehdään päätelmiä. Sosiaalinen tuki tulee tällaisena aika yhä tärkeämmäksi, kun verkostot vähissä esim. sukulaiset asuvat yhä kauempana, tai heiltä ei liikene aikaa auttaa perhettä lastenhoidossa ja kasvatuksessa tai tukea niissä liittyvissä kysymyksissä.

Lisäksi nykyaikana äideiltä vaaditaan niin kauheasti: täytyisi olla jo heti timmissä kunnossa laitokselta asti, synnyttää alateitse kivuttomasti ja luonnonmukaisesti 3,5kg terveitä lapsia valittamatta, ilman kipulääkitystä ja repeämiä, imettää 6kk täysimetystä ja vähintään vuosi jne...Hienoja asioita, kannatan kaikkia em. asioita toki, mutta aina eivät asiat myöskään elämässä mene kuten suunnittelisi. Aina voi tulla vastaan odottamattomia asioita!

Lapset ovat yksilöitä ja olisi ihanaa, jos neuvolassa tuettaisiin äitiä havainnoimaan omaa lastaan ja hänen tarpeitaan, eikä tuijotettaisi ainoastaan niihin käyriin. Joku lapsi voi tarvita lisäruokaa aiemmin ja toinen tosiaan kasvaa hienosti täysimetyksellä. Itselläni on kokemusta molemmista kahden lapsen äitinä! ;D Ensimmäistä täysimetin 6kk ja toista pikkuistani 4,5kk.

Jos olisin itsekin uskonut neuvolan neuvoja imetysasioissa, ei imetys olisi onnistunut. Onneksi itselläni on ollut tukijoukkoja näissä asioissa ja olen etsinyt tietoa muualtakin.

t.Saraida ja tytöt 08/04 ja 07/06

Vierailija
6/32 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh-hoijaa. Mulla taas ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa neuvolassa, lääkärissä joskus kylläkin..

Liekö se että olen sopivasti iäkkäämpi ihminen joten mitkään neuvolan tädit ei saa mua sokeasti luottamaan itseensä. Kuhan horisevat siinä, mutta minähän se loppujen lopuksi joko omaksun niiden neuvot tai sitten en.

Mutta se hoh-hoijaa tuli siitä, että niinhän se aina on elämässä, mitään kun ei kannata pureskelematta niellä. Vai onks se neuvola nyt sitten joku ahaa-elämyksen paikka?

Vierailija
7/32 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa en ole pitkään aikaan sieltä kysynyt mitään. Teen niinkuin itestä tuntuu parhaalta ja hyvin menee!:) Neuvolassa vaan punnitaan ja mitataan ja se siitä!:)

Voihan sitä neuvoja ja kokemuksia kuunnella, sekä neuvolan, että muiden äitien, mutta ikäänkuin sellaisen suurennuslasin läpi, että poimii niistä itselle, vauvalleen ja perheelleen sopivammat tavat toimia. Ei se neuvola mikään kaikkitietävä ole niinkuin moni tuntuu uskovan! Eikä muut äiditkään!

Minua vähän ärsyttää sellainen asia tällä hetkellä, kun tuntuu että joka välissä joku ( varsinkin keski- ikäiset naiset ) kommentoi sitä, että " vielä " imetän! En ymmärrä sitä ollenkaan, poikahan on vasta 10 kk. En minä aio alkaa vieroittamaan vielä vuoden iässäkään, jos maitoa vaan riittää. En minäkään kenellekään sano,joka on aikaisemmin lopettanut imetyksen, että miksi jo lopetit. Jokaisella on omat syynsä ja tapansa toimia.

Ja kuulemma maito alkaa semmosta sokerilitkua, että ei sitä kannata enää imettää! Pah, imetän niin kauan kuin se minusta ja pojasta on ok. ja maitoa riittää.

Huh, tulipa saarna, ärsyttää vaan niin muiden kommentointi välillä!

Vierailija
8/32 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saraida;

Sinultapa pääsi suusta viisaita lauseita. Itselläni ei aina tule noin hienoja ja järkeviä lauseita höyrytessäni jostain mieltä painavasta asiasta tai ollessani huolissaan. Kiitos kun kirjoitit ketjuun!

Siinäpä sinulle Maridime viesti, että en ainakaan minä neuvolaa ole tarkoittanut haukkua, vaikka toin huolenaiheeni esille sitä, että siellä monet hoitsut/lääkärit ei tiedä KAIKISTA asioista. Lähinnä halusin herättää keskustelua siitä, miten tärkeää olisi juuri sinunkin järkevä kantasi, että ei niele purematta kaikkea mitä siellä sanotaan ja tarvittaessa kääntyy asiantuntevamman ihmisen/lääkärin puoleen. Lastenlääkärit ja allergologit ovat monesti järkevämpi vaihtoehto, mikäli on kyse esim. allergioista tai niitä epäilee. Olen itsekin vähän vanhempi äiti ja en usko kaikkea mitä neuvolasta kerrotaan. Valitettavasti toiset uskovat ja monesti pettyvät heidän asiantuntemukseensa ja siihen, kun ei kohdella lapsia yksilöinä. :(

Maridime:

Hoh-hoijaa. Mulla taas ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa neuvolassa, lääkärissä joskus kylläkin..

Liekö se että olen sopivasti iäkkäämpi ihminen joten mitkään neuvolan tädit ei saa mua sokeasti luottamaan itseensä. Kuhan horisevat siinä, mutta minähän se loppujen lopuksi joko omaksun niiden neuvot tai sitten en.

Mutta se hoh-hoijaa tuli siitä, että niinhän se aina on elämässä, mitään kun ei kannata pureskelematta niellä. Vai onks se neuvola nyt sitten joku ahaa-elämyksen paikka?

Vierailija
9/32 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pygmi, mielestäni järkevä on sinunkin suhtautumisesi neuvolaan, sama täällä! Kuunnella kannattaa, samalla mielessään suodattaa, mutta itse tehdä ratkaisut omaa lastaan kohtaan. :)

Vierailija
10/32 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan terkat tiedä KAIKKEA! Ne opiskelee noin 3,5 vuotta (vai 4 vuotta) ja ne tosiaankin on VAAN terkkoja, ei lääkäreitä. Terkalla on koulutus, jonka avulla ne tietää vauvan/lapsen normaalin kehityksen ja ne opetetaan huomioimaan ja tarkkailemaan jos jotain poikkeavaa löytyy, jolloin asiaan/vaivaan voidaan puuttua ajoissa. Terkka ohjaa tarpeen mukaan lääkärille/muulle asiantuntijalle. Ja terkkaa tuskin henkilökohtaisesti kiinnostaa määräänsä enempää miten pitkään kukakin imettää tai miten asiat hoitaa, kunhan pysytään just järjen ja sen rajoissa, mikä lapselle on parasta.

Ärsyttää kun neuvolaa kauheasti mollataan, ei se mikään jumalan sana oo mitä siellä sanotaan. Vaikka ei kai tässä ketjussa neuvolaa niin mollatakaan, mutta joskus sitä kuulee vähän ihmeellisiä juttuja. Eihän siellä pakko ole käydä.

Vierailija
11/32 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä 3 - 4 vuotta alaansa opiskellut terkka, jolla saattaa olla omia lapsia ja pitkäkin työkokemus nimenomaan pienten lasten parista pakostakin tietää joistakin asioista enemmän kuin ensimmäisen lapsensa kanssa tuhtaava perusäippä.

Vierailija
12/32 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

terkan ohjeita automaattisesti (jos ne ovat täysin idioottimaisia). Onneks on hyviäkin terveydenhoitajia, joilla on omat aivot ja omat fiksut ajatukset.

Kyse oli myös siitä, että on järkevää tietyissä tapauksissa ottaa yhteyttä ammattilaiseen, joka jotain ymmärtää esim. allergioista. Terkka ei ehkä tiedä niistä niinkään paljoa, kuin moni allergisten äiti, ellei itse ole sattumalta kokemusta aiheesta. :)

Vierailija
13/32 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida Alisan tekstiin, että neuvolassa itse kuuntelen mielummin terkkarin ajatuksia/ehdotuksia kuin tk-lääkärin, joka katsoo kirjasta mitä minkäkin ikäisen pitää osata/mitä pitää tutkia...(tietenkin lekuri nyt sydämen, keuhkojen kuuntelut ym. perusjutut osaa, mutta lääketieteen ulkopuolelle jäävistä asioista vaihdan ennemmin kokemuksia hoitoalan ihmisten kanssa. Ok, olen ehkä hieman puolueellinen ammattini puolesta;)) Eri juttu on, jos lääkäri on lapsiin erikoistunut, mutta harvassapa nlassa näin.

No ei todellakaan terkat tiedä KAIKKEA! Ne opiskelee noin 3,5 vuotta (vai 4 vuotta) ja ne tosiaankin on VAAN terkkoja, ei lääkäreitä.

Vierailija
14/32 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuh, aina neuvolat teilataan... mä olen ehdottomasti sitä mieltä, että neuvola on hyvästä. Olen saanut sieltä erittäin hyviä vinkkejä, ajatuksia, neuvoja ja tukea -myös siinä alkuvaiheessa kun hormoonihuuruissa ja baby bluesin kourassa kolme tuntia pillitin neuvolassa. Sain imetysohjausta kädestä pitäen, vinkkejä omaan jaksamiseen ja reipasta kannustusta itkuisen vauvan hoitoon... esimerkiksi: " jos vauva rauhoituu kylvyssä, niin kylvetä vaikka tunnin välein" eli ei todellakaan mitään ohjekirjatouhua vaan ideoita ja tukea.

Toki niitä neuvoja tulee ja menee. Ei todellakaan kylvetetty vauvaa tunnin välein, eikä syö viekälään tuoreraasteita, vaikka ne piti jo aloittaa aikoja sitten. Eli kyllähän niitä ohjeita sitten tulee noudatettua sen verran, miten meidän omaan elämänmenoon mahtuu ja jaksetaan ottaa uusia juttuja.

Mutta minä olen itse henk.koht. sitä mieltä, että neuvola on sata kertaa luotettavampi lähde kuin se, että alkaisin jotain huru-ukko-opuksia lukea kuin raamattua. Niitäkin äitejä riitää... siis näitä " oletteko lukeneet sen ja sen kirjan siitä ja siitä uudesta lempeästä metodista. Me tehdään nyt kaikki sen metodin mukaan" .

Jotenkin haluan silti uskoa, että suomalainen terveydenhuollon järjestelmä ja -koulutus on laadukasta ja pyrkii aidosti tukemaan ja helpottamaan perheiden arkea sen sijaan, että siellä koko ajan yritettäisiin juonia jotain meidän " täydellisten ja kaikkitietävien" äitien päänmenoksi.

Meidän poika on mennyt mittojen (painon osalta) alakäyrää viistäen koko ajan. Olen saanut imettää sen, mitä olen imettänyt ihan omaan tahtiini... isommissa asioissa on terkkari suoraan ehdottanut lääkärissä käyntiä ja onneksi kerran mentiinkin -itkuisuuden syy löytyi korvatulehduksesta. Ei oltais ihan heti tajuttu sitä 1,5kk ikäisellä tissilapsella epäillä! Että ainakin minä haluan vilpittömästi kehua neuvolajärjestelmää.

Toki se meidänkin terkka on vähän hömppä... mutta hyvällä tavalla. Naapurissa on puoli vuotta nuorempi poika ja parhaat naurut saadaankin aina tän terkkarin juttuja imitoimalla -hyvässä hengessä toki ;-)

Vierailija
15/32 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin viestilläni puhua terkkojen puolesta, enkä vastaan.. saikohan siitä väärän kuvan.. No, kuitenkin olen myös sitä mieltä, että terkan kanssa juttelen jos joku asia mietityttää, mieluummin siis terkan kuin lääkärin kanssa. Sitten jos kyse on selkeästi lääkärille kuuluvasta asiasta menen lääkärin vastaanotolle. Mä olen itse myös hoitoalalla ja vähän tunnen myötätuntoa terkkoja kohtaan, niillä kun on nykyään niin kiire, paljon asiakkaita ja liian vähän aikaa kutakin kohti. Ja kun tuntuu, että vastuuta sysätään hoitajille nykyään tosi helposti yli äyräiden. Pitäisi tietää tosi paljon vähän niin kuin kaikesta. Se on aika rankkaa ja vaatii kokemusta. Et tsemppiä vaan terkoille, etenkin nuorille terkoille!

Ja siis just terkan ei tarvitsekaan tietää kaikkea, pitää vain osata ohjata asiantuntijalle jos ei itse tiedä. Eiköhän allergia-asioissa aika usein mennä lääkärille joka tapauksessa, että ei terkka varmaan yksin vedä mitään allergiatutkimuksia.

Mä kyllä kysyn tosi helposti asioista neuvolasta mutta en tietenkään sokeasti noudata kaikkia neuvoja ajattelematta itse. Mä kyllä pyrin ajattelemaan, että niillä on se koulutus ja kokemus mua neuvoa ja luotan niiden osaamiseen, että mut myös osataan ohjata eteenpäin jos terkka ei asiasta itse tiedä. Meidän neuvolassa kyllä hyvin pelaa konsultaatiot kaikkiin suuntiin. Terkka kysyy lääkäriltä, lääkäri kysyy terkalta, lääkäri on ottanut yhteyttä myös ihotaudeille yms....

Mutta tietty varmasti on terkkojakin, joilla saattaa omat mielipiteet ja suhtautumiset vaikuttaa liikaa ja muutenkin, aina ei kemiat pelaa tai elämänkatsomukset osu asiakkaan kanssa yhteen. Se on tosi tylsää kun neuvola on kuitenkin niin huippu palvelu, mitä me saadaan hyödyntää. Ehkä sitä voisi sitten nätisti neuvolasta tiedustella, että voisiko vaihtaa terkkaa jos tuntuu, että toisen ohjeistukset menee kaukana omista ajatuksista, miten asioita haluaisi toteuttaa.

Vierailija
16/32 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyseenlalaistamisen ja haukkumisen kahtena eri asiana. Neuvolat ovat ehdottoman tärkeitä, ja kuten kirjoitin, on hienoa että niiden palveluja hyödynnetään mm. asioita itse kyselemällä.

Yhteistyö neuvolan kanssa on pitkälti kiinni siitä, millainen asiakassuhde syntyy. Minun melkein kymmenen neuvolantätin kokeumuksella on vastaan tullut niitä, joiden kanssa on keskeustelu ollut todella avointa ja sitten niitä, joiden kanssa on otettu ne pakolliset kuviot. Tietenkin olen kokenut avoimen ja luottamuksellisen keskustelun kaikista hdelmällisimmäksi yhteistyöksi.

Otin osaa tähän keskusteluun siksi, että esim. tätä palstaa lukiessa unohdetaan tuo KYSEENALAISTAMINEN. Moni lähtee terveydenhoitajan ohjeita noudattamaan välittömästi, jotta olisi hyvä äiti ja toimisi lapsensa parhaaksi, vaikka oma " maalaisjärki" tai äidinvaisto sanoisi asiasta mitä tahansa muuta. En tarkoita tällä yleisten linjojen kapinoimista (vaikka d-vitamiinien tarpeen kyseenalaistaminen ihan vain yhtenä esimerkkinä), vaan ihan sen oman lapsen tuntemisen pohjalta lähtevää neuvojen ja ohjeiden suodattamista nimenomaan koskemaan sitä omaa lasta. Jos naapurin Ville tarvitsee öljylisän ruokaansa ja opettelee neuvolan ohjeistuksen mukaan nukahtamaan itsekseen omaan sänkyyn, voi meidän Kallella olla ihan toiset tarpeet ja kuviot.

Vierailija
17/32 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

terkkarimme mietteitä aloittaa unikoulu vielä tissiä yöllä syövälle pojalle. Kokeilimme tietysti miten vauvamme reagoisi tissittömään yöhön ja nythän se nähtiin ei sovi meidän lapselle ja siihen loppu kokeilu. Kyseessä on ensimmäinen lapsemme ja sitä ehkä vähän ottaa liian itseensä kaikki kommentit eikä välttämättä " nää" suodattaa kaikkia asioita.. Tottakai tiedän lapseni olevan yksilö (mm. lastenohjaajaksi valvistuneena ja alalla työskennelleenä). Moni asia mikä naapurin jussilla menee näin menee meillä aivan erilailla. Enkä minä sure sitä, jos meidän Kalle ei vielä ryömi vaikka Jussi ryömiikin. Ja on meille sanottu neuvolassa poikamme olevan -10% painokäyrän alapuolella, mutta so, mitä sitten. Maalaisjärkeä on käytetty.

Niinkuin me perhevalmennuksessa kerroimme tuleville vauvaperheille meidän vauva-arjesta korostimme mieheni kanssa sitä, että tämä on vain meidän tapamme toimia. Jokainen perhe luo omat tapansa ja rutiinit siellä kotona. Kysymykseeni palatakseni, (jonka esitin toissa päivänä) halusin muiden, teidän arvon äidit, mielipiteitä ja kokemuksia asiasta, jolloin oma käsitykseni asiasta kenties vahvistuisi tai heikkenisi. Oma käsitykseni on ennen terkan kommenttia ja nyt, että imetän lastani niin pitkään kuin hän sitä tuntuu tarvitsevan. En ole koskaan ajatellut lopettaa sitä väkisin vasten lapsen tahtoa!

Tässä selvennystä kantaani, kun rupesi kismittämään että luulevat ettei osata käyttää omaa päätä..

Hyviä öitä kaikille!(:

Vierailija
18/32 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, en minä juuri sinua ajatellut, vaan yleisesti. Otin vain muutaman pinnalla olleen jutun esiin. Ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltäsi tai aliarvioida! Sinähän juuri olit tuntenut, ettei neuvo nyt päde teille ja alkanut toimia oma vaistosi mukaan. Juuri tätä tarkoitan, että omaa lasta ja vaistoa pitää kuunnella, vaikka terkat kokeneita ja päteviä monessa asiassa ovatkin.

En kuitenkaan yhtään epäile, etteikö synnytyksen jälkeen " tokkurassa" oleva, väsynyt, ehkä epävarma juuri äidiksi tullut nainen uskoisi kaikkea, mikä välttämättä ei ole hyväksi. Varmasti jos minun neuvolantäti olisi sanonut esikoisen synnyttyä, että oma maitosi ei riitä, annapa maitoa, olisin antanut. Olin herkkää alustaa ohjeille ja neuvoille, joita opin myöhemmin vasta kuuntelemaan suodatin päällä.

Öitä!

Vierailija
19/32 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän " neuvolantäti" on ihan asiansa osaava ja kannustava ja olen saanut paljon tukea esim imetykseen.

sen sijaan neuvolalääkäristä on ollut hieman huonompia kokemuksia. tietysti lääkäriopiskelijoiden täytyy harjotella , mutta joskus kyllä harmittaa että neuvolassa lääkärin virkaa hoitaa itseä nuorempi eikä edes valmistunut lääkäri.

neuvolantäti on sitten paikkaillut lääkärin sanomisia koska lääkkiksessä ei nähtävästi opeteta esim. keskosten kehitykseen liittyviä asioita. jos lapsi on syntynyt kuukausi etuajassa niin motorinen yms. kehitys ei välttämättä voi olla täysiaikaisen lapsen tasolla. onneksi itse olen ottanut asioista selvää enkä ole panikoinut jos päänkannatus yms. on tullut hieman jälkijunassa. eniten on naurattanut neuvolalääkärin kirjoittama kommentti " ei vastaan hymyyn hymyllä" kun poikamme oli 7vk:n ikäinen. ei moni täysiaikainenkaan välttämättä hymyile takaisin 3 viikon ikäisenä. sen ikäiseksi lapsemme olisi pitänyt katsoa.

onneksi on olemassa keskussairaala ja keskolan pätevät lastenlääkärit.

Vierailija
20/32 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua selaillessani mietin, että aloitin tämän kysymyksellä, onko samanlaisia/tyyppisiä mietteitä muilla? Ensimmäisen sivullisen sain vastaukseksi rakentavia fiksuja mietteitä, asiaa omalta kantiltaan ajattelijoilta. Ihmisiltä, joiden uskon käsittäneen mitä tarkoitin. Kiitos Pumpuli, että kirjoitit, vaikka väärin sinut tulkittiin. Tarkoituksenamme oli puhua siitä, kuinka järkevää on kyseenalaistaa ja hakea tietoa sellaiselta, joka asiasta tietää. Esimerkkinä sanoinkin allergian, josta neuvolassa YLEENSÄ ei saa tietoa riittävän ajoissa tai ollenkaan asiantuntevalle henkilölle ohjaustakaan - Joten oisi hyvä tietää, että on olemassa Allergologit sitä varten ym. ym. ym.

Uskon, että kenelläkään 1.sivulla EI OLE OLLUT NEUVOLAA tahi TERKKAA VASTAAN KOMMENTTEJA TARKOITUS LAITTAAKAAN, vaan keskustelimme eri aiheesta, kuten pumpulikin kommentoi.

Siis ERI ASIA on kerkustella NEUVOLASTA yleensä ja omista kokemuksista siellä, kun keskustella tästä itse aiheesta, että on tärkeää kyseenalaistaa (ja kuunnella äidinvaistoaan) ja että on tärkeää hakea OIKEILTA asiantuntijoilta neuvoja TIETYISSÄ TILANTEISSA.

Jokainen luulisi tietävän, että neuvolassa on sekä ammattitaitoisia ja taitamattomia ihmisiä ja siihen asiaan voi keskittyä puolestani jossain sitä asiaa käsittelevässä ketjussa. :) Sekin on hyvä aihe.

Kiitos kuitenkin asiaa avartavista kommenteista te (Alisa78, Oodi77 ja muut), jotka yleensä neuvolasta/terkasta halusitte tuoda asioita tässäkin ketjussa. Itsekin olen täysin samaa mieltä, siitä että terkka on usein asiantunteva perusasioissa sekä yleensä lekuria enemmän tietää niistä asioista ja auttaa. Eihän he opiskelekaan Allergologiksi vaan terveydenhoitajaksi ja ovat vielä yleensä ihan tavallisia ihmisiä. ;) Toivoisin, että ketju pysyisi asiallisena ja keskusteltaisiin itse aiheesta (EI yleisesti neuvolasta/terkoista). Kiitos. :)

SOLAIRE; Kiitos hyvästä kommentista sullekin, vastaavanlaisia kokemuksia kohdalleni myös tullut.

Koppis (joka ei aina kaikkea asioita tuo päästään niin selkeästi esille, kuin olisi hyvä)