Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodet eivät harmita yhtään. Muita?

Vierailija
19.03.2024 |

Sain lapseni ajoissa ja lisää en toivo. Aloitin hormonikorvaushoidon, jotta  luustoni säilyisi myös vanhana vahvempana.  Olen parantanut ruokailu- ja liikuntatottumuksiani ja kuntoni on hyvä. Muuten vaihdevuodet eivät olekaan aiheuttaneet kovia oireita, hikoilua, mielialavaihtelua, mitään, vaan päinvastoin, jopa mieli on tasaisempi kuin oli  lievien PMS-oireiden aikaan.

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ihmettelen miten joka paikassa, jopa presidentin rouva hokee miten vaihdevuodet on niin kamala juttu ja niistä pitäisi puhua kuin sairauksista. Onhan tämä hetkittäin kuin uusi murrosikä, mutta monet sairaudet läpikäyneenä tämä ei ole mitään sairauksiin verrattuna. Nukun vähän huonommin jos herään yöllä, mutta muuten on ihan tasainen olo.

Sinulla onkin lievät oireet. Kaikilla ei tosiaankaan ole.

Vierailija
102/130 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hormonihoitoja eikä menkkoja 5 vuoteen. Alussa oli hetken yöhikoilua mutta ei muuta. Menkat jäi pois 50-vuotiaana muistaakseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karmeeta hikoilua, mielialat vaihtelee itkupotkuraivareista masennuksen kautta ylipirteyteen (olen yleensä ollut hyvin tasainen luonne), univaikeudet, ihon kuivuminen, hiusten oheneminen ja kilojen karttuminen entistä helpommin. Haluan itseni takaisin vm-64

Haluan oman elämäni takaisin, toivoin minäkin. Vaikka vain muutamaksi vuodeksi. Sain hormonipillerit ja heti helpotti. Ajattelin että syön niitä muutaman vuoden, mutta menihän niitä kymmenen vuotta. Lopetin ne vaikka oireita tuli takaisin. Nyt 65 v edelleen kuumia aaltoja ym oireita. Todella ärsyttävää.

Juuri tämän takia en hormonikorvaushoitoja aloita. Näyttävät vain siirtävän oireita myöhemmäksi. Ja sitten vielä rintasyöpäriskin kasvaminen hormonien kanssa. 

Onkohan tuota tutkittu, että siirtääkö oireita? Joku lääkäri väitti, että ei. Onko ne oireet jossain vaiheessa kärsittävä vai ei?

Vierailija
104/130 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosioireita ei ole, mutta tämä keski-ikäisen naisen näkymättömyys häiritsee. Esim. Työpaikalla tämä näkyy, jos et ole esihenkilö/pomo - jäät ulkokehälle.

Vierailija
105/130 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vielä näkyny vm-70

Vierailija
106/130 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo post vaihdevuodet. Opin kaverilta termin viihdevuodet ja se on tosi. Tunnen oloni hyväksi ja seksikkäästi ja seurustelen lähes kymmenen vuotta nuorempien miesten ( huom. monikko, ) kanssa. Ihanaa!

Vierailija
107/130 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kukaan ei ole maininnut hormonikierukan vaikutusta vaihdevuosiin. Laitatin 48-vuotiaana sen. Kuukautiset lakkasivat ja jotenkin ohitin kokonaan vaihdevuodet. En siis kokenut mitään oireita. Ei hikoilua tai hermoilua tai valvomista. Gynekologi sanoi, että kierukkaa voi pitää yliajallakin ja otettiin pois varmaan 9 vuoden päästä. Ei kuukautisia ja olo normaali. Mitään hormoneja, kasvisdieettejä tms. en käyttänyt.

Vierailija
108/130 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lääkitys, en vuoda. Käyn säännöllisesti gynellä, joka tarkistaa vuosittain tilanteeni. Ei suosittele lääkettä jatkoon, mikäli näkyvissä vuotojen ehtyminen. Eli munasarjoista näkee.

Vierailija
109/130 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On luotu sellainen maailma missä ei ole aikaa yhtään millekään. Lapset kasvaa liian nopeasti mukamas isoiksi, teinit turvautuu mihin sattuu liian ison maailman edessä, koko aikuisiän on oltava osaava, nopea ja voimissaan ja myös vaihdevuosina jaksettava entiseen malliin. Työelämän tarpeisiin on tuo lääketeollisuus vastaamassa, eikä varsinaisesti ihmisen tarpeisiin. Niin tärkeitä me naiset ollaan tämän kaiken mahdollistajina, ettei meidän voi antaa rentoilla. Yli kuuskymppisinä sitten tapellaan vaikka minkä syöpien ja tilttien kanssa. Olen tietysti itse tässä samassa junassa, vaikka helpotankin työtäni enkä ota korvaushoitoja. Koetan mennä ilolla, terveellisesti elämällä ja tuurilla. Ihmettelen vain usein, etteivät naiset millään tavalla kollektiivisesti tunnu hahmottavan vaikutusmahdollisuuksiaan ja tärkeyttään. Äänestetään kaikenlaisia tahoja joilla on aivan vanhat ja maskuliiniset arvot, vaikka uudistaa pitäisi niin vaihdevuosihoidot kuin muukin naisen hoiva.

Vierailija
110/130 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toki iloinen aloittajan olotilasta. Joku ristiriita aloituksessa kuitenkin on, koska hän sivuuttaa oireet korvaushoidolla. Eihän silloin tietysti koe oireita.

Vierailija
111/130 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova on kisakenttä, mutta ilman korvaushoitoa olen tässä mennyt. Kertaakaan ei gyneiltä pääse pois niin, että hän ei syyllistäisi valintaani. Asiasta ei ole kuin yksi totuus. Hormonaalinen ehkäisy ja vaihdevuosihoito ovat muka se normaali, ja minun valintani ihan toimimaton. Minua pelotellaan vaikka millä sairauksilla. Kunnon keskustelu syöpäriskeistä sivuutetaan. Ihmettelen. On vaikuttanut jo vuosia siihen että gynelle meno ärsyttää.

Vierailija
112/130 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen niin että aivan kaikkea medikalisaatiota en ota omaan kroppaani. Hormonit on kuitenkin voimakkainta meissä, ja on ihan ok että lastenvalmistuskoneisto saa ajautua alas omaan tahtiin. Oireet kestän.

Vierailija
113/130 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turuilla ja toreilla kulkee korvaushoidolla eläviä naisia, jotka toitottavat jaksamistaan, limakalvojaan, nuorekkuuttaan ja muuta oireettomuuttaan kaikille melko äänekkäästi. Sallin sen heille tietysti. Itse en ole yhtään kierroksilla vaikka vaihdevuosioireilua on. Oikeastaan haluan kokea tämän ihan luomuna ja vaikka sitten olla se kahvihuoneen tyyppi, joka keräilee voimiaan ja hengittelee muita kuunnellen. Olen pudottanut myös vapaa-ajasta kaikkea turhaa pois, jotta jaksaa. Minulle melkein raskainta on ollut kummallisesti autolla ajaminen tai kyydissä oleminen. Meinaan mennä jumiin ihan eri tavalla kuin ennen, ja tuntuu että pitäisi toipua. Kävely ja shindo auttaa, mutta kyllä olisi hirveää harrastaa asuntoautoilua nyt, heh. Joskus kummastuttaa aika paljon, että olen tietääkseni ainoa tuttavapiirini nainen ilman korvaushoitoa. 

Vierailija
114/130 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vedän täällä ilmeisesti toista äärilaitaa ja on kyllä aivan helvetinmoinen homma pitää itsensä edes työkykyisenä. Olen 45, oireet alkoivat vuosi sitten. Kilppari heilahti liiketoiminnalle piiskatessaan munasarjoja, ja sen myötä tulivat tykyttelyt, yöhikoilu, aamuyön heräily, muistikatkot, mielialan heittelyt, nivelkivut ja pitkittyneet menkat. Nytkin olen vuotanut 4 viikkoa putkeen,  ja olen e-pillereillä, jotka luojan kiitos poistivat muut oireet melkein kokonaan. Gynekologi on ymmällään, mutta odotellaan kilpparin tasaantumista, seuraavat verikokeet 2 viikon päässä. Mullakin on onneksi aikuinen lapsi ja vapaat työajat, ei tästä mitään tulisi jos olisi vielä perhe-elämän vastuut ja tiukat aikataulut. Sentään seksi maistuu kuten ennenkin, kun ei ole suurempia verikekkereitä.

Minullakin alkoi kilpirauhasen liikatoiminta vaihdevuosissa. En ollut työkykyinen, mutta piti vaan yrittää jatkaa kunnes oli pakko jäädä sairauslomalle. Vapaita työaikoja itselläni ei ole. Saa nähdä tuleeko tästä työkuntoon enää, työni on paljon esillä olemista jolloin kuuma aalto tai hikipuuska ei oikein ole hyvä juttu. Alan vaihto onkin ollut harkinnassa. Epäilen pystynkö enää tekemään entistä työtäni.

Vierailija
115/130 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli vai  ihanaa, kun menkat loppuivat. Aina sai jännittää koska, missä, milloin. Juuri, kun edelliset loppuivat, viikon päästä taas sama rumba. Kesäisinkin vain mustia hameita ja housuja. Housujen kanssa pitkä pusero, ettei yövaippa pömpötä. Tamponia en voinut käyttää.

Ei lääkityksiä,  ei mielialavaihteluita, tavallista elämää.

Vierailija
116/130 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo post vaihdevuodet. Opin kaverilta termin viihdevuodet ja se on tosi. Tunnen oloni hyväksi ja seksikkäästi ja seurustelen lähes kymmenen vuotta nuorempien miesten ( huom. monikko, ) kanssa. Ihanaa!

Mites tää on mahdollista? Vai onko kyseessä ihan ilottelut?  Minusta tuntuu, että kaikki vähänkin komeat ja fiksut miehet metsästää parisuhteeseen itseään reilusti nuorempaa naista. Omasta puolestani voin sanoa, että koska itse olen siro ja tyylikäs, en yleensä viehäty kaljamahaisista ukoista. Enkä oikein koe itseäni puumaksikaan. Kai sitten pitää olla ja elää sinkkuna. 

Vierailija
117/130 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitte yhtään ! Akka jätti viimeinkin rauhaan kun toosansa kuivahti. JES !

Vierailija
118/130 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ehdin jo riemuita kuukautisten poisjäännistä. Helpotti pirusti töissä, kun ei tarvinut rampata koko ajan vessassa, ja silti ohivuotaa. Niin mitä he...ttiä, mulla alkoi joulun alla kuukautiset uudestaan! Ja säännöllisesti! 

Oletko laihtunut? Painonpudotus eli ylimääräisen rasvakudoksen sulattaminen pois kehosta voi piristää hormonitoimintaa (estrogeenin määrä veressä kasvaa). Minäkin ehdin riemuita kuukautisten poisjäännistä, kunnes aloitin laihdutuskuurin. Kuukauden jälkeen paino oli pudonnut useita kiloja (painoindeksi taas normaalialueella) ja kuukautiset alkoivat. 

Vierailija
119/130 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yllätyin vaihdevuosien jälkeen, miten tasaiseksi mieliala muuttui. Enää ei tullut niitä kuukautisia edeltäviä alakuloja. Pidän tästä uudesta tasaisuudesta, tuntuu, että pystyn paremmin käyttämään resurssejani, keskittymään pitkäjaksoisesti ilman niitä hormonaalisia interventioita. Olen jo 68.

En käytä hormonikorvaushoitoja, oireet olivat vuoden verran aika kovat, hikoilua lähinnä. Juuri kun ajattelin etten enää kestä ja haen hormonilääkkeet, olo korjaantui. Vähän kuin synnyttäessä, että juuri kun ajattelee, että ei enää kestä yhtään avautumispolttoa, kohdunsuu onkin auki ja työntöpoltot painaa päälle. :)

Olen kasvissyöjä ja saan kasveista estrogeeniä, esim. soijamaitoa ja granaattiomenansiemeniä.

Vierailija
120/130 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ja meni,vuoden kokeilin hormonihoitoa,mutta kun tuli kesä uimiset ja saunomiset,jätin laastarin pois ja havaitsin turhaksi.Tasaisempi mieli,mutta vaikea arvioida toiko uusi elämänvaihe sen vai mikä.Lapset muuttivat omilleen,vanhemmat kuolivat lähekkäin..yht'äkkiä aikaa itselle,matkoille,työlle ja hyvä parisuhde.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme