Vaihdevuodet eivät harmita yhtään. Muita?
Sain lapseni ajoissa ja lisää en toivo. Aloitin hormonikorvaushoidon, jotta luustoni säilyisi myös vanhana vahvempana. Olen parantanut ruokailu- ja liikuntatottumuksiani ja kuntoni on hyvä. Muuten vaihdevuodet eivät olekaan aiheuttaneet kovia oireita, hikoilua, mielialavaihtelua, mitään, vaan päinvastoin, jopa mieli on tasaisempi kuin oli lievien PMS-oireiden aikaan.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vielä vaihdevuosia mutta toivon että ne alkaisivat mieluummin aiemmin kuin myöhemmin. En halua enää lapsia joten olisi vain etu että menkat loppuisi aiemmin eikä tarvisi pelätä raskautta. Jos olisi ikäviä oireita niin nekin olisi sitten aiemmin ohi. En täysin ymmärrä miksi moni pitää hyvänä asiana myöhään alkavia vaihdevuosia.
Minä olen 59-vuotias. Kuukautiset viimeksi viime viikolla. Ne ovat aina olleet harmittomat, joten tällaisena kevytversiona ne ovat aika hauska muistutus siitä, että mummotauti on vielä kaukana, ja minä vain jatkan tätä hehkeänä olemista. :)
Vierailija kirjoitti:
Karmeeta hikoilua, mielialat vaihtelee itkupotkuraivareista masennuksen kautta ylipirteyteen (olen yleensä ollut hyvin tasainen luonne), univaikeudet, ihon kuivuminen, hiusten oheneminen ja kilojen karttuminen entistä helpommin. Haluan itseni takaisin vm-64
Mulla ihan päinvastoin 😁
Kiva kuulla hyviä kokemuksia. Itse pelkään kaikkein eniten, että yöunet menisivät huonoiksi. Hormonikorvaushoitoja en voi ottaa lähipiirin rintasyöpien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
onko ketään, kelle ei olis tullu mitään vaihdevuosioireita, eivätkä ole tarvinneet syödä hormononeja? että ihan kivuttomasti on päässyt elämään vanhukseksi ja vanhuksena. Tietysti tarvitsee pitää itsekin huolta terveydestään, liikkua, syödä hyvin....
Lue ketju alusta lähtien, niin huomaat, että sellaisia on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vielä vaihdevuosia mutta toivon että ne alkaisivat mieluummin aiemmin kuin myöhemmin. En halua enää lapsia joten olisi vain etu että menkat loppuisi aiemmin eikä tarvisi pelätä raskautta. Jos olisi ikäviä oireita niin nekin olisi sitten aiemmin ohi. En täysin ymmärrä miksi moni pitää hyvänä asiana myöhään alkavia vaihdevuosia.
Minä olen 59-vuotias. Kuukautiset viimeksi viime viikolla. Ne ovat aina olleet harmittomat, joten tällaisena kevytversiona ne ovat aika hauska muistutus siitä, että mummotauti on vielä kaukana, ja minä vain jatkan tätä hehkeänä olemista. :)
Siis sinähän olet tukevasti mummotaudissa :)
Minä en juuri kuumista aalloista ole kärsinyt, mutta lakkasin nukkumasta. Onko jollain kokemusta, palaavatko yöunet joskus edes lähelle normaalia? Edes lapsen vauvavuonna en ole ollut näin uupunut, kun en saa koskaan tarpeeksi unta.
Jumalaton turvotus on jäänyt pois mikä liittyi kk:siin. On vain tasainen kestolämpö, kuin patteri 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinähän olet tukevasti mummotaudissa :)
Olenko? Vaihdevuosioireita ei ole näkynyt, ja vastikään ostin uuden kuukupinkin. Sitä paitsi en voi edes saada mummotautia, kun en ole mummo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas ihana kuulla positiivisia näkökulmia vaihdevuosista!
Niitä odotellen..
N42
Niin, kukaan ei ole syystä tai toisesta kirjoittanut kuumista aalloista...
Mä kirjoitin.
Kesti 5v, ei korvaushoitoa.
Sekin vain positiivista kun olen aina ollut vilukissa nyt tarkenen paremmin 9v kuumien aaltojen loppumisen jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas ihana kuulla positiivisia näkökulmia vaihdevuosista!
Niitä odotellen..
N42
Niin, kukaan ei ole syystä tai toisesta kirjoittanut kuumista aalloista...
Tai unettomuudesta ja rytmihäiriöistä.
Mä olen ollut uneton 23v lähtien (2-4h yhtäjaksoista unta 1 pätkä yössä) ja rytmihäiriöitäkin 30v lähtien joten mikään ei muuttunut ainakaan pahempaan:)
Itseasiassa nyt 64v nukun välillä jopa 5-8h yhdellä heräämisellä!
Vierailija kirjoitti:
Minä en juuri kuumista aalloista ole kärsinyt, mutta lakkasin nukkumasta. Onko jollain kokemusta, palaavatko yöunet joskus edes lähelle normaalia? Edes lapsen vauvavuonna en ole ollut näin uupunut, kun en saa koskaan tarpeeksi unta.
Palaa takaisin. Ei ehkä enää niin hyviksi kuin nuorena mutta riittäviksi kuitenkin.
Vähän hikoilutti, ei muuta. Mutta hormonitoiminnan väheneminen sai tajuamaan totuuden: ne täällä ihmistä lennättävät. Nyt en enää viitsisi miesten perässä juosta. En tosin enää ketään saisikaan, joten hyvä. 😁
Vierailija kirjoitti:
Kuumat aallot = hikoilu.
Itseasiassa ei ole.
Mä en hikoile alle 28 asteessa tai salilla juuri ollenkaan.
Kuumat aallot voi tulla -30 asteessakin
Tämä oli lohdullinen tieto, kiitos siitä.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään vaihdevuosista, sillä sain todella paljon itseluottamusta lisää, kun se pahuksen estrogeeni ei enää lievennä ja pehmennä omaa käytöstä. Nyt olen jämpti.
Kunhan et tiuski, äyski tai komentele.
Vierailija kirjoitti:
onko ketään, kelle ei olis tullu mitään vaihdevuosioireita, eivätkä ole tarvinneet syödä hormononeja? että ihan kivuttomasti on päässyt elämään vanhukseksi ja vanhuksena. Tietysti tarvitsee pitää itsekin huolta terveydestään, liikkua, syödä hyvin....
Luitko viestejä ollenkaan? Moni on vastannut ETTEI KÄYTTÄNYT KORVAUSHOITOA = HORMONEJA LAINKAAN.
Oireita on tullut vähän tai hyvin vähän eikä silloin kannata mitään turhaa nappia vetää
Minä en edes huomannut omia vaihdevuosiani. Ainoa oire oli yhden kerran, istuin sohvalla ja kuuma aalto kävi lävitseni, siinä kaikki. Kyllä, tiedän olleeni onnekas.Ystävillä vaihdevuodet olivat erilaisia, eräällä kerrassaan karmeat.
Muistan hyvin myös anoppini vaihdevuodet; sitä yöhikoilua pelkäsin omallakin kohdallani, mutta ei tullut. Anoppi sen sijaan joutui vaihtamaan tyynyn päällä pitämänsä pyyhkeen neljästi yön aikana. Ja lakanat joka päivä.
Omalla äidilläni vaihdevuodet menivät myös lähes huomaamatta ohi, liekö sitten sukuominaisuus,kun sisarillakaan ei kellään tullut pahoja oireita.
Toivotan jaksamista kaikille teille, joiden oireet haittaavat elämistä ja olemista. T. mummo 70v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vv mun hehkeyttä vienyt:) Vaikka olikin 48-53v:nä
No mä hikoilin aika maltillisesti. Kyllä se saattoi sietää. Vaatteet vaan piti vaihtaa helposti riisuttaviksi ja lisättäviksi. Yöllä en hikoillut läpimäräksi koskaan. Muita mainittavia oireita en huomannut. Joten ei, en todellakaan hakenut hormoneja.