Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodet eivät harmita yhtään. Muita?

Vierailija
19.03.2024 |

Sain lapseni ajoissa ja lisää en toivo. Aloitin hormonikorvaushoidon, jotta  luustoni säilyisi myös vanhana vahvempana.  Olen parantanut ruokailu- ja liikuntatottumuksiani ja kuntoni on hyvä. Muuten vaihdevuodet eivät olekaan aiheuttaneet kovia oireita, hikoilua, mielialavaihtelua, mitään, vaan päinvastoin, jopa mieli on tasaisempi kuin oli  lievien PMS-oireiden aikaan.

Kommentit (130)

Vierailija
21/130 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minuakaan. Ei hormonihoitoja, mutta ei myöskään vaihdevuosioireita, paitsi kuukautisten poisjääminen, mitä en harmittele yhtään. Parasta aikaa elämässä.

Mä ehdin jo riemuita kuukautisten poisjäännistä. Helpotti pirusti töissä, kun ei tarvinut rampata koko ajan vessassa, ja silti ohivuotaa. Niin mitä he...ttiä, mulla alkoi joulun alla kuukautiset uudestaan! Ja säännöllisesti! Enkä ole muuten nuorentunut. Mutta pelkään nyt, että joulu alla sairastamani flunssa olikin koronaa.

Ja siis olin jo ehtinyt miettiä, että pitäisikö heittää pois kaapissa olleet tamponit, siteet ja pikkuhousunsuojat. Olin niin varma, että nyt se piina on ohi. Että älkää riemuitko kuukausien tauoistakaan. Enkä syö enää hormoneitakaan, kun luulin, etten enää oireettomana tarvitse.

Vierailija
22/130 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakaan ei harmittaneet vaihdevuodet, sillä mulla ei ollut mitään oireita, jos nyt ei lasketa niitä muutamaa vaimeaa kuumaa aaltoa, jotka ajoittuivat kolmen kuukauden jaksolle.

Mitään muuta ei tapahtunut kuin kuukautisten lakkaaminen, ja sehän oli vain iloinen asia.

Vaihdevuodet voivat siis olla hyvin positiivinen ilmiö, mikä tiedoksi niitä ennakkoon mahdollisesti pelkääville.

Lisään vielä, että mitään hormonikorvaus- tai muuta hoitoa en käyttänyt, kun en sellaista tarvinnut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/130 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ja mihin Terolutia käytetään? Pysyykö kuukautiset poissa, jos aloittaa hormonikorvaushoidon? Milloin korvaushoito aloitetaan? Milloin vaihdevuosissa täytyy käydä gynekologilla ensimmäisen kerran?

lähestyvät vaihdevuodet ja tietämätön

Vierailija
24/130 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sitten, jos kuulut heihin, jotka saavat rintasyövän, ap?

Vierailija
25/130 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan ja liikaa pelotellaan vaidevuosista ja  kaikenmaailman oireiluista.  Todellakin nyt on naiseuden parasta aikaa  . N 60 v.

Vierailija
26/130 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15 vuotta kestäneet. Harmittaa.

10 vuotta kestäneet. Ei ilon päivää

Vierailija
27/130 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaihdevuodet ole pahat olleet vaan ne kymmenen edeltävää vuotta jolloin oli paljon mielialavaihteluja ja huonoa unta.

Vierailija
28/130 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehtinyt harmittaa, kun menivät ja loppuivat tietämättä, että oli ollut.

Vierailija
29/130 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten, jos kuulut heihin, jotka saavat rintasyövän, ap?

Rintasyövän voi saada vaikkei hormoneja käyttäisikään.

Vierailija
30/130 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussa on sen verran syöpää, että hormonikorvaushoitoa ei voi edes harkita. 

Vierailija
31/130 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas ihana kuulla positiivisia näkökulmia vaihdevuosista!

Niitä odotellen..

N42

Niin, kukaan ei ole syystä tai toisesta kirjoittanut kuumista aalloista...

Vierailija
32/130 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap:lla tietenkään olekaan oireita, kun hän on hormonikorvaushoidossa, joka poistaa oireet.

Vierailija
33/130 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas ihana kuulla positiivisia näkökulmia vaihdevuosista!

Niitä odotellen..

N42

Niin, kukaan ei ole syystä tai toisesta kirjoittanut kuumista aalloista...

Tai unettomuudesta ja rytmihäiriöistä.

Vierailija
34/130 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ja mihin Terolutia käytetään? Pysyykö kuukautiset poissa, jos aloittaa hormonikorvaushoidon? Milloin korvaushoito aloitetaan? Milloin vaihdevuosissa täytyy käydä gynekologilla ensimmäisen kerran?

lähestyvät vaihdevuodet ja tietämätön

https://www.terveyskirjasto.fi/far05896

Vierailija
35/130 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, ei mitään oireita:) Olen tyytyväinen elämääni, ulkonäkööni ja ihan kaikkeen:)

Vierailija
36/130 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmeeta hikoilua, mielialat vaihtelee itkupotkuraivareista masennuksen kautta ylipirteyteen (olen yleensä ollut hyvin tasainen luonne), univaikeudet, ihon kuivuminen, hiusten oheneminen ja kilojen karttuminen entistä helpommin. Haluan itseni takaisin vm-64

Vierailija
37/130 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumat aallot = hikoilu. 

Vierailija
38/130 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli miellyttävää, että hormonaaliset mielialan vaihtelut jäivät taakse kuten alakulo ennen kuukautisia. Pidän paljon enemmän tästä tasaisuudesta. Jokin kummallinen jämäkkyys on myös astunut elämääni vaihdevuosien jälkeen, joku puhui täällä itseluottamuksesta, ehkä se on jotain sellaista.

Olen jo 67 joten vaihdevuosista on jo aikaa, en ole käyttänyt hormonikorvausta, olen voinut hyvin, ei kuivumistakaan. Kasvisdieetti jo 40 vuotta, paljon kasvisestrogeeniä varmaan tulee syödyksi.

Vierailija
39/130 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta oli miellyttävää, että hormonaaliset mielialan vaihtelut jäivät taakse kuten alakulo ennen kuukautisia. Pidän paljon enemmän tästä tasaisuudesta. Jokin kummallinen jämäkkyys on myös astunut elämääni vaihdevuosien jälkeen, joku puhui täällä itseluottamuksesta, ehkä se on jotain sellaista.

Olen jo 67 joten vaihdevuosista on jo aikaa, en ole käyttänyt hormonikorvausta, olen voinut hyvin, ei kuivumistakaan. Kasvisdieetti jo 40 vuotta, paljon kasvisestrogeeniä varmaan tulee syödyksi.

Lisäys: mutta toki lusin ne vaihdevuodet, ehkä vuoden verran tolkutonta hikoilua kun iso voimala laskettiin alas, suvunjatkamisen tuotantolaitos. Vaihdevuosista näkee, miten valtava systeemi se on. Ja juuri kun ajattelin, että nyt en enää jaksa vaan haen lääkkeet, se hikoilu lakkasi. :) Olin kuivilla.

Vierailija
40/130 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko ketään, kelle ei olis tullu mitään vaihdevuosioireita, eivätkä ole tarvinneet syödä hormononeja? että ihan kivuttomasti on päässyt elämään vanhukseksi ja vanhuksena. Tietysti tarvitsee pitää itsekin huolta terveydestään, liikkua, syödä hyvin....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi