Onko oikein, että lastensuojeluun menee vanhemman terveystietoja?
Onko sinusta oikein, että vanhemman terveystietoja kerrotaan terveydenhuollosta lastensuojeluun sosiaalihenkilöille? Ja vanhemman terveystiedot jäävät siten myös lapsen tietoihin. Tarkoitan tällä nyt esim. jos vanhempi on kokenut keskenmenon ja siitä johtuvan surun, niin tämä ilmoituksessa oleva keskenmenotietokinhan jää lapsen tietoihin. Koska se lomake arkistoidaan. Onko oikein, että lapsi voi 17- vuotiaana lukea omista papereistaan tämän äidin saaneen keskenmenon?
Periaatteessa olemme avoimia ja kerron itse lapselle aikanaan, mutta silti tämä ajatus häiritsee. En tiedä, miksi se häiritsee ja tuntuu nöyryyttävältä. Kuin osa intiimimmistä asioistani olisi väkisin revitty ulos minusta jaettavaksi.
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveystietoja ei kerrota kenellekään eikä sosiaalitoimi saa niitä tietoja mistään muualta kuin henkilöiltä itseltään.
Sain itselleni lastensuojelusta minusta tehdyn ilmoituslomakkeen, jossa oli minun terveystietojani. Ap
Minkä ilmoituksen?
Lastensuojeluilmoituslomake.
Sitähän ei tehty sinusta.
Mistäs me se tiedetään? Jos oli syynä jokin näistä:
puutteet hoidossa tai huolenpidossa
lapsen huoltajan päihde- tai mielenterveysongelmat, jaksamattomuus, oman hoidon laiminlyöminen
Se ilmoitus tehdään aina lapsesta.
Ok
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveystietoja ei kerrota kenellekään eikä sosiaalitoimi saa niitä tietoja mistään muualta kuin henkilöiltä itseltään.
Sain itselleni lastensuojelusta minusta tehdyn ilmoituslomakkeen, jossa oli minun terveystietojani. Ap
Minkä ilmoituksen?
Miten tämä liittyy mihinkään? Minulla on edelleen tallella se paperi lipastossa, ja siinä lukee asioita minusta. Myös terveystietoja. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ilmoituksen?
Miten tämä liittyy mihinkään? Minulla on edelleen tallella se paperi lipastossa, ja siinä lukee asioita minusta. Myös terveystietoja. Ap
Liittyy siihen, että lastensuojeluilmoitusta ei ole tehty sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä epäkohta mielestäni. Myös jos vaikkapa äidillä on ollut vaikeita asioita taustallaan, jotka vaikuttavat lapseen esim. raiskaus, sekin merkitään. Jos vanhemmat ovat eronneet ja on yhteishuoltajuus, myös isällä on oikeus nähdä nämä lapsen paperit. Myös muita vastaavia epäkohtia kirjaamisessa on. Sossu voi nämä piilottaa näkyvistä tietyiltä henkilöiltä hyvästä syystä mutten tiedä, miten yleistä se on. Tai näin oli vuosia sitten, nykykäytännöistä en tiedä, toivottavasti ovat menneet parempaan suuntaan.
Jos eronneista toinen vanhempi pyytää kirjauksia nähtäväkseen, niistä on poistettu kaikki muu kuin suoraan lapsia koskeva tieto.
Esim. mun miehen lapsien elämässä on äidin luona (äidin itse kertoman mukaan) päihdeongelmainen läheinen, väkivaltaa, äidin ja isäpuolen ongelmallinen parisuhde, sisaruspuolilla ongelmia, ja lasu tiiviisti elä
Mutta kuka määrittelee sen, minä tieto koskee suoraan lapsia ja mikä ei? Koska näin ei kyllä valitettavasti aina tapahdu ettei mitään toisen huoltajan asioita kulkeudu toisen tietoon. Toki välillä voi olla kyse sos.tt:n inhimillisestä erehdyksestä, mutta jos itse olisin tällaisessa tilanteessa asiakkaana (tai siis asiakkaan eli lapsen vanhempana), niin kysyisin sosiaalityöntekijältä tarkemmin mitkä tiedot minusta menevät eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ilmoituksen?
Jos se ei ole tehty äidistä, kuten jo lastensuojeluilmoitus nimenä sanoo, niin miksi siinä on tietoja äidistä?
Miksi sua kuumottaa että lapsi saisi lukea menneisyyden keskenmenosta? Ettei vaan olis vähän pahempaa kuten suonensisäisiä piilossa? Jotain joka todistetuski tekee sinusta HUONON VANHEMMAN?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ilmoituksen?
Ja edelleen, mitä virkaa on tällä toteamuksella? Mitä lisäarvoa se tuo, kun tilanne on se, että paperissa on minun terveystietojani, ei lapsen? Ja tiedot arkistoidaan lapsen alle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sua kuumottaa että lapsi saisi lukea menneisyyden keskenmenosta? Ettei vaan olis vähän pahempaa kuten suonensisäisiä piilossa? Jotain joka todistetuski tekee sinusta HUONON VANHEMMAN?
HV. Kyseessä on arka asia, jonka intiimiys on väkisin riistetty minulta. Kuten aloituksessa luki.
Toisaalta terveydenhuoltoon yhteyttä ottaessa hoitajan vieressä voi istua konsultti. Toisaalta en DVV:n sivuilla näe vanhemmistani muuta kuin syntymäajan ja ilmeisesti myös kuolinajan, jos on kuollut. Piilottavat vanhemman nimen täysi-ikäistymisen jälkeen.
Joku asiasta tietävä voisi tätä nyt selventää. Turhaa tankkausta vaan.
Vierailija kirjoitti:
Joku asiasta tietävä voisi tätä nyt selventää. Turhaa tankkausta vaan.
Tutkivat selkien takana kaikenlaista vaivihkaa, terveystietojen lisäksi tutkivat kaiken mitä sisäisesti kaupungilla saavat irti vähintään. Selvittävät miten asioitanne hoidatte, työnhakuasiat sekä muut omat asianne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ilmoituksen?
Sama oli minullakin, sitten tupsauttelevat suistansa asioita joita heidän ei kuuluisi tietää tai lähinnä ihmettelen mistä tuollainen asia on peräisin, olkaapa varovaisia näiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä epäkohta mielestäni. Myös jos vaikkapa äidillä on ollut vaikeita asioita taustallaan, jotka vaikuttavat lapseen esim. raiskaus, sekin merkitään. Jos vanhemmat ovat eronneet ja on yhteishuoltajuus, myös isällä on oikeus nähdä nämä lapsen paperit. Myös muita vastaavia epäkohtia kirjaamisessa on. Sossu voi nämä piilottaa näkyvistä tietyiltä henkilöiltä hyvästä syystä mutten tiedä, miten yleistä se on. Tai näin oli vuosia sitten, nykykäytännöistä en tiedä, toivottavasti ovat menneet parempaan suuntaan.
Jos eronneista toinen vanhempi pyytää kirjauksia nähtäväkseen, niistä on poistettu kaikki muu kuin suoraan lapsia koskeva tieto.
Esim. mun miehen lapsien elämässä on äidin luona (äidin itse kertoman mukaan) päihdeongelmainen läheinen, väkivaltaa, äidin ja isäpuolen ongelmallinen parisuh
Ei niiltä kannata kysyä koska valehtelevat joka tapauksessa. Ei myöskään mene perille tärkeät asiat huoltajasta toiselle koska salaillaan aina väärissä kohdissa. Tämä on todellakin hämmennystä herättävää toimintaa kaikki sosiaalitoimi.
Asioita piilotellaa, muutellaan sekä poistellaan ja lisäillään aina sen mukaisesti miten itse haluavat asioita tehdä ja edistää. Aivan kammottavaa toimintaa jossa lapset ovat alinta kastia ja täysin arvottomia, vain raha ratkaisee sekä se kenelle halutaan mitäkin suoda.
Vierailija kirjoitti:
Asioita piilotellaa, muutellaan sekä poistellaan ja lisäillään aina sen mukaisesti miten itse haluavat asioita tehdä ja edistää. Aivan kammottavaa toimintaa jossa lapset ovat alinta kastia ja täysin arvottomia, vain raha ratkaisee sekä se kenelle halutaan mitäkin suoda.
Puhutko nyt sosiaalitoimesta? Tässä tapauksessa on kyse ymmärtääkseni terveydenhuollosta, josta ilmoitus on tehty. On muuten aika lista työntekijäryhmiä, joilla on ilmoitusvelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ilmoituksen?
Mistäs me se tiedetään? Jos oli syynä jokin näistä:
puutteet hoidossa tai huolenpidossa
lapsen huoltajan päihde- tai mielenterveysongelmat, jaksamattomuus, oman hoidon laiminlyöminen
Tehdään tehdään, mutta nuo on lueteltu syiksi, joista lastensuojeluilmoitus esimerkiksi voidaan tehdä.
Ota yhteys sosiaalityöntekijään joka tämän lapun on täyttänyt ja pyydä oikaisemaan teksti. Kerro että sinun henk koht terveystiedot eivät kuulu kenellekään, lapsellekaan. Olet oikeassa tässä asiassa. Yleensä lasun sosiaalityöntekijät ovat todella tarkkoja yksityisyydestä.
Meillä on vähän sama mutta toiseen suuntaan. Olemme sijaisperhe, ja kun on käytetty lasta lääkärissä, hänen terveystietoihin kirjataan perheemme asioita. Jotka sitten biologinen vanhempi saa tätä kautta tietoonsa. Ei ole oikein, etenkään että muiden sijoitettujen lasten tietoja näin menee eteenpäin. On pitänyt tähdentää että vaikka vastaanotolla puhutaan perheestämme, tai lapsi itse puhuu "siskosta" niin sijaissiskon asioita ei voi hänen papereihin kirjata.