Onko oikein, että lastensuojeluun menee vanhemman terveystietoja?
Onko sinusta oikein, että vanhemman terveystietoja kerrotaan terveydenhuollosta lastensuojeluun sosiaalihenkilöille? Ja vanhemman terveystiedot jäävät siten myös lapsen tietoihin. Tarkoitan tällä nyt esim. jos vanhempi on kokenut keskenmenon ja siitä johtuvan surun, niin tämä ilmoituksessa oleva keskenmenotietokinhan jää lapsen tietoihin. Koska se lomake arkistoidaan. Onko oikein, että lapsi voi 17- vuotiaana lukea omista papereistaan tämän äidin saaneen keskenmenon?
Periaatteessa olemme avoimia ja kerron itse lapselle aikanaan, mutta silti tämä ajatus häiritsee. En tiedä, miksi se häiritsee ja tuntuu nöyryyttävältä. Kuin osa intiimimmistä asioistani olisi väkisin revitty ulos minusta jaettavaksi.
Kommentit (185)
Lastensuojelussa on kyse (tai ainakin pitäisi olla) LASTEN SUOJELUSTA joten ihan hyvä että myös vanhempien terveystiedot menevät sinne ja lapsi saa halutessaan ne tietää ja ehkä sitä kautta ymmärrystä miksi jokin oli kotona niinkuin oli ja sitä lastensuojelua mahdollisesti tarvittiin. 17v. on lapsi mutta ei suinkaan niin tyhmä ja sokea kuin usein näytetään luulevan.
On. Joensuun tapauskin olisi vältetty, jos lastensuojelu olisi tiennyt, että vanhemmat narkkareita.
Totta hitossa lastensuojelu tarvitsee tiedon esim. vanhemman mt-ongelmista, ne heijastuvat suoraan lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Terveystietoja ei kerrota kenellekään eikä sosiaalitoimi saa niitä tietoja mistään muualta kuin henkilöiltä itseltään.
Sain itselleni lastensuojelusta minusta tehdyn ilmoituslomakkeen, jossa oli minun terveystietojani. Ap
Tietosuoja on tarkka. Edes omia tietoja ei saa kuin kirjallisesti pyytämällä, joten miten niitä annettaisiin sosiaalityöntekijälle? Eihän sosiaalityöntekijä saa edes kertoa terveydenhuollolle, että kuka on asiakas ym.
Vierailija kirjoitti:
Totta hitossa lastensuojelu tarvitsee tiedon esim. vanhemman mt-ongelmista, ne heijastuvat suoraan lapseen.
Terveystietoja ovat muutkin kuin mt-tiedot, mm. juurikin keskenmeno. Kyse oli myös siitä, että lapsi pääsee mahdollisesti aikanaan käsiksi tuota kautta myös vanhempansa fyysisiin terveystietoihin. Minä en pääse lukemaan sukulaisteni terveystietoja. Miksi lapseni pääsee aikanaan lukemaan minun terveystietojani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveystietoja ei kerrota kenellekään eikä sosiaalitoimi saa niitä tietoja mistään muualta kuin henkilöiltä itseltään.
Sain itselleni lastensuojelusta minusta tehdyn ilmoituslomakkeen, jossa oli minun terveystietojani. Ap
Jotain siihen ilmoituksen syyhyn on kirjoitettava. Toisaalta voisihan sen syyn ilmaista yleisluontoisemminkin. En tiedä onko tähän jotain ohjetta, että miten siihen pitäisi kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietosuoja on tarkka. Edes omia tietoja ei saa kuin kirjallisesti pyytämällä, joten miten niitä annettaisiin sosiaalityöntekijälle? Eihän sosiaalityöntekijä saa edes kertoa terveydenhuollolle, että kuka on asiakas ym.
Kaikki terveydenhuoltoalalla eivät ole ihan niin fiksuja tietosuoja-asioissa. Toisin sanoen terveydenhuolto voi tehdä lasun ja kirjata siihen myös terveystietoja.
Kyllä sinne jotain tietoja menee. Olin jo yli 40 vee ja jäin mt-ongelmista työkyvyttömyyseläkkeelle. Kyseltiin olenko lapsia suunnitellut. Minulla ei ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveystietoja ovat muutkin kuin mt-tiedot, mm. juurikin keskenmeno. Kyse oli myös siitä, että lapsi pääsee mahdollisesti aikanaan käsiksi tuota kautta myös vanhempansa fyysisiin terveystietoihin. Minä en pääse lukemaan sukulaisteni terveystietoja. Miksi lapseni pääsee aikanaan lukemaan minun terveystietojani?
Sinun terveytesi vaikuttaa lapsen terveyteen?
Keskenmenossa ei ole mitään hävettävää.Se on hyvin yleistä .Minäkin olen sen kokenut.
Tämä on kyllä epäkohta mielestäni. Myös jos vaikkapa äidillä on ollut vaikeita asioita taustallaan, jotka vaikuttavat lapseen esim. raiskaus, sekin merkitään. Jos vanhemmat ovat eronneet ja on yhteishuoltajuus, myös isällä on oikeus nähdä nämä lapsen paperit. Myös muita vastaavia epäkohtia kirjaamisessa on. Sossu voi nämä piilottaa näkyvistä tietyiltä henkilöiltä hyvästä syystä mutten tiedä, miten yleistä se on. Tai näin oli vuosia sitten, nykykäytännöistä en tiedä, toivottavasti ovat menneet parempaan suuntaan.
Ensin olin että mitä, eikö lastensuojelu saa kirjata minnekään, jos vanhempi on pahasti sairas, eikä voi hoitaa lastaan. Kyllä nuo pitää kirjata että homma toimisi.
Mutta toisaalta ymmärrän aivan hyvin aloittajan ihmettelyn. En minäkään tiedä kaikkia vanhempieni terveysasioita, niin miksi lastensuojelun asiakkaiden pitäisi. Äitien hiivatulehdukset eivät yleensä vaikuta perheen elämään tai kuulu lapsille.
Sossu-täti ei ole mikään lääkäri. Voi johtaa helposti henkilön syrjintään sairauden tai vamman perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka joku voi olla näin pihalla siitä miten laajasti lastensuojelu saa potilastietoja? Herätys jo! Ei tarvita kuin mutuhuoli ja tiedot luovutetaan tai urkitaan. Ota asioista selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ilmoituksen?
Vierailija kirjoitti:
Ensin olin että mitä, eikö lastensuojelu saa kirjata minnekään, jos vanhempi on pahasti sairas, eikä voi hoitaa lastaan. Kyllä nuo pitää kirjata että homma toimisi.
Mutta toisaalta ymmärrän aivan hyvin aloittajan ihmettelyn. En minäkään tiedä kaikkia vanhempieni terveysasioita, niin miksi lastensuojelun asiakkaiden pitäisi. Äitien hiivatulehdukset eivät yleensä vaikuta perheen elämään tai kuulu lapsille.
Mutta jos keskenmeno on oleellisesti vaikuttanut äidin kykyyn ja jaksamiseen huolehtia lapsestaan? Tässä ei nyt tiedä mikä merkitys tuolla keskenmenolla tilanteessa on.
Vierailija kirjoitti:
On. Joensuun tapauskin olisi vältetty, jos lastensuojelu olisi tiennyt, että vanhemmat narkkareita.
Lastensuojelu tasan tiesi että ovat.
Välttämättä se lapsi ei niitä sossutietojaan tule pyytämään.
Nähtäväkseen.
Onko oikein että näkee.. No, ainakin jossain vaiheessa elämäänsä hän tulee ymmärtämään surun ja tuskan ja ahdistuksen...
Että ei siinä mitään...