Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikein, että lastensuojeluun menee vanhemman terveystietoja?

Vierailija
19.03.2024 |

Onko sinusta oikein, että vanhemman terveystietoja kerrotaan terveydenhuollosta lastensuojeluun sosiaalihenkilöille? Ja vanhemman terveystiedot jäävät siten myös lapsen tietoihin. Tarkoitan tällä nyt esim. jos vanhempi on kokenut keskenmenon ja siitä johtuvan surun, niin tämä ilmoituksessa oleva keskenmenotietokinhan jää lapsen tietoihin. Koska se lomake arkistoidaan. Onko oikein, että lapsi voi 17- vuotiaana lukea omista papereistaan tämän äidin saaneen keskenmenon? 

Periaatteessa olemme avoimia ja kerron itse lapselle aikanaan, mutta silti tämä ajatus häiritsee. En tiedä, miksi se häiritsee ja tuntuu nöyryyttävältä. Kuin osa intiimimmistä asioistani olisi väkisin revitty ulos minusta jaettavaksi.

Kommentit (185)

Vierailija
21/185 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse alalla olleena kirjasin aikoinaan tuollaiset asiat ympäripyöreästi esim. terveysongelmat. Lapsella on oikeus hänen elämäänsä vaikuttaviin tietoihin, mutta vanhemmillakin on mielestäni oikeus yksityisyyteen. Ja asiaahan voi viedä pidemmälle: Mitä jos tulee esiin, että vanhempien suhde rakoilee koska isällä on potenssiongelmia ja äiti kärsii seksiaddiktiosta. Vaikuttaa joo lapsen kasvuolosuhteisiin nämä parisuhdeongelmat, mutta onko se oikein että hän saa ne tietoonsa täysi-ikäisenä.

Vierailija
22/185 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varmaan tuossa kohtaa kieltäisin kaikenlaisen tietojeni luovuttamisen. Sijoittakoon sitten lapsen muualle jos siltä tuntuu ja haluavat sen maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/185 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskenmenossa ei ole mitään hävettävää.Se on hyvin yleistä .Minäkin olen sen kokenut.

Miten se tähän liittyy? Kyllä terveystiedossa on/pitäisi olla joku suoja riippumatta siitä onko ko. asia hävettävä vai ei.

Vierailija
24/185 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse alalla olleena kirjasin aikoinaan tuollaiset asiat ympäripyöreästi esim. terveysongelmat. Lapsella on oikeus hänen elämäänsä vaikuttaviin tietoihin, mutta vanhemmillakin on mielestäni oikeus yksityisyyteen. Ja asiaahan voi viedä pidemmälle: Mitä jos tulee esiin, että vanhempien suhde rakoilee koska isällä on potenssiongelmia ja äiti kärsii seksiaddiktiosta. Vaikuttaa joo lapsen kasvuolosuhteisiin nämä parisuhdeongelmat, mutta onko se oikein että hän saa ne tietoonsa täysi-ikäisenä.

Jouduin tekemään jokunen aika sitten itse ilmoituksen ensimmäisen kerran ja kirjoitin niin ympäripyöreästi kuin osasin, että jäin miettimään saako siitä kukaan mitään edes irti. No, selvittävät sen sitten varmaan lastensuojelussa itse tarvittavat asiat tarkemmin. 

Vierailija
25/185 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveystietoja ei kerrota kenellekään eikä sosiaalitoimi saa niitä tietoja mistään muualta kuin henkilöiltä itseltään. 

Sain itselleni lastensuojelusta minusta tehdyn ilmoituslomakkeen, jossa oli minun terveystietojani. Ap

Minkä ilmoituksen? 

Lastensuojeluilmoituslomake.

Vierailija
26/185 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskenmenossa ei ole mitään hävettävää.Se on hyvin yleistä .Minäkin olen sen kokenut.

Hyvä sinulle, mutta ymmärrät kai, että minä olen eri ihminen ja koen asiat miten koen, riippumatta sinun kokemuksistasi.

Vierailija
27/185 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko sen ottaa puheeksi, että voisiko sen kirjata tietoihin yleisluontoisemmin?

Vierailija
28/185 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
29/185 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa erikoista, sillä se tieto, että olet saanut keskenmenon, ei kuulu lapsellesi. Tämän tiedon hän kuitenkin halutessaan saa. Todella erikoista.

Vierailija
30/185 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa se oma elämä elää siten ja sen pennun kasvattaa ettei lastensuojelun tarvitse puuttua.

Vierailija
31/185 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. kaikki terveydenhuollon työntekijät eivät varmaan kiireensä keskellä ehdi miettiä kaikkia sanamuotoja. Harvoin ilmoituksia tekevät eivät välttämättä tiedä miten perustelut pitäisi muotoilla. 

Vierailija
32/185 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa se oma elämä elää siten ja sen pennun kasvattaa ettei lastensuojelun tarvitse puuttua.

Nykyään lastensuojeluilmoituksia tehtaillaan ihan mitättömistä syistä. Kouluterveydenhoitaja uhkaili meitä lastensuojeluilmoituksella, koska lievästi ylipainoinen teini halusi käydä kerran kuussa vaa'alla punnitsemassa itsensä. Hyvin on kehopositiivisuus-ideologia mennyt hoitajalle perille.

Vierailija
33/185 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on saanut tiedon sun keskenmenosta ilman suostumustasi, niin silloin on rikottu lakia.

Vierailija
34/185 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Joensuun tapauskin olisi vältetty, jos lastensuojelu olisi tiennyt, että vanhemmat narkkareita.

No miksei ne tienneet.  Lapsi jo kerran otettu huostaan?

Sossun tädit kävivät kaksi kertaa lapsen kotonakin.

Ja jos nämä narkkarit eivät ole vuosikausiin käyneet 

terveyskeskuksessa, niin kuka muka olis terveydenhuollossa

yleensä edes tiennyt, että henkilöt käyttävät huumausaineita.

Ei edes työnantaja tiedä, että joku juo pe-illasta siåu-iltaan,

joka ikinen vkonloppu.  Saati sitten lääkäri.

Vierailija
35/185 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Tulin kertomaan oman kokemukseni samankaltaisesta tietosuoja ongelmasta.

Aikuisena työterveyden kautta ohjattiin adhd tutkimuksiin. Sitä varten piti tilata omat neuvola- ja koulupaperit tms.

Kun neuvola paperit tulivat, sain lukea omien vanhempieni terveystietoja, parisuhdeasioita, tietoja heidän alkoholinkäytöstä tms. Harmitti heidän puolestaan.

Olin aika järkyttynyt, että minulle luovutettiin nämä tiedot. 

Vierailija
36/185 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Tulin kertomaan oman kokemukseni samankaltaisesta tietosuoja ongelmasta.

Aikuisena työterveyden kautta ohjattiin adhd tutkimuksiin. Sitä varten piti tilata omat neuvola- ja koulupaperit tms.

Kun neuvola paperit tulivat, sain lukea omien vanhempieni terveystietoja, parisuhdeasioita, tietoja heidän alkoholinkäytöstä tms. Harmitti heidän puolestaan.

Olin aika järkyttynyt, että minulle luovutettiin nämä tiedot. 

Kyllähän ne koskevat sinun kasvu- ja kehitysympäristöäsi ja ovat osa tietoja, joita mahdollisesti adhd-selvittelyissä tarvitaan. 

Vierailija
37/185 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä epäkohta mielestäni. Myös jos vaikkapa äidillä on ollut vaikeita asioita taustallaan, jotka vaikuttavat lapseen esim. raiskaus, sekin merkitään. Jos vanhemmat ovat eronneet ja on yhteishuoltajuus, myös isällä on oikeus nähdä nämä lapsen paperit. Myös muita vastaavia epäkohtia kirjaamisessa on. Sossu voi nämä piilottaa näkyvistä tietyiltä henkilöiltä hyvästä syystä mutten tiedä, miten yleistä se on. Tai näin oli vuosia sitten, nykykäytännöistä en tiedä, toivottavasti ovat menneet parempaan suuntaan.

Jos eronneista toinen vanhempi pyytää kirjauksia nähtäväkseen, niistä on poistettu kaikki muu kuin suoraan lapsia koskeva tieto.

Esim. mun miehen lapsien elämässä on äidin luona (äidin itse kertoman mukaan) päihdeongelmainen läheinen, väkivaltaa, äidin ja isäpuolen ongelmallinen parisuhde, sisaruspuolilla ongelmia, ja lasu tiiviisti elämässä mukana. Lastensuojelun kirjauksissa näistä ei kuitenkaan pääse lukemaan, ne kohdat kirjauksista on mustattu.

Toisaalta hyvä toisaalta huono. Toki pitää vanhemmallakin (ja muilla perheenjäsenillä) olla oikeus yksityisyyteen, mutta sitten just vaikka väkivallan ja päihteiden suhteen se "kunnollinen" vanhempi vetää lastensa kanssa aika sokkona, jos exään ei voi luottaa, lapset on peloteltu puhumattomiksi ja lasu ei kerro toisen kodin olosuhteista mitään. Sitten taas jos olisi oikeus saada kaikki tiedot - no ei sekään olisi hyvä, valtava kiusantekomahdollisuus jos tietäisi kaikki exän asiat, ja lapsethan siinä välissä kärsisi.

Sama kun ap.n jutussa, toisaalta ikävä vanhemmalle kun yksityisyys ei ole niin tarkka, kun lapsi saa aikuistuttuaan lukea paperinsa kokonaisuudessaan ja saa kaiken tietoonsa, mutta toisaalta sitten taas ne vanhemman terveystiedot voi olla hyvinkin tärkeitä tietoja lasulle, ja vanhemman terveys voi vaikuttaa lapseen ja hänen oloihinsa paljonkin. 

Kumpikin asioita, joissa ei ikinä saa mitään kaikkia tyydyttävää ratkaisua asiaan. Lastensuojelussa tuntuu olevan tämmöisiä asioita paljon. 

Vierailija
38/185 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Joensuun tapauskin olisi vältetty, jos lastensuojelu olisi tiennyt, että vanhemmat narkkareita.

No miksei ne tienneet.  Lapsi jo kerran otettu huostaan?

Sossun tädit kävivät kaksi kertaa lapsen kotonakin.

Ja jos nämä narkkarit eivät ole vuosikausiin käyneet 

terveyskeskuksessa, niin kuka muka olis terveydenhuollossa

yleensä edes tiennyt, että henkilöt käyttävät huumausaineita.

Ei edes työnantaja tiedä, että joku juo pe-illasta siåu-iltaan,

joka ikinen vkonloppu.  Saati sitten lääkäri.

Ei sitä lasta otettu huostaan.

Vierailija
39/185 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveystietoja ei kerrota kenellekään eikä sosiaalitoimi saa niitä tietoja mistään muualta kuin henkilöiltä itseltään. 

Sain itselleni lastensuojelusta minusta tehdyn ilmoituslomakkeen, jossa oli minun terveystietojani. Ap

Minkä ilmoituksen? 

Sitähän ei tehty sinusta.

Vierailija
40/185 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ilmoituksen? 

Sitähän ei tehty sinusta.

Mistäs me se tiedetään? Jos oli syynä jokin näistä:

puutteet hoidossa tai huolenpidossa

lapsen huoltajan päihde- tai mielenterveysongelmat, jaksamattomuus, oman hoidon laiminlyöminen