Apua! Uniapnea todettu ja nyt itkupaniikki päällä! 😪 Miten onnistuisin laihduttamaan uniapnean pois?
Uniapneadiagnoosi pamahti minullekin mikä oli minulle täysin yllätys. Keskivaikea. Mutta nyt selvisi syy sille kaikella minkä olin laittanut ikääntymisen, vaihdevuosien ja ties minkä menopaussien piikkiin.
Lääkäri kertoi, että olen osan yöstä hengittämättä ja aivoni eivät saa happea ja sydän hakkaa hoosiannaa. Meinaan siis tukehtua läskeihini nukkuessani ja päivät olen sitten kamalassa krapulassa. :(
Lääkäri käski laihduttamaan uniapnean pois ja tästä tuli suorituspaineita, koska jokainen laihdutusyritykseni on päättynyt hälläväliämässäämiseen, masennukseen ja painonnousun uuteen ennätykseen. :(
Miten ihmeessä jaksan mitään liikuntajuttuja, koska olen aina väsynyt työtön ja sinnittelen päivät päiväunilla ja sokerilla ja herkuilla? Viimeisen vuoden aikana olen herännyt öisinkin syömään, koska muuten uni ei enää tule. Voin todella huonosti, jos en saa sokeria ja paljon.
Auttakaa minua!
Kommentit (144)
Ylipaino on se yleisin syy, vaikka muitakin syitä löytyy.
Eikös tuo nyt ole hyvä kannustin aloittaa liikunta ja tarkkaamaan miten syö?
Ei uniapnea kyllä mikään itkun paikka ole.
Laihduttaminen on paljon helpompaa, kun ensin pääset väsymyksestä eroon uniapnealaitteen avulla.
ainakaan tutuista yksikään ei ole saanut painoaan pysvästi aisoihin. lihovat aina takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaminen on paljon helpompaa, kun ensin pääset väsymyksestä eroon uniapnealaitteen avulla.
Ja vielä helpommin kilot palaavat käytännössä kaikilla.
Minullakin uniapea. Laihdutin, mutta ei auta uniapneaani, on rakenteellinen asia. CPAP-laitetta käytettävä.
Kilot palaavat takaisin sanoo tuore tutkimus ja kertoo myös syyn mistä monien tuntema ikävä ilmiö johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikö nuo CPAP laitteet ole kohtuullisen hintaisia ostaa vaikka itselle omaksi? Siis on toki nelinumeroinen summa mutta ei mitään kymppitonneja. Mutta kohtuulisen hintaisia siinä mielessä, että sillä hinnalla paranee oma terveys ja hyvinvointi.
Kaksi tuhatta euroa. Suuri summa ja ylihinta, mutta minkäs teet. Terveydestä on pakko maksaa. Jos otat vastaan ilmaisen CPAP-laitteen julkiselta puolelta, sinusta ja uniapneasta jää tieto rekistereihin. Se tieto voi vaikeuttaa elämääsi myöhemmin.
Jos nyt saisin päättää, en ottaisi vastaan ilmaista laitetta vaan ostaisin sen enkä antaisi viranomaisten tietää uniapneastani.
Mielestäni ei kuka vaan voi yksityisesti ostaa Cpap-laitetta vaan pitää olla lääketieteellinen sairauden toteaminen. Näin ainakin ResMed firmalla , joka näitä laitteita myy.
Vierailija kirjoitti:
Puolison cpap laite paransi ainakin minun nukkumiseni, kun hän ei enää kuorsannut. Suosittelen erityisesti parisuhteessa oleville.
Ja minä kun olen aina harmitellut, että laitteen pöhinä häiritsee puolison unta, mutta tuo ei kehtaa tunnustaa, kun kyse on terveydestä.
Itselläni paino nousi tasaisesti samaa tahtia unen laadun huononemisen kanssa. Kun elää pitkään huonoilla unilla ja herää kymmenen kertaa yössä, niin ei siinä laihduttaminen ole ensimmäisenä mielessä, kun päivä on pelkkää selviämistaistelua. Ensimmäinen yö cpap-laitteen kanssa oli opettelua, mutta jo aamulla heräsin ensimmäisen kerran vuosiin ilman päänsärkyä.
Tämä talvi on ollut hankala. Kaikista kostuttimista, nenätipoista yms huolimatta uudet lääkkeet, kovat pakkaset, cpap-laite kuivattivat nenän siihen kuntoon, että joka yö niistämään verta nenästä ja maski löytyi tyynyn tai sängyn alta. Oireet palasivat yllättävän nopeasti.
Kiva maksaa tälläisten terveydenhuoltomenot🤷
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että lihavuus olisi se tekijä. Kuitenkin tunnen kaksi kuikeloa henkilöä, jotka ovat kuivan kesän oravia. Toinen on juoppo ja toisella on kai jokin hermostollinen homma, joka uniapnean tekee.
Minulla on uniapnea ja jonkin verran ylipainoa, mutta mitä enemmän olen uniapneasta lukenut, sen enemmän olen todennut, että minulla on ollut sitä ihan lapsesta alkaen. Olen nukkuessani aina työntänyt pääni pois tyynyltä ja ja nukkunut siis pää kenossa patjalla ja suu auki ja usein kuolannut lakanalle, näin minulle on kerrottu. Ilmeisesti minulla on syntyisin jokin nenän sisäinen epänormaali muodostuma, joka estää ilman normaalin kulkemisen nukkuessa. Minulla on muitakin nenäongelmia. Coronarian uniapneahoitaja kysyikin minua haastatellessaan, että onko nenääni koskaan tutkittu sisältä. No eipä ole, kenellekään ei koskaan ole tullut sellainen mieleen.
Eli nenän sisäiset, hengittämiseen liittyvät epämuodostumat voivat selittää niitä "kuivan kesän oravienkin" uniapneoita.
Vierailija kirjoitti:
Tykkäät ennemmin maksaa mahojen naisten hormonihoidot? Ne ovat taas tulossa maksettavaksesi, sanoo Sanni Grahn-Laasonen
https://www.sttinfo.fi/tiedote/70193434/sosiaaliturvaministeri-grahn-la…
aivan kuin mun tapaus eli minullakin todettiin uniapnea ja ylipainoa mulla on yli 60 kg. elämääni on hiipinyt väsymys ja aikaan saamattomuus kuin varkain kilojen kera. nyt jännään miten saan nukuttua sen laitteen kanssa... siis täydellinen yllätys mullekin että mulla on se, luulin että se on vanhojen ukkojen tauti mut että siis isoillakin tytöillä sitä on melkein jokaisella.
Laihduttaminen on oikein syömistä. Liikunta pieni lisäextra. Mitään uutta en neuvo. Aloita elämäntapamuutos vaikka aloittamalla aamiaisesta. Kun syöt aamulla hyvin päivän muukin syöminen menee todennäköisemmin terveellisemmin.
Ja unohda se sana laihdutus. Tavoite on syödä terveellisemmin. Siitä se alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä saat motivaatiota omasta terveydestäsi? Nyt on hyvä aika aloittaa terveelliset elämäntavat, kun valo lisääntyy ja ulos ei ole pakko pukea kaikkia vaatteita. Aloita pienin askelin, äläkä ajattele tätä jonain projektina, joka alkaa nyt ja loppuu joskus.
Sen liikunnankaan ei tarvitse olla mitään kummoista, olennaista on liikkuminen. Jos sinua motivoi se, että kävelet lähikaupan sijaan kauempaan kauppaan, koska siellä on jäätelökioski, niin anna mennä. Olkoon se yksi jäätelö päivässä motivaationa kävelylle, kunnes huomaat, että se kävely ei olekaan mikään paha juttu. Itse tein raskausaikana kävelylenkin aina parin kilometrin päässä olevalle jäätelökioskille. Se houkutti tarpeeksi, jotta tuli lähdettyä kävelylle mutta monesti sinne asti päästyä ei sitä jäätelöä enää tehnytkään mieli mutta tulipahan käveltyä 4 km lenkki ja olo oli parempi.
Todella huono neuvo. Jäätelössä on enemmän kaloreita kuin 4km kävely kuluttaa.
Lihaskuntoliikunta ja proteiinin lisäys laihduttaa parhaiten. Sen lisäksi tietenkin voi liikkua kardiota sydänterveyden parantamiseksi, mutta se ei laihduta.
Kaverilla on cpap-laite. Sanoi ettei se eka maski oikein passannut. Niitä saa testata mikä passaa parhaiten. On nenän kuivuutta ja joskus maski painaa, mutta olo on paljon pirteämpi. Ei halua olla enää ilman maskia.
Vierailija kirjoitti:
Hirveää, joudut maksamaan muidenkin sairaiden terveydenhoitomenot. Muista tämä sitten kun itse sairastut ja makaat sairaalassa.
Syömällä vähemmän, ei se sen vaikeampaa ole. Ei kannata mitään pikakuureja aloittaa, vaan pienentää vain ruoka-annoksia.
Esim. THL:n sivuilla on malli terveellisestä syömisestä.
Nämä palstan temppudieetit ei tahdo oikeassa elämässä pitkä-aikaista tulosta antaa.
Syömisen hallinta on paljon helpompaa, jos koko ajan ei väsytä. Sen takia ensin cpap laite, että yöheräämiset ja päiväväsymys vähenee. Sitten ruokailu ja liikunta kuosiin.