Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Uniapnea todettu ja nyt itkupaniikki päällä! 😪 Miten onnistuisin laihduttamaan uniapnean pois?

Vierailija
19.03.2024 |

Uniapneadiagnoosi pamahti minullekin mikä oli minulle täysin yllätys. Keskivaikea. Mutta nyt selvisi syy sille kaikella minkä olin laittanut ikääntymisen, vaihdevuosien ja ties minkä menopaussien piikkiin.

Lääkäri kertoi, että olen osan yöstä hengittämättä ja aivoni eivät saa happea ja sydän hakkaa hoosiannaa. Meinaan siis tukehtua läskeihini nukkuessani ja päivät olen sitten kamalassa krapulassa. :(

Lääkäri käski laihduttamaan uniapnean pois ja tästä tuli suorituspaineita, koska jokainen laihdutusyritykseni on päättynyt hälläväliämässäämiseen, masennukseen ja painonnousun uuteen ennätykseen. :(

Miten ihmeessä jaksan mitään liikuntajuttuja, koska olen aina väsynyt työtön ja sinnittelen päivät päiväunilla ja sokerilla ja herkuilla? Viimeisen vuoden aikana olen herännyt öisinkin syömään, koska muuten uni ei enää tule. Voin todella huonosti, jos en saa sokeria ja paljon.

Auttakaa minua!

Kommentit (144)

Vierailija
121/144 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä saat motivaatiota omasta terveydestäsi? Nyt on hyvä aika aloittaa terveelliset elämäntavat, kun valo lisääntyy ja ulos ei ole pakko pukea kaikkia vaatteita. Aloita pienin askelin, äläkä ajattele tätä jonain projektina, joka alkaa nyt ja loppuu joskus.

Sen liikunnankaan ei tarvitse olla mitään kummoista, olennaista on liikkuminen. Jos sinua motivoi se, että kävelet lähikaupan sijaan kauempaan kauppaan, koska siellä on jäätelökioski, niin anna mennä. Olkoon se yksi jäätelö päivässä motivaationa kävelylle, kunnes huomaat, että se kävely ei olekaan mikään paha juttu. Itse tein raskausaikana kävelylenkin aina parin kilometrin päässä olevalle jäätelökioskille. Se houkutti tarpeeksi, jotta tuli lähdettyä kävelylle mutta monesti sinne asti päästyä ei sitä jäätelöä enää tehnytkään mieli mutta tulipahan käveltyä 4 km lenkki ja olo oli parempi.

To

Älä kiusaa näitä, täytyyhän sitä saada herkutella :D:D

Vierailija
122/144 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömällä vähemmän, ei se sen vaikeampaa ole. Ei kannata mitään pikakuureja aloittaa, vaan pienentää vain ruoka-annoksia.

Esim. THL:n sivuilla on malli terveellisestä syömisestä.

Nämä palstan temppudieetit ei tahdo oikeassa elämässä pitkä-aikaista tulosta antaa.

Ei THL:n sivulta löydy mallia terveellisestä syömisestä, vaan suositusruuasta siellä on malli.

Aikamoinen temppu, jos sillä laihtuu :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/144 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko jo käynyt vessassa heijaamassa ja itkemässä?

Voi Tiina, luulisi sun jo viiskymppisenä oppineen, että tää sun vauvasolvausharrastus on vaan niin noloa niin noloa.

Vierailija
124/144 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväni (ylipainoinen nainen 33 v) oli joka päivä väsynyt kuin olisi valvonut koko yön. väitti nukkuvansa joka yö pitkät unet. no sain hänet menemään uniapneatutkimukseen ja hänellekin pamahti uniapneadiagnoosi. nyt on nukkunut laitteen avulla paremmin ja ei enää syö niin paljon ja paino pudonnut. muuttunut ihmisenä paljon positiivisemmaksi ja aktiiviseksi.

se vaikuttaa aika paljon, jos aivot ovat yöllä ison osan ajasta ilman happea....

Vierailija
125/144 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidettu uniapnea poistaa väsymyksen ja herkunhimon ja mieli paranee todella paljon. Laihdut ihan itsestään, kun aivosi saavat happea öisin.

Vierailija
126/144 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ymmärtänyt että lihavuus olisi se tekijä. Kuitenkin tunnen kaksi kuikeloa henkilöä, jotka ovat kuivan kesän oravia. Toinen on juoppo ja toisella on kai jokin hermostollinen homma, joka uniapnean tekee.

Kuivan kesän orava. Ei juo, ei polta, mutta uniapnea. Ei se ole pelkästään elämäntavoista johtuva.

Vierailija
127/144 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino on yksi tekijä, toisilla nielun rakenne. Mieheni oli hoikka, urheileva, nuori kun diagnoosi 23 vuotiaana tuli.

Vierailija
128/144 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on keväästä lähtenyt 5-6 kiloa. Ja lisää on tarkoitus lähteä. Motivaatio tuli terveysriskistä ja jo tuo kilomäärä on helpottanut oloa.

Mistään en ole luopunut, mutta olen vähentänyt ruokamääärää sekä lisännyt liikuntaa 90 % verrattuna aiempaan.

Maitosuklaan olen vaihtanut tummaan, jota todellakaan ei huvita vetää 200 grammaa päivässä. Välillä ostan levyn diabeetikoille tarkoitettua sokeritonta suklaata.

Vierailija
129/144 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

laihdutin nuorena yli 20 kiloa, koska lähes yhtä paljon ylipainoinen veljeni kuoli a influenssaan kahdessa vrk ja ylipaino myötävaikutti nopeaan kuolemaan. ei siis ollut rokotusta hänellä. olen ottanut aina tuon tapahtuman jälkeen. ihmisten pitäisi ymmärtää miten suojaton ylipainoisen kroppa on rajun pöpön edessä.

Vierailija
130/144 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Nukkuminen kuntoon. CPAP-laite

2) Ala syömään 5 kertaa päivässä. Joka aterialla kasviksia, hh, prot ja hyviä rasvoja

3) Syö lautasmallin mukaan 3 x pääateria ja välipalat pikkulautanen

4) Lopeta makean syönti kokonaan. Vieraita itsesi makeasta täysin.

5) Unen saantiin auttaa trypofaanipitoinen ruoka illalla. Itse syön kaurapuuron maitoon keitettynä + banaani+ pähkinlitä. Auttaa rentoutumaan ja nukkumaan.

6) Kokeile unihypnoosia, löytyy YouTubesta

7) Ala harrastamaan liikuntaa. Auttaa nukkumaan ja pienentää vatsanympärystä.

Vierailija
131/144 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) Nukkuminen kuntoon. CPAP-laite

2) Ala syömään 5 kertaa päivässä. Joka aterialla kasviksia, hh, prot ja hyviä rasvoja

3) Syö lautasmallin mukaan 3 x pääateria ja välipalat pikkulautanen

4) Lopeta makean syönti kokonaan. Vieraita itsesi makeasta täysin.

5) Unen saantiin auttaa trypofaanipitoinen ruoka illalla. Itse syön kaurapuuron maitoon keitettynä + banaani+ pähkinlitä. Auttaa rentoutumaan ja nukkumaan.

6) Kokeile unihypnoosia, löytyy YouTubesta

7) Ala harrastamaan liikuntaa. Auttaa nukkumaan ja pienentää vatsanympärystä.

8) Aikaisemmasta poiketen älä lopeta näitä vaan jatka koko loppuelämä.

Vierailija
132/144 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan lihavuuslääkettä kokeile. Kaikki lihavuuslääkeeseen sortuneet tuttavani ovat aluksi laihtuneet, mutta turvonneet sitten pahemmaksi mitä ovat koskaan olleet. En tiedä mistä moinen johtuu, mutta ihan turha lääke.

Vierailija
133/144 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista että ensimmäinen neuvo on laihdutus eikä hengityslaite. Hyvät unet on painonpudotuksessa tärkeää, väsynyt mieli himoitsee rasvaa ja sokeria. 

Vierailija
134/144 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä asiaa lääkärit ei suostu myöntämään potilailleen, koska niiden mielestä jokaseen mahdolliseen vaivaan ratkaisu on laihdutus: uniapnean kohalla laihduttaminen kyllä auttaa, mutta se hyvin harvoin vie sairauden kokonaan pois. Kaikki uniapneaa sairastavat, jotka tiedän, ovat hoikkia. Siis oikeasti hoikkia, jopa laihoja.

Vierailija
135/144 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea voi tulla myös hoikille.

Vierailija
136/144 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono tilanne mutta hyvää on se että parantaminen on helppoa.

Tuossa monet jo sanoivatkin että aina uniapnea ei johdu ylipainosta mutta toisaalta taas monella ylipainoisella on uniapnea koska se läski painaa rintaa, keuhkoja ja kaulaa kasaan.

Aloitat helpoista akselista.

Jätät ensin sen yösyömisen pois.

Jätät sokeriherkut pois ja laitat tilalle vaikka porkkanan.

Lisäät joka päivään liikuntaa. Alkuun riittää se 5min kävelylenkki korttelin ympäri. Ajan kuluessa siitä tulee tapa ja alat lopulta automaattisesti liikkumaan enemmän.

Voit myös kokeilla pätkäpaastoa. Kannattaa tehdä muutos pienissä erissä esim joko pikkuhiljaa pienenyämällä aamupalaa tai lykkäämällä sen syöntiä.

Paasto on uskomattoman tehokas keino parantaa kehon toimintoja rasva ja sokeri aineenvaihduntaa. Ihmistä ei ole tehty jatkuvaan syömiseen.

Pidä tosin mielessä se että näkyvät tulokset eivät ala samantien vaan kehosi vaatii aikaa parantua. Vasta kun terveytesi on parantunut tarpeeksi alkaa myös ns näkyvä laihtuminen

Vierailija
137/144 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä asiaa lääkärit ei suostu myöntämään potilailleen, koska niiden mielestä jokaseen mahdolliseen vaivaan ratkaisu on laihdutus: uniapnean kohalla laihduttaminen kyllä auttaa, mutta se hyvin harvoin vie sairauden kokonaan pois. Kaikki uniapneaa sairastavat, jotka tiedän, ovat hoikkia. Siis oikeasti hoikkia, jopa laihoja.

Mä taas tunnen uniapneaa sairastavia jotka ovat kaikki lihavia. Yks sairasti aiemmin, mutta laihdutti uniapnean pois ja palautti koneen. On nykyään hoikka ja 30 vuotta nuoremman näköinen.

Vierailija
138/144 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista että ensimmäinen neuvo on laihdutus eikä hengityslaite. Hyvät unet on painonpudotuksessa tärkeää, väsynyt mieli himoitsee rasvaa ja sokeria. 

Niin, kyllä minulla ainakin lähti painokin tippumaan ihan kuin itsestään, kun aloin laitteen kanssa nukkumaan paremmin. Toistakymmentä kiloa on jo lähtenyt nyt kun on sitten jaksanut vähän parempaan syömiseenkin panostaa.

Vierailija
139/144 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnealaitteen ansiosta aivosi saavat taas happea öisin ja heräät aamuun virkeänä. Herkunnälkä ja vetelyys ja väsymys ovat poissa ja kappas vain painosi lähtee putoamaan! Näin kävi minulle. Laihdutin lopulta uniapnean pois ja palautin laitteen.

Vierailija
140/144 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea on yksi vaihdevuosioire. Kokeilisin siis estrogeenia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi