Apua! Uniapnea todettu ja nyt itkupaniikki päällä! 😪 Miten onnistuisin laihduttamaan uniapnean pois?
Uniapneadiagnoosi pamahti minullekin mikä oli minulle täysin yllätys. Keskivaikea. Mutta nyt selvisi syy sille kaikella minkä olin laittanut ikääntymisen, vaihdevuosien ja ties minkä menopaussien piikkiin.
Lääkäri kertoi, että olen osan yöstä hengittämättä ja aivoni eivät saa happea ja sydän hakkaa hoosiannaa. Meinaan siis tukehtua läskeihini nukkuessani ja päivät olen sitten kamalassa krapulassa. :(
Lääkäri käski laihduttamaan uniapnean pois ja tästä tuli suorituspaineita, koska jokainen laihdutusyritykseni on päättynyt hälläväliämässäämiseen, masennukseen ja painonnousun uuteen ennätykseen. :(
Miten ihmeessä jaksan mitään liikuntajuttuja, koska olen aina väsynyt työtön ja sinnittelen päivät päiväunilla ja sokerilla ja herkuilla? Viimeisen vuoden aikana olen herännyt öisinkin syömään, koska muuten uni ei enää tule. Voin todella huonosti, jos en saa sokeria ja paljon.
Auttakaa minua!
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Mutta mieleeni jäi, että lääkäri oli sen näköinen, että suostumuksen antaminen oli jotenkin vaarallista. Kokemukseni perusteella nyt en suostuisi uniapneatestiin, koska siitä jää merkintä kanta.fi -potilastietorekisteriin ikuisiksi ajoiksi. Sensijaan hankkisin omilla rahoilla CPAP-laitteen, jonka hinta Suomessa on noin 2000 euroa. Tietysti uniapnea kannattaa hoitaa, mutta kävisin vain sellaisen lääkärin luona, joka ei siirrä havaintojaan kanta.fi-rekisteriin.
Ehkä Ruotsissa tai Virossa tehdyistä diagnooseista ei välity tietoa Suomen rekistereihin.
Ei sinun ongelmasi ole uniapnea,vaan se, ettet ole saanut lääkitystä harhoihisi.
Katsoisin aika laajasti vinkkejä. Esimerkiksi hakemalla uutisia laaja-alaisesti vaikka Veksi uutishausta uniapnea hakusanalla
https://veksi.com/Uutiset.jsp?otsikko=Uniapnea
Tieto ei ole pahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mieleeni jäi, että lääkäri oli sen näköinen, että suostumuksen antaminen oli jotenkin vaarallista. Kokemukseni perusteella nyt en suostuisi uniapneatestiin, koska siitä jää merkintä kanta.fi -potilastietorekisteriin ikuisiksi ajoiksi. Sensijaan hankkisin omilla rahoilla CPAP-laitteen, jonka hinta Suomessa on noin 2000 euroa. Tietysti uniapnea kannattaa hoitaa, mutta kävisin vain sellaisen lääkärin luona, joka ei siirrä havaintojaan kanta.fi-rekisteriin.
Ehkä Ruotsissa tai Virossa tehdyistä diagnooseista ei välity tietoa Suomen rekistereihin.
Ei sinun ongelmasi ole uniapnea,vaan se, ettet ole saanut lääkitystä harhoihisi.
Mitä harhoja tarkoitat?
Olli Lindolmilla oli uniapnea, mutta ei hoitanut sitä ajoissa....
Jättäkää se kaura kokonaan pois ruokavaliosta niin hengitystiet aukeaa.
Onko vielä itkuntuhruiset silmät ja tekisi mieli heijata?
Alkushokki oli minullakin kun todettiin diabetes. Vollotin kuin Niagaran putous. Nyt olen elänyt sairauteni kanssa jo kahdeksan vuotta, enkä ole heittänyt henkeäni. Kieltämättä voisin syödä terveellisemmin. Meillä diabetes on sukurasite. Itke aikasi ja sitten ryhdistäydy! Kyllä se siitä.
Mun kaverilla on cpap-laite. Jos maski hiertää niin voi aina pyytää paremman maskin. Niitä saa kokeilla. Olo on kuulemma nyt pirteämpi.
Tuossa tuli aiemmin esille uniapneatietojen päätyminen kanta-rekisteriin.
Tiistaina 20.3.2024 Hesarissa oli artikkeli "Lääkikseen pyrkinyt Janina Rosenqvist havahtui häpeälliseen hetkeen: Valmennuskurssilla alettiin kaivella lapsuutta". Hänestä oli päätynyt kantaan tietoja, joita ei olisi sinne halunnut.
Jos ei halua kantaan terveystietoja, niin parempi hoidattaa itsensä jossain Sveitsissä. Onnistunee joltain monimiljonääriltä.
Vierailija kirjoitti:
Tiistaina 20.3.2024 Hesarissa oli artikkeli "Lääkikseen pyrkinyt Janina Rosenqvist havahtui häpeälliseen hetkeen: Valmennuskurssilla alettiin kaivella lapsuutta". Hänestä oli päätynyt kantaan tietoja, joita ei olisi sinne halunnut.
Jos ei halua kantaan terveystietoja, niin parempi hoidattaa itsensä jossain Sveitsissä. Onnistunee joltain monimiljonääriltä.
Tässä linkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä linkki. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010301151.html
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa jutussa puhuta mitään mistään kanta-arkistosta. "Mentaalivalmentaja" ei ollut terveydenhuollon ammattilainen, joten tietenkään hän ei päässyt kanta-arkistoon eikä voinut lukea sitä eikä tehdä sinne merkintöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa jutussa puhuta mitään mistään kanta-arkistosta. "Mentaalivalmentaja" ei ollut terveydenhuollon ammattilainen, joten tietenkään hän ei päässyt kanta-arkistoon eikä voinut lukea sitä eikä tehdä sinne merkintöjä.
Oikeassa olet. Viestin 91 postaaja on käsittänyt jutun väärin.
Onneksi en ole lihottanut itselleni uniapneaa ja muita ylipainovaivoja. :D
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun työpaikkalääkäri kysyi minulta suostumusta uniapneatestiin. Suostuin ja nukuin seuraavan yön huonosti anturit kehoon kiinnitettyinä. Lääkärin mukaan minulla oli uniapnea. OK... sain uniapnealaitteen ja olen sitä käyttänyt. Aluksi sen käyttö tuntui parantavan elämää. Nyt vuosien jälkeen noin 10 kiloa kevyempänä en tunne sairastavani uniapneaa.
Ehkä Ruotsissa tai Virossa tehdyistä diagnooseista ei välity tietoa Suomen rekistereihin. Jos olet varakas, käytä
Ei sitä diagnoosia saa pelkästä huonosti nukkumisesta, vaan niiden anturien antamien tulosten mukaan. Ei huonosti nukkumisen pitäisi hengityskatkoksia aiheuttaa. Jos luulet parantuneesi uniapneasta, niin mikset tee testiä uudelleen ilman uniapnealaitetta?
Tohtoritar Boz'in vinkki painon pudotukseen:
minäkään en ole lihottanut itseäni. Onneksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se lääkäri tietää, että sun apnea johtuu pelkästään ylipainosta? Kun siis mulla on kaksikin työkaveria, jotka on normaalipainoisia ja joilla on uniapnea.
Lisäksi kun on ihan todistettua, että univelka lihottaa ihmistä, niin mä suuresti ihmettelen, että sulle ei annettu CPAP-laitetta, jonka avulla saisit nukuttua.
Suosittelen, että menet toiselle lääkärille.
Ei niitä laitteita noin vaan anneta. Meillä päin erikoissairaanhoidon kautta saa, itsellänikin meni yli vuosi ennenkuin koneen säädöt saatiin kohdilleen ja nukkumisaikaa venytettyä kahdesta tunnista kahdeksaan tuntiin yössä.
Ei se cpapkone mikään taikatemppu ole, mikä kaiken parantaa.
Puolison cpap laite paransi ainakin minun nukkumiseni, kun hän ei enää kuorsannut. Suosittelen erityisesti parisuhteessa oleville.
Sokerilakko. Sun on vaan kärsittävä viekkarit.