Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Uniapnea todettu ja nyt itkupaniikki päällä! 😪 Miten onnistuisin laihduttamaan uniapnean pois?

Vierailija
19.03.2024 |

Uniapneadiagnoosi pamahti minullekin mikä oli minulle täysin yllätys. Keskivaikea. Mutta nyt selvisi syy sille kaikella minkä olin laittanut ikääntymisen, vaihdevuosien ja ties minkä menopaussien piikkiin.

Lääkäri kertoi, että olen osan yöstä hengittämättä ja aivoni eivät saa happea ja sydän hakkaa hoosiannaa. Meinaan siis tukehtua läskeihini nukkuessani ja päivät olen sitten kamalassa krapulassa. :(

Lääkäri käski laihduttamaan uniapnean pois ja tästä tuli suorituspaineita, koska jokainen laihdutusyritykseni on päättynyt hälläväliämässäämiseen, masennukseen ja painonnousun uuteen ennätykseen. :(

Miten ihmeessä jaksan mitään liikuntajuttuja, koska olen aina väsynyt työtön ja sinnittelen päivät päiväunilla ja sokerilla ja herkuilla? Viimeisen vuoden aikana olen herännyt öisinkin syömään, koska muuten uni ei enää tule. Voin todella huonosti, jos en saa sokeria ja paljon.

Auttakaa minua!

Kommentit (144)

Vierailija
61/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sä saat sen uniapnealaitteen, jos kerran keskivaikea uniapnea on todettu? Sen pitäisi vähentää väsymystä, kun elimistö oikeasti lepää yöllä. Tsemppiä laihduttamiseen.

Vierailija
62/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun työpaikkalääkäri kysyi minulta suostumusta uniapneatestiin. Suostuin ja nukuin seuraavan yön huonosti anturit kehoon kiinnitettyinä. Lääkärin mukaan minulla oli uniapnea. OK... sain uniapnealaitteen ja olen sitä käyttänyt. Aluksi sen käyttö tuntui parantavan elämää. Nyt vuosien jälkeen noin 10 kiloa kevyempänä en tunne sairastavani uniapneaa.

Mutta mieleeni jäi, että lääkäri oli sen näköinen, että suostumuksen antaminen oli jotenkin vaarallista. Kokemukseni perusteella nyt en suostuisi uniapneatestiin, koska siitä jää merkintä kanta.fi -potilastietorekisteriin ikuisiksi ajoiksi. Sensijaan hankkisin omilla rahoilla CPAP-laitteen, jonka hinta Suomessa on noin 2000 euroa. Tietysti uniapnea kannattaa hoitaa, mutta kävisin vain sellaisen lääkärin luona, joka ei siirrä havaintojaan kanta.fi-rekisteriin.

Ehkä Ruotsissa tai Virossa tehdyistä diagnooseista ei välity tietoa Suomen rekistereihin. Jos olet varakas, käytä terveyspalveluja, joista ei jää merkintää Suomen rekistereihin. Kaikkea sinusta kerättyä tietoa voidaan käyttää sinua vastaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulattele nyt vain hetki asiaa rauhassa, ap! Ei uniapnea ole mitenkään akuutisti vaarallinen sairaus, se ei voi esim. aiheuttaa tukehtumista. Pitkällä aikavälillä se on haitallinen ja siksi hyvä hoitaa kuntoon. Laihduttaminen on tärkeää (siksikin, että se vähentää niin monien muidenkin sairauksien kuin uniapnean riskiä), mutta ei sillä ole mikään hätäkiire, joten älä aloita mitään paniikkipikadieettiä vaan mieti rauhassa, miten etenet.

Kysy terveyskeskuksesta, mitä apuja heillä olisi tarjota laihduttamiseen, pääsisitkö vaikka ravitsemusterapeutille tai onko jotain laihdutusryhmiä. Kerro, että olet ennenkin yrittänyt laihduttaa, mutta pysyvä painonpudotus ei ole onnistunut.

Ja muista, että "laihdutin 30 kg ja kaikki vaivat paranivat" -tarinat ovat harvinaisia. Valtaosa ei saa laihdutettua noin paljoa, ja 5-10% painonpudotus on jo hyvä saavutus ja sillä on terveyshyötyjä. Olennaisinta on, että painonlasku on pysyvä.

Keskivaikeaan uniapneaan kannattaa myös aloittaa cpap-hoito, joten pyydä sitä tk:sta jos et vielä saanut ja jos vain olet valmis sitoutumaan siihen. Osa paranee laihduttamisen myötä ja pääsee eroon cpap-laitteesta, osa ei, mutta heillekin laihduttaminen tuo terveyshyötyjä.

Vierailija
64/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea ei ole ainoastaan ylipainoisten sairaus. Terveisin  N175cm 62 kg.

Vierailija
65/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minulla siis todettu vaikea uniapnea.

Vierailija
66/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

WIIII!!!

Vierailija
67/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eikö nuo CPAP laitteet ole kohtuullisen hintaisia ostaa vaikka itselle omaksi? Siis on toki nelinumeroinen summa mutta ei mitään kymppitonneja. Mutta kohtuulisen hintaisia siinä mielessä, että sillä hinnalla paranee oma terveys ja hyvinvointi.

Kaksi tuhatta euroa. Suuri summa ja ylihinta, mutta minkäs teet. Terveydestä on pakko maksaa. Jos otat vastaan ilmaisen CPAP-laitteen julkiselta puolelta, sinusta ja uniapneasta jää tieto rekistereihin. Se tieto voi vaikeuttaa elämääsi myöhemmin.

Jos nyt saisin päättää, en ottaisi vastaan ilmaista laitetta vaan ostaisin sen enkä antaisi viranomaisten tietää uniapneastani.

Vierailija
68/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeppis jepulis,eli voidaan jatkaa  ahmimista ja lihomista siis ,eix je!!!!

Samaten tupakkia saa poltella, mun pappa eli 101 vuotiaaksi ja veti röökiä loppuun saakka.

Vierailija
69/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeppis jepulis,eli voidaan jatkaa  ahmimista ja lihomista siis ,eix je!!!!

Samaten tupakkia saa poltella, mun pappa eli 101 vuotiaaksi ja veti röökiä loppuun saakka.

Niin? Saat ahmia ja vetää posket lommolla röökiä ihan vapaasti. En huomannut että kukaan olisi sitä kieltänyt. Se silleen kivasti lyhentää elämääkin.

Vierailija
70/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minulla siis todettu vaikea uniapnea.

Myös minulla on todettu vaikea uniapnea. Mutta muistan, että anturit ja muut olivat mittauksessa huonosti kiinni. Nukuin kotona niiden kanssa. Ehkä kiinnitykset olivat huonot ja sain siksi liian vakavan diagnoosin. Tällä kokemuksella pyytäisin toista testiä varmentamaan tai kumoamaan ensimmäisen testin tuloksen.

Siis testitulos voi olla väärä. Riittää, että anturit on huonosti kiinnitetty. 

Vierailija
71/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ei itku autaz

Vierailija
72/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

CPAP-laite ja Rybelsus käyttöön, niin läskit lähtee! Testattu ja 30kg putosi kuin huomaamatta. 

Vierailija
73/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hih hih

Vierailija
74/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, kun työpaikkalääkäri kysyi minulta suostumusta uniapneatestiin. Suostuin ja nukuin seuraavan yön huonosti anturit kehoon kiinnitettyinä. Lääkärin mukaan minulla oli uniapnea. OK... sain uniapnealaitteen ja olen sitä käyttänyt. Aluksi sen käyttö tuntui parantavan elämää. Nyt vuosien jälkeen noin 10 kiloa kevyempänä en tunne sairastavani uniapneaa.

Mutta mieleeni jäi, että lääkäri oli sen näköinen, että suostumuksen antaminen oli jotenkin vaarallista. Kokemukseni perusteella nyt en suostuisi uniapneatestiin, koska siitä jää merkintä kanta.fi -potilastietorekisteriin ikuisiksi ajoiksi. Sensijaan hankkisin omilla rahoilla CPAP-laitteen, jonka hinta Suomessa on noin 2000 euroa. Tietysti uniapnea kannattaa hoitaa, mutta kävisin vain sellaisen lääkärin luona, joka ei siirrä havaintojaan kanta.fi-rekisteriin.

Ehkä Ruotsissa tai Virossa tehdyistä diagnooseista ei välity tietoa Suomen rekistereihin. Jos olet varakas, käytä

No mitä se merkintä siellä haittaa? 

Vierailija
75/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eikö nuo CPAP laitteet ole kohtuullisen hintaisia ostaa vaikka itselle omaksi? Siis on toki nelinumeroinen summa mutta ei mitään kymppitonneja. Mutta kohtuulisen hintaisia siinä mielessä, että sillä hinnalla paranee oma terveys ja hyvinvointi.

https://shop.resmed.com/FI/fi/cpap-laitteet/c/110

Kiitos linkistä. Eli hinta pyörii tuhannen euron kieppeillä. Ei paha hinta. Muistan laitteiden olleet pari tonnia joskus vuosia sitten. Ja joku 8 vuotta sitten niitä ei saanut rahallakaan.

Itselläni on ilmainen vuosia sitten saatu CPAP-laite, mutta harmillista on, ettei sen keräämiä tietoja voi tarkastella omalla läppärillä. Kortille ne tiedot menevät ja helppoahan niitä olisi lukea. Ehkä softa löytyy. Googlaa hakusanoilla OSCAR RESMED.

Linkin sivulla ei ollut ilmansuodattimia laitteisiin. Ne ovat ison postimerkin kokoisia suodatinkankaan paloja.

Vierailija
76/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä Ruotsissa tai Virossa tehdyistä diagnooseista ei välity ti

Merkintä voi haitata muun muassa ajokortin uusimista.  

Vierailija
77/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto, saa ainakin syödä tarpeeksi ja kilot lähtee!

kaverilta lähtenyt jo 10 kg!

Ei sovi kaikille. Olen kokeillut kahteen kertaan. Hirveä nälkä ja paaston jälkeen tuli aina syötyä enemmän kuin normaalisti olisin syönyt. Eli kalorivajetta ei syntynyt ja ruokailutavat muuttuivat epäterveellisemmiksi. Myös ajatukset pyörivät koko ajan syömisessä. Ylipainoa 25 kg ja nämä olivat sellaisia 2-3 kuukauden kokeiluja, joiden aikana tuloksia olisi kyllä pitänyt tulla.

Vierailija
78/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi tuhatta euroa. Suuri summa ja ylihinta, mutta minkäs teet. Terveydestä on pakko maksaa. Jos otat vastaan ilmaisen CPAP-laitteen julkiselta puolelta, sinusta ja uniapneasta jää tieto rekistereihin. Se tieto voi vaikeuttaa elämääsi myöhemmin.

Jos nyt saisin päättää, en ottaisi vastaan ilmaista laitetta vaan ostaisin sen enkä antaisi viranomaisten tietää uniapneastani.

Mikähän tämä foliohattuteoria on, että uniapneasta ei saisi jäädä kantaan merkintää? Ihmiset jotka eivät sitä sairasta nyt kommentoivat ja eivät tiedä asiasta. Ne sekoittavat kaksi asiaa toisiinsa: hoitamattoman uniapnean ja hoitotasapainossa olevan uniapnean. Kun cpap-laite on aktiivisesti käytössä, ei tautia käytännössä ole. Se ei vaikuta ajokortin saamiseen tai mihinkään muuhunkaan. Eri asia on nimenomaan HOITAMATON uniapnea. Se on vaarallinen ihmiselle itselleen ja muille tielläliikkujille. Mulla kyseinen sairaus on ja se on hoidossa. Aina kun lääkäri kysyy rutiininomaisesti, että onko pitkäaikaissairauksia, niin sanon että on uniapnea. Lääkäri kysyy että onko se hoidossa ja kun vastaan että joo, niin joka ikinen kerta lääkäri on todennut, että no ei se sitten vaikuta mihinkään. Kuten sanoin, tauti käytännössä poistuu hoidon myötä. Mitään niitä negatiivisia asioita ja vaaroja mitä tauti aiheuttaa ei enää yksinkertaisesti ole, kun hoitotasapaino on saavutettu cpap-laitteella. Eikä tarvitse edes valehdella ettei väsytä päivisin, koska ei oikeasti väsytä. Kuten sanoin, taudin kaikki oireet poistuvat toimivalla cpap-hoidolla. 

Ei todellakaan tarvitse sen takia siis ostaa konetta itse, tai käydä lääkärissä Virossa. Mitään ei elämässä jää saamatta, ei passia tai ajokorttia, kun kerran tauti on hoidossa. Älkää siis kuunnelko näitä foliohattuja, että sen takia pitäisi jättää vakava tauti hoitamatta kun kantaan tulee merkintä. 

Vierailija
79/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa uniapneaa

Vierailija
80/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinasin kuolla nauruun, kun luin aloituksen 🤣

Vieläkin hihityttää... tämä on selvästi tämmöinen hyvän mielen ketju 🤭

Tämä, yksi tuttu kertoi että oli ruvennut laihduttamaan, ei nouse yöllä kuin 2 kertaa syömään.

Eikai kukaan oikeasti nouse yöllä syömään?? 

Olen itsekin lihava. Ja diabeetikko. Nyt, kun verensokeri on saatu lääkkeillä tasaiseksi, on helppo syödä oikein. Minulla heiluvat sokerit tekee sen, että on "pakko" syödä jotain hiilaria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi