Apua! Uniapnea todettu ja nyt itkupaniikki päällä! 😪 Miten onnistuisin laihduttamaan uniapnean pois?
Uniapneadiagnoosi pamahti minullekin mikä oli minulle täysin yllätys. Keskivaikea. Mutta nyt selvisi syy sille kaikella minkä olin laittanut ikääntymisen, vaihdevuosien ja ties minkä menopaussien piikkiin.
Lääkäri kertoi, että olen osan yöstä hengittämättä ja aivoni eivät saa happea ja sydän hakkaa hoosiannaa. Meinaan siis tukehtua läskeihini nukkuessani ja päivät olen sitten kamalassa krapulassa. :(
Lääkäri käski laihduttamaan uniapnean pois ja tästä tuli suorituspaineita, koska jokainen laihdutusyritykseni on päättynyt hälläväliämässäämiseen, masennukseen ja painonnousun uuteen ennätykseen. :(
Miten ihmeessä jaksan mitään liikuntajuttuja, koska olen aina väsynyt työtön ja sinnittelen päivät päiväunilla ja sokerilla ja herkuilla? Viimeisen vuoden aikana olen herännyt öisinkin syömään, koska muuten uni ei enää tule. Voin todella huonosti, jos en saa sokeria ja paljon.
Auttakaa minua!
Kommentit (144)
eikö nuo CPAP laitteet ole kohtuullisen hintaisia ostaa vaikka itselle omaksi? Siis on toki nelinumeroinen summa mutta ei mitään kymppitonneja. Mutta kohtuulisen hintaisia siinä mielessä, että sillä hinnalla paranee oma terveys ja hyvinvointi.
Vierailija kirjoitti:
eikö nuo CPAP laitteet ole kohtuullisen hintaisia ostaa vaikka itselle omaksi? Siis on toki nelinumeroinen summa mutta ei mitään kymppitonneja. Mutta kohtuulisen hintaisia siinä mielessä, että sillä hinnalla paranee oma terveys ja hyvinvointi.
https://shop.resmed.com/FI/fi/cpap-laitteet/c/110
Vierailija kirjoitti:
Se on se noidankehä uniapnea aiheuttaa lihoamista ja lihoaminen uniapneaa siihen kun lisätään vielä II tyypin diabetes,verenpaine tauti ja kolesterolit niin soppa on valmis, kokeileppa laihduttaa : )
ruoka sen aiheuttaa,aina
Minä ja äitini ollaan hoikkia ja molemmilla uniapnea.
Mun mieheni on hoikka ja hänellä todettiin uniapnea, ei ole aina kiloista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että lihavuus olisi se tekijä. Kuitenkin tunnen kaksi kuikeloa henkilöä, jotka ovat kuivan kesän oravia. Toinen on juoppo ja toisella on kai jokin hermostollinen homma, joka uniapnean tekee.
On myös hoikilla uniapneaa. Voi olla rakenteellista.
Vierailija kirjoitti:
Mun mieheni on hoikka ja hänellä todettiin uniapnea, ei ole aina kiloista kiinni.
Näillä kommenteilla annatte luvan jättää laihduttamatta, kyllä se lihavuus vain on syynä monella uniapneaan vaikka laihakin sen voi saada.
AP laittaa nyt vaan arvot järjestykseen, joko laihduttaa tai saa sydärin tai aivoinfarktin ennemmin tai myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nopein hoitokeino uniapneaasi ole, kun jatkat päivä- ja yösyömisiäsi kuten tähänkin asti.
Jos taas haluat elää, lopetat tekosyiden keksimisen ja teet asialle jotain. Ihan sama, miten tarpeetonta syömistäsi vähennät, kunhan teet sen.
Tekosyiden keksimisen?? En ole ap, mutta en minä ainakaan tekosyitä keksi. Syön koska tykkään syödä ja saan siitä nautintoa mitä en saa muualta.
Hih hih, uniapnea on kehopositiivisten neitosten vaiva 🤭
Vierailija kirjoitti:
ystäväni kuoli nukkuessaan kun sydän petti. oli uniapnea mutta ei käyttänyt laitetta vaikka sellainen oli. tai ainakin löydettäessä sängyltä ei ollut laitteessa. oli ylipainoinen nainen ja aika nuori.
Aika nuori?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nopein hoitokeino uniapneaasi ole, kun jatkat päivä- ja yösyömisiäsi kuten tähänkin asti.
Jos taas haluat elää, lopetat tekosyiden keksimisen ja teet asialle jotain. Ihan sama, miten tarpeetonta syömistäsi vähennät, kunhan teet sen.
Tekosyiden keksimisen?? En ole ap, mutta en minä ainakaan tekosyitä keksi. Syön koska tykkään syödä ja saan siitä nautintoa mitä en saa muualta.
Lykka Till, sitten vaan.
Tämä ketju ei sitten koske sinua.
Itselläni meni kuukausia ennen kuin opin käyttämään laitetta. Mutta on ollut iso apu. Nykyään käytän aina.
Meinasin kuolla nauruun, kun luin aloituksen 🤣
Vieläkin hihityttää... tämä on selvästi tämmöinen hyvän mielen ketju 🤭
Vierailija kirjoitti:
Meinasin kuolla nauruun, kun luin aloituksen 🤣
Vieläkin hihityttää... tämä on selvästi tämmöinen hyvän mielen ketju 🤭
Tämä, yksi tuttu kertoi että oli ruvennut laihduttamaan, ei nouse yöllä kuin 2 kertaa syömään.
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea ei aina johdu lihavuudesta, on myös laihojen ja hyväkuntoisten tauti.
Lihavuus on uniapnean suurin riskitekijä. Vaikka KAIKKI uniapneaa sairastavat eivät ole lihavia, valtaosa on. Kyllä yleiskielessä voi aivan hyvin puhua uniapneassa lihavien tautina, kun muutenkin yleistetään, ja tilastoihin perustuva yleistäminen on järkevän keskustelun edellytys. Ei aina tarvitse vedota poikkeuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä kommenteilla annatte luvan jättää laihduttamatta, kyllä se lihavuus vain on syynä monella uniapneaan vaikka laihakin sen voi saada.
AP laittaa nyt vaan arvot järjestykseen, joko laihduttaa tai saa sydärin tai aivoinfarktin ennemmin tai myöhemmin.
Juuri näin, tämä on taas tätä oman lihavuuden vaikutusten häivyttämistä. Jos ihmiset eivät olisi lihavia, uniapnea olisi äärimmäisen harvinainen ja kaikki pääsisivät heti tutkimuksiin ja saisivat CPAP:n.
Yritä päästä eroon uniapneasta laihduttamalla. Jos pääset eroon, hanki diagnoosi uniapnean poistumisesta. Myöhemmällä iällä uniapnea voidaan katsoa raskauttavaksi tekijäksi, joka yhdessä muiden tekijöiden kanssa estää ajokortin uusimisen.
Kun menet hakemaan ajokorttilausuntoa lääkäriltä, älä kerro mitään kortin uusimisen kannalta raskauttavaa. Jos olet joskus ylipitkän valvomisen jälkeen huomannut nukahtaneesi sekunniksi autoa ajaessasi, unohda se. Älä myönnä ottavasi päiväunia.
Kannattaa ehdottomasti laihduttaa. Uniapnea on vaarallinen tauti. Se kohottaa verenpainetta, aiheuttaa diabetesta ja tuhoaa verisuonten seinämiä. Sydäninfarktin vaara moninkertaistuu.
Tärkeysjärjestys: proteiini > hyvät rasvat > hiilarit. Suurin osa syö nykyään höttöruokaa ja liian vähän proteiinia, eli ruokavalioon mukaan kunnon lihaa, kananmunia, raejuustoa, maitorahkaa. Proteiini pitää kylläisenä ja kasvattaa lihasta (jos alat liikkumaan), joka jo itsessään auttaa rasvanpoltossa.
Mitään ei tarvitse jättää ruokavaliosta pois pika- ja valmisruokaa lukuunottamatta. Terveellistä ruokaa 80%, herkkuja 20%. Liikkuminen kannattaa aloittaa hyötyliikunnalla, eli ota tavoitteeksi kävellä 10 000 askelta päivässä. Kuulostaa paljolta, mutta ei ole.
Itse syön myös lisäravinteita: l-glutamiinia, inositolia ja berberiiniä. Nämä eivät kuitenkaan ole pakollisia, ja jokainen ottakoon noista itse selvää.