Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Uniapnea todettu ja nyt itkupaniikki päällä! 😪 Miten onnistuisin laihduttamaan uniapnean pois?

Vierailija
19.03.2024 |

Uniapneadiagnoosi pamahti minullekin mikä oli minulle täysin yllätys. Keskivaikea. Mutta nyt selvisi syy sille kaikella minkä olin laittanut ikääntymisen, vaihdevuosien ja ties minkä menopaussien piikkiin.

Lääkäri kertoi, että olen osan yöstä hengittämättä ja aivoni eivät saa happea ja sydän hakkaa hoosiannaa. Meinaan siis tukehtua läskeihini nukkuessani ja päivät olen sitten kamalassa krapulassa. :(

Lääkäri käski laihduttamaan uniapnean pois ja tästä tuli suorituspaineita, koska jokainen laihdutusyritykseni on päättynyt hälläväliämässäämiseen, masennukseen ja painonnousun uuteen ennätykseen. :(

Miten ihmeessä jaksan mitään liikuntajuttuja, koska olen aina väsynyt työtön ja sinnittelen päivät päiväunilla ja sokerilla ja herkuilla? Viimeisen vuoden aikana olen herännyt öisinkin syömään, koska muuten uni ei enää tule. Voin todella huonosti, jos en saa sokeria ja paljon.

Auttakaa minua!

Kommentit (144)

Vierailija
21/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se lääkäri tietää, että sun apnea johtuu pelkästään ylipainosta? Kun siis mulla on kaksikin työkaveria, jotka on normaalipainoisia ja joilla on uniapnea.

Lisäksi kun on ihan todistettua, että univelka lihottaa ihmistä, niin mä suuresti ihmettelen, että sulle ei annettu CPAP-laitetta, jonka avulla saisit nukuttua.

Suosittelen, että menet toiselle lääkärille.

Ei niitä laitteita noin vaan anneta. Meillä päin erikoissairaanhoidon kautta saa, itsellänikin meni yli vuosi ennenkuin koneen säädöt saatiin kohdilleen ja nukkumisaikaa venytettyä kahdesta tunnista kahdeksaan tuntiin yössä.

Ei se cpapkone mikään taikatemppu ole, mikä kaiken parantaa.

Vierailija
22/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä sinulla tuskin on varaa, mutta nämä uudet laihdutuslääkkeet vievät näläntunteen ja mässäilyhimon useinmiten jo ensimmäisen viikon kuluessa. Ei ole nälkä, ei tee mieli sokeria, sipsejä eikä juuri mitään muutakaan, pitää muistuttaa itseään syömään säännöllisesti. Paino putoaa nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se lääkäri tietää, että sun apnea johtuu pelkästään ylipainosta? Kun siis mulla on kaksikin työkaveria, jotka on normaalipainoisia ja joilla on uniapnea.

Lisäksi kun on ihan todistettua, että univelka lihottaa ihmistä, niin mä suuresti ihmettelen, että sulle ei annettu CPAP-laitetta, jonka avulla saisit nukuttua.

Ei niitä laitteita noin vaan anneta. Meillä päin erikoissairaanhoidon kautta saa, itsellänikin meni yli vuosi ennenkuin koneen säädöt saatiin kohdilleen ja nukkumisaikaa venytettyä kahdesta tunnista kahdeksaan tuntiin yössä.

Ei niitä koneita helpolla anneta, koska se on kallis ja jengi jättää sitten käyttämättä. Ne koneet on sim-kortilla jatkuvasti yhteydessä sairaanhoitoon, eli ne näkee tasan tarkkaan minä öinä sitä on käytetty ja vieläpä että kuinka monta tuntia. Ne on alkaneet ottamaan niitä koneita myös pois sellaisilta jotka ei sitä sitten kuitenkaan käytä, on se sen verran arvokas vekotin. Se pelkkä silikonimaski mikä tulee potilaalle vuosittain postissa vaihdettavaksi, niin maksaa resmedin sivuilla maskista riippuen 100-200€/kpl.

Vierailija
24/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tieto ei ehkä auta ap:ta, mutta cpap-koneen voi ostaa myös suoraan itselle, ei tarvitse mennä minkään sairaalan kautta jos ei halua että ulkopuoliset pääsee katselemaan nukkumistietojasi.

Vierailija
25/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ihmiset kyllä reagoimme niin eri tavalla kun elämä potkii päähän. Osa lamaantuu ja menee paniikkiin, ja osalla nousee "uhma" ja halu laittaa kampoihin. 

Ehkä alkujärkytyksen jälkeen osaat kanavoida tuon motivaation lähteeksi? 

Vierailija
26/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuusleikkaus voidaan toteuttaa, jos potilaalla on jokin seuraavista:

sairaalloinen lihavuus (painoindeksi 40 kg/m2)

vaikea lihavuus ( 35 kg/m2) ja jokin liitännäissairaus

Vierailija
27/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nopein hoitokeino uniapneaasi ole, kun jatkat päivä- ja yösyömisiäsi kuten tähänkin asti.

Jos taas haluat elää, lopetat tekosyiden keksimisen ja teet asialle jotain. Ihan sama, miten tarpeetonta syömistäsi vähennät, kunhan teet sen.

Vierailija
28/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö? Kyllä kaikki mun tuntemat uniapneasta kärsivät on saaneet laitteen. Meillä on kyllä tosi hyvä työterveys, mutta en tiiä onko laitteet saaru sitä kautta vai julkiselta puolelta.

Vierailija
29/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et siis saanut ohjetta käyttää cpap-laitetta? Selvä provo.

Vierailija
30/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö? Kyllä kaikki mun tuntemat uniapneasta kärsivät on saaneet laitteen. Meillä on kyllä tosi hyvä työterveys, mutta en

Ei työterveydestä koskaan. Sinne voi mennä ja kertoa epäilyistä ja ne voi tehdä unipolygrafian, eli tutkia onko kyseessä uniapnea ja kuinka vakava se on. Mutta sen jälkeen tulee työterveyslääkäriltä vain lähete erikoissairaanhoidon puolelle julkiselle. Ei mikään Mehiläinen tai Terveystalo jakele tuon hintaisia laitteita ja kyseessä on krooninen koko elämän mittainen sairaus. Aika moinen työterveyssopimus pitäisi olla, että ne suostuu sua koko lopun elämää hoitamaan, vaihtamaan laitetta sen rikkoutuessa, uusimaan maskit vuosittain jne.

Vierailija
31/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uraania sängyn alle

Vierailija
32/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi olet lihottanut itsesi rapakuntoon???

Nää tämmöiset kommentit nyt ei auta ketään. 

Syitä lihomiselle on muutenkin useampia. 

Ja itse olen hyvinkin hoikka, mutta suututtaa moinen tyhjänpäiväinen huutelu. Varsinkin jos aloittaja on jo valmiiksi stressaantunut ja itkuinen. 

Vierailija
33/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No panic! Nuo yöheräämiset voi yksinkertaisesti aiheutua tukehtumisen tunteesta, kun henki ei kulje. Sitä ei vaan välttämättä itse huomaa. Eli ne heräilyt ja siitä seuraava yömässykin todennäköisesti jää pois, kun saat CPAP-hoidolla parempilaatuiset yöunet. Kannustan.

Vierailija
34/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti syöt vähemmän kuin kulutat. Jätä ensi alkuun pois ns. herkut ja mättö. Siitä se lähtee.

Vierailija
35/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kirjaa "Laihduttamisen loppu".

Vierailija
36/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se o juokse tai kuole. Niin että lenkkarit jalkaan ja ulos juoksemaan. Siten se paino putoo. Juokse ensin 500 metriä, sitten tauko 5 minsaa ja juokse toiset 500 metriä. Sitä toistat joka päivä ja pian jaksat juosta jo 1000 metriä.

Vierailija
37/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painon pudotus voi auttaa, mutta ei välttämättä. Normaalipainoinenkin voi kärsiä uniapneasta. Voi olla rakenteellinen ominaisuus hengitysteissä, ahdas nenä tms.

Keskivaikeaan apneaan voi saada CPAP-laitteen. Kannattaa ilmanmuuta kokeilla. Kun saat sen avulla hyvin nukutuksi ja elimistö hapettuu kunnolla yön aikana, sinulla riittää paremmin energiaa elämäntapamuutokseenkin. Ylipaino voi olla myös osittain seurausta uniapneasta eli muna-kana-muna.

Siis ensin CPAP käyttöön ja nukkuminen kuntoon, niin kilotkin saattaa lähteä helpommin. Ihme homma, jos ei lääkäri tätä tajua.

Milloinkohan noista laitteista aletaan veloittamaan kun kohta joka toisella suomalaisella on yöpöydällä cpap laite?

Vierailija
38/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se noidankehä uniapnea aiheuttaa lihoamista ja lihoaminen uniapneaa siihen kun lisätään vielä II tyypin  diabetes,verenpaine tauti ja kolesterolit niin soppa on valmis, kokeileppa laihduttaa : )

Vierailija
39/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväni kuoli nukkuessaan kun sydän petti. oli uniapnea mutta ei käyttänyt laitetta vaikka sellainen oli. tai ainakin löydettäessä sängyltä ei ollut laitteessa. oli ylipainoinen nainen ja aika nuori.

Vierailija
40/144 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se Yön Ollillakin repesi aortta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä