Tapailukumppanin jatkuva piikittely, mihin te vetäisitte rajan?
Olen tapaillut parin kuukauden ajan miestä, joka piikittelee jatkuvasti.
En kiinnittänyt asiaan aluksi juurikaan huomiota, koska ajattelin, että se on vaan osa hänen tapaansa kommunikoida, mutta nyt kun olen huomannut asian, niin olen huomannut, että hänellä ei tunnu olevan musta mitään hyvää sanottavaa; kuuntelen huonoa musiikkia, pidän huonoista elokuvista ja sarjoista (katselen ihan kaikkia genrejä fantasiasta sotaelokuviin ja komediaan), mulla on luonnollisesti myös vääränlaisia mielipiteitä ja viime viikolla, kun hän kävi ensimmäistä kertaa luonani, niin asuntoni on ilmeisesti jotenkin typerä (siis ihan pohjaratkaisusta lähtien). Jutustelin myös siitä miten haluaisin remontoida asuntoani, niin ideani olivat hänen mielestään naurettavia ja suunnittelemani värimaailma ruma.
Hän ei sylje näitä asioita mitenkään inhoten, mutta enemmänkin ylemmyydentuntoisesti naureskellen ikään kuin kyseessä olisi vitsi. Hänen mielestään "v*ttuilu on välittämistä".
Alkaa vaan mietityttää tapailun jatkaminen, kun tuntuu, että kaikki mussa on hänen mielestään jotenkin niin typerää, vastenmielistä ja väärää (tai ainakin mielipiteeni ja asiat, joista pidän. Esimerkiksi ulkonäköäni hän ei ole arvostellut). Ehkä en ole sitten tottunut tuollaiseen kommunikointiin, kun itse en useimmiten koe edes tarpeelliseksi arvostella muiden näkemyksiä, musiikkimakua tai muutakaan, ellei multa nyt erikseen kysytä mielipidettä. Ystäväni ja perheeni eivät myöskään kommunikoi tuolla tavalla vaan ihan neutraalisti pystytään jakamaan asioita ilman lyttäämistä.
En ole mitenkään sydänjuuriani myöten loukkaantunut tai ahdistunut asiasta, mutta ihmettelen, että mistä tuollainen kumpuaa. Hän on ihan normaali aikuinen mies, ei mikään perinteinen jännämies.
Kuinka paljon sietäisitte tuollaista piikittelyä "huumorin varjolla"? Ja jos itse kommunikoit piikittelemällä, niin miksi?
Kommentit (416)
Piikittely ei sovi parisuhteeseen. Itse olin parisuhteessa yli 40 v. kunnes kuolema erotti. Kertaakaan ei piikitelty toisiamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taidan kettuilla aika paljon, mutta siinä pitää onnistua saada toinen nauramaan. Eikä sitä pidä tehdä jatkuvasti. Enkä näe aloituksessa mainittuja minään huumorina.
Toisen kotia ei tarvitse arvostella nokka pystyssä, eikä kuuluttaa jokaisen toisen katsoman sarjan tai mielimusiikin olevan "paskaa".
Minkälaista on sellainen kettuilu että saa toisen nauramaan? Anna esimerkki.
En ole tuo, jolta kysyit, mutta esim. minua, joka olen jäänyt typerällä tavalla koukkuun Pepsi Maxiin (tiedän, hirveän epäterveellistä jne. ) nauratti ravintolassa tarjoilijan juuri kertoessa että Pepsi Max on heiltä päässyt loppumaan, kun mieheni muka järkyttyneenä silmät pyöreänä kuiskasi menunsa takaa "mä luulin että sä et ollut käynyt täällä ennen!" Eli vihjaisi että olin jo ehtinyt juoda varastot tyhjiksi.
Sen sijaan jos hän olisi ylimielisesti tarjoilijan kuullen todennut "hyi helvetti, kuka juo tuollaista moskaa!" ei olisi yhtään naurattanut.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi mies täällä kirjoittaa. Luulen, ettei tämä piikittelijä sinänsä tarkoita mitään pahaa, pitää toimintaansa kenties harmittomana kiusoitteluna, huumorinakin. Haluaa korostaa omaa (olematonta/vähäistä?) pätevyyttään alentamalla toisen makua ja näkemyksiä ja tavaroita. Nainen on vaaraton kohde, turvallinen joka ei vedä turpaan kun vähän vitsailee.
Ehkä tuommoista saattaisi sietää satunnaisesti, mutta jatkuvalla syötöllä se rasittaa ja kuluttaa henkisesti vaikka olisi miten vaan pientä harmitonta kiusoittelua.
Ikävä kyllä nämä miehet taitavat harvemmin ymmärtää omaa kypsymättömyyttään, vaikka miten nätisti huomauttaisi asiasta tai yrittäisi vakavasti ottaa sen puheeksi.
Itsekin olen tulkinnut tätä niin, että mies kuvittelee olevansa jotenkin flirttaileva/kiusoitteleva sen sijaan, että olisi narsistinen manipuloija. Erityisesti kun hänen huumori ystäviänsä kohtaan on ollut vähän samaa linjaa.
Olet varmaan oikeassa siinä, että hän voisi haluta korostaa omaa pätevyyttään "huumorin" varjolla. Se on erityisen näkyvää, kun hän lonkalta muodostaa täysin mututuntumalta mielipiteitä esimerkiksi mun työhön ja alaan liittyen. Työskentelen alalla, joka on perinteisesti ollut melko miesvaltainen, joten välillä tuntuu, että hän kokee niinkuin hänen _pitäisi_ tietää siitä enemmän kuin mä.
Tunnistan muutenkin ihmistyypin, joka kuvittelee, että kritiikki on ihan erityisen älykästä ja antaa kertojastaan sivistyneemmän kuvan kuin positiivisuus. Voi olla, että hän luulee vaikuttavansa älykkäämmältä, kun on onnistunut luomaan jonkinlaisen muka-valistuneen mielipiteen esimerkiksi mun lempi kirjailijastani, jonka teoksia hän ei tosiasiassa ole ikinä edes lukenut, mutta sattuu nyt kuitenkin tietämään mihin genreen nämä kirjat kuuluvat. Ehkä hänen näkökulmastaan olisi jotenkin heikkouden tai sivistymättömyyden merkki myöntää, että ei ole tutustunut kyseisen kirjailijan tuotantoon.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taidan kettuilla aika paljon, mutta siinä pitää onnistua saada toinen nauramaan. Eikä sitä pidä tehdä jatkuvasti. Enkä näe aloituksessa mainittuja minään huumorina.
Toisen kotia ei tarvitse arvostella nokka pystyssä, eikä kuuluttaa jokaisen toisen katsoman sarjan tai mielimusiikin olevan "paskaa".
Minkälaista on sellainen kettuilu että saa toisen nauramaan? Anna esimerkki.
En ole tuo, jolta kysyit, mutta esim. minua, joka olen jäänyt typerällä tavalla koukkuun Pepsi Maxiin (tiedän, hirveän epäterveellistä jne. ) nauratti ravintolassa tarjoilijan juuri kertoessa että Pepsi Max on heiltä päässyt loppumaan, kun mieheni muka järkyttyneenä silmät pyöreänä kuiskasi menunsa takaa "mä luulin että sä et ollut käynyt täällä ennen!" Eli vihjaisi että olin jo ehtin
Tää on itseasiassa täydellinen esimerkki sellaisesta itselle nauramisesta yhdessä. Parisuhteessa helposti syntyy sisäpiirin vitsejä, jotka voivat pohjata toisen tai molempien osapuolten ominaisuuksiin. Vitsiin kuuluu alustus ja sitten se punchline.
Jos sä vaan arvostelet negatiiviseen sävyyn toiselle tärkeitä asioita, niin se ei ole huumoria vaikka nyt sattuisit hymyilemään samalla tai naurahtamaan päälle.
Selkeästi ap haluaa jatkaa tämän miehen kanssa. Onnea valitsemallasi tiellä.
Pitäkää rajanne, naiset. Herranen aika. Ekoilla treffeillä nimenomaan täytyy kiinnittää kaikkeen tollaseen huomiota ja toimia sen mukaan! Jos joku v**tuilee jo ekoilla treffeillä niin ei se nyt siitä ainakaan paranemaan tule. Ekojen treffien tarkoitus on karsia jyvät akanoista. Miksi hiivatissa annoit tollaselle miehelle noin paljon siimaa??
Nyt jätät sen ja heti.
Vierailija kirjoitti:
Selkeästi ap haluaa jatkaa tämän miehen kanssa. Onnea valitsemallasi tiellä.
Olen kirjoittanutkin tähän ketjuun jo aiemmin, että todennäköisesti tulen päättämään tämän tapailusuhteen. Olen ollut sitä mieltä jo hetkisen, mutta tässä ketjussa tuli hyviä pointteja, jotka tukevat ajatustani "erosta" (lainausmerkit, koska en tiedä onko kyseessä varsinainen ero, kun ei olla edes parisuhteessa).
Osittainen syy siihen miksi tämän keskustelun avasin oli se, että en ymmärrä tuollaista tapaa kommunikoida ja kiinnosti keskustella tai lukea siitä noin myös yleisesti eikä vain tästä mun tapauksestani. En siksi, että en itse tunnistaisi omaa mukavuusaluettani/rajojani tai koska tarvitsisin jonkun muun tekemään päätöksiä puolestani. On ollut kiinnostavaa lukea muiden kokemuksia samankaltaisista ihmisistä.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Pitäkää rajanne, naiset. Herranen aika. Ekoilla treffeillä nimenomaan täytyy kiinnittää kaikkeen tollaseen huomiota ja toimia sen mukaan! Jos joku v**tuilee jo ekoilla treffeillä niin ei se nyt siitä ainakaan paranemaan tule. Ekojen treffien tarkoitus on karsia jyvät akanoista. Miksi hiivatissa annoit tollaselle miehelle noin paljon siimaa??
Nyt jätät sen ja heti.
Jälkiviisaus on parasta.
Jos ihmisen olisi mahdollista jo ensitreffeillä lukea toista niin täydellisesti että tietäisi mikä on vain esimerkiksi ensitreffien luoman jännityksen aiheuttama möläytys ja mikä on ihan oikea red flag niin erojahan ei olis ikinä. Lisäks mä tykkään pop-musiikista ja valmiiksi nauretuista jenkkikomedioista, joten voit kuvitella miten monet ihmiset kokevat oikeudekseen lytätä ja naureskella mun maulle (tai mauttomuudelle). Voidaan varmaan olla samaa mieltä siitä että jos joku menee henkilökohtaisuuksiin ja kettuilee sun ulkonäöstä, puheäänestä, naurusta tai jostain mikä oikeesti menee henkilöön niin sehän nyt on yksiselitteisesti red flag. Mutta jos piikittely liittyy johonkin musiikkiin tai leffoihin niin ei sitä varmaan heti lähtökohtaisesti pidä isona asiana, ennen kun ne kommentit rupee sit tapailun jatkuessa kasautuun.
Kokeile ensin voimakasta ratkaisua, huuda pää punaisena. Jos ei mitään selitä eikä lopeta muka fiksua kommunikointiaan, niin pistä kiertoon.
Suhteen alussa luodaan säännöt, jopa napakasti sanomalla: reissutyö, ajankäyttö, lupien kysyminen, tiedottaminen, lastenkasvatus, raha jne. jne.
Molempien tulisi kunnioittaa toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ensin voimakasta ratkaisua, huuda pää punaisena. Jos ei mitään selitä eikä lopeta muka fiksua kommunikointiaan, niin pistä kiertoon.
Suhteen alussa luodaan säännöt, jopa napakasti sanomalla: reissutyö, ajankäyttö, lupien kysyminen, tiedottaminen, lastenkasvatus, raha jne. jne.
Molempien tulisi kunnioittaa toisiaan.
Pää punaisena huutaminen ei keskustelun tasoa nosta mihinkään. Ja itse nostaisin kytkintä jos joku jo suhteen alussa alkaisi puhumaan lupien kysymisestä.
Nämä "v*ttuilu on välittämistä"-ihmiset on samaa kategoriaa kun ne, jotka laukoo ihan mitä sylki suuhun tuo ja puolustelevat itseään sillä, että "hei mä vaan sanon suoraan niinkun asiat on".
Tosi rasittava ihmistyyppi, en varsinkaan parisuhteessa jaksaisi jos toisella ei ole mitään filtteriä.
Eli huono itsetuntokin vielä? Ei hyvä.
Kannattaa pysyä tuon miehen kanssa ja alkaa jo häitä ja lapsia suunnittelemaan. Hän on selvästikin todella ihastunut sinun, kun jaksaa veetuilla sydämensä kyllyydestä.
No siihen piikittelyyn, vetäisin siis rajan. Miksi ihmeessä jatkat tuollaisen tapailua?? En voi käsittää.
Tekee tuota tahallaan, kun se haluaa susta eroon. Haluaa, että sinä olet se, joka sanoo, että tämä oli nyt tässä.
Ylemmyydentunnoissaan vittuileva äijä ei ole käsitykseni rakastavasta kumppanista eli raja tulisi vastaan heti alkuunsa.
Vastaus aloittajalle: en olisi sietänyt tuollaista paria kuukautta. Lopeta tapailu ja kerro syy, kuten olet kertonut aloituksessasi. Uutta matoa koukkuun ap!
Vierailija kirjoitti:
Tekee tuota tahallaan, kun se haluaa susta eroon. Haluaa, että sinä olet se, joka sanoo, että tämä oli nyt tässä.
Ihmeellisen selkärangattomia tapauksia jos on helpompaa v*ttuilla toiselle säännönmukaisesti sen sijaan että lopettais jutun. Miks ihmeessä jotkut pitää v*ttuilua tai ghostaamista parempana tapana päättää juttu.
Anteeksi, mutta miksi ihmeessä tapailet tuollaista ankeuttajaa? Mikä saisi sinut jatkamaan tuollaista tapailua, oletko jotenkin epätoivoinen?
En yhtään. Luo myrkyllistä ilmapiiriä, vahingoittaa sinua. Nollatoleranssi.