Tapailukumppanin jatkuva piikittely, mihin te vetäisitte rajan?
Olen tapaillut parin kuukauden ajan miestä, joka piikittelee jatkuvasti.
En kiinnittänyt asiaan aluksi juurikaan huomiota, koska ajattelin, että se on vaan osa hänen tapaansa kommunikoida, mutta nyt kun olen huomannut asian, niin olen huomannut, että hänellä ei tunnu olevan musta mitään hyvää sanottavaa; kuuntelen huonoa musiikkia, pidän huonoista elokuvista ja sarjoista (katselen ihan kaikkia genrejä fantasiasta sotaelokuviin ja komediaan), mulla on luonnollisesti myös vääränlaisia mielipiteitä ja viime viikolla, kun hän kävi ensimmäistä kertaa luonani, niin asuntoni on ilmeisesti jotenkin typerä (siis ihan pohjaratkaisusta lähtien). Jutustelin myös siitä miten haluaisin remontoida asuntoani, niin ideani olivat hänen mielestään naurettavia ja suunnittelemani värimaailma ruma.
Hän ei sylje näitä asioita mitenkään inhoten, mutta enemmänkin ylemmyydentuntoisesti naureskellen ikään kuin kyseessä olisi vitsi. Hänen mielestään "v*ttuilu on välittämistä".
Alkaa vaan mietityttää tapailun jatkaminen, kun tuntuu, että kaikki mussa on hänen mielestään jotenkin niin typerää, vastenmielistä ja väärää (tai ainakin mielipiteeni ja asiat, joista pidän. Esimerkiksi ulkonäköäni hän ei ole arvostellut). Ehkä en ole sitten tottunut tuollaiseen kommunikointiin, kun itse en useimmiten koe edes tarpeelliseksi arvostella muiden näkemyksiä, musiikkimakua tai muutakaan, ellei multa nyt erikseen kysytä mielipidettä. Ystäväni ja perheeni eivät myöskään kommunikoi tuolla tavalla vaan ihan neutraalisti pystytään jakamaan asioita ilman lyttäämistä.
En ole mitenkään sydänjuuriani myöten loukkaantunut tai ahdistunut asiasta, mutta ihmettelen, että mistä tuollainen kumpuaa. Hän on ihan normaali aikuinen mies, ei mikään perinteinen jännämies.
Kuinka paljon sietäisitte tuollaista piikittelyä "huumorin varjolla"? Ja jos itse kommunikoit piikittelemällä, niin miksi?
Kommentit (416)
Vierailija kirjoitti:
En kyllä sietäisi yhtään. Ainakaan sen jälkeen, kun olisi keskusteltu, että se ei ole minusta kivaa. Jos toisella ei ole kykyä yhtään kunnioittaa rajoja, en antaisi aikaani sellaiselle.
Sama. Mulle suhteessa on tärkeää, että mulle tulee hyvä olo toisen seurassa. Että välittyy, että arvostaa mua ja haluaa mulle hyvää. Samalla tavalla mun täytyy arvostaa häntä ja haluta hyvää, jotta olis mielekästä edes tapailla.
Ap:sta tulee kuva vähän rajattomasta ihmisestä, jolla on itseluottamus vähän hukassa. On ehkä saanut paljon pientä paskaa päälleen, niin että tottunut torjumaan ne ikävät tunteet, mitä siitä nousee. Vaan nyt kun ei tarttis sietää, niin ei oikein osaa sitä rajaa vetää.
Piikittely kertoo siitä, että mies on "nisti". Koukussa siihen. Lähetä vieroitukseen!
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen näitä jotka kertoo että olisivat haistattelemassa, kippaamassa juomia päälle tai pahoinpitelemässä jotain puolituttua piikittelyn takia :D piikittely on joo ruma tapa ja dealbreaker mut jos sä vedät turpaan jotain tyyppiä koska se sanoo et kuuntelet huonoo musiikkia niin ei sullakaan oo mikään täyden kympin persoonallisuus. Kyl noi asiat voi varmaan ihan puhumalla selvittää ilman mitään kostotoimia
Jep. Asiallista on sanoa, esim. että "ollaan liian erilaisia" tai "en tuntenut kemiaa" tai jopa "tää oli tässä" ja lähtee ilman suurempia draamailuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä sietäisi yhtään. Ainakaan sen jälkeen, kun olisi keskusteltu, että se ei ole minusta kivaa. Jos toisella ei ole kykyä yhtään kunnioittaa rajoja, en antaisi aikaani sellaiselle.
Sama. Mulle suhteessa on tärkeää, että mulle tulee hyvä olo toisen seurassa. Että välittyy, että arvostaa mua ja haluaa mulle hyvää. Samalla tavalla mun täytyy arvostaa häntä ja haluta hyvää, jotta olis mielekästä edes tapailla.
Ap:sta tulee kuva vähän rajattomasta ihmisestä, jolla on itseluottamus vähän hukassa. On ehkä saanut paljon pientä paskaa päälleen, niin että tottunut torjumaan ne ikävät tunteet, mitä siitä nousee. Vaan nyt kun ei tarttis sietää, niin ei oikein osaa sitä rajaa vetää.
Aiemmin (olikohan sivulla 18) ap teki tilannepäivityksen että lopetti jutun. Mulle henkkoht ei piirtynyt kuva "rajattomasta" ihmisestä viestien perusteella. Kyllä ihastuneena tulee siinä alun tapailuvaiheessa painettua villaisella milloin mitäkin, pääasia on se että tajuaa lopettaa vielä suhteelllisen alussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n tulisi hyväksyä, että jos hän haluaa tasoaan komeamman miehen, niin täytyy sietää huonoakin käytöstä. Komealle miehelle löytyy kyllä helposti muita naisia, joka sietävät.
Tai sitten Ap voi etsiä vähemmän hyvännäköisen ja hyväkäytöksisen.
Tai sitten löytää hyvännäköinen ja hyväkäytöksinen. Nuo asiat eivät sulje toisiaan pois. Miks ihmeessä kukaan haluaisi etsiä ruman kumppanin?
Komeus ja hyvä käytös ei mahdu miehessä samaan pakettiin. Ne on kehuttu pilalle.
En tiedä trollaatko joten en aio käyttää kauheasti aikaa asian avaamiseen mutta tiivistän pointtini seuraavaan: tuo ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Mies on sadisti. Nauttii nähdessään, miten piikittely loukkaa sinua.
"Huumori" on vaan ilkeyden vaate ja ihminen joka nauttii ilkeilystä ei ole hyvää seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on sadisti. Nauttii nähdessään, miten piikittely loukkaa sinua.
"Huumori" on vaan ilkeyden vaate ja ihminen joka nauttii ilkeilystä ei ole hyvää seuraa.
Joo ei se siitä huumoria tee jos nyt kiusaaja sattuu naurahtamaan samalla kun sanoo jotain ilkeää. Naurahtaminen siinä tilanteessa ei ole mitään vilpitöntä iloa vaan halveksuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on klassinen esimerkki, jossa mennään ulkonäkö edellä. Ap ei todellakaan kuuntelisi moista käytöstä joltain rumalta persevako-peralta, mutta kun on omasta mielestä hyvännäköinen tapailukumppani, niin siltä sietää. Sinänsä tilanne on koominen, sillä yhteenhän ap ja tämä jätkä eivät sovellu vähääkään. Jos toinen piikittelee kaiken musiikkimausta kodin sisustukseen, niin se jo kertoo, että henkilöt eivät ole samalla aaltopituudella monessakaan asiassa. Myös leikkimielisessä piikittelyssä on aina se pointin siemen, vaikka se tulisinkin ulos "pehmeästi".
Aww hän on keksinyt niinkin uuden ja vallankumouksellisen jutun kuin vivahteet ihmissuhteissa. Onko todella niin että ihmiset sietävät eri asioita eri ihmisiltä? Kuinka moni muu tietää tästä?
Jopas meni tunteisiin 🤣 Aika noloa ja itseään alentavaa myöntää, että sietää paskaa kohtelua sen takia, että toinen on niin hyvännäköinen.
Vetäisin rajan kepillä hiekkaan, tapailukumppanin eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat olla tollasen kanssa? Luuletko että se helpottaa myöhemmin? Ei helpota, menee vaan pahemmaksi.
Eikö parisuhteen pitäisi antaa energiaa ja hyvää mieltä? Lähde nyt hyvä ihme menemään. Ei se muuksi muutu.
Piikittelystä huolimatta mies on ollut ihan mukava, mutta tällä hetkellä olen vähän ristiriitaisissa fiiliksissä jatkon suhteen. Todennäköisesti tulen lopettamaan jutun, koska en todellakaan usko, että tilanne helpottaa. Nuo kommentit ja se koko asenne tuntuvat tulevan ihan selkärangasta eikä hän luultavasti osaisi lopettaa, vaikka yrittäisi.
- AP
Minulle tulee mieleen, että voisiko miestä jännittää? Sitä en sano, että sinun pitäisi sietää tuota jos se ei tunnu sinusta hyvälle eikä tyyli kolahda, mutta voihan tuon takana olla vaikka epävarmuutta ja jännitystä - ratkaisevaa on on siitä että miten mies ottaa vastaan sen jos sanot miltä sinusta tuntuu ja lopettaako hän tuon piikittelyn. Mutta joo, jos koko aika on ollut vain tuota, ei minkään muunlaisia kommentteja niin kieltämättä tosi outoa on, eikä teoriani varmaankaan pidä paikkaansa.
Itse (nainen) olen tapailusuhteissa aika ahdistunut ja itse taas heitän läppää kaikesta, niin että joudun tekeen paljon töitä sen eteen että joskus laskisin sen läppäsuojamuurini ja oisin läsnä, ilman suojautumista.
Mutta kuten sanoin, ehkä toi on vaan liian pitkään jatkunut että ois jotain hetkellistä suojautumista mieheltä.
Voi nyyhkyti kuinka liikuttavaa. Jätä äijä, vai pelkäätkö ettet saa ketään muutakaan?
Hei ap, sinulla näyttää olevan läheisriippuvuuden piirteitä ja tällaiset miehet saalistavat naisia, joita saavat lytätä. Minulla on ollut samanlainen case. Irrottaudu. Ansaitset parempaa. Laittele rajoja. Tsempit!
Vaikka se tapailukumppani käyttäytyisi ihan hyvin, ei tapailua kannata jatkaa, ellei tunne vetoa kyseistä henkilöä kohtaan.
Tuntuu jotenkin ihmeelliseltä, voiko ap:n kuvaamia ihmisiä olla olemassakaan. Tai varmaan on, mutta sellaisia asperger-tapauksia, etteivät päädy parisuhteeseen.
En sano, että ap:n tapauksessa olisi kyse ap:n tulkinnasta, mutta omalla vaimollani on aika usein tapana sanoa miksi sinun (kaikkien) pitää *aina* lytätä *kaikki* ehdotukseni Itse olen ehkä hieman mustavalkoinen, mutta väite on selkeästi epätosi vaikka, torppaisin esim. joka toisen ehdotuksen. Tosiasiassa sanon selvästi ei vaimolle aniharvoin. Hän tulkitsee torppaamiseksi kompromissin (jota tapahtuu myös ehkä korkeintaan neljäsosassa ajasta) ja hän jopa myös pohdinnan toteutuksesta. Esim. Niin joo mutta löytyyköhän meiltä sopivaa työkalua Täytyykö sun olla noin negatiivinen mun ideoille?!?! Vaikka siis työkalu olisi hankittavissa/lainatavissa.
Ja jos joku ihmettelee, meillä on ollut ihan kivaa keskenämme jo pitkälle yli 20 vuotta. Kukaan ei ole täydellinen, edes kommunikaatiotaitojen suhteen.
Komeus ja hyvä käytös ei mahdu miehessä samaan pakettiin. Ne on kehuttu pilalle.