Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tapailukumppanin jatkuva piikittely, mihin te vetäisitte rajan?

Vierailija
19.03.2024 |

Olen tapaillut parin kuukauden ajan miestä, joka piikittelee jatkuvasti.

En kiinnittänyt asiaan aluksi juurikaan huomiota, koska ajattelin, että se on vaan osa hänen tapaansa kommunikoida, mutta nyt kun olen huomannut asian, niin olen huomannut, että hänellä ei tunnu olevan musta mitään hyvää sanottavaa; kuuntelen huonoa musiikkia, pidän huonoista elokuvista ja sarjoista (katselen ihan kaikkia genrejä fantasiasta sotaelokuviin ja komediaan), mulla on luonnollisesti myös vääränlaisia mielipiteitä ja viime viikolla, kun hän kävi ensimmäistä kertaa luonani, niin asuntoni on ilmeisesti jotenkin typerä (siis ihan pohjaratkaisusta lähtien). Jutustelin myös siitä miten haluaisin remontoida asuntoani, niin ideani olivat hänen mielestään naurettavia ja suunnittelemani värimaailma ruma.

Hän ei sylje näitä asioita mitenkään inhoten, mutta enemmänkin ylemmyydentuntoisesti naureskellen ikään kuin kyseessä olisi vitsi. Hänen mielestään "v*ttuilu on välittämistä".

Alkaa vaan mietityttää tapailun jatkaminen, kun tuntuu, että kaikki mussa on hänen mielestään jotenkin niin typerää, vastenmielistä ja väärää (tai ainakin mielipiteeni ja asiat, joista pidän. Esimerkiksi ulkonäköäni hän ei ole arvostellut). Ehkä en ole sitten tottunut tuollaiseen kommunikointiin, kun itse en useimmiten koe edes tarpeelliseksi arvostella muiden näkemyksiä, musiikkimakua tai muutakaan, ellei multa nyt erikseen kysytä mielipidettä. Ystäväni ja perheeni eivät myöskään kommunikoi tuolla tavalla vaan ihan neutraalisti pystytään jakamaan asioita ilman lyttäämistä.

En ole mitenkään sydänjuuriani myöten loukkaantunut tai ahdistunut asiasta, mutta ihmettelen, että mistä tuollainen kumpuaa. Hän on ihan normaali aikuinen mies, ei mikään perinteinen jännämies.

Kuinka paljon sietäisitte tuollaista piikittelyä "huumorin varjolla"? Ja jos itse kommunikoit piikittelemällä, niin miksi?

Kommentit (416)

Vierailija
161/416 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen käytös on ihan valtava red flag. 

Kyllä samaa mieltä mutta itse taas pidän sanavalmiista ihmisistä joten minua taas pieni piikittely ei haittaa sillä joskus täytyy testailla rajoja tai etsiä yhteistä säveltä. Kaikki eivät sovi yhteen tai edes ystäviksi joten kannattaa siirtyä eteenpäin jos ei vain pidä jostakin ihmisestä.

Sanavalmius ei tarkoita ilkeilyä ja piikittelyä. 

No se on vähän sellaista mieltämiseen liitettävää, itse en ole ehdoton ihminen. Sallin aika paljon mutta olen hieman erilainen muutenkin. Piikittelyä on hyvässä sekä pahassa jos sen haluaa ymmärtää.

Itsekään en ole mikään hiirulainen ja osaan myös vastata, mutta pidättäydyn lähtemästä mukaan sellaiseen kommunikaatioon, jota en halua jatkossakaan ylläpitää. Jos joku piikittelee tai lyttää mua ja vastaan samalla mitalla niin annan hyväksynnän sille, että tämä on se linja myös jatkossa. Toisaalta jos sanon heti että tuollaista en sitten halua jatkossa kuulla niin tulee eripuraa. Helpointa jättää piikittely omaan arvoonsa ja jatkaa elämää. Vastaamattomuus ei ole selkärangattomuutta.

Vierailija
162/416 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taidan kettuilla aika paljon, mutta siinä pitää onnistua saada toinen nauramaan. Eikä sitä pidä tehdä jatkuvasti. Enkä näe aloituksessa mainittuja minään huumorina.

Toisen kotia ei tarvitse arvostella nokka pystyssä, eikä kuuluttaa jokaisen toisen katsoman sarjan tai mielimusiikin olevan "paskaa".

Minkälaista on sellainen kettuilu että saa toisen nauramaan? Anna esimerkki. 

Eri, enkä osaa antaa esimerkkiä, kun kysymys on usein vaikeasti selitettävistä sisäpiirijutuista, mutta mielestäni kettuiluun, josta jää hyvä mieli, sisältyvät ainakin seuraavat esimerkit:

- Vastavuoroisuus - ei ole niin, että yksi on se kettuileva osapuoli ja toinen aina vastaanottajana

- Satunnaisuus - ei kuittailla aina ja kaikesta koko ajan

- Kaikki ymmärtävät (myös mahdollisesti läsnä olevat kuuntelijat), että kettuilija ei tosissaan ole sitä mieltä, että kuitin kohteeksi nostettava asia olisi jotenkin paha asia tai iso juttu

- Kettuilija tuntee toisen sen verran hyvin, että tietää, ettei asia ole jostain syystä herkkä tai kipeä

- Kettuilun tarkoitus ei ole syyllistää eikä luoda pahaa mieltä vaan huvittaa ja luoda yhteishenkeä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/416 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taidan kettuilla aika paljon, mutta siinä pitää onnistua saada toinen nauramaan. Eikä sitä pidä tehdä jatkuvasti. Enkä näe aloituksessa mainittuja minään huumorina.

Toisen kotia ei tarvitse arvostella nokka pystyssä, eikä kuuluttaa jokaisen toisen katsoman sarjan tai mielimusiikin olevan "paskaa".

Minkälaista on sellainen kettuilu että saa toisen nauramaan? Anna esimerkki. 

Eri, enkä osaa antaa esimerkkiä, kun kysymys on usein vaikeasti selitettävistä sisäpiirijutuista, mutta mielestäni kettuiluun, josta jää hyvä mieli, sisältyvät ainakin seuraavat esimerkit:

- Vastavuoroisuus - ei ole niin, että yksi on se kettuileva osapuoli ja toinen aina vastaanottajana

- Satunnaisuus - ei kuittailla aina ja kaikesta koko ajan

- Kaikki ymmärtävät (

Ja lisään tähän vielä, että tätä harrastetaan vain tiettyjen ihmisten kanssa ja vastapainoksi on oltava paljon positiivista kommunikaatiota, josta käy ilmi, että kyllä oikeasti kovasti arvostetaan toisiamme. Sama.

Vierailija
164/416 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti mies on niin komea että siedät vittuilua ja piikittelyä koska olet miehen kanssa vieläkin. Naisille se miehen ulkonäkö on varmaan tärkein juttu joten ne sietää miehen piikittelyä.

Kyllä ne kuule rumatkin miehet piikittelevät ihan samaan malliin. 

Ellei jopa enemmän. Rumilla miehillä huonompi itsetunto, niin pitää lytätä toinen.

Tämä on kyllä oikeasti totta. Hyvännäköiset miehet ovat usein ystävällisiä. 

Vierailija
165/416 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On luonnollista kaivata rakkautta. Mutta sitä ei saa sillä tavoin, että suostuu huonoon kohteluun, tai alkaa selittää asioita omaksi viaksi, näinhän ne väkivallan uhrit "minä varmasti ärsytin, minun vikani siis".

Sillä tavoin saa suhteen ainakin vähäksi aikaa (tai sitten pitkäksi aikaa, mikä on vielä huonompi juttu). Rakkautta sillä tavalla ei koskaan saa, mies ei ala arvostaa ja kohdella kauniisti siksi, että itse toimii samoin.

Vierailija
166/416 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mä just luin?! Olisin vetänyt rajan ensimmäiseen tapaamiseen. Onko sinulla ap itsetunto-ongelmia, vai miksi tapailet tuollaista kakkapäätä?

Ei ole itsetunto-ongelmia. Meillä on ollut hyviäkin keskusteluja ja kanssakäymistä, joten ainakin alussa ne hänen heitot menivät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. En kuvitellut niitä kokonaisuutena ennen kuin nyt, kun olemme tapailleet vähän pidempään.

Jos kyse olisi ihan suoraan tunnistettavasta haukkumisesta ja riidan haastamisesta, niin olisin tunnistanut sen heti ja lopettanut jutun. Mutta kun se on ollut sellaista kepeää naureskelua hänen osalta, niin en ole osannut jäädä asiaa syvällisemmin vatvomaan. Olen ajatellut, että hänellä nyt on tuollainen huumori ja tarve tuoda omia mielipiteitään esille. Ja kun mun asunnon pohjaratkaisun arvostelu

Eri mutta olen sitä mieltä että tässä voi olla kyse lapsuudessa opitusta asiasta jos kotona on kommunikoitu piikittelemällä. Entinen anoppini oli jatkuvasti arvostelemassa ja sättimässä muita ja samalla linjalla jatkoi sitten hänen jälkikasvunsa. He eivät todellakaan pitäneet sitä muiden ihmisten ominaisuuksien ruotimista mitenkään syvällisenä tai vakavana. 

Vierailija
167/416 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdestä piikittelijästä eroon päästyäni en sietäisi tuollaista yhtään. Siitä oppineena voin sanoa, että jos suhteessa ei tunnu hyvältä, suhde ei ole hyvä.

Vierailija
168/416 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse mietin sitä, että miksi niin moni (mies) haluaa parisuhteeseen naisen kanssa, jossa ei ole muuta kuin vikoja? Vai kuvitellaanko, että se nainen muuttuu aivan toisenlaiseksi kunhan sille vaan jaksaa kertoa väsymättä kuinka tyhmä/pelle/nolo se on?

Niinpä. Sitten näillä miehillä menee vielä kuppi nurin jos nainen haluaa erota. 

Jos mies todellakin pitää naista läpikotaisin typeränä ja vastenmielisenä niin voi olla aika iso isku egolle jos tämä "idiootti nainen" päättää jättää tämän "erinomaisen miehen". Heidän on vaikea käsittää miten tämä idiootti jätti heidät, se on loukkaavaa. Siksi heillä menee kuppi nurin. Ei sen takia, että olisivat surullisia itse erosta.

Miksi seurustella läpikotaisin typerän ja vastenmielisen kanssa? 

Vierailija
169/416 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta aina sama mikä se piikittelyn syy on, kun asiaa ei voi muuttaa. Ellei ihminen kolmikymppisenä ole havainnut ettei perheen tapa kommunikoida ole ok, ei hän tule koskaan sitä tajuamaan. 

Vierailija
170/416 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen itsetunto latistuu vähitellen salakavalasti kun myönteistä ei kuule koskaan. Asioista ei tarvii kertoa toiselle kun se kuitenkaan ei ymmärrä tai tajua, esim talousasiat tai uudet ihmissuhteet. Toinen saa hoitaa kaiken työlään kun toinen valikoi vain itselle mieluisat puuhat. Ihmissuhteet rajoituvat vähitellen kun lähisukukin/ ystävät valitaan tiukalla naljailulla- kukaan ei viihdy teillä...

Vierailija
171/416 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten seksi sujuu vai arvosteleeko sitäkin?

Vierailija
172/416 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdestä piikittelijästä eroon päästyäni en sietäisi tuollaista yhtään. Siitä oppineena voin sanoa, että jos suhteessa ei tunnu hyvältä, suhde ei ole hyvä.

Näin. Ja jos heti alkuun jo tuntuu epäilyttävältä, tilanne ei muuta kun huononee.

Vierailija
173/416 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin ne huonot suhteet alkaa, nähdään kyllä ihan selviä varoitusmerkkejä, mutta päätetään vaan jatkaa siitä huolimatta, koska ollaan jotenkin niin epätoivoisesti rakkauden perään.

Selitetään ne pahatkin ongelmat parhain päin. Se, että toinen ei joko pysty tai halua olla vittuilematta, kertoo kissankokoisin kirjaimin ettei mies välitä tästä naisesta. Mutta kun tarve saada rakkautta on niin suuri, että vaikka sitten  omassa päässään sepittää tarinan  miten mies kohtelee hyvin, tai keksii tekosyitä miehen käytökselle. Vaikka on ihan selvää että mies ei kohtele hyvin, ja jatkossa tilanne tulee vaan huononemaan. 

No, elämä on valintoja. Ja kun tuo suhde loppuu (miehet ei arvosta naista joka antaa kävellä ylitseen) niin rakkaudenkaipuu on taas astetta kovempi, ja riski seuraavasta huonosta suhteesta suurempi.

Eiköhän se ole ihan inhimillistä että suhteen alussa ihastuneena toista katsotaan ruusunpunaisten lasien läpi

Vierailija
174/416 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti mies on niin komea että siedät vittuilua ja piikittelyä koska olet miehen kanssa vieläkin. Naisille se miehen ulkonäkö on varmaan tärkein juttu joten ne sietää miehen piikittelyä.

Kyllä ne kuule rumatkin miehet piikittelevät ihan samaan malliin. 

Rumilta miehiltä varsinkin tulee piikittelyä. Eräs eksäni oli ruma kuin synti ja luonteelta epämiellyttävä piikittelijä. Olin nuori ja ajattelin että annan mahdollisuuden. Se mahdollisuus kärjistyi niin että en osannut edes tiskata oikealla tavalla, saati sitten juoda. Joka asiasta tuli ilkeää vinoilua. Helvettihän pääsi irti kun erottiin ja ilkeä rumilus piinasi vuosikymmeniä.

Vierailija
175/416 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse mietin sitä, että miksi niin moni (mies) haluaa parisuhteeseen naisen kanssa, jossa ei ole muuta kuin vikoja? Vai kuvitellaanko, että se nainen muuttuu aivan toisenlaiseksi kunhan sille vaan jaksaa kertoa väsymättä kuinka tyhmä/pelle/nolo se on?

Jos mies todellakin pitää naista läpikotaisin typeränä ja vastenmielisenä niin voi olla aika iso isku egolle jos tämä "idiootti nainen" päättää jättää tämän "erinomaisen miehen". Heidän on vaikea käsittää miten tämä idiootti jätti heidät, se on loukkaavaa. Siksi heillä menee kuppi nurin. Ei sen takia, että olisivat surullisia itse erosta.

Miksi seurustel

Narsistit haluavat parisuhteessa kokea olevansa valtiaita ja hakeutuvat seurustelemaan ihmisten kanssa, joita on helppo kyykyttää ja pomotella ja jotka eivät pidä puoliaan. Narsistithan eivät kunnioita tällaisia selkärangattomina pitämiään yksilöitä ja sen takia he pillastuvat kun tämä selkärangaton mato lähteekin luikertelemaan suhteesta omin nokkineen. Eiväthän he osaa tai saa tehdä omia päätöksiään, vaan narsistin pitää saada päättää parisuhteen päättymisestä.

Vierailija
176/416 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin tapaillut tuollaisen kanssa, tyyppi yritti vielä väkisin roikkua minussa muutaman kuukauden mutta olin kylmästi välinpitämätön, rasittava se kyllä oli kun sain siitä hetkeksi stalkkerin. Onneksi lopetti.

Vierailija
177/416 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi mies täällä kirjoittaa. Luulen, ettei tämä piikittelijä sinänsä tarkoita mitään pahaa, pitää toimintaansa kenties harmittomana kiusoitteluna, huumorinakin. Haluaa korostaa omaa (olematonta/vähäistä?) pätevyyttään alentamalla toisen makua ja näkemyksiä ja tavaroita. Nainen on vaaraton kohde, turvallinen joka ei vedä turpaan kun vähän vitsailee.

Ehkä tuommoista saattaisi sietää satunnaisesti, mutta jatkuvalla syötöllä se rasittaa ja kuluttaa henkisesti vaikka olisi miten vaan pientä harmitonta kiusoittelua.

Ikävä kyllä nämä miehet taitavat harvemmin ymmärtää omaa kypsymättömyyttään, vaikka miten nätisti huomauttaisi asiasta tai yrittäisi vakavasti ottaa sen puheeksi.

Vierailija
178/416 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaista tarvise sietää. !

Eri suuntiin vaan  menette pikaisesti. Mieshän  on ääliö

Vierailija
179/416 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi seurustel

Ei ap seurustelekaan, hän vasta tapailee. Paremman puutteessa voi tapailla myös vastenmielistä idioottia. Ei tuollainen piikikäs mies tosin ketään parempaa saa.

Vierailija
180/416 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sietäisi.