Tapailukumppanin jatkuva piikittely, mihin te vetäisitte rajan?
Olen tapaillut parin kuukauden ajan miestä, joka piikittelee jatkuvasti.
En kiinnittänyt asiaan aluksi juurikaan huomiota, koska ajattelin, että se on vaan osa hänen tapaansa kommunikoida, mutta nyt kun olen huomannut asian, niin olen huomannut, että hänellä ei tunnu olevan musta mitään hyvää sanottavaa; kuuntelen huonoa musiikkia, pidän huonoista elokuvista ja sarjoista (katselen ihan kaikkia genrejä fantasiasta sotaelokuviin ja komediaan), mulla on luonnollisesti myös vääränlaisia mielipiteitä ja viime viikolla, kun hän kävi ensimmäistä kertaa luonani, niin asuntoni on ilmeisesti jotenkin typerä (siis ihan pohjaratkaisusta lähtien). Jutustelin myös siitä miten haluaisin remontoida asuntoani, niin ideani olivat hänen mielestään naurettavia ja suunnittelemani värimaailma ruma.
Hän ei sylje näitä asioita mitenkään inhoten, mutta enemmänkin ylemmyydentuntoisesti naureskellen ikään kuin kyseessä olisi vitsi. Hänen mielestään "v*ttuilu on välittämistä".
Alkaa vaan mietityttää tapailun jatkaminen, kun tuntuu, että kaikki mussa on hänen mielestään jotenkin niin typerää, vastenmielistä ja väärää (tai ainakin mielipiteeni ja asiat, joista pidän. Esimerkiksi ulkonäköäni hän ei ole arvostellut). Ehkä en ole sitten tottunut tuollaiseen kommunikointiin, kun itse en useimmiten koe edes tarpeelliseksi arvostella muiden näkemyksiä, musiikkimakua tai muutakaan, ellei multa nyt erikseen kysytä mielipidettä. Ystäväni ja perheeni eivät myöskään kommunikoi tuolla tavalla vaan ihan neutraalisti pystytään jakamaan asioita ilman lyttäämistä.
En ole mitenkään sydänjuuriani myöten loukkaantunut tai ahdistunut asiasta, mutta ihmettelen, että mistä tuollainen kumpuaa. Hän on ihan normaali aikuinen mies, ei mikään perinteinen jännämies.
Kuinka paljon sietäisitte tuollaista piikittelyä "huumorin varjolla"? Ja jos itse kommunikoit piikittelemällä, niin miksi?
Kommentit (416)
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta miksi ihmeessä tapailet tuollaista ankeuttajaa? Mikä saisi sinut jatkamaan tuollaista tapailua, oletko jotenkin epätoivoinen?
En ole ottanut tuota naljailua kovin tosissani, kunnes nyt viimeaikoina, kun olen alkanut miettimään niitä kokonaisuutena yksittäisten heittojen sijaan. Onhan hänessä hyvääkin ja meillä on ollut myös hauskaa yhdessä, joten en ole kokenut tulleeni "ankeutetuksi" mitenkään säännönmukaisesti.
En ole ainakaan mielestäni epätoivoinen; mulla on elämässä asiat hyvin ja tiedän, että meressä riittää kaloja.
- AP
Veikkaan että se v1ttuileva äijäsi on kotoisin pohjoisesta esim. ookkona Oulusta, Kajjaanista tai Pohojanmaalta, sielläpäin se tuntuu olevan yleistä. Ja sitten kun vastaa samalla mitalla takaisin niin loukkaantuvat.
Tämä on yleistä tyhmillä ihmisillä.
Kokeilee miten kauan jaksat. Jos sanot että haluat erota, hän muuttuukin kivaksi eli osaa pelin. Kunnes olet yhä pahemmin koukussa. Siihen ei tulla hetkessä.
Kai itsekin ymmärrät ettei kukaan ansaitse noin huonoa kohtelua. Et tarvi hänen lupaansa eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta miksi ihmeessä tapailet tuollaista ankeuttajaa? Mikä saisi sinut jatkamaan tuollaista tapailua, oletko jotenkin epätoivoinen?
En ole ottanut tuota naljailua kovin tosissani, kunnes nyt viimeaikoina, kun olen alkanut miettimään niitä kokonaisuutena yksittäisten heittojen sijaan. Onhan hänessä hyvääkin ja meillä on ollut myös hauskaa yhdessä, joten en ole kokenut tulleeni "ankeutetuksi" mitenkään säännönmukaisesti.
En ole ainakaan mielestäni epätoivoinen; mulla on elämässä asiat hyvin ja tiedän, että meressä riittää kaloja.
- AP
Mitä siis odotat, että alussa tuli suoraan turpaan? Kyllä se vähättelevä asenne siellä on koko ajan, vaikka vittuilussa olisi taukojakin. Kun on ihastunut (edes vähän), ei tee mieli pahoittaa toisen mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilee miten kauan jaksat. Jos sanot että haluat erota, hän muuttuukin kivaksi eli osaa pelin. Kunnes olet yhä pahemmin koukussa. Siihen ei tulla hetkessä.
Kai itsekin ymmärrät ettei kukaan ansaitse noin huonoa kohtelua. Et tarvi hänen lupaansa eroon.
Tämä on itseasiassa yksi osasyy miksi en ole kokenut tarpeelliseksi "kehityskeskustelua". Jos hän ymmärtäisikin pointtini ja hetken aikaa jaksaisi miettiä sanomisiaan, niin luultavasti palaisi pikkuhiljaa siihen vanhaan tuttuun tyyliinsä. Joten tuntuu vähän ajantuhlaukselta jäädä katselemaan olisiko toisella ihan vilpittömästi halua parantaa kommunikaatiotaan vai panostaako hetken aikaa, kunnes pöly on laskeutunut.
Lupaa en aio pyytää. Tapailusuhteen päättäminen yksillä puheilla on helppoa, koska meillä ei ole mitään yhteistä omaisuutta tai muitakaan sitoumuksia, joita tarvitsisi miettiä. Pyrin kuitenkin eroamaan hyvissä väleissä, koska meillä on yhteisiä ystäviä ja tuttuja.
- AP
Elin tuollaisen kanssa ja tapailin toista samanlaista. Näin jälkikäteen ajatellen olen sitä mieltä, että se piikittely oli heidän tapansa kontrolloida minua tai ainakin yrittää kontrolloida. Etten vaan tajuaisi arvoani, enkä jättäisi heitä. Tarkoitus on siis murentaa itsetuntosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- AP
Mitä siis odotat, että alussa tuli suoraan turpaan? Kyllä se vähättelevä asenne siellä on koko ajan, vaikka vittuilussa olisi taukojakin. Kun on ihastunut (edes vähän), ei tee mieli pahoittaa toisen mieltä.
En usko, että kukaan tietoisesti hakeutuu väkivaltaiseen parisuhteeseen. Toisaalta hyvin harvassa on ne ihmiset, joista ihan varmuudella voi sanoa, että heidän hommansa eskaloituu turpiin vetoon.
Kuten jo tässäkin keskustelussa on käynyt ilmi, niin asia ei ole niin mustavalkoinen. Jotkut pitävät piikittelyä jonkinlaisena flirttailuna tai huumorina, toiset pitävät sitä muuten vain normaalina ihmisten välisenä kanssakäymisenä ja sitten jotkut kokevat, että se on lähtökohtaisesti narsistien metkuja. Voihan ihminen olla niin sosiaalisesti sokea, ettei edes ymmärrä, että hänen kommenttinsa saattaisivat pahoittaa toisen mielen.
Mä olen ehkä siinä välimaastossa. Tiedän, että itse en tuollaisesta välitä, mutta se on mun näkemykseni ja valintani. Mulla ei ole omakohtaista kokemusta narsisteista, että voisin sellaista diagnosoida. Voihan asialla toki spekuloida, mutta en ainakaan nyt omassa tapauksessani pidä sitä tarpeellisena, koska olen joka tapauksessa juttua päättämässä.
- AP
Kuinkahan ihanaa se yhteinen arki mahtaisi olla, kun kuherrusaikakin on noin suloista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yleistä tyhmillä ihmisillä.
Jep, jos ei pysty tekemään muihin vaikutusta omalla älykkyydellään niin sitten pitää yrittää repiä muita omalle tasolleen tyyliin "katsokaa, ei tääkään oo yhtään sen parempi".
Jos normaalilla ihmisellä on riittämätön olo niin hän pyrkii kehittämään itseään. Pienen ihmisen tunnistaa siitä että hän on liian laiska ja tyhmä sellaiseen.
Jos jo tapaillessa tarvisi kehityskeskustelun, niin ei kovin lupaavalta näytä suhde...
V*ttuilu on välittämistä -ihmistyyppi on maailman rasittavin.
Mies alentuu seurustelemaan sinun kanssa. Miksi?
"Hänellä ei tunnu olevan musta mitään hyvää sanottavaa; kuuntelen huonoa musiikkia, pidän huonoista elokuvista ja sarjoista (katselen ihan kaikkia genrejä fantasiasta sotaelokuviin ja komediaan), mulla on luonnollisesti myös vääränlaisia mielipiteitä ja viime viikolla, kun hän kävi ensimmäistä kertaa luonani, niin asuntoni on ilmeisesti jotenkin typerä (siis ihan pohjaratkaisusta lähtien)."
Miten tällaisen jälkeen tulee edes mieleen jatkaa tapailua. Jos miehellä ei ole sinusta mitään hyvää sanottavaa, niin eihän tuosta mitään tule.
Tunnistan ihmistyypin, just tuo "vittuilu on välittämistä". Olen itsekin tapaillut miestä, joka kommunikoi nimenomaan vittuilemalla ja piikittelemällä. En usko, että tarkoittaa sitä oikeasti, vaan hänellä on tuollainen tyyli ja opittu tapa esittää asiat. Kyseinen mies osaa myös hyvin lukea ihmisiä, eli jos huomaa piikittelyn uppoavan, lisää vaan vettä myllyyn. Itse ainakin saatan joissain tilanteissa vähän provosoitua ja mennä puolustuskannalle jatkuvasti piikittelevän ihmisen kanssa, eikä keskustelu silloin enää ole kovin hedelmällistä.
Kavereidensa (niin miesten että naisten) kanssa heittävät niin härskiä läppää ihan julkisesti esim. somessa, että en ikinä kehtaisi kirjoittaa sellaista. Suoraan sanottuna tuollaisesta tulee vähän juntti vaikutelma, enkä ainakaan itse pitemmän päälle jaksaisi tuollaista kuunnella.
Tulepa ap kertomaan, kun olet lempannut miehen ja kerro syykin.
Kerro sitten, miten reagoi.
Minkä ikäinen mies? Jos ei nyt ihan nuori, niin pellolle vaan. Esim. viisikymppinen ei enää muut. Parikymppisellä viisaalla yksilöllä voi olla vielä kehityskykyä.
Kannattaa lopettaa suhde alkuunsa. Tuollainen on ikävää käytöstä eikä tule suhteen pidentyessä muuttumaan. Päin vastoin, sinua alkaa ärsyttää aina vaan enemmän.
"ulkonäköäni hän ei ole arvostellut" eli olet sille v-tyypille vaan helppo vakipano, sori siitä jos se ei riitä.
Mitään vakavampaa turha odottaa.
Persoonallisuushäiriöisiä miehiä on nykyään todella paljon.