Tapailukumppanin jatkuva piikittely, mihin te vetäisitte rajan?
Olen tapaillut parin kuukauden ajan miestä, joka piikittelee jatkuvasti.
En kiinnittänyt asiaan aluksi juurikaan huomiota, koska ajattelin, että se on vaan osa hänen tapaansa kommunikoida, mutta nyt kun olen huomannut asian, niin olen huomannut, että hänellä ei tunnu olevan musta mitään hyvää sanottavaa; kuuntelen huonoa musiikkia, pidän huonoista elokuvista ja sarjoista (katselen ihan kaikkia genrejä fantasiasta sotaelokuviin ja komediaan), mulla on luonnollisesti myös vääränlaisia mielipiteitä ja viime viikolla, kun hän kävi ensimmäistä kertaa luonani, niin asuntoni on ilmeisesti jotenkin typerä (siis ihan pohjaratkaisusta lähtien). Jutustelin myös siitä miten haluaisin remontoida asuntoani, niin ideani olivat hänen mielestään naurettavia ja suunnittelemani värimaailma ruma.
Hän ei sylje näitä asioita mitenkään inhoten, mutta enemmänkin ylemmyydentuntoisesti naureskellen ikään kuin kyseessä olisi vitsi. Hänen mielestään "v*ttuilu on välittämistä".
Alkaa vaan mietityttää tapailun jatkaminen, kun tuntuu, että kaikki mussa on hänen mielestään jotenkin niin typerää, vastenmielistä ja väärää (tai ainakin mielipiteeni ja asiat, joista pidän. Esimerkiksi ulkonäköäni hän ei ole arvostellut). Ehkä en ole sitten tottunut tuollaiseen kommunikointiin, kun itse en useimmiten koe edes tarpeelliseksi arvostella muiden näkemyksiä, musiikkimakua tai muutakaan, ellei multa nyt erikseen kysytä mielipidettä. Ystäväni ja perheeni eivät myöskään kommunikoi tuolla tavalla vaan ihan neutraalisti pystytään jakamaan asioita ilman lyttäämistä.
En ole mitenkään sydänjuuriani myöten loukkaantunut tai ahdistunut asiasta, mutta ihmettelen, että mistä tuollainen kumpuaa. Hän on ihan normaali aikuinen mies, ei mikään perinteinen jännämies.
Kuinka paljon sietäisitte tuollaista piikittelyä "huumorin varjolla"? Ja jos itse kommunikoit piikittelemällä, niin miksi?
Kommentit (416)
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas haukutaan vaan miehiä mutta juurihan Unelmahäiden ekassa jaksossa oli tälläinen pari, kaikesta vittuileva nainen ja kiltti mies joka vaan kuunteli hymyillen.
Nainen oli vielä lihava ja aika rumakin kun taas mies rauhallinen, kohtelias, komea ja urheilullinen.
Eli nainen siis negasi miestä ettei hän tajuaisi että saisi paljon paremmankin ja lähtisi pois.
Ikävää vaan että heillä oli jo lapsiakin jotka oppivat että naisen käytös on normaalia.
Joo se oli kyllä kauheaa katsottavaa, myöskään miesten ei tule alistua tuollaiseen jatkuvaan ikävään käytökseen, se ei tee hyvää lapsillekkaan. Ero tulee varmaan lopulta kun mies kyllästyy tuohon kiusaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap! Se on nyt ihan oikeasti niin, että jos ei keski-ikäinen ihminen osaa käyttäytyä, niin ei se siitä enää millään puhuttelulla muutu. Olen aivan liian monta kertaa katsellut kaikenlaista käytöstä ja puhunut ja puhunut ja puhunut. Ja tulos AINA se, että siinä hetkessä jotain selitellään ja toivo herää, mutta OIKEASTI mikään EI KOSKAAN muutu kuin ehkä max viikoksi. Ei se ihmisen persoonallisuus tai jumittuneet tavat tätä elämää ja vuorovaikutusta muutu - tai jos muuttuu, niin siihen tarvitsee oikeasti oman ongelman tunnistamisen ja piiiitkän terapian. Ei siihen jonkun satunnaistapailukumppanin sanomiset riitä.
Näinhän se taitaa olla.
Toki en odottanut, että hän alkaisi psykoanalysoida itseään tai purkaa jotakin kenties jo lapsuudessa opittuja malleja, mutta jos edes kuuntelisi, yritt
Jos ei oo missään vaiheessa aiemmin vaikuttanut sosiaalisesti sokealta tai autistiselta niin kumma jos se oireilee vaan siinä vaiheessa kun pitäisi keskustella rakentavasti jostakin ongelmista. Se vaan tuntuu olevan monille ihmisille ihan tietoinen keino heittäytyä ymmärtämättömäksi tampioksi siinä vaiheessa kun pitäisi keskustella omasta käytöksestä. Sitten kun toinen sortuu siihen että alkaa pilkkomaan niitä riidan syitä pieniksi osiksi niin niitä on helpompi yksitellen teilata pikkujuttuina
Olisin vetänyt rajan jo ajat sitten. Perävalot näkyisivät.
Antaisin vielä mahdollisuudet, kun mies nyt kuitenkin oli pahoillaan ja tietää, mitkä asiat sinua ovat vaivanneet ja voi tulevaisuudessa toimia toisin.
En jaksanut lukea. Vetäisin rajan ekaan piikkiin.
Voisin läpällä takaisin kaataa kahvit/kaljat jätkän housuille ja nauraa räkäisesti päälle, että kato ukko kusi housuun hehheh.
Naiset on yleensä ihan liian kilttejä ja kattelee kaikkee mistä pitäis laittaa ukko mäkeen.
AP:lla paha läheisriippuvuus. Ei muullainen ihminen jää tuollaista käytöstä katselemaan.
Vierailija kirjoitti:
Antaisin vielä mahdollisuudet, kun mies nyt kuitenkin oli pahoillaan ja tietää, mitkä asiat sinua ovat vaivanneet ja voi tulevaisuudessa toimia toisin.
Oikeasti? Eihän tuossa tarvitse muuta kun koko miehen luonteen muuttua, haloo. Ei ihminen muutu noin vain, hetken voi jaksaa esittää, mutta palaa pian normaaliinsa.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Mies tietää, että loukkaa ap:ta käytöksellään ja vain leikkii esittävänsä, ettei muka tiedä, mistä on kysymys. Silkkaa sumutusta ja mustan vääntämistä valkoiseksi se miehen reaktio. Ei todellakaan pidä antaa tälle miehelle enää uutta mahdollisuutta. Miehellä oli mahdollisuutensa ja päätti ryssiä sen. Ottakoot vastuun tekojensa seurauksista.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea. Vetäisin rajan ekaan piikkiin.
Voisin läpällä takaisin kaataa kahvit/kaljat jätkän housuille ja nauraa räkäisesti päälle, että kato ukko kusi housuun hehheh.
Naiset on yleensä ihan liian kilttejä ja kattelee kaikkee mistä pitäis laittaa ukko mäkeen.
No todellakin, jos toikin olisi saanut ajoissa maistaa omaa lääkettään, olisi ollut edes teoriassa mahdollista että olisi viisastunut.
Surullista, että ap:n pitää kysellä tuollaista. Kouluissa pitäisi opetta itsensä arvostamista, koska kaikkien kotona sitä oppia ei saa.
Kaikki aika tuon kanssa on hukkaan heitettyä.
Ihan pöyristyttävää, miten ap selittelee tuota tilannetta itselleen. Nyt vähän itsekunnioitusta peliin ja omiin tunteisin luottamista.
Ei siasta saa kunnon miestä, vaikka miten kouluttaisi tai selittelisi.
"Olen tapaillut parin kuukauden ajan miestä, joka piikittelee jatkuvasti."
MIKSI???
Vierailija kirjoitti:
Luetaanko me samoja viestejä kun musta tuntuu että mies ei todellakaan tunnu tietävän mikä tossa oli se villakoiran ydin. Jos se luulee että koko riita sai alkunsa jostain väreistä niin ehkä se osaa sit tulevaisuudessa olla puhumatta väreistä. Aika laiha lohtu :D
En vetäis rajaa vaan pitkin korvia. Sellain hyypiö lienee psykopaatti ja/tai persu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetaanko me samoja viestejä kun musta tuntuu että mies ei todellakaan tunnu tietävän mikä tossa oli se villakoiran ydin. Jos se luulee että koko riita sai alkunsa jostain väreistä niin ehkä se osaa sit tulevaisuudessa olla puhumatta väreistä. Aika laiha lohtu :D
Eihän se ollut mikään apukoululainen, vaan muuten fiksu mies, joka tässä yhtäkkiä heittäytyy täysin ymmärtämättömäksi. Jos olisi noin tyhmä oikeasti, niin ei jatkoon siinäkään tapauksessa. Eihän se sen fiksummaksi muuttuisi ajan kanssa.
Toi on aika tavallinen miehen taktiikka, heittäytyä ymmärtämättömäksi. Yleensä asia koskee kotitöitä: nainen väsyy tekemään kaiken yksin ja lähtee, jolloin mies alkaa uikuttaa, että olisihan hän tiskannut (sen yhden kerran), jos olisi tiennyt että asia tosissaan haittaa naista avioeroon saakka.
Toi ettei ota mitään vastuuta ja esittää ettei edes tajunnut on huono merkki. Jos mies olisi tosissaan, olisi hän kertonut esim. mistä on oppinut tavan piikitellä, ja luvannut ettei tee enää niin. Eikä olisi piikitellyt alunalkaenkaan, jos mies on kiinnostunut hän ei tasan tee mitään mistä nainen pahastuu.
Vierailija kirjoitti:
Väännän esimerkin sen perusteella mitä ap kirjoitti niin hahmottuu selkeämmin se miehen pahoillaan olo ja asian tiedostaminen.
Ap: "Hei! Olen huomannut, että sulla on tapana piikitellä minua ja minulle mieluisia asioita. Se tuntuu vähättelevältä ja epäkunnioittavalta. Koska nämä asiat eivät ole niin suuria niin käytöksesi tuntuu pikkumaiselta kun hyökkäät esimerkiksi lempiväriäni vihreää kohtaan. Olenkin alkanut pohtia että kenties halveksuntasi ei kohdistu nimenomaan vihreään vaan tässä on taustalla jotakin muuta, kenties minuun tai suhteeseemme liittyvää koska miksi muuten kokisit tarpeelliseksi esim lytätä remonttisuunnitelmiani?"
Mies: "emmä oo halunnu loukata, sori JOS oon loukannut. En tajunnu miten paljon rakastat vihreetä ettei siitä sais ees vitsailla. Mun mielestä kaikesta pitää saada vitsailla. #röhröh ps. Mielipiteet on ku pärsereikä jne"
Minun tapauksessani tapailuaikana mies huomautteli aika ilkeästikin painostani. Sitten laihdutin miehen mieliksi ja nyt olemme jo onnellisesti naimisissa. Voisit ottaa huomauttelun vastaan rakentavana kritiikkinä ja alkaa kehittää puutteitasi.
Vierailija kirjoitti:
Minun tapauksessani tapailuaikana mies huomautteli aika ilkeästikin painostani. Sitten laihdutin miehen mieliksi ja nyt olemme jo onnellisesti naimisissa. Voisit ottaa huomauttelun vastaan rakentavana kritiikkinä ja alkaa kehittää puutteitasi.
:-D lopeta
Se tunne tulee lähinnä siitä, että mielestäni jo ihan ensimmäisessä viestissä kerroin tarpeeksi selkeästi, että koen tuollaisen naljailun vähättelevänä ja muutenkin pikkumaisena, koska miksi hänellä tuntuu olevan niin vahvoja negatiivisia mielipiteitä niitä asioita kohtaan, joista mä pidän. Ja esimerkkinä kerroin juurikin tuon lempivärini, johon viimeisin piikittely kohdistui. Mielestäni tässä avasin jo asiaa. Vastauksessaan hän tuntui lähinnä takertuvan siihen, että hän ei tajunnut miten tärkeä väri se mulle on eli pointti meni ohi kovaa ja korkealta.
Siksi tuntuu vähän ajantuhlaukselta yrittää sen tarkemmin yrittää vääntää tätä asiaa hänelle, koska sillä ei ole enää merkitystä mulle tai meidän tapailusuhteelle, joka on joka tapauksessa jo ohi. En tarvitse itseäni varten mitään validaatiota häneltä.
- AP