En saa millään rahaa säästöön
Nettotulo 2600-2700. Ei meinaa piisata millään. Vuokra 614, opintolainan lyhennys 200e, auto 100e, joustoluotto 100e.
Auto+vakuutus 200 euron lasku neljästi vuodessa. Puhelin+netti noi 80e kuussa. Töissä on syötäväkin, noin 200e menee työruokaan vaikka olen tästäkin nipistänyt.
Opintolainan lyhennys oli aikaisemmin noin 110e, joten aika raju pompsahdus oli tuo.
Kommentit (29)
Sinun pitää selvittää tarkkaan, mihin rahasi menevät, ihan euron tarkkuudella. Noilla tuloilla ja menoilla sinulla pitäisi jäädä satasia säästöön. Itse teen joka vuodenvaihteessa budjetin tulevalle vuodelle edellisen vuoden menojen perusteella. Kuluseurannan teen joka kuukausi. Tämän ansioista rahat ovat riittäneet paljon paremmin, myös säästöön.
Kuinka isoa perhettä sä ap elätät tuolla palkalla?
Mun nettotuloni on saman verran ja säästöön jää joka kuukausi 1 000 - 1500 euroa. Mulla on kyllä siinä mielessä helppoa, että olen yksineläjä.
Netto vähän enemmän, tässä kuussa säästin 830e. Tasan tarkkaan tiedät mihin rahasi menee, tiliote paljastaa.
Ap:lla jää siis yli tonni kuukaudessa rahaa kaikkeen muuhun kulutukseen. Hyvin pyyhkii!
Jos asut yksin ja elätät vain itseäsi, noilla tuloilla ja perusmenoilla pitäisi olla helppo säästää joka kuukausi. Sulla on nyt muut menot pullahtaneet liian suuriksi. Tee budjetti ja tarkastele, mihin käytät rahasi. Toi lounasruokailun 200 € on itsessään jo iso menoerä. Ilmeisesti ostat monella sadalla kotiinkin ruokaa? Wolttaus? Noutoruoka? Siinä pari isoa rahareikää esimerkkeinä.
Muutin kaupan lähelle asumaan, nyt jää satasia enemmän kk. säästöön.
Unohdit listasta kaikki suoratoistopalvelut. Niistä voi nipistää
Mkä on joustoluotto, jokin uusi nimitys pikavipille? 80€ nettiin ja puhelimeen on aika paljon, vai onko käytössä jokin kytkypuhelin? Onkos muita osamaksuja? Kuulostaa siltä, että olet aiemmin elänyt aika huolettomasti, ja nyt sitten makselet oppirahoja.
Vierailija kirjoitti:
Mun nettotuloni on saman verran ja säästöön jää joka kuukausi 1 000 - 1500 euroa. Mulla on kyllä siinä mielessä helppoa, että olen yksineläjä.
Asun yksin. Ruokaan tuntuu menevän yksistään tonni kuussa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tuntuu menevän? Oletko sä joku oman elämäsi statisti, npc joka vaan katselee vierestä kykenemättä vaikuttamaan asioihin? :D
Rahankäytön osaamattomuutta.
puhelin ja netti liian kallita. Samaten työpaikkaruokailu täysin turha kulu.
samaten muut ruokakulut tolkuttomat.
Minulla on kuukausinetto noin 4000, ja elämiseen tuosta menee keskimäärin 1000 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No sitten ei ihme. Koita syödä 300 eurolla ja vie eväät töihin. Ihan järjetöntä mässäämistä sinun elämä. Väitä nyt vielä että olet normi painoinen etkä vähintään 50kg ylipainoinen. Kuitenkin käytät ruokaan saman verran kuin kuusihenkinen perhe.
Tota kun laskee pitäisi jäädä noin puoltoist tonnia muihin menoihin ja säästöihin. Onko sulla ongelmana se että jos rahaa vielä tilillä niin tuuppaat käyttämään sitä hetken mielitekoihin? Kannattaa silloin perustaa säästötili johon et niin helpolla pääse ja johon suoraveloitat vaikka 200-500 € aina heti palkkapäivänä. Tällainen on esim toisesta pankista kuin se missä sulla on käyttötili avattu tili johon et hanki korttia eikä verkkopankkitunnuksia. Tämä tarkoittaa että jos haluat käyttää ne rahat niin pitää mennä ihan pankkiin asioimaan. Voit jopa pyytää heidät siirtämään niitä säästörahastoon säännöllisin väliajoin. Ja suunnitteletko viikon ruokaostokset vai menetkö kauppaan aina muutaman päivän väliin nälkäisenä? Syötkö paljon foodoraa/volttia sen sijaan että kokkaat itse? Ruoka on toinen mistä helposti lähtee budjettilapanen käsistä kun ihmisaivot hinkuu siitä kaikenlaista loutua ja mielihyvää ja viihdettä itse ravitsemisen lisäksi. Normaalipalkkainen ihminen joka säästää rahaa ei syö joka viikko ulkona, eikä volttaile ja jos haluaa säästää niin ostaa viikon ruokaainekset suunnitelmallisesti eikä herkuttele kovin usein mieliteko ruoilla. Ravintoarvoltaan hyvään arkimuonituskseen pitäisi mennä tässä inflaatiossa n. 300-400 € kuussa jos syöt työlounasta, ei sen enempää. Seuraa kuukauden verran mitä menee ja jos on paljon enemmän niin on ruokatottumusten muuttamisen aika. Ja sitten tämä vielä enemmän elämänlaatu/nautintopohjainen, alkoholi ja tupakka/nikotiini. Joo, niissä on terveyshaittoja mut se nyt tässä kontekstissa ei meitä kiinnosta vaan se että ne ovat ihan hemmetin kalliita ja suuri osa niiden hinnasta on pelkkää verohöttöä. Jos kumpikaan näistä ovat sun elämässä mitenkään niin muista että joka kerta kun ostat olutpullon tai lasin viiniä ravintolassa tai vape nestettä niin heität ison kourallisen rahaa valtion ja kansantapojen alttarille ja kun mietit kuinka paljon veroja sun palkasta jo meni, kysy itseltäsi haluatko oikeasti maksaa vapaaehtoisesti vielä lisää. Usein mietitään että alkoholin täyskieltäjät ovat jotenkin outoja sosiaalisesti arvelluttavia jäykkiksiä mutta totuus on että osa meistä jättäytyy täysin koska haluaa esim. olla varaa vähän pidempään lomareissuunsit joskus tai asuntolainan pesämunasäästöihin. Ja muista, keho ei luonnontilassa tarvitse niitä rentoutuakseen vaan se on opittava taito, mutta jos käytät säännöllisesti se vaurioittaa luonnollista rentoutumiskykyä ja kyky tehdä sitä ilman. Sit riippuvuudet ylipäätään: onpa se sit tavaroiden ostaminen: riippumatta onko se vaatteita, sähkölaitteita, seksipalveluita, kalliita kampaamopalveluita, himourheilu kalliilla välineillä, neljän eri suoratoistopalvelun tilaaminen, kirjojen haalimista, vai jotain muuta. Riippuvuudet ovat kaikki suunniteltu viemään rahat joten tarkista onko niitä ja kitke tai ainakin kohtuuta niitä jos eivät nyt ole kurissa. Ja vielä lopuksi lemmikit jos on sellaisia. Elämäniloahan nekin tuovat mutta usein ei kovin pienellä hinnalla ja mieti pidemmäntähtäisesti elämää, onko tärkeämpää että on esim koira nyt kuin että pystyy siirtymään vuokralla asumisesta omistusasumiseen jossain vaiheessa? Ai joo ja kilpailuta aina välillä sähkö, vesi, netti/puhelin sopparit, älä sorru puhelimien kytkykauppoihin, ja suunnittele ja kilpailuta kaikki vakuutuksesi huolellisesti. Nämä kaikki eivät välttämättä koske ap:ta mutta tovottavasti jotain hyötyä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää selvittää tarkkaan, mihin rahasi menevät, ihan euron tarkkuudella. Noilla tuloilla ja menoilla sinulla pitäisi jäädä satasia säästöön. Itse teen joka vuodenvaihteessa budjetin tulevalle vuodelle edellisen vuoden menojen perusteella. Kuluseurannan teen joka kuukausi. Tämän ansioista rahat ovat riittäneet paljon paremmin, myös säästöön.
Näin. Aloita kirjaamalla kaikki menot, ihan jokainen pikkuostos. Katso, mihin rahasi kuluvat ja sen perusteella tee budjetti ja pysy siinä. Muista budjetoida myös harvoin toistuviin menoihin. Menojen seuranta saattaa paljastaa menoja, jotka ovat yksittäisinä pieniä mutta usein toistuessaan ja yhteenlaskettuina merkittäviä ja joista on helppo karsia ilman, että elämänlaatu kärsii.
Mun nettotulot on 2 400 e kuukaudessa, asumismenot 740 e ja saan 700 e kuukaudessa säästöön ilman vyönkiristystä tai pihistelyä. Säästöön menevän summan laitan toiselle tilille heti palkkapäivänä.
Sinun täytyy kokeilla opiskelijaelämää alle 100€ budjetilla. Siinä oppii rahan arvon ja säästämisen.
Miksi ostat liian kalliin puhelimen ?
Mun puhelin maksoi tonnin, on 6 v vanha ja nyt jo huono. Mielummin toinen merkki ja 300 e.
Raha-asiat ovat solmussa, kun olet tehnyt liikaa huonoja valintoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin. Aloita kirjaamalla kaikki menot, ihan jokainen pikkuostos. Katso, mihin rahasi kuluvat ja sen perusteella tee budjetti ja pysy siinä. Muista budjetoida myös harvoin toistuviin menoihin. Menojen seuranta saattaa paljastaa menoja, jotka ovat yksittäisinä pieniä mutta usein toistuessaan ja yhteenlaskettuina merkittäviä ja joista on helppo karsia ilman, että elämänlaatu kärsii.
Mun nettotulot on 2 400 e kuukaudessa, asumismenot 740 e ja saan 700 e kuukaudessa säästöön ilman vyönkiristystä tai pihistelyä. Sä
Jatkan vielä. Kirjoitat, että sulla menee tonni kuussa ruokaan. Se on ihan hillitön määrä yhdelle! Mulla menee ruokakauppaan noin 250 e kuussa ja ravintoloihin ja kahviloihin 100-200 e. Tuosta jälkimmäisestä olisi tiukan paikan tullen helppo vähentää ja laittaa vaikka nollille. Teen ruuat itse enkä valitse raaka-aineita hinta edellä, mutta hyvin tuolla 250 eurolla syö.
Netin tietokoneeseen voi siirtää puhelimen kautta eikä maksa mitään ylimääräistä. Ruokakulut sulla on ihan hillittömät joten ala ostamaan halvempaa ja vähemmän
Samalla tulet ehkä laihtuneeksi. En ole koskaan aikaisemmin kuullut, että yksinasuvalla menisi noin paljon ruokaan rahaa.
Saat helposti tonnin säästöön kun vain mietit mistä säästää.
Minulla nettotulo pari tuhatta. Joka kuukausi jää tonnin verran käyttämättä, en vaan keksi mihin sen pistäisi. Elämä on täynnä valintoja