Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa millään rahaa säästöön

Vierailija
19.03.2024 |

Nettotulo 2600-2700. Ei meinaa piisata millään. Vuokra 614, opintolainan lyhennys 200e, auto 100e, joustoluotto 100e.

Auto+vakuutus 200 euron lasku neljästi vuodessa. Puhelin+netti noi 80e kuussa. Töissä on syötäväkin, noin 200e menee työruokaan vaikka olen tästäkin nipistänyt. 

Opintolainan lyhennys oli aikaisemmin noin 110e, joten aika raju pompsahdus oli tuo.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netin tietokoneeseen voi siirtää puhelimen kautta eikä maksa mitään ylimääräistä. Ruokakulut sulla on ihan hillittömät joten ala ostamaan halvempaa ja vähemmän

Samalla tulet ehkä laihtuneeksi. En ole koskaan aikaisemmin kuullut, että yksinasuvalla menisi noin paljon ruokaan rahaa.

Saat helposti tonnin säästöön kun vain mietit mistä säästää. 

Itse olen tietokoneharrastaja ja pelaan tietokoneella paljon. Netti puhelimen kautta ei ole siis vaihtoehto. Tietokoneet ja elektroniikka ylipäätänsä pitää pään kasassa tylsässä elämässä.

Kuntosalitreenaajana ruokaan menee fyrkkaa, jos haluaa säännöllisesti syödä proteiinia. Varmasti saisi vieläkin enemmän menemään.

Auto on jo nyt suht halpa ja edullinen, mutta uutena ostettu. Autokin on yksi asia, jolla saa pään pidettyä kasassa eikä tarvitse olla muiden armoilla. 

ap

Vierailija
22/29 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netin tietokoneeseen voi siirtää puhelimen kautta eikä maksa mitään ylimääräistä. Ruokakulut sulla on ihan hillittömät joten ala ostamaan halvempaa ja vähemmän

Samalla tulet ehkä laihtuneeksi. En ole koskaan aikaisemmin kuullut, että yksinasuvalla menisi noin paljon ruokaan rahaa.

Itse olen tietokoneharrastaja ja pelaan tietokoneella paljon. Netti puhelimen kautta ei ole siis vaihtoehto. Tietokoneet ja elektroniikka ylipäätänsä pitää pään kasassa tylsässä elämässä.

Kuntosalitreenaajana ruokaan menee fyrkkaa, jos haluaa säännöllisesti syödä proteiinia. Varmasti saisi vieläkin enemmän menemään.

Auto on jo nyt suht halpa ja edullinen, mutta uutena ostettu. Autokin on yksi asia, jolla saa pään pidettyä kasassa eikä tarvitse olla muiden armo

Olen tuo joka kirjoitti ruokaan menevän 250 e. Liikun joka päivä (salia 3 x viikko ja muuten aerobista) ja proteiinia syön 2 g päivässä painokiloa kohden. En edes syö lihaa, josta saisi proteiinin paljon halvemmalla kuin kasviperäisestä ruuasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto on jo nyt suht halpa ja edullinen, mutta uutena ostettu. Autokin on yksi asia, jolla saa pään pidettyä kasassa eikä tarvitse olla muiden armo

Tässä on jo pari asiaa josta voi paljonkin säästää. Urheilla voi muuallakin kuin kuntosalissa - ulkona esim. ei maksa mitään  ja kyllä protskua saa halvalla kun suunnittelee. Esim pakkasjoulukinkut saa naurettavalla kilohinnalla joulun jälkeen, isompia paloja kun ostaa kerralla ylipäätään ja itse pilkkoo annospaloiksi pakkaseen, kananmunat eivät paljon maksa, osta isoja pakkauksia, ei pieniä. ja tiedä myös että mieskeho hinkuu lihaa maun takia enemmän kuin mitä se oikeasti protskua tarvitsee varsinkin nuorena joten tarkista että täytät myös vatsan vihanneksilla. Kaalityyppiset kasvikset ja pavut ovat molemmat halpaa ja hyvää, hyvä peukkusääntö on että kolmasosa lihaa, kaks kolmasosa niitä jos suht nuori mies olet. Sit maitotuotteet isoista säästöpakkauksista päälle ja kyllä sä kylläiseksi pääset paljon pienemmällä rahamäärällä. Pitää vain repiä itsesi enemmän irti pelaamisesta ja tehdä ruokasuunnittelusta ja säästämisestäkin elämänilonaihe.

Ton elektroniikan suhteen: Kaikki joka pitää pään kasassa mutta johon uppoo suuria määriä rahaa pitää aktiivisesti pistää maltillisemmaksi ja etsiä kestävämpiä vaihtoehtoja. Tässä kohtaa jopa ammattiapuun vähän sijoittaminen saatta olla pitkällä tähtäimellä kannattavaa, mutta ylipäätään itsensätyösyäminen koska pään kassassa pysyminen ja elämän ilon perussaaminen ei saa olla liian tiukasti kiinni missään kalliissa asiassa jos mitenkään varallisuutta haluaa kerryttää.

Vierailija
24/29 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle on annettu monta hyvää vinkkiä ja neuvoja ottaa talous haltuun ja osoitettu kohtia, joissa voisi säästää. Ap:lla on kuitenkin vastaukset valmiina, miksi mistään ei voi karsia. Sitten ei pidä ihmetellä, miksi ei saa rahaa säästöön. Valintojen maailma. 

Vierailija
25/29 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka isoa perhettä sä ap elätät tuolla palkalla?

Mun nettotuloni on saman verran ja säästöön jää joka kuukausi 1 000 - 1500 euroa. Mulla on kyllä siinä mielessä helppoa, että olen yksineläjä.

Asun yksin. Ruokaan tuntuu menevän yksistään tonni kuussa. 

ap

Hei, nyt ala seuraamaan menojasi. Sulla menee ruokaan ihan tolkuttomasti rahaa. Meillä menee tonni nelihenkisellä perheellä, ja ei olla kovin tarkkoja tässä. 

Eli, ala siis pitämään kirjaa menoistasi ja tarkastele niitä esim kuukausittain tai tarvittaessa tiuhemmin. Mihin sulla sitä rahaa oikein kuluu? Ja mitkä hankinnat voisit jättää ainakin nyt tilapäisesti väliin?

Jos kuluu osteluun, uusiin vaatteisiin ja sen sellaiseen, niin kokeilepa siirtää päättämäsi säästettävä summa pois käyttötililtä ihan heti palkkapäivänä. Siirrä 500€ toiselle tilille ja kuvittele, että sitä ei ole olemassa. 

Vierailija
26/29 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulla on giganen valokuitu talossa ja ei maksa puolia tuosta sun 80e:stä. Puhelin tietty työsuhteena.

Ei kannata sitä proteiinia vetää sisäfileenä, kana riittää ihan hyvin.

Vierailija
27/29 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun nettotuloni on saman verran ja säästöön jää joka kuukausi 1 000 - 1500 euroa. Mulla on kyllä siinä mielessä helppoa, että olen yksineläjä.

ap

Hei, nyt ala seuraamaan menojasi. Sulla menee ruokaan ihan tolkuttomasti rahaa. Meillä menee tonni nelihenkisellä perheellä, ja ei olla kovin tarkkoja tässä. 

Eli, ala siis pitämään kirjaa menoistasi ja tarkastele niitä esim kuukausittain tai tarvittaessa tiuhemmin. Mihin sulla sitä rahaa oikein kuluu? Ja mitkä hankinnat voisit jättää ainakin nyt tilapäisesti väliin?

Jos kuluu osteluun, uusiin vaatteisiin ja sen sellaiseen, niin kokeilepa siirtää päättämäsi säästettävä

Tuo säästettävän summan siirtäminen heti palkkapäivänä on tosi hyvä neuvo. Teen samalla lailla ja suhtaudun siihen kuten asuntolainan maksuerään tai muuhun pakolliseen, ei-neuvoteltavaan ja ei-harkinnanvaraiseen menoon. Säästöjä käytän harvoin ja suunnitelman mukaan (esimerkiksi kesällä teen lomamatkan ja olen päättänyt, paljonko siihen saa mennä rahaa). Minulla on vuosittainen säästösuunnitelma, jonka toteutumista seuraan ja jos tulee kuukausi, että säästötiliin pitää kajota, paikkaan sen seuraavan kuukauden tai parin aikana.

Vierailija
28/29 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki niille jotka eivät osaa säästää. Avaat toisen tilin ja sinne kuukausittain 100€ suoraveloituksella tilipäivänä. Säästäminen hoituu itsestään kun et kerkeä tuhlaamaan sitä satasta. 

Vierailija
29/29 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos kuluu osteluun, uusiin vaatteisiin ja sen sellaiseen, niin

Työnantaja oli maksanut vuoden ajan palkkaa liian vähän. Julkinen sektori oikaisi kätevästi itseoikaisuna palkan ja maksoivat takautuvasti. Palkkaa oli tullut 200e liian vähän taulukoihin nähden. Joten siitä kertyi mukava potti viivästyskorkoineen.

Kun ei ollut edes tietoa tuosta 200 euron brutosta eli 100 euron netosta, niin ei sitä osannut kaivata ja eli sen mukaisesti. Samalla taktiikalla saisi kyllä säästöön mukavasti vuodessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä