HS mielipidekirjoitus: Vauva-aika kestää vain hetken - suosittelen ainakin yhden perillisen hankkimista
Laitetaanpa koko teksti tänne.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010291713.html
"Vauva-ajan demonisointi on yksi syy syntyvyyden laskuun."
"Suomessa on pitkään ihmetelty syntyvyyden laskua. Yksi suuri syy tähän on vauva-ajan demonisointi, joka saa nuoret ajattelemaan, että vauvan saaminen on elämän loppu tai vähintäänkin lievä tuho.
Asiaa tulisi lähestyä erilaisesta vinkkelistä. Vauva-aika kestää vuoden, jonka jälkeen taaperoikä uhmaikineen jokusen vuoden. Tämä kaikki aika on omanlaistaan elämää. Lapsi kuuluu vanhempien arkeen ja kasvattaa heistä siinä sivussa vähintään hiukan pitkämielisempiä yksilöitä. Pian lapsi on jo koulussa ja kohta hän muuttaa kotoa pois.
Voisiko vauvatalkoisiin kannustaa seuraavasti? Jos et tykkää lapsista, mieti, kuka sinut perii, kun aika jättää? Olisiko kiva tutustua ihmiseen, joka ymmärtää sinua, koska hän omaa samoja piirteitä kuin sinäkin? Olisiko kiva, kun täällä tallustelisi joku, jonka elämään olet saanut vaikuttaa aika paljon?
Entä perheyritys, joka kaipaa seuraavaa johtajaa? Eikö olisi mukava koulia seuraava jatkaja omasta perillisestä, jolla olisi ainakin jonkin verran samanlaiset arvot? Ja eikö olisi kivaa, kun vielä vanhana joku kutsuisi sinua äidiksi, isäksi, mummoksi tai vaariksi - tai ehkä isomummoksi ja isovaariksi? Suosittelen ainakin yhden perillisen hommaamista."
Noin kirjoittaa Anne-Riina Mänty, perheenäiti Kurikasta.
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Käsittämättömän typerä juttu mutta ei yllätä yhtään kun se on Hesarissa. En todellakaan aio hankkia lapsia ikinä.
Turha sitten valittaa
Vierailija kirjoitti:
"Hei ole eri enkä mitään sairaanhoitoon liittyvää opiskellut. Mutta olen synnyttänyt ja kuvailisin sitä inhottavaksi. Millä sanoin sinä kuvailisit"?
Minä kuvailen synnytyksiäni siten, että minulla on ollut kolme mahtavaa kokemusta! Kaikki synnytykseni sujuivat normaalisti, tiesin että tulee verta ja kakkaa, tiesin että supistukset koskevat. Mutta tiesin, että se on vain lyhytaikaista.
Muutaman tunnin päästä sylissäni on ollut ihana toivottu vauva.
Niin verta, kakkaa ja kipua. Normaali ihminen kokee sellaiset inhottavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitus oli aika järkevä. Siinä haluttiin tuoda esille sitä, että monien kammoksuma vauva-aika on lyhyt ja pian lapsi on vähemmän aikaa vaativa. Ja tuotiin ikään kuin sivujuonteina esille myös sellaisia asioita kuin geenien kantaja, perinnön saaja jne.
Ihmiset pöyristyivät aivan suotta. Minulla ei ole lapsia, mutta ymmärrän kirjoittajan pointit.
Miksi geenien pitäisi jatkua? Tällä pallolla on aivan liikaa ihmisiä, ei täällä kenenkään geenejä tarvita.
Rikkailla tietysti hirveä ongelma kenelle testamenttaavat omaisuutensa. Yhdellä paperilla sekin lopulta hoituu. Sen paperin voi laittaa vaikka pankkiholviin odottamaan, eikä sitä tarvitse hoivata itse.
En ole ikinä ymmärtänyt tätä geenien jatkamis juttua. Miksi minun pitäisi kokea että ne juuri minun geenit on jotain mahtavan upean jatkamisen arvoista?
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että kielteinen näkemys lapsiajasta johtuu aika pitkälle siitä, että nuoret näkevät, millaista kiirettä se sitten on, kun lapsi laitetaan tarhaan.
Itse jäin kotiin lasten ollessa pieniä, joten kiirettä ei ollut ja kotiäitinä olo oli hienoa aikaa, kunhan opin äidin työn. (Sekin vaatii harjoittelua.) Se oli vapauden aikaa. Kun sitten töihin menin, palkkatyö oli se, joka otti energiat päältä, ja kotijoukoille jäi se loput.
Oma johtopäätökseni: jos haluaa nauttia äitiydestään ja lapsistaan ja pysyä voimissa, kannattaa jäädä muutamaksi vuodeksi kotiäidiksi. Ei sen ole pakko olla hellaan ja hiekkalaatikkoon kahlittua elämää niin kuin usein luullaan. Työelämä odottaa kyllä, itsekin sain tehdä töitä vielä yli 20 vuotta kotiäitiyden jälkeen, ja kun pidensin työuraa loppupäästä, niin eläkekin kasvoi ihan siedettäväksi.
Kiire tappaa ilon lasten kanssa olemisesta. Lapset eivät ymmärrä kiirettä.
Olen kanssasi samaa mieltä että kiireetön pikkulapsiaika kotona on hyvä asia. Itsekkin hoidin omiani niin kauan kuin pystyin. Mutta kirjoitin jo aiemmin eteen ymmärrä miksi toiset vanhemmat siitä vauva-ajasta jaksaa kirjoittaa, kuin se olisi ainoa vaikea aika. Sehän oli helppoa.
Antaisin mitä vain että voisin palata aikaan jolloin vain minä olin huonosti nukutun yön jäljiltä väsynyt. Nyt kun se olemme me molemmat kun olen yön pidellyt itkevää lastani joka ei halua kouluun jossa häntä kiusataan. Se lapsen elämä on niin paljon enemmän kun hän kasvaa ja vaikeudet niin paljon suurempia. Vaikka ei olisi mitään kiusaamista. Ymmärrän täysin miksi joku muu ei sitä kaikkea halua omaan elämäänsä kun voi valita olla ilman. Kukaan ei kärsi tai menetä siinä mitään.
Eläkettäni en murehdi, se ei tule olemaan mitään, kuten ei sekään mitä lapseni tulee perimään. Siksi pidän aloituksen tekstiä täysin naurettavana, kuten myös jokaista joka puhuu kuin se vauva-aika olisi se vaikea osuus. Aivan kuten niitä jotka jonkin perinnön tärkeyttä korostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hei ole eri enkä mitään sairaanhoitoon liittyvää opiskellut. Mutta olen synnyttänyt ja kuvailisin sitä inhottavaksi. Millä sanoin sinä kuvailisit"?
Minä kuvailen synnytyksiäni siten, että minulla on ollut kolme mahtavaa kokemusta! Kaikki synnytykseni sujuivat normaalisti, tiesin että tulee verta ja kakkaa, tiesin että supistukset koskevat. Mutta tiesin, että se on vain lyhytaikaista.
En koe niitä inhottavina, koska edelleen kakkaan joka päivä ja kuukautiset tulivat aikanaan joka kuukausi.
Nuo ovat normaaleja ihmisen elintoimintoja. Kipuunhan nykyään on synnytyksessä saatavilla helpotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti suomalaisten naisten lapsikuvotus ja vihamielisyys ei leviä maailmanlaajuisesti ja eläinkuntaan.
Lisääntyminen on luonnollinen asia, muutenhan ihmiskunta vetelisi viimeisiään.
Kuvitelkaa jos hirviemo ponnisteltuaan aikansa ja huomattuaan pirulaisen joka aiheutti kipua, talloisi sen maan rakoon.
Ja susiemo söisi suihinsa moisen vikisijän ja jatkaisi jolkotteluaan.
Toivottavasti leviää ihmiskunnassa. Saavat sitten sudet ja hirvet elää rauhassa puhtaammassa ympäristössä, kun yksi saastuttava syöpä on kadonnut maailmankartalta.
Ihmisen nykyisessä lisääntymistahdissa ei ole mitään luonnollista.
Mua ihmetyttää se, kuinka usein tällä palstalla törmää ajatukseen, että menisipä ihmiset sukupuuttoon. Missään muualla en ole tuohon toiveeseen törmännyt. Ja ajatellaankohan noin missään muualla kuin Suomessa?
Muistakaan naiset ne lapset tehdään omaan piikkiin omalle vastuulle. Ei muiden elätettäväksi ja muiden vastuulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämättömän paljon yläpeukkuja, kun on puhe ihmisen normaaleista toiminnoista! Mitä umpiperiä täällä onkaan. Eikö velat paskokaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koe niitä inhottavina, koska edelleen kakkaan joka päivä ja kuukautiset tulivat aikanaan joka kuukausi.
Nuo ovat normaaleja ihmisen elintoimintoja. Kipuunhan nykyään on synnytyksessä saatav
Katsotko sinulla se kipu kokonaan niillä helpotuksilla ettei ollut inhottavaa? Mitä sinä oikein sait siellä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämättömän paljon yläpeukkuja, kun on puhe ihmisen normaaleista toiminnoista! Mitä umpiperiä täällä onkaan. Eikö velat paskokaan?
Paskotko sinä usein allesi? Ja kipu on sinulle myös normaalia eikä inhottavaa? Et kuulosta normaalilta.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaan naiset ne lapset tehdään omaan piikkiin omalle vastuulle. Ei muiden elätettäväksi ja muiden vastuulle
Sinäkin olet kasvanut muiden "piikkiin". Käynyt koulusi muiden piikkiin jne, kaikkihan me olemme niin tehneet. Miksi ne lapset nyt pitäisi itse täysin kustantaa?
"Katsotko sinulla se kipu kokonaan niillä helpotuksilla ettei ollut inhottavaa? Mitä sinä oikein sait siellä sitten"?
En ymmärrä, mikä siinä olisi pitänyt olla inhottavaa? Olin ollut aiemmin synnytyksissä mukana, tiesin millaista se tulee olemaan. Ei siinä keskitytä niihin äidin eritteisiin, vaan siihen että lapsi syntyy mahdollisimman turvallisesti.
Ja kipulääkitysten käyttö oli tuolloin hyvin vähäistä normaaleissa synnytyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Elinkautisvangit pääsevät vapauteen lyhyemmässä ajassa, kuin mitä yhden lapsen tekeminen ja siitä vastuussa oleminen kestää. Yhdenkin lapsen vanhemmalla pallo on jalassa melkein 20 vuotta.
Ja onhan ne omat lapset omia lapsia vielä senkin jälkeen. Tietynlaista huolta niistä kantaa varmaan koko loppuelämän.
Vierailija kirjoitti:
"Katsotko sinulla se kipu kokonaan niillä helpotuksilla ettei ollut inhottavaa? Mitä sinä oikein sait siellä sitten"?
En ymmärrä, mikä siinä olisi pitänyt olla inhottavaa? Olin ollut aiemmin synnytyksissä mukana, tiesin millaista se tulee olemaan. Ei siinä keskitytä niihin äidin eritteisiin, vaan siihen että lapsi syntyy mahdollisimman turvallisesti.
Ja kipulääkitysten käyttö oli tuolloin hyvin vähäistä normaaleissa synnytyksissä.
On normaalia pitää kipua inhottavana. Miksi edes koitat väittää siihen vastaan? Inhottava on vielä kaunisteleva sana synnytyksestä mielestäni.
"Paskotko sinä usein allesi? Ja kipu on sinulle myös normaalia eikä inhottavaa? Et kuulosta normaalilta".
En paskonut alleni, vaan minulle tuotiin alusastia sitä varten. Aika normaali käytäntö muutenkin sairaalamaailmassa.
Kipu oli ko tapahtumaan kuuluvaa, tiesin mihin supistuskipu liittyi.
Ja edelleen olen sitä mieltä, että se on hyvin lyhytaikainen kipu, mikä synnytykseen liittyy.
Vierailija kirjoitti:
"Paskotko sinä usein allesi? Ja kipu on sinulle myös normaalia eikä inhottavaa? Et kuulosta normaalilta".
En paskonut alleni, vaan minulle tuotiin alusastia sitä varten. Aika normaali käytäntö muutenkin sairaalamaailmassa.
Kipu oli ko tapahtumaan kuuluvaa, tiesin mihin supistuskipu liittyi.
Ja edelleen olen sitä mieltä, että se on hyvin lyhytaikainen kipu, mikä synnytykseen liittyy.
Ei kai kukaan sitä pitkäaikaiseksi olekaan välittänyt? Kesti aikalailla viikon kun otettiin jälkisupistukset mukaan, olis se todella inhottavaa aikaa kun ei pysty nukkumaan tai seisomaan kivuilta useaan päivään. Miksi sitä pitäisi miksikään muuksi kuin inhottavaksi koittaa väittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla ihan normaalia pitää paskassa uimista ihanana saati normaalina. Paska menee pönttöön, ei sillä kuulu sen kummemmin leikkiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On normaalia pitää kipua inhottavana. Miksi edes koitat väittää siihen vastaan? Inhottava on vielä kaunisteleva sana synnytyksestä mielestäni.
No tuo on minun kokemukseni, en kokenut synnytystä inhottavana, en kipua enkä eritteitä.
Jos sinulla on toinen kokemus, sinulla on siihen oikeus. Mutta kun täällä keskitytään aivan epäoleelliseen (eritteiden inhottavuuksiin ) mennään aikatavalla metsään. Synnytysvalmennus on epäonnistunut, jos tuollaiset asiat korostuvat. Kivun lievitys on pitkään ollut synnytyssaleissa käytössä, joten kivuistakaan ei tarvitse enää kärsiä.
Olisin mieluummin huolestunut siitä, että synnyttäjät eivät pääse ajoissa sairaalaan, vaan joutuvat epävarmoina odottelemaan aivan viime tippaan saakka. Varsinkin ensisynnyttäjän pitäisi päästä riittävän ajoissa sairaalaan, että olisi hyvä ja turvallinen olo synnytyssaliin mentäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkin olet kasvanut muiden "piikkiin". Käynyt koulusi muiden piikkiin jne, kaikkihan me olemme niin tehneet. Miksi ne lapset nyt pitäisi itse täysin kustantaa?
Minä olen ainakin omat kouluni jo sataan kertaan yhteiskunnalle korvannut veroina. Vanhemmat eivät myöskään ole ikinä tukien varassa pyörineet
Eniten lapsettomuusvalinnasta taitaa meuhkata ne joiden omat lapset ei välitä tai aiheuttavat harmia, juopot peräkamarinpojat ym joita ilman olisi helpompaa. Kateus pistää kirjoittajaa