Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko Painonvartijat? Olitteko niissä ikinä? Mitä Painonvartijoille muuten tapahtui?

Vierailija
17.03.2024 |

Mä olin hetken Painonvartijoissa 2000-luvun alussa, joskus vuonna 2002. Olin "etänä" eli sain postitse ohjeet ja vihkoset ym.

Silloin laskettiin jotain pisteitä.

Hassuinta on se, että mä painoin silloin 65 kiloa ja pituus on 168 cm.

Sain laihdutettua noin 5 kiloa.

Kommentit (180)

Vierailija
101/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painonvartijoiden suositteleman drinkki oli Titanicin tuho. Vettä jäillä. Myös viiniä ohjeistettiin jatkamaan vissyllä.

Vierailija
102/180 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne aina mainostivat, että saat syödä esim. rajattomasti appelsiineja, no joku söi kaksi kiloa päivässä ja lihoi.

Sehän oli bisnestä, jonka neuvoilla kyllä laihtui, mutta ei tietenkään millään kitukuurilla pysyvää painonhallintaa opita.

Rasvaa sai yhteen aikaan syödä 1 teelusikallisen päivässä.

Hauskaa käydä julkisessa punnituksessa ja jo paino oli pudonnut, niin sitten yleisö taputti.

Sitä mää aina ihmettelen, että ihminen (itseni mukaan lukien) ei ymmärrä, että jos jotain vaikka nutrilett tms kuuria toteuttaa, mutta lihoo takaisin pikavauhtia, hän luulee tehneensä jotain väärin ja kokeilee sitä samaa kuuria  taas uudestaan ja uudestaan.

Itse oivalsin noin 200 maanantaisin  aloitetun kuurin jälkeen, että ainoa tapa pysyvään laihtumiseen on tehdä se niin hitaasti, että ehtii oppia uudet ruokailutavat. Eli kilo kuukaudessa on sopiva vauhti. Vuodessa jo kevenee selvästi ja kahdessa vu

Et varmaan koskaan käynyt ryhmissä? Kyllähän Painonvartijoissakin tavoite oli terveet elintavat, eli että niitä pisteitä syötäisiin järkevästi. Pisteitä oli vain helpompi laskea kuin kaloreita. Minun muistikuvani mukaan osa piti käyttää proteiineihin, osa esim leipään, eli kyllä siellä taustalla oli lautasmalli. En tiedä missä ryhmissä kävit, mutta koskaan ei minun muistaakseni mainostettu eikä suositeltu, että voi syödä vain yhtä ruoka-ainetta määrättömästi. Appelsiineissakin oli pisteitä. Minusta järjestelmä oli hyvä, ja se sosiaalinen aspekti oli erittäin hauska. Sai puhua laihduttamisesta samanmielisten kanssa, koska sehän ei ole normaalipainoisille välttämättä hirveän kiinnostava aihe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/180 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olen kokeillut tätä uutta paradigmaa laihduttamisessa, että pitää normalisoida ruokasuhdettaan. Ei saa olla kiellettyjä ruokia, sehän on nykyään se ohje. Kokeilin sitä, ja normalisoin suhdettani suklaaseen niin paljon, että tuli viisi lisäkiloa. :-)

Vierailija
104/180 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä näyttäisi olevan edelleen pisteytys, mutta myös ketoosidieetti.

Vierailija
105/180 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, he möivät myös jotain nutriletin tyyppisiä vähäkalorisia suklaa ja kinuski patukoita, tilasin niitä aika paljonkin jollakin paperikaavakkeella. Mulla ei ollu siis nettiä eikä tietokonetta. 2000-luvun alussa.

Hyviä tuotteita oli paljon. 2000 vuonna myös kaupoissa oli painonvartijoiden jäätelöä, joka oli tosi hyvää, sekä valmisruokia jotka olivat muistaakseni pakastettuja.

Vierailija
106/180 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti kävi Painonvartijat ryhmässä ja minä siipeilin häneltä ilmaiseksi ohjeet. Ei laihduttu kuin tilapäisesti ja saatiin kaikki korkoineen takaisin. Äiti laihtui lopulta leikkauksella ja minä karppaamalla. Nykyään ollaan kumpikin tyytyväisiä lopputuloksiimme.

Kammottavinta kuraa oli makeannälkään vaahdotettu rasvaton maito joka oli makeutettu hermesetaksella. :/

Muistan tuon ohjeen jostain äitini esitteestä. Toinen kammotus oli juustokakku, jonka pohja saattoi olla hapankorppumuruja, mutta täyte oli Valion rasvattomasta mansikka-vaniljajugurtista hyydytetty ja päälle tuli vielä Funlightista tehty kiille. Sitä maistoin jossain sukujuhlissa. Hyi.

Vierailija
107/180 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin 8 kiloa 90- luvulla. Kaikki tuli takaisin, mutta olin kuitenkin tyytyväinen, että sain edes jonkin aikaa olla hoikempi. Harmi kun loppui, olisin varmaan käynyt kauemminkin. Olen sen verran välineurheilija, että ostin sieltä aina kaiken maailman patukat sun muut. Vetäjä oli tyhmä, mutta ohjelma toimi minulla kuitenkin.

Vierailija
108/180 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisteistä puhuttiin.

-Kapanteri-

Vierailija
109/180 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se oli erinomaisen hyvä ja kannustava, yhteisöllinen ja vertaistuellinen ohjelma. Paljon parempi, kuin nämä nykyiset nettivalmennukset, joissa jokainen joutuu käytännössä tsemppaamaan yksin ja lipsuminen ja luovuttaminen on helpompaa. Laihduin ensimmäisellä kerralla 24 kiloa, nyt on tullut  25 vuoden aikana takaisin n. 5 kiloa. Ei paha, niitäkin seuraan ja pudottelen vähitellen. Ne painonvartijoiden opit ruoka-aineista ovat olleet hyvänä tietopankkina elämän varrella.  Siellähän opittiin ensimmäisen kerran syömään oikein, ei tarvinnut nälkää nähdä. Tarpeen olisi joku vastaava, tehokas positiivinen systeemi tänäkin päivänä, kansan lihominen on karseaa katseltavaa. 

Vierailija
110/180 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Minusta ne ohjeet ja pistelasku oli loogista. Oli vaan omasta itsestäni kiinni, miten sen koosti. Kaveri muistelee, että käytti kaikki pisteet suklaaseen ja söi sitten loppupäivän kaalia - No eihän se ole tervettä eikä tarkoitus.

Ainoa, mikä näin jälkikäteen vaikuttaa oudolta on se kaikki tekomakeutus.

Vierailija
111/180 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan. Minusta ne ohjeet ja pistelasku oli loogista. Oli vaan omasta itsestäni kiinni, miten sen koosti. Kaveri muistelee, että käytti kaikki pisteet suklaaseen ja söi sitten loppupäivän kaalia - No eihän se ole tervettä eikä tarkoitus.

Keinomakeutusaineet olivat silloin ysärin lopussa tulleet ryminällä markkinoille, oikein laajasti ja kaikkialle moniin eri tuotteisiin.

Lehdet hehkuttivat, kuinka nyt niin monissa eri tuotteissa on paljon vähemmän kaloreita, kun ne on makeutettu keinomakeutusaineilla, joissa on käytännössä nolla kaloria.

Laihduttajille oikein ohjeistettiin valitsemaan aina se keinomakeutettu versio tuotteesta.

Aspartaami oli varsinkin se, mitä runsaasti työnnettiin kaikkiin light-tuotteisiin.

Senpä takia myös Painonvartijat lähti tuohon keinomakeutusbuumiin mukaan. Kaikki, minkä pystyi korvaamaan aspartaamilla, niin korvattiin. Muistaakseni Painonvartijoiden leivontakirjoissa sokerikin korvattiin kokonaan aspartaamijauheella. 

Vierailija
112/180 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Painonvartijat oli hauska kerho, jossa oli ainakin jalo päämäärä tulla paremmaksi versioksi itsestään. Vaikkei sitä saavutettaisikaan. Liittyisinkin jos olisi vielä.

Vierailija
113/180 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painonvartijoiden "salaisuus" oli se, että 1 piste on 60 kcal,  eli vuorokaudessa kun syö n. 1200 kalorin edestä, niin laihtuu.  Siitä pistevihkosta kun poimi mieluisia ruokia, joissa oli mahdollisimman vähän pisteitä, niin oppi huomaamatta syömään terveellisemmin ja  välttämään turhia lihottavia ruokia.  Sitten kun tavoite oli saavutettu, siirryttiin tasapainottamaan ja pysyvään pistemäärään.  Ryhmätapaamiset olivat tsemppaamista parhaillaan, kun sai mielessään oikein kilpailla hyvällä tuloksella.  

Vierailija
114/180 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keinomakeutusaineet olivat silloin ysärin lopussa tulleet ryminällä markkinoille, oikein laajasti ja kaikkialle moniin eri tuotteisiin.

Lehdet hehkuttivat, kuinka nyt niin monissa eri tuotteissa on paljon vähemmän kaloreita, kun ne on makeutettu keinomakeutusaineilla, joissa on käytännössä nolla kaloria.

Laihduttajille oikein ohjeistettiin valitsemaan aina se keinomakeutettu versio tuotteesta.

Aspartaami oli varsinkin se, mitä runsaasti työnnettiin kaikkiin light-tuotteisiin.

Senpä takia myös Painonvartijat lähti tuohon kein

Siihen aikaan LIGHT oli muotisana, jopa tupakka oli light, kun oli pikkasen vähemmän tervaa ja nikotiinia.

Vierailija
115/180 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli ko. ryhmässä 90 luvun lopulla. Häneen tehosi se jonkinlainen "auktoritäärinen" pohja. Kerrottiin paljonko pisteitä saa syödä ja se siitä. Muistaakseni hänellä oli sieltä saatu puna-valko-vihreä (vai oliko keltaistakin) mittanauha, jolla hän mittaili jotain ranteenpaksuutta. Voiko olla unta, vai muistanko oikeesti väärin?

Muistan kun hän valiti ruuaksi jonkun nakin ja valitti sitten nälkäänsä. Yritti minuakin mukaan, mutta en nähnyt niissä joukkokokooontumisissa maksuineen järkeä.

Sen muistan, kun kerrottiin, että perunoita sai puputtaa niin paljon kun lystää. Se oli jotenkin koomista, että suomalaiselle niin pyhä peruna vapautettiin. Juuri noihin aikoin PV. poistui Suomesta. Ja jätti uskolliset lahkolaisensa tännä jyrsimään perunoitaan.

Vierailija
116/180 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punnituspäivänä piti yrittää kakata kunnolla ja laittaa kevyet vaatteet, korut pois ym itsensä huijaamista.

Vierailija
117/180 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Vierailija
118/180 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kehopositiivarit ulisee kukin omilla saiteillaan ja keksivät aina uusia aiheita, kuinka yhteiskunta syrjii heitä kun ovat läskejä ja muut valaat haara huurussa komppaavat.

Vierailija
119/180 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Vierailija
120/180 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cambridge ohjelma on korvannut monelle Painonvartijat mutta silti kaipaisin ryhmiä. On kiva nähdä muitakin ja ryhmässä voi käydä omassa tahdissa. Voi jättää viikon väliin eikä tarvitse varata aikaa. Pussikuureissa tökkii kalliiden korvikkeiden käyttö. Satanen menee helposti viikossa valmennuksen kanssa ja päälle tulee muutakin ruokaa ja mahdolliset repsahdukset. Olisi kiva syödä oikeaa ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi