Muistatteko Painonvartijat? Olitteko niissä ikinä? Mitä Painonvartijoille muuten tapahtui?
Mä olin hetken Painonvartijoissa 2000-luvun alussa, joskus vuonna 2002. Olin "etänä" eli sain postitse ohjeet ja vihkoset ym.
Silloin laskettiin jotain pisteitä.
Hassuinta on se, että mä painoin silloin 65 kiloa ja pituus on 168 cm.
Sain laihdutettua noin 5 kiloa.
Kommentit (180)
Joo, just noita korurouvia. Vaahtosivat koruistaan ja helyistään, että niillä sitten puntarin lukemat alas. Eivät tajunneet pisteistä mitään.
Minä tajusin ja laihduin. Harrastin toki samalla liikuntaa, mikä oli hyväksi. V. -98 tippui yli 10 kg, 2003 laihdutin taas 10 kg ja tämä paino on pysynyt aika hyvin. Laihdutuskuuri ei ole rokotus. Alitajunta viestii koko ajan, että nyt söit liikaa.
Piste-ja reseptivihot ovat tallessa.
Oprah vähän juksasi, kun kertoi laihtuneensa ruokavalion ja liikunnan avulla, mutta totuushan on, että on laihtunut lääkkeiden avulla. Se siitä painonvartijasta.
Tilasin muistaakseni Painonvartijoiden kirjekurssin tai siis sen aineiston kotiin, ja ryhmässä kävin vain kerran. Onnistuin laihduttamaan 8 kiloa. Meitä oli muutama tuttu, jotka laihdutettiin yhtä aikaa ja saatiin toisiltamme tsemppiä.
Ei ollut välttämätöntä liittyä ryhmään. Tämä noin v. 2005.
Muistan miten onnellinen olin, kun olin päivän mittaan onnistunut säästämään 2 pistettä iltapalaa varten. Hartaana söin aina sen iltapalan.
Ruoka oli vähärasvaista siinä määrin, että nykyisin en söisi sellaista ruokaa.
Käytän nykyään kunnon kermaa ja voita, kohtuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti kävi Painonvartijat ryhmässä ja minä siipeilin häneltä ilmaiseksi ohjeet. Ei laihduttu kuin tilapäisesti ja saatiin kaikki korkoineen takaisin. Äiti laihtui lopulta leikkauksella ja minä karppaamalla. Nykyään ollaan kumpikin tyytyväisiä lopputuloksiimme.
Kammottavinta kuraa oli makeannälkään vaahdotettu rasvaton maito joka oli makeutettu hermesetaksella. :/
Muistan tuon ohjeen jostain äitini esitteestä. Toinen kammotus oli juustokakku, jonka pohja saattoi olla hapankorppumuruja, mutta täyte oli Valion rasvattomasta mansikka-vaniljajugurtista hyydytetty ja päälle tuli vielä Funlightista tehty kiille. Sitä maistoin jossain sukujuhlissa. Hyi.
Hirveän kuuloista tuo juustokakku! Itsekin olin Painonvartijoissa ja ostin jonkin ruokaohjekirjan. Muistan kuinka siinä sanottiin, että kuinka hauska yllätys onkaan leipoa herkkuja ystäville, kun ne näyttävät aivan tavallisilta herkuilta, mutta ovatkin kevyitä ja terveellisempiä. Muahahaha!
"Siihen aikaan ja varsinkin sitä ennen lapset ja nuoret saivat elää omaa elämäänsä melkoisen itsenäisesti. Ei oltu yhteydessä monta kertaa päivässä, eikä vanhemmilla ollut muutenkaan mitään keinoa seurata missä nuoret liikkuivat. Vertaa nykyään kännyköiden sijaintitoiminnot."
Aika vaikea 12-vuotiaan olisi ollut silloinkin pimittää vanhemmiltaan, että käy maksullisella Painonvartijoiden kurssilla. Harrastuksissa käyntiä lukuunottamatta sai hengailla vapaammin kaverien kanssa pois vanhempien valvovan silmän alta. Olen samaa ikäluokkaa ap:n kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Painonvartijoiden "salaisuus" oli se, että 1 piste on 60 kcal, eli vuorokaudessa kun syö n. 1200 kalorin edestä, niin laihtuu. Siitä pistevihkosta kun poimi mieluisia ruokia, joissa oli mahdollisimman vähän pisteitä, niin oppi huomaamatta syömään terveellisemmin ja välttämään turhia lihottavia ruokia. Sitten kun tavoite oli saavutettu, siirryttiin tasapainottamaan ja pysyvään pistemäärään. Ryhmätapaamiset olivat tsemppaamista parhaillaan, kun sai mielessään oikein kilpailla hyvällä tuloksella.
Siksipä moni on epäonnistunutkin tuossa, koska 1200 kaloria on laihduttajalle aivan liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Olin. On puhuttu, että se sekoitti koko sukupolven nälkämekanismit, mistä osa kärsii vielä tänäkin päivänä. Olisi mielenkiintoista tietää onko kukaan palstalla saanut pidettyä Painonvartijoissa laihdutetut kilos pois tähän päivään asti?
Äitini.Oli Painonnvartijoissa lapsuudessani kasarilla.Laihtui 20kg ja muutos jäi pysyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko, että kolmen kilon pudotuksesta sai aina kultaisen tähden painovihkoon? Aivan kuin päiväkodissa kun on käyttäytynyt kiltisti :)
Saiko ensimmäisenä sellaisen lukon? Oliko se jostain 10% pudotuksesta? Siihen sitten tuli jatkossa niitä jotain muita härpäkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se huono systeemi ollut. Kokoonuttiin kerran viikossa punnitukseen ja kuuntelemaan kehittävää luentoa. Sehän oli melkein kuin kirkko. Perusidea oli julkinen punnitus. Se loi rytmiä laihduttamiseen. Jotkut niiden jutut oli vähän outoja, mm piti ajatella lempiruokaansa mätänevänä, ettei se tehoaisi. Se perusohjelma oli ihan terveellinen kyllä, ja hyvä rahanlähde firmalle.
Eli ensin tultiin tunnustamaan synnit, sitten kuunneltiin saarna ja luvattiin tehdä parannus.Luettiin raamattua eli ohjeita pitkin viikkoa.
:D
Veikkaan, että se julkinen punnitus toi paineita pysyä ruodussa eli että ei repsahtaisi, kun julkisesti sen kaikki muut sitten näkisivät, kun ei olekaan laihtunut. Kun tosiaan joka viikko kokous ja punnitus. Että kuinkas paljon kukin on viikossa pudottanut painoa. Siinä ei ollut varaa syöpötellä tai repsahtaa, julkisen paineen alla.
Silloin kun mä kävin Painonvartijoissa, niin ei punnitus ollut "julkinen". Tai siis oli ja ei, mutta mentiin jonoon ja käytiin puntarilla. Työntekijä teki merkkaukset papereihin jne. Ehkä joku joka oli sun jälkeen jonossa, kuuli pudotetun painomäärän, tai jos oli tullut plussaa. Mutta ei niitä painoja toisille kuulutettu, eikä käyty yksitellen porukan edessä puntarilla.
Ohjelmia oli paljon. Aloitin -97 1,2,3 extra!, Sitten tuli Menestyksen merkit ja Menestyksen merkit plus, Points ja Points plus, Syö ja nauti, Points persoonal. Miehille oli Miehen mitta! ja MP5. Oli varmaan muitakin. Jotain pientä uudistusta aina koitettiin keksiä.
Tunsin tuon porukan ryhmän vetäjän. Lihavia viinin litkijöitä koko sakki. Kaikenlasita seurustelusakkia sitä on akoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punnituspäivänä piti yrittää kakata kunnolla ja laittaa kevyet vaatteet, korut pois ym itsensä huijaamista.
Aloitin ohjelman useita kertoja. Huijasin jo alussa. Ensimmäisellä kerralla tietysti söin ja join ähkyyn ja raskaat vaatteet päälle. Pari seuraavaa kertaa paino tippui vaikka ei juuri mitään tehnytkään. Kun laihdutus eteni niin lopulta piti paastota ja riisua kaikki pois kelloja myöten.
Kuinka kukaan maksaa osallistumisesta ja huijaa. Ketähän huijasit, jos et ainoastaan ja vain itseäsi. Kyllä meistä suurin osa oli siellä oikeasti laihtumassa eikä puuttuvia kelloja punnitsemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punnituspäivänä piti yrittää kakata kunnolla ja laittaa kevyet vaatteet, korut pois ym itsensä huijaamista.
Aloitin ohjelman useita kertoja. Huijasin jo alussa. Ensimmäisellä kerralla tietysti söin ja join ähkyyn ja raskaat vaatteet päälle. Pari seuraavaa kertaa paino tippui vaikka ei juuri mitään tehnytkään. Kun laihdutus eteni niin lopulta piti paastota ja riisua kaikki pois kelloja myöten.
Kuinka kukaan maksaa osallistumisesta ja huijaa. Ketähän huijasit, jos et ainoastaan ja vain itseäsi. Kyllä meistä suurin osa oli siellä oikeasti laihtumassa eikä puuttuvia kelloja punnitsemassa.
Laihduin 26kg itse. Kyllä tulostakin tuli kaikesta huolimatta kun vauhtiin pääsi.
"Aloitin ohjelman useita kertoja. Huijasin jo alussa. Ensimmäisellä kerralla tietysti söin ja join ähkyyn ja raskaat vaatteet päälle. Pari seuraavaa kertaa paino tippui vaikka ei juuri mitään tehnytkään. Kun laihdutus eteni niin lopulta piti paastota ja riisua kaikki pois kelloja myöten."
:D
Niistä tuli kireitä kuin viulunkielet ja muuttivat nimensä täten Pianonvartijoiksi.
Nyt seisovat passissa, käsi lipassa, pianovaraston ovella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin. On puhuttu, että se sekoitti koko sukupolven nälkämekanismit, mistä osa kärsii vielä tänäkin päivänä. Olisi mielenkiintoista tietää onko kukaan palstalla saanut pidettyä Painonvartijoissa laihdutetut kilos pois tähän päivään asti?
Äitini.Oli Painonnvartijoissa lapsuudessani kasarilla.Laihtui 20kg ja muutos jäi pysyväksi.
Myös minä, tosin en laihduttanut noin paljon, muistaakseni tiputin 6 kiloa 20 vuotta sitten ja ylipaino on pysynyt poissa. En käynyt ryhmissä vaan itsekseni tein, en kyllä ostanut ikinä niitä PV:n patukoita kun olivat todella kalllita enkä leiponut vaan ihan normiruualla laihduin pisteitä laskemalla enkä edes pitänyt niin tiukkaa kuria joka päivä. Ohjeet ovat edelleen tallella.