Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistatteko Painonvartijat? Olitteko niissä ikinä? Mitä Painonvartijoille muuten tapahtui?

Vierailija
17.03.2024 |

Mä olin hetken Painonvartijoissa 2000-luvun alussa, joskus vuonna 2002. Olin "etänä" eli sain postitse ohjeet ja vihkoset ym.

Silloin laskettiin jotain pisteitä.

Hassuinta on se, että mä painoin silloin 65 kiloa ja pituus on 168 cm.

Sain laihdutettua noin 5 kiloa.

Kommentit (180)

Vierailija
161/180 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä liityin Painonvartijoihin vuonna 1987 kaksikymppisenä. Hullua näin jälkikäteen ajateltuna on se, että olin normaalipainoinen; pituus 162 cm ja paino oli 57 kg. Olin vain saanut päähäni, että mulla on 5 kiloa liikaa. Ryhmän vetäjä iloisesti selitti muille laihduttajille mut uutena jäsenenä esitellessään: "Tällä nuorella naisella ei ole paljon pudotettavaa, mutta hän on hyvä esimerkki siitä, ettei paino-ongelma pääse suureksi!".

No joo. Kilot sain pois, mutta kyllähän paino nousi takaisin sinne 57 kilon nurkille lopetettuani pisteiden laskemisen. Olin 52-kiloisena simppelisti liian laiha.

Vuonna 1987 ei ollut vielä pisteitä. Minä aloitin 1988, silloinkaan ei ollut  pisteitä vaan valmiit päiväohjelmat ja liikennevalovärit. Vihreitä sai syödä rajattomasti. Esimerkiksi tomaattimurskasta tehty tomaattikeitto meni kokonaan vihreisiin, ja jos siihen laittoi sekaan herkkusieniä, nekin olivat vihreissä, eli rajattomia. Vihreissä oli myös vesimeloni ja mansikat. Pisteet tuli joskus paljon, paljon myöhemmin.

Haastetta ulkomaalaisperäisiin ohjeisiin toi silloin, että kauppojen valikoima oli paljon suppeampi kuin nykyään. Esimerkiksi vesimeloneja ja mansikoita oli saatavana kaupoista vain rajoitetun ajan vuodesta.

Vierailija
162/180 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä siellä oli yllättävän hyvin otettu huomioon suomalaisen ruokakaupan tarjonta. 

Joskus niissä ruoka-aineissa oli jopa merkittynä yrityksen nimi, tyyliin Valion mustikkakeitto.

Oli siellä myös ihan pisteytettynä karjalanpiirakat, ruisleivät ja jopa mämmi eli umpisuomalainen ruoka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/180 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painonvartijat perustui virallisiin ravitsemussuosituksiin. Vastaavan tyylisiä ohjelmia joissa voisi syödä kohtuudella kaikkea tehden itse valinnat, ei taida olla. Yrityksellä olisi paljon palaavia asiakkaita koska se oli täällä vuosikymmeniä. Miksi toimintaa ei voi aloittaa netissä? Pakkohan sen on kannattaa. Joka viikko voisi olla muutama luento, ihmiset voisivat itse hoitaa punnituksen ja materiaalit voisi olla tilattavissa paperisina tuotepaketteina. Suomalaiset ovat lihavampia kuin koskaan ja ketokurssit on käyty. Luulisi että kannattaa.

Vierailija
164/180 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino lopulta karkasi eikä ole sen jälkeen näkyny.

Vierailija
165/180 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartija nukahti ja painot varastettiin. Homma loppui siihen.

Vierailija
166/180 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painonvartijat perustui virallisiin ravitsemussuosituksiin. Vastaavan tyylisiä ohjelmia joissa voisi syödä kohtuudella kaikkea tehden itse valinnat, ei taida olla. Yrityksellä olisi paljon palaavia asiakkaita koska se oli täällä vuosikymmeniä. Miksi toimintaa ei voi aloittaa netissä? Pakkohan sen on kannattaa. Joka viikko voisi olla muutama luento, ihmiset voisivat itse hoitaa punnituksen ja materiaalit voisi olla tilattavissa paperisina tuotepaketteina. Suomalaiset ovat lihavampia kuin koskaan ja ketokurssit on käyty. Luulisi että kannattaa.

Nykyään netissä on sivustoja, joihin voi syöttää päivän syömisensä ja liikunnan ja se näyttää paljonko saat syödä mihinkin tavoitteeseen nähden.  Esim. Sulamo.  Siinä on varmaan kaikki Suomessa myytävät ja syötävöt ruuat.  Se korvaa hyvin Painonvartijat.

Vierailija
167/180 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Vierailija
168/180 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja luennot voisi olla etänä halukkaille. Tai siis kaikenhan voisi pitää itse asiassa etänä. Mitenkä se ei olisi kannattavaa??

En tajua, että jos Painonvartijat lähti Suomesta syillä: hankala maantieteellinen harvaanasuttu maa, vähän ihmisiä ylipäänsä, niin miten ihmeessä muut samanlaiset yritykset muka sitten pärjäävät täällä?

Silloinhan yhdenkään laihdutusyrityksen ei pitäisi pärjätä. Eli en oikein tajua Painonvartijoiden syytä lähteä Suomen markkinoilta pois.

Vierailija
169/180 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Vierailija
170/180 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös se , että kerta viikkoon oli ryhmä ja julkisesti, toisten edessä punnittiin auttoi. Taputettiinkin hyvin onnistuneelle.  Positiivisissä merkeissä.  Ennen tietokoneaikaa oli kiva tavata muita ihmisiä ryhmässä. Itselläni on vino pino keittokirjoja Painonvartijoilta, enpä ole vuosikymmeniin niitä selaillut.

Vierailija
171/180 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino varastettiin, vartijat jäivät työttömiksi. Toiminta loppui siihen

Vierailija
172/180 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980 luvulla olin. silloin "lihavat" olisivat tämän päivän mittapuulla hoikkia.

Vierailija
173/180 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään netissä on sivustoja, joihin voi syöttää päivän syömisensä ja liikunnan ja se näyttää paljonko saat syödä mihinkin tavoitteeseen nähden.  Esim. Sulamo.  Siinä on varmaan kaikki Suomessa myytävät ja syötävöt ruuat.  Se korvaa hyvin Painonvartijat.

Itse laihdui Kilokalori.net ohjelmalla, oli helppo ja toimiva.

Vierailija
174/180 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös se , että kerta viikkoon oli ryhmä ja julkisesti, toisten edessä punnittiin auttoi. Taputettiinkin hyvin onnistuneelle.  Positiivisissä merkeissä.  Ennen tietokoneaikaa oli kiva tavata muita ihmisiä ryhmässä. Itselläni on vino pino keittokirjoja Painonvartijoilta, enpä ole vuosikymmeniin niitä selaillut.

Tietokoneaika on tehnyt kaikesta vaivatonta mutta siinä on toisaalta huonojakin puolia. Vaikka netistä voi olla helppoa katsoa jotakin niin se ei välttämättä ole kovin motivoivaa ja kynnys repsahtaa on matala.  

Vierailija
175/180 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tänä digiaikana ole mahdollista liittyvä vaikka niiden Jenkki-sivujen kautta WW:n, jos sitä kaipailee. Kai ne toimii Euroopassakin edelleen.

Vierailija
176/180 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 170 cm ja olin 69 kg, ja minua pidettiin lihava, siis lääkärit ja terveydenhoitajatkin koko ajan huomautteli. 

Vierailija
177/180 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa mukavaa lukea näitä muisteluksia ja kokemuksia, vaikka en itse ole laihduttanut sillä tapaa! Menestystä kaikille pyrkimyksille, millä tavoin pyrittekään järkevään suhtautumiseen yltäkylläisen tarjonnan houkutuksille!

Vierailija
178/180 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmisillä ollut huvinsa. Itsellä toimii keittiövaaka ja ruokavalioloki, josta näkee makrot, kalorit jms. Lopuista metodeista ottanut itse selvää lukuisista eri lähteistä. Nykyään taitaa PT:t olla ne, jotka kutsutaan hätiin, kun ei itse osata/viitsitä laskea omia makroja ja tehdä itselle sopivaa saliohjelmaa.

Vierailija
179/180 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cd-versio oli käytössä minulla. Sen käyttäminen oli kivaa, kirjattiin syömiset ja liikunta ja ohjelma laski pisteet. Pystyi myös kirjoittamaan oman  reseptin ja ohjelma laski pisteet.

Silloin ei vielä ollut kännykkä sovelluksia, eikä älypuhelimiakaan muistaakseni.

Vierailija
180/180 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattoi olla hyvinki innostava vetäjä. Ihmiset punnittiin aina muiden nähden. Taputettiin hyvän viikon saaneelle.  Vaihdeltiin kuulumisia.  Minulla vielä iso kasa reseptikirjoja jemmassa. Kävin  raskauden jälkeen, oli vähän kuin harrastus että pääsi illaksi tuulettumaan:).  Oli ihan asiallinen menetelmä.( oliko niin, että sai syödä 18 pisteen edestä. Eli jos söi 2 munkkia, ne pisteet taisi mennä siihen)