Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistatteko Painonvartijat? Olitteko niissä ikinä? Mitä Painonvartijoille muuten tapahtui?

Vierailija
17.03.2024 |

Mä olin hetken Painonvartijoissa 2000-luvun alussa, joskus vuonna 2002. Olin "etänä" eli sain postitse ohjeet ja vihkoset ym.

Silloin laskettiin jotain pisteitä.

Hassuinta on se, että mä painoin silloin 65 kiloa ja pituus on 168 cm.

Sain laihdutettua noin 5 kiloa.

Kommentit (180)

Vierailija
41/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistesysteemi tuli vasta 90-luvun alussa. Siitä tuli suosittu, koska sai syödä mitä halusi.

Sitä ennen syötiin kevyesti, oli omia reseptejäkin.

Tilalle tuli toinen kilpailija. En muista nimeä.

Pisteet tulivat vuonna 2000. Sitä ennen oli "liikennemerkit" eli vihreitä sai syödä eniten, keltaisia jonkin verran ja punaiset oli vältettäviä, mutta niitäkin sai tietyn verran syödä. 

Vierailija
42/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painonvartijat lopetti koska suosio laski. Niihin aikoihin alkoi tulla monenlaisia nettivalmennuksia ja kilpailua alalle. Monet olivat edullisia.Myös kova karppaus buumi vaikutti ja vhh ruokavalion suosio. Myös se että Suomen sanottiin olevan maantieteellisesti haastava paikka toimia. Ryhmiä vähennettiin ensin ja lopulta koko homma loppui. On muissa maissa edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ryhmissä alaikäisenä. Punnitukset olivat nöyryyttäviä, varsinkin kun paino ei pudonnut niinkuin oli asettanut tavoitteeksi. Painoin kuitenkin alle 60 kg, oliko tuo ihme.

Sattumoisin olen kärsinyt jojolaihduttelusta koko ikäni ja olen nytkin ylipainoinen 50 v. Toki olen laihduttanut vaikka millä menetelmillä, joten ihan ei voi syyttää Painonvartijoita. Mutta siihen aikaan laihduttaminen oli tavanomaista ja piti olla hoikka keinolla millä hyvänsä. Olen aloittanut laihduttamisen jo 12-vuotiaana, vaikka en ole ollut ylipainoinen. 

Vierailija
44/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduin 9 kg PV:n avulla. On tullut takaisin.

Nykytiedon valossa tuntuu kummalliselta että ruisleipää ja perunaa sai aterioiden yhteydessä syödä ilman rajoituksia ja meni ainoastaan 2 pistettä.

Kuka haluaa puputtaa perunaa ja ruisleipää älyttömiä määriä? Nälkäänsä niitä syö.

Perunahan on taas vaihteeksi tutkimusten mukaan terveellistäkin.

Vierailija
45/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin ryhmissä alaikäisenä. Punnitukset olivat nöyryyttäviä, varsinkin kun paino ei pudonnut niinkuin oli asettanut tavoitteeksi. Painoin kuitenkin alle 60 kg, oliko tuo ihme.

Sattumoisin olen kärsinyt jojolaihduttelusta koko ikäni ja olen nytkin ylipainoinen 50 v. Toki olen laihduttanut vaikka millä menetelmillä, joten ihan ei voi syyttää Painonvartijoita. Mutta siihen aikaan laihduttaminen oli tavanomaista ja piti olla hoikka keinolla millä hyvänsä. Olen aloittanut laihduttamisen jo 12-vuotiaana, vaikka en ole ollut ylipainoinen. 

Melko karmeaa, että laihduttajaksi on otettu alaikäinen ja vielä noinkin normaalipainoinen. Mikä se raja sitten oli painonvartijoilla? 50kg?

Vierailija
46/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykytiedon valossa tuntuu kummalliselta että ruisleipää ja perunaa sai aterioiden yhteydessä syödä ilman rajoituksia ja meni ainoastaan 2 pistettä.

Kuka haluaa puputtaa perunaa ja ruisleipää älyttömiä määriä? Nälkäänsä niitä syö.

Perunahan on taas vaihteeksi tutkimusten mukaan terveellistäkin.

En tiedä onko lämmin peruna terveellistä, mutta kylmässä on paljon kuituja ja suolistolle hyviä aineita.

Vierailija
47/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko karmeaa, että laihduttajaksi on otettu alaikäinen ja vielä noinkin normaalipainoinen. Mikä se raja sitten oli painonvartijoilla? 50kg?

Alaikäisiä ei otettu mutta 90 luvulla ei oltu tarkkoja. Minäkin aloitin 17 vuotiaana ja ei kyselty mitään. Muistaakseni ehdoton alaraja oli 50kg ja  sääntö oli että minimissään 5kg yli normaalipainon alarajan pitää painaa.Normaalipainon alle ei saanut laihduttaa.

Vierailija
48/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tälläisissä tapauksissa ihmettelee ennen kaikkea, missä vanhemmat ovat olleet. Yrityksillä tietysti myös vastuu reagoida.

Vierailija
49/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin. On puhuttu, että se sekoitti koko sukupolven nälkämekanismit, mistä osa kärsii vielä tänäkin päivänä. Olisi mielenkiintoista tietää onko kukaan palstalla saanut pidettyä Painonvartijoissa laihdutetut kilos pois tähän päivään asti?

Kerro lisää, kun näytät tietävän enemmän.

Miten nälkämekanismit siis sekoittui?

Muistan niistä vihkosista ja ohjeista sen, että joka ikinen suupala ja syöminen piti merkitä ylös.

Jokainen ruoka oli tietyn pisteen arvoinen. Ja pisteitä sai tulla vain 18 päivän aikana.

Sai valita, mitä söi, kunhan ei ylittänyt 18 pistettä.

Tyyliin syö pizza, niin avot siinä on jo päiväsi 18 pistettä käytetty. Etkä muuta saa syödä, muuten et laihdu.

Tai syö järkevämmin, niin saat syödä enemmän. Muistaakseni kasvikset olivat 0 pist

Ja alapeukuttajat luulee että rasvaprosentin näkee vaakalukemasta.

Vierailija
50/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoituksena ei ollut syödä rajoituksetta perunaa ja ruisleipää, vaan ainoastaan aterioiden yhteydessä sen verran että on normaali kylläisyyden tunne. Ohjeena oli kohtuullinen käyttö kun haluaa laihtua ja tarvittaessa vähentää jos paino ei tipu.

Vierailija
51/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kirjekurssin kautta mukana. Laihdutin PV:lla raskauskilot tehokkaasti. Tai no, ensin laihdutin 15kg, sainkin tosi paljon kehuja kropastani ja lopulta löysin nykyisen mieheni. Sitten lapsia ja synnärin jälkeen raskauskilot pois, 28kg sekä myöhemmin 17kg samoilla pistelaskuilla.

Noin 20 vuotta pysyi hyvin paino kurissa. Nyt taas kipeästi kaipaisin uutta starttia Painonvartijoiden avulla, mutta pistevihko on hukassa, varjelin sitä kuin aarretta. Ulkomailta olen yrittänyt tilata tai liittyä jäseneksikin, mutta sekä englanniksi että ruotsiksi oli jotakin ongelmaa.

Maailman paras, tehokkain ja mukavin menetelmä oli itselle. Voin maailman parhaiten aina kun laskin pisteitä. Nyyh. Mistähän saisin sen pistevihkon, olen välillä kunnolla etsinytkin vastaavaa.

Jos joku tuo Painonvartijat takaisin Suomeen, liityn heti. Tai ensin ottaisin pisteillä taas kilot pois ja hakisin sitten ehkä sivutöikseni ryhmän vetäjäksikin jos tarvetta vaan olisi. 

Vierailija
52/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä Painonvartijoiden keittokirjoja on tosiaan kirpputorit väärällään.

Vierailija
53/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin Painonvartijoissa noin 8 kiloa. En ollut kuin lievästi ylipainoinen. 

Sitten loppui into. Kilot tulivat takaisin. Sitten karppasin ja laihduin taas. Sitten kilot tulivat takaisin, kun kyllästyin karppaamaan.

Nyt en tiedä mitä tekisin. 

Vierailija
54/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painonvartijoiden pisteet olivat selkeitä ja se on ollut ainoa keino, millä olen onnistunut laihtumaan. 

Vierailija
55/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin muuten olikin!

Kai siinä oli se idea, että laihduttaja täyttää itsensä aterioilla sitten niillä "ei niin lihottavilla" ruuilla, kuten perunalla. Eli syö niin paljon perunaa sen muun lisäksi, että tulee kylläiseksi ja vain 2 pistettä tuhlattu.

Ja tosiaan kaikki kasvikset olivat 0 pistettä, niitä sai vetää niin paljon kuin halusi, eikä yhtään pistettä mennyt.

Olihan siellä muuten näitä light-tuotteita, jotka oli tosi suosittuja silloin 2000-luvun alussa.

Vihkosessa kaikki light-cocikset ym. oli 0 pistettä.

Appelsiini oli nollapisteen hedelmä.

Vierailija
56/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vinkiksi että niitä keittokirjoja löytyy muutamilla euroilla kierrätyskeskuksista ja kirpputoreilta. Ja niissä on ihan hyviäkin ohjeita. 

Laitoin omia kirjoja roskikseen muuton yhteydessä. Olivat leivontakirjoja, mutta kun katsoin reseptejä, ei tosiaankaan tehnyt mieli leipoa niillä resepteillä mauttomia leivonnaisia. Olin saanut kirjat lahjaksi sukulaiselta, joka oli painonvartija. Oma paino ollut aina normaali. Toisaalta opin laskemaan kaloreita -90-luvulla ja ne iskostui selkärankaan niin hyvin, että edelleen pystyn arvioimaan ruokien kalorimäärät. En tiedä onko tämä hyvä vai huono asia, mutta paino ei ole koskaan heitellyt.

Vierailija
57/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tälläisissä tapauksissa ihmettelee ennen kaikkea, missä vanhemmat ovat olleet. Yrityksillä tietysti myös vastuu reagoida.<

Siihen aikaan ja varsinkin sitä ennen lapset ja nuoret saivat elää omaa elämäänsä melkoisen itsenäisesti. Ei oltu yhteydessä monta kertaa päivässä, eikä vanhemmilla ollut muutenkaan mitään keinoa seurata missä nuoret liikkuivat. Vertaa nykyään kännyköiden sijaintitoiminnot.

Vierailija
58/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun aikoinaan paikalliset painonvartijat kokoontuivat erään toimistotalon yläkerroksessa. Katutasossa oli kaupunkimme ihanin leipomon kahvila ja päästäkseen sinne painonvartijoihin oli kuljettava sen leipomon tiskin ohi, jossa tuore korvapuusti tuoksui huumaavasti ja vitriinit vain notkuivat mitä ihanimmista leivoksista, viinereistä ja munkkipossuista. Hirveää kidutusta :-D 

:D

Vierailija
59/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti oli painonvartijoissa kun olin lapsi. Mulla jäi siitä kammo. Äiti oli aina pahalla päällä kun yritti laihduttaa, tuli niistä tapaamisista itkien pois kun punnitus oli niin noloa. No sitten hän sairastui sen loputtoman häpäisemisen takia ahmimishäiriöön ja jojotti painoa ylös ja alas vuosia. Nyt on taas lihava kausi menossa. Pahinta on se tieto, että äitini oli juurikin ihan normaalipainoinen kun meni painonvartijoihin, koska he houkuttelivat sinne kaikki asiakkaat, ketkä kiinni sai. Vaikka olit normaali, niin "ainahan sitä pari kiloa voi tiputtaa". Minullekin he soittivat, enkä tiedä mistä ihmeestä olivat saaneet numeroni. Painoin silloin 52 kg ja olen 168 cm pitkä.

Että kyllä, kuten joku jo sanoi, painonvartijat tekivät pahaa, kun he sekoittivat ihmisten normaalin kyvyn olla omassa painossaan tyytyväisinä.

No siis silloin kasarilla ja ysärillä ihannehan oli nainen, joka oli tyyliin kokoa 165 cm ja 50 kg.

Eli kyllä, monet tavoittelivat todella hoikkaa olemusta. Monet ihmiset olivat jo valmiiksi normaalipainoisia tai just siellä normaalipainon ylärajalla tai pikkusen sen yli. Ja sellaisia "Suurin Pudottaja"-kokoisia ihmisiä oli todella vähän tuohon maailmanaikaan.

Että sinänsä ei ole ihme, että äitisi meni Painonvartijoihin normaalipainoisena.

Vierailija
60/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluan tietää lisää noista pisteistä. Olis hauska kokeilla vaikkei ylipainoa olekaan.

Siis kun liittyi Painonvartijoihin, sai sellaisen kätevän vihkosen. Siihen oli listattuna yleisimmät ruuat ja herkut pisteineen. Tähän tyyliin:

Banaani 1 piste

Appelsiini 1 piste

Porkkana 0 pistettä

teelusikallinen voita 1 piste

vaalea leipä 0,5 pistettä

makaronilaatikko, yksi annos 4 pistettä

salaatti 0 pistettä

tomaatti 0 pistettä

munkki 7 pistettä

suklaa 100 g 15 pistettä

spagetti jauhelihakastikkeella 6 pistettä

pizza 15 pistettä

Jne.

Siis vedin nyt hatusta noi pisteet, mutta siis tuohon tyyliin.

Ja laihtuakseen piti syödä vain tietty pistemäärä päivässä. Esim. 18 pistettä.

Sitten vain merkitsit vihkoon syömisesi ja kertyneet pisteet ja illalla kun tuli se 18 pistettä täyteen, niin siihen loppui syömiset. Jos oli kova nälkä, piti katsoa, mitä saa syödä ilman pisteiden kertymistä. Vihannekset oli yleensä 0 pistettä.

Tuolla tyylillä laihtui noin 0,5 kiloa viikossa, sillä kalorivaje oli kokoajan päällä.

Mutta sait tosissaan laihduttaa vaikkapa syömällä suklaata. Sait itse päättää, mistä keräät sen 18 pistettäsi.