Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistatteko Painonvartijat? Olitteko niissä ikinä? Mitä Painonvartijoille muuten tapahtui?

Vierailija
17.03.2024 |

Mä olin hetken Painonvartijoissa 2000-luvun alussa, joskus vuonna 2002. Olin "etänä" eli sain postitse ohjeet ja vihkoset ym.

Silloin laskettiin jotain pisteitä.

Hassuinta on se, että mä painoin silloin 65 kiloa ja pituus on 168 cm.

Sain laihdutettua noin 5 kiloa.

Kommentit (180)

Vierailija
21/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni ohjeiden mukaan kun söi niin sai liikaa hiilareita. Jos siis vertaa tämän päivän laihdutusohjeita.

Periaatteessa joo, sillä perunaa sai vetää isoja määriä 2 pisteellä. 

Mutta muutenhan laihduttaja sai syödä periaatteessa ihan mitä vain, kunhan se 18 pistettä ei ylity. Muistaakseni siellä vihkosissa kannustettiin järkeviin valintoihin, koska periaatteessa olisi voinut laihduttaa suklaatakin mussuttamalla, kunhan vain 18 pistettä ei ylity.

Senkin muuten muistan, että mitä lihavampi olit, sitä enemmän pisteitä sait käyttöösi ja silti laihduit.

Siellä vihkossa oli ne painot eli 100-kiloiset sai syödä esim. 25 pistettä päivässä ja silti he laihtuivat.

Ja oliko se niin, että laihdutus perustui yksinkertaiseen matikkaan ja kalorivajeeseen. Eli tietynpainoinen henkilö kun söi tietyn määrän pisteitä, hän oli kokoajan kalorivajeessa. Muistaakseni kalorivaje oli 500 kaloria joka päivä ja laihdutustahti oli noin puoli kiloa viikossa.

Vierailija
22/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin. On puhuttu, että se sekoitti koko sukupolven nälkämekanismit, mistä osa kärsii vielä tänäkin päivänä. Olisi mielenkiintoista tietää onko kukaan palstalla saanut pidettyä Painonvartijoissa laihdutetut kilos pois tähän päivään asti?

Kerro lisää, kun näytät tietävän enemmän.

Miten nälkämekanismit siis sekoittui?

Muistan niistä vihkosista ja ohjeista sen, että joka ikinen suupala ja syöminen piti merkitä ylös.

Jokainen ruoka oli tietyn pisteen arvoinen. Ja pisteitä sai tulla vain 18 päivän aikana.

Sai valita, mitä söi, kunhan ei ylittänyt 18 pistettä.

Tyyliin syö pizza, niin avot siinä on jo päiväsi 18 pistettä käytetty. Etkä muuta saa syödä, muuten et laihdu.

Tai syö järkevämmin, niin saat syödä enemmän. Muistaakseni kasvikset olivat 0 pistettä, eli niitä sai vetää rajattomasti.

<

Pelkällä kalorilaskennalla ilman lihaksia säilyttävää treeniä pysyviä tuloksia on lähes mahdoton saada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Eräs sukulainen laihdutti siellä raskauskilot 90-luvulla. Periaatteessa bisnesidea oli yksinkertaistettu kalorilasku ja vertaistuki. Nykyään kaiken oleellisen voi tehdä taulukkolaskennalla ja digitaalisella keittiövaa'alla. Sillä tavalla turha maksaa sisäänpääsystä tuollaisiin kokouksiin. Edes henkilövaakaa ei välttämättä tarvita sillä painonlaskun huomaa muutenkin.

Netti yleistyi vasta 2000-luvulla. Hyvin harvalla oli kotona edes tietokonetta tai nettiyhteyttä ennen vuotta 2000. Kaikki asiat pyöritettiin ilman nettiä.

Sen valossa tuollainen toiminta oli ainut tapa eli fyysiset kokoukset tai sitten etänä ja fyysiset vihkot ja ohjeet. Paperilehdissä oli mainoksia, sieltä bongattiin osoitteet ja puhelinnumerot ja toimittiin sitä kautta.

Mikä muuten on taulukkolaskenta?

Vierailija
24/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Eräs sukulainen laihdutti siellä raskauskilot 90-luvulla. Periaatteessa bisnesidea oli yksinkertaistettu kalorilasku ja vertaistuki. Nykyään kaiken oleellisen voi tehdä taulukkolaskennalla ja digitaalisella keittiövaa'alla. Sillä tavalla turha maksaa sisäänpääsystä tuollaisiin kokouksiin. Edes henkilövaakaa ei välttämättä tarvita sillä painonlaskun huomaa muutenkin.

Netti yleistyi vasta 2000-luvulla. Hyvin harvalla oli kotona edes tietokonetta tai nettiyhteyttä ennen vuotta 2000. Kaikki asiat pyöritettiin ilman nettiä.

Sen valossa tuollainen toiminta oli ainut tapa eli fyysiset kokoukset tai sitten etänä ja fyysiset vihkot ja ohjeet. Paperilehdissä oli mainoksia, sieltä bongattiin osoitteet ja puhelinnumerot ja toimittiin sitä kautta.

Mikä muuten on taulukkolaskenta?

Taulukkolaskenta = Exel ja LibreOffice. Niitä on enemmänkin mutta nuo taitaa olla yleisimmät.

Vierailija
25/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä Painonvartijat edelleen/ aloittanut uudelleen. Suomessa lopetti, kun ei ollut jäseniä tarpeeksi, tuli muita vaihtoehtoja.

Vierailija
26/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistesysteemi tuli vasta 90-luvun alussa. Siitä tuli suosittu, koska sai syödä mitä halusi.

Sitä ennen syötiin kevyesti, oli omia reseptejäkin.

Tilalle tuli toinen kilpailija. En muista nimeä.

Vierailija
27/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluan tietää lisää noista pisteistä. Olis hauska kokeilla vaikkei ylipainoa olekaan.

Vierailija
28/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta siellä Heksingin keskustan toimipisteessä oli niin tyly henkilökunta, että ei tehnyt mielu jatkaa.

Vierailija
29/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin. On puhuttu, että se sekoitti koko sukupolven nälkämekanismit, mistä osa kärsii vielä tänäkin päivänä. Olisi mielenkiintoista tietää onko kukaan palstalla saanut pidettyä Painonvartijoissa laihdutetut kilos pois tähän päivään asti?

Muistan niistä vihkosista ja ohjeista sen, että joka ikinen suupala ja syöminen piti merkitä ylös.

Jokainen ruoka oli tietyn pisteen arvoinen. Ja pisteitä sai tulla vain 18 päivän aikana.

Tyyliin syö pizza, niin avot siinä on jo päiväsi 18 pistettä käytetty. Etkä muuta saa syödä, muuten et laihdu.

Tai syö järkevämmin, niin saat syödä enemmän. Muistaakseni kasvikset olivat 0 pist

Pelkällä kalorilaskennalla laihdut vaikket evääsi liikauttaisi sohvalta. Tämä on ihan matemaattinen fakta. Itse tiputin 15kg harrastamatta yhtään ylimääräistä liikuntaa. Söin 1000 kaloria päivässä. Nopeasti lähti ja kilot pysyneet poissa yli 20 vuotta.

Sori ohis

Vierailija
30/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluan tietää lisää noista pisteistä. Olis hauska kokeilla vaikkei ylipainoa olekaan.

Kysy jossain netin keskustelupalstalla, jos jollain vielä olisi ne, ja jos vaikka myy ne sinulle. Ainakin niitä keittokirjoja on myynnissä jossain tori.fi tms?

Vierailija
31/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laihdutin omatoimisesti heidän ohjeilla, ilman mitään ryhmiä. Tilasin siis kotiin sen materiaalin, pistetaulukko yms. Laihduin heidän ohjeilla yllättävän helposti 38 kg. Eli ei mitään huonoja muistoja siitä. Eikä ne koskaan ole kokonaan takaisin tulleet, eikä mennyt nälänhallinta sekaisin yms. Avioeron jälkeen osa tuli kyllä takaisin, kun lääkitsin suruani ja yksinäisyyttäni alkoholilla ja makealla. Mutta sittemmin pudotin nekin kilot taas pois, sillä kertaa ihan vaan kaloreita Fatsecret-sovelluksella laskien. Mutta ei. mitään huonoa sanottavaa Painonvartijoista mulla.

Vierailija
32/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti kävi Painonvartijat ryhmässä ja minä siipeilin häneltä ilmaiseksi ohjeet. Ei laihduttu kuin tilapäisesti ja saatiin kaikki korkoineen takaisin. Äiti laihtui lopulta leikkauksella ja minä karppaamalla. Nykyään ollaan kumpikin tyytyväisiä lopputuloksiimme.

Kammottavinta kuraa oli makeannälkään vaahdotettu rasvaton maito joka oli makeutettu hermesetaksella. :/

:D Ai luoja. Vielä kun nykyään tiedetään että makeutusaineet vaan sotkevat suoliston mikrobiomia huonoon suuntaan ja myös aiheuttavat ruokahalun lisääntymistä. Mutts niin se tiede kehittyy pikkuhiljaa, tätäkin aikaa tullaan vielä kauhistelemaan monella tavalla että kyllä oltiinkin tyhmiä ja tietämättömiä. 

Vierailija
33/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä Painonvartijoissa elämä vähärasvaista ja hiilarivoittoista.

Pudotin 8 kiloa kolmessa kuukaudessa sillä "väriohjelmalla", jossa syömiset ja juomiset oli jaettu keltaisiin, vihreisiin ja punaisiin.

Olin tuolloin laihaläski.

Nyt on vähän lihaksia, mutta myös rasvaa löytyy. Ja ikääkin kohta 50.

Vierailija
34/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai syö järkevämmin, niin saat syödä enemmän. Muistaakseni kasvikset olivat 0 pist

Aivan höpöä. Tuloksien saamiseen laihtumisessa ei tosiaan tarvitse kuin vähemmän kaloreita mitä kuluttaa. Se ei ole "lähes mahdotonta" ilman lihaspainotteista liikuntaa vaan täysin mahdollista ihan kaikille. Liikkui tai ei.

Vierailija
35/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vinkiksi että niitä keittokirjoja löytyy muutamilla euroilla kierrätyskeskuksista ja kirpputoreilta. Ja niissä on ihan hyviäkin ohjeita. 

Vierailija
36/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppausboomi ja internet veivät Painonvartijoilta asiakkaat. Kalorimäärät oli niin pieniä, että ohjelmia oli vaikea noudattaa, vaikka "sai syödä mitä halusi" ja tyyli oli vähärasvainen ja hiilareita korostava. Pistelaskussa verotettiin ylimääräistä rasvaisista tai epäterveellisistä ruoista. Jos ruokavalio oli rasvapainotteinen, niin hyvin vähän määrällisesti tai kalorillisesti sai syödä. Olen näitä jälkikäteen tutkiskellut. Laihdutin aikoinaan kunniajäseneksi saakka. Kilot tulivat aina takaisin, kun lopetin laihduttamisen eli hyvästä tarkoituksesta huolimatta en oppinut syömään normaalisti kitukuurin jälkeen. Sain sitten lopulta lukuisten omien epäonnistuneiden laihtumisyritysten jälkeen itse laihdutettua itseni normaalipainoiseksi.

Vierailija
37/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli painonvartijoissa kun olin lapsi. Mulla jäi siitä kammo. Äiti oli aina pahalla päällä kun yritti laihduttaa, tuli niistä tapaamisista itkien pois kun punnitus oli niin noloa. No sitten hän sairastui sen loputtoman häpäisemisen takia ahmimishäiriöön ja jojotti painoa ylös ja alas vuosia. Nyt on taas lihava kausi menossa. Pahinta on se tieto, että äitini oli juurikin ihan normaalipainoinen kun meni painonvartijoihin, koska he houkuttelivat sinne kaikki asiakkaat, ketkä kiinni sai. Vaikka olit normaali, niin "ainahan sitä pari kiloa voi tiputtaa". Minullekin he soittivat, enkä tiedä mistä ihmeestä olivat saaneet numeroni. Painoin silloin 52 kg ja olen 168 cm pitkä.

Että kyllä, kuten joku jo sanoi, painonvartijat tekivät pahaa, kun he sekoittivat ihmisten normaalin kyvyn olla omassa painossaan tyytyväisinä.

Vierailija
38/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun aikoinaan paikalliset painonvartijat kokoontuivat erään toimistotalon yläkerroksessa. Katutasossa oli kaupunkimme ihanin leipomon kahvila ja päästäkseen sinne painonvartijoihin oli kuljettava sen leipomon tiskin ohi, jossa tuore korvapuusti tuoksui huumaavasti ja vitriinit vain notkuivat mitä ihanimmista leivoksista, viinereistä ja munkkipossuista. Hirveää kidutusta :-D 

Vierailija
39/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti oli painonvartijoissa kun olin lapsi. Mulla jäi siitä kammo. Äiti oli aina pahalla päällä kun yritti laihduttaa, tuli niistä tapaamisista itkien pois kun punnitus oli niin noloa. No sitten hän sairastui sen loputtoman häpäisemisen takia ahmimishäiriöön ja jojotti painoa ylös ja alas vuosia. Nyt on taas lihava kausi menossa. Pahinta on se tieto, että äitini oli juurikin ihan normaalipainoinen kun meni painonvartijoihin, koska he houkuttelivat sinne kaikki asiakkaat, ketkä kiinni sai. Vaikka olit normaali, niin "ainahan sitä pari kiloa voi tiputtaa". Minullekin he soittivat, enkä tiedä mistä ihmeestä olivat saaneet numeroni. Painoin silloin 52 kg ja olen 168 cm pitkä.

Että kyllä, kuten joku jo sanoi, painonvartijat tekivät pahaa, kun he sekoittivat ihmisten normaalin kyvyn olla omassa painossaan tyytyväisinä.

Niillä oli kyllä joku raja siinä painossa, että ei sellaisia otettu mukaan, joilla ei ollut pudotettavaa.

Vierailija
40/180 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä oli kyllä joku raja siinä painossa, että ei se

Minun äiti painoi silloin 65 kg. Ei olisi ollut minun mielestä yhtään laihdutettavaa. Mutta sen ajan ilmapiiri oli kyllä sellainen, että tuo oli jo jonkin verran punkero kun hoikkuutta ihannoitiin tosi paljon. Nythän tiedetään, että normaalipainoisen ei kannata laihduttaa, kun he lihovat sen jälkeen.