Muistatteko Painonvartijat? Olitteko niissä ikinä? Mitä Painonvartijoille muuten tapahtui?
Mä olin hetken Painonvartijoissa 2000-luvun alussa, joskus vuonna 2002. Olin "etänä" eli sain postitse ohjeet ja vihkoset ym.
Silloin laskettiin jotain pisteitä.
Hassuinta on se, että mä painoin silloin 65 kiloa ja pituus on 168 cm.
Sain laihdutettua noin 5 kiloa.
Kommentit (180)
Olin. On puhuttu, että se sekoitti koko sukupolven nälkämekanismit, mistä osa kärsii vielä tänäkin päivänä. Olisi mielenkiintoista tietää onko kukaan palstalla saanut pidettyä Painonvartijoissa laihdutetut kilos pois tähän päivään asti?
Painonvartijat oli ainoa, jolla laihduin 35kg. Sai syödä tavallista ruokaa, eikä tarvinnut säätää ruokavalion kanssa. No ei ne kilot pysyneet poissa kuin 5 vuotta, mutta se taas ei ollut painonvartijoiden vika.
Puhe painonvartijoista loppui suuren karppausinnostuksen aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Olin. On puhuttu, että se sekoitti koko sukupolven nälkämekanismit, mistä osa kärsii vielä tänäkin päivänä. Olisi mielenkiintoista tietää onko kukaan palstalla saanut pidettyä Painonvartijoissa laihdutetut kilos pois tähän päivään asti?
Kerro lisää, kun näytät tietävän enemmän.
Miten nälkämekanismit siis sekoittui?
Muistan niistä vihkosista ja ohjeista sen, että joka ikinen suupala ja syöminen piti merkitä ylös.
Jokainen ruoka oli tietyn pisteen arvoinen. Ja pisteitä sai tulla vain 18 päivän aikana.
Sai valita, mitä söi, kunhan ei ylittänyt 18 pistettä.
Tyyliin syö pizza, niin avot siinä on jo päiväsi 18 pistettä käytetty. Etkä muuta saa syödä, muuten et laihdu.
Tai syö järkevämmin, niin saat syödä enemmän. Muistaakseni kasvikset olivat 0 pistettä, eli niitä sai vetää rajattomasti.
Mä olen siis toi aloittaja ja paino on viimeiset 20 vuotta sahannut tuossa 65-75 välissä. Useimmiten paino ollut noin 68 kg.
Olen nykyään siis yli nelikymppinen ja painonvartijoita kokeilin puolisen vuotta parikymppisenä, vaikka nyt tuo 65 kiloa tuntuu ihan ok painolta eikä siitä tarttis välttämättä ees laihduttaa.
Olin -90-luvun alussa 2 kertaa. Eka kerralla sain pois 11kg, sitten kiloja tuli takaisin 5-6, toisella kerralla laihdutin 7kg. Noin kymmenen vuotta myöhemmin kaikki oli tullut takaisin. No, oli kuitenkin lähes kymmenen hoikkaa vuotta mikä oli erittäin hyvä juttu. Pitäis varmaan kaivaa esille vanhat "pistevihkot" ja yrittää ominpäin uudelleen. Tosin ikää on jo sen verran että motivaatio on laskenut.
Vierailija kirjoitti:
Milloin tämä tapahtui?
Ja mihin painonvartijat siis katosivat? Tietääkseni Painonvartijat eivät enää toimi Suomessa, toimiiko missään enää?
Sehän oli käsittääkseni WeightWatchers ja tämä oli ns. maailmanlaajuinen ketju, toimi vähän joka maassa. Oliskohan Jenkeistä lähtöisin?
Mullakin on vanhat pistevihkot tallessa. Pitäisköhän vilkaista niitä, silleen suuntaa antavana, että mitkä herkut oli niitä lihottavimpia.
ette senvertaa jaksa kuuklettaa...
Laihduin 9 kg PV:n avulla. On tullut takaisin.
Nykytiedon valossa tuntuu kummalliselta että ruisleipää ja perunaa sai aterioiden yhteydessä syödä ilman rajoituksia ja meni ainoastaan 2 pistettä.
Taisi niiden vaa'asta loppua numerot ja lopulta koko vaaka sinkosi viisarit ja jouset kattoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tämä tapahtui?
Ja mihin painonvartijat siis katosivat? Tietääkseni Painonvartijat eivät enää toimi Suomessa, toimiiko missään enää?
Sehän oli käsittääkseni WeightWatchers ja tämä oli ns. maailmanlaajuinen ketju, toimi vähän joka maassa. Oliskohan Jenkeistä lähtöisin?
2000 - 2010. Painonvartijat mainosti että saa syödä perunaa niin paljon kun haluaa. Karppaajat söi pekonia ja pihvejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tämä tapahtui?
Painonvartijat loppui Suomessa vuonna 2010
Yhtiö on ollut Suomessa kannattamaton useiden vuosien ajan. Suomen maantieteellinen koko ja suhteellisen vähäinen väestön määrä tekee erittäin vaikeaksi kääntää toimintaa kannattavaksi,sanoo Weight Watchersin Pohjoismaiden johtaja Lotte Wamberg.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001674446.html
Suomen toiminnot lopetettiin ilmeisesti liian pienen asiakaskunnan takia.
Muutenhan tuo toimii edelleen 30 eri maassa.
https://www.weightwatchers.com/us/
Muistaakseni ohjeiden mukaan kun söi niin sai liikaa hiilareita. Jos siis vertaa tämän päivän laihdutusohjeita.
Hiilareihin ne PV:nkin pisteet pohjautuvat.
Vierailija kirjoitti:
Laihduin 9 kg PV:n avulla. On tullut takaisin.
Nykytiedon valossa tuntuu kummalliselta että ruisleipää ja perunaa sai aterioiden yhteydessä syödä ilman rajoituksia ja meni ainoastaan 2 pistettä.
Ai niin muuten olikin!
Kai siinä oli se idea, että laihduttaja täyttää itsensä aterioilla sitten niillä "ei niin lihottavilla" ruuilla, kuten perunalla. Eli syö niin paljon perunaa sen muun lisäksi, että tulee kylläiseksi ja vain 2 pistettä tuhlattu.
Ja tosiaan kaikki kasvikset olivat 0 pistettä, niitä sai vetää niin paljon kuin halusi, eikä yhtään pistettä mennyt.
Olihan siellä muuten näitä light-tuotteita, jotka oli tosi suosittuja silloin 2000-luvun alussa.
Vihkosessa kaikki light-cocikset ym. oli 0 pistettä.
Helsinkiläinen sairaala toi Painonvartijat sairaalamaailmaan, ei maksanut mutta antoi henkilökunnalle mahdollisuuden, ei työajalla kuitenkaan, osallistua. Liekö ollut 2000- luvun alkua. Itse en edes harkinnut. Painonvartijat taisi tehdä konkurssin.
Äiti kävi Painonvartijat ryhmässä ja minä siipeilin häneltä ilmaiseksi ohjeet. Ei laihduttu kuin tilapäisesti ja saatiin kaikki korkoineen takaisin. Äiti laihtui lopulta leikkauksella ja minä karppaamalla. Nykyään ollaan kumpikin tyytyväisiä lopputuloksiimme.
Kammottavinta kuraa oli makeannälkään vaahdotettu rasvaton maito joka oli makeutettu hermesetaksella. :/
Eräs sukulainen laihdutti siellä raskauskilot 90-luvulla. Periaatteessa bisnesidea oli yksinkertaistettu kalorilasku ja vertaistuki. Nykyään kaiken oleellisen voi tehdä taulukkolaskennalla ja digitaalisella keittiövaa'alla. Sillä tavalla turha maksaa sisäänpääsystä tuollaisiin kokouksiin. Edes henkilövaakaa ei välttämättä tarvita sillä painonlaskun huomaa muutenkin.
Eikö kukaan ollut?