Yritin soitella 16v pojan kesätyönhaun merkeissä, firmasta vastattiin takaisin että "toivottavasti poikasi olisi jatkossa oma-aloitteisempi"
Mitä tuo nyt tarkoitti? Poika on hyvin itsenäinen mutta ei tykkää erityisesti puhua puhelimessa, joten hoidimme vastuujaon tällä tavalla.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on työpaikalla sovittu, että ensisijaisesti pyritään antamaan kesä ja harjoittelutyöpaikat omien työntekijöiden lapsille tai heidän sukulaisilleen tai tuttaviensa lapsille. Selkeä ja hyväksi havaittu systeemi jolla saadaan parhaiten osaavat ja sitoutuvat meille töihin. Työntekijöitä on ohjeistettu siten, että lastensa työnhakupapereissa oleva vanhemman nimi edesauttaa työn saamista.
Mulla oli ennen sellainen esimies, joka palkkas kaikki sukulaisensa, miksi!? Ei sen takia, että sukulaisuus tekee työntekijästä jotenkin sitoutuneemman tai motivoituneemman vaan sukulainen on halvempi! Sukulaiselle ei tarvitse mitään lisiä maksaa kun sukulainen ei uskalla niitä pyytää edes!
Olin kesätyöikäinen 1980-luvun loppupuolella. Luin kesäisin aina sanomalehdessä olleet ilmoitukset ja parin päivän välein poljin pyörällä kaupunkiin ja kävin katsomassa työkkärissä uudet ilmoitukset. Soitin firmoihin joko kotoa tai puhelinkopista. Vain kaksi kertaa pääsin haastatteluun asti, mutta en koskaan saanut mitään paikkaa. Se oli masentavaa aikaa. Minäkuvani romahti. Tunsin olevani huono ja kelvoton ihminen. Myöhemmin kouluttauduin ja pääsin omasta mielestäni ihan hyvään ammattiin. Mutta olen kokemusteni ja muistojeni takia sitä mieltä, että kesätyöpaikan hankkimisesta ei pitäisi tehdä nuorelle velvollisuutta. Kaikki eivät kuitenkaan voi saada kesätyötä, ja hylätyksi tuleminen kerta toisensa jälkeen voi olla turhan raskasta - nuoret tuntevat monesta muustakin syystä epävarmuutta ja ovat kriittisiä itseään kohtaan ja voivat suurennella vikojaan ja puutteitaan.
Minua aina ahdisti kun mutsi oli patistamassa kesätöihin tienaamaan rahaa.
Ei raha kiinnostanut. Mutsi teki juuri noin että väkisin hommasi töitä mulle vaikka ei työt kiinnostaneet. Kertoi että voin ostaa ssitten vaatteita ja mopon vaikka. No mua ei vaatteet tai mopo kiinnostanut tai mikään.
Ei muuten kiinnosta nykyäänkään yhtään mikään.
Miksi pitää pakottaa töihin jos ei kiinnosta nähdä muita ihmisiä ja olla muiden kanssa tekemisissä?
Tosi ahdistavaa tollanen jonkun pikkurahan takia.
Siis mitä paskaa tää nykyaika on... Oikeesti on tällaisia vanhempia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä tuo aikamoinen "red flag" on, että huoltaja soittaa 16 -vuotiaan poikansa puolesta. Menetkö myös pojan puolesta sinne töihin?
Ensivaikutelma on tärkeä. Pojasta ensivaikutelma on, että mukavuudenhaluinen mamman poika.
Palaute oli asiallinen ja paikkaansa pitävä.
"red flag" "red flag" junttia! Mikset kirjoittanut suomeksi! Housuissas on!
Siirry nykyaikaan itse juntti.
Sakun mutsi on duunissa joka päivä:
Vierailija kirjoitti:
Ei raha kiinnostanut. Mutsi teki juuri noin että väkisin hommasi töitä mulle vaikka ei työt kiinnostaneet. Kertoi että voin ostaa ssitten vaatteita ja mopon vaikka. No mua ei vaatteet tai mopo kiinnostanut tai mikään.
Miksi pitää pakottaa töihin jos ei kiinnosta nähdä muita ihmisiä ja olla muiden kanssa tekemisissä?
Mitä virkaa sun elämällä on, kun et aio tehdä sillä mitään etkä aio tehdä mitään itsesi eteen?
En koe että oma työnhaku on muiden asia juuri omista kokemuksista johtuen. Yli-innokas sukulainen oli antanut yhteystietoni työpaikkansa kesätyöharjoittelijoista vastaavalle ihmiselle ilman, että minulle oltiin kerrottu mitenkään. Oli ylikehunut ja kertonut opiskelemani alankin väärin... Oli todella noloa selittää soittajalle että juu kiitos, mutta en voi todellakaan tulla sinne töihin. Asuin kaiken lisäksi ihan eri paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin 16-vuotiaana kotoa. Hain töihin ja pääsin töihin. Mun yks ystävä muutti kanssa omilleen ja sai esikoisensa 16-vuotiaana.
Ja jotkut ei itse edes soita työnantajalle vaan äiti soittaa.
ROTFL.
En nyt kehuisi kypsyydellä, jos 16-vuotiaana penskan synnyttää. Vastuutonta ja epäkypsää pikemminkin.
En kehunut kypsyydellä vaan vertasin, miten eri ihmiset saman ikäisinä kykenevät hoitamaan eri asioita. Nimittäin tämä ystäväni kasvatti hienon nuoren naisen lapsestaan, eli toisin sanoen hän kykeni hoitamaan sen 16-vuotiaana synnyttämänsä lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä paskaa tää nykyaika on... Oikeesti on tällaisia vanhempia?
pakko niitä o patistaa töihin kun ovat muuten vain puhelimmellaan. Eivät suostu töihin ja ei rahakaan kelpaa mitä töistä saisi.
Makaavat vain koulun jälkeen puhelimella. Meidän vanhempien on otettava vastuuta ja soitettava töihin ja kyseltävä. Muuten teini homehtuu huoneeseensa.
Ei näillä ole mitään oma-aloitteisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä virkaa sun elämällä on, kun et aio tehdä sillä mitään etkä aio tehdä mitään itsesi eteen?
Anna hei pliis mun olla rauhassa, niin annan sun olla rauhassa ja sun läheistes.
Vierailija kirjoitti:
Itse neuvon ja autan lapsiani, mutta yhtään hakemusta tai soittoa en heidän puolestaan tee. Itse joutuvat omia virallisiakin asioita hoitamaan ja ulkomailla englanniksi asiansa hoitamaan. Hienosti ovat itsenäisiksi kasvaneet, tosin vanhin vasta 15v.
En minäkään meidän 16v puolesta tee. Toki autan ja tsemppaan mutta ite hoitaa hommansa. Ei epämukavien asioiden välttely mitenkään auta ja opeta toimimaan itsenäisesti.
Meillä ei teinit soita ja ei ole kiinnostuneet kesätöistä. Ovat todella tunnollisia ja arkoja. Kympin oppilaita, mutta eivät uskalla kuulemma työelämään ja liian iso raha kuulemma tuo liikaa pelottavaa vastuuta ja vapautta nuoreen elämään.
Ovat mieluummin ilman.
Työpaikanhan saa ihan vain sähköpostilla tai paperisella työhakemuksella, jos on ujo ja ei uskalla soittaa puhelimella.
Eikö kannattaisi laittaa nuori tekemään työhakemus ja vanhemmat voi korjata pahimmat virheet hakemuksesta ennen kuin lähettää sen?
Tuskin nykyään kukaan soittelee työpaikoille tai käy paikanpäällä kyselemässä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Noin käy jos lasta ei koukuteta rahaan, vaan lapsi laitetaan tekemään kotitöitä ilmaiseksi.
Rahaan pitää koukuttaa jo varhain että oppii rahan arvon ja maailmakin avartuu, kun voi tehdä kaikkea kivaa ja ei vaivu apatiaan köyhyydessä. Sinulle on nyt käynyt se pahin. Et edes osaa haaveilla mistään mitä kivaa voisi palkallaan saada tai mihin voisi säästää.
Tuollaisesta köyhyydestä ei voi enää pelastaa ketään. Suomi kasvattaa paljon sinun kaltaisia ihmisiä. Nämä leikkaukset lisää näitä tapauksia.
Lukiossa opettajana ärsyttää eniten, kun vähintään 17-V täyttäneiden psta hoitelee asioita isä tai äiti.
Parin vuoden päästä kun poika pääsee baariin ja jos naisten lähestyminen jännittää niin mamma voi olla mukana ja mennä juttelemaan naisille.
Kyllä se pitää ruveta itse opettelemaan asioita viimeistään tuossa iässä.
En voi ymmärtää näitä "soitin pojan puolesta kesätyöpaikkaan", "tein pojan cv:n", "varasin miehelle lääkärin" -naisia.
Ja tuntuu että lähes AINA tehdään pojan tai miehen puolesta.
Ilmankos miehet ovat jäämässä pahasti jälkeen. Teette karhunpalveluksen näille avuttomille.
"red flag" "red flag" junttia! Mikset kirjoittanut suomeksi! Housuissas on!