Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yritin soitella 16v pojan kesätyönhaun merkeissä, firmasta vastattiin takaisin että "toivottavasti poikasi olisi jatkossa oma-aloitteisempi"

Vierailija
17.03.2024 |

Mitä tuo nyt tarkoitti? Poika on hyvin itsenäinen mutta ei tykkää erityisesti puhua puhelimessa, joten hoidimme vastuujaon tällä tavalla.

Kommentit (189)

Vierailija
141/189 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joojoo aloittaja, niin varmaan.

Vierailija
142/189 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätyöt ja muutkin työpaikat omille kullanmuruille hankitaan suhteilla. Jos ei ole samassa kultapossukerhossa työnantajan kanssa niin ihan turha yrittää saada palveluksia. Ellei kyse ole jostain todella epäreilusta työsuhteesta, johon ei muuten löytyisi tekijää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/189 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua aina ahdisti kun mutsi oli patistamassa kesätöihin tienaamaan rahaa.

Ei raha kiinnostanut. Mutsi teki juuri noin että väkisin hommasi töitä mulle vaikka ei työt kiinnostaneet. Kertoi että voin ostaa ssitten vaatteita ja mopon vaikka. No mua ei vaatteet tai mopo kiinnostanut tai mikään.

Ei muuten kiinnosta nykyäänkään yhtään mikään.

Miksi pitää pakottaa töihin jos ei kiinnosta nähdä muita ihmisiä ja olla muiden kanssa tekemisissä?

Tosi ahdistavaa tollanen jonkun pikkurahan takia.

Kiinnostaa nyt kysyä kun oma lapseni on täysin samanlainen, että mitä sinusta sitten tuli?

Työtön eräänlainen taiteilija ja jokaosaaja. Yleismies jantuseksi on sanottu.

Kauheasti ei vain innosta puuhailla mitään. Mieluummin viheltelen ja kaivelen nennää ja räin kat

Aha. No ei tuokaan huono, paitsi rään syöminen.

Vierailija
144/189 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se pitää ruveta itse opettelemaan asioita viimeistään tuossa iässä. 

En voi ymmärtää näitä "soitin pojan puolesta kesätyöpaikkaan", "tein pojan cv:n", "varasin miehelle lääkärin" -naisia. 

Ja tuntuu että lähes AINA tehdään pojan tai miehen puolesta. 

Ilmankos miehet ovat jäämässä pahasti jälkeen. Teette karhunpalveluksen näille avuttomille.

Mutta oikeesti. Ne ei tee mitään muuten.

Siis meidänkin poika oli neljä vuotta kotona tekemättä mitään, vaikka kuinka sanottiin että soita ja hae. Sama on miehessä että ei mene lääkäriin. Piti sitten ambulanssi soittaa kun makasi haimatulehduksessa töiden jälkeen ja kävi vieläpä töissä eikä valittanut yhtään, mutta kaikki näki ja valitti asiasta työpaikalta asti että eikö sitä nyt saada hoitoon, kun ihan keltainenkin on.

Miehellä on ylpeytensä!

Vierailija
145/189 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aiemmin ollut röntgenissä ja ajanvarauksessa töissä. Sinne soittelee tuon tuosta äitejä jopa yli 2-kymppisten lastensa puolesta. Ihan sellaistakin, että 21v poika on menossa Leville, pitää siirtää tutkimus. Välillä oli pakko sanoa, ettei se homma niin mene. En voi puhua aikuisten asioista äitien kanssa. Nykyajan 16-vuotiaat on monesti ihan kädet taskuissa kulkevia teinejä, eivät välttämättä hetuansa tiedä.

Vierailija
146/189 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä tuo aikamoinen "red flag" on, että huoltaja soittaa 16 -vuotiaan poikansa puolesta. Menetkö myös pojan puolesta sinne töihin? 

Ensivaikutelma on tärkeä. Pojasta ensivaikutelma on, että mukavuudenhaluinen mamman poika.

Palaute oli asiallinen ja paikkaansa pitävä.

No en tietenkään mene pojan puolesta töihin, mutta toivoisin vähän ymmärrystä ja empatiaa poikaa kohtaan jos ei ole aikaisemmin ns. virallisempia puheluita joutunut hoitamaan. Työhaastatteluun menisi totta kai itse ihan ilman äidin apua.

ap

16v ei ole mikään lapsi jonka asioita äidin pitäis hoitaa. Jos ei itse pysty työnhakua hoitamaan ei tietenkään ole kypsä työhönkään. Kotona voi poikaa tukea, mut karhunpalvelus sekaantua pojan työnhakuun. Curlinghommia. 

Minäpä tunnen pojan joka olikin kypsä työntekoon ja tosi ahkera, mutta hirveän ujo soittamaan puhelimella ja sopimaan aikuisten kanssa virallisia asioita. Sen kesän jälkeen hän sai itsetuntoa ja kuulin että myöhemmin osasikin itse soittaa ja sopia asioita. Hyvä työmies oli ja oppi nopeasti asiat.

Ei pidä olla noin armoton ja saatanan tyhmä. Menettää vain hyviä tekijöitä tuollaisella hölmöläisen asenteella. Nuorissa on hyviä tyyppejä ja hienoa että äidit jaksaa hommata heidät alkuun. Siitä se sitten lähtee käyntiin se työelämä.

Vierailija
147/189 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aiemmin ollut röntgenissä ja ajanvarauksessa töissä. Sinne soittelee tuon tuosta äitejä jopa yli 2-kymppisten lastensa puolesta. Ihan sellaistakin, että 21v poika on menossa Leville, pitää siirtää tutkimus. Välillä oli pakko sanoa, ettei se homma niin mene. En voi puhua aikuisten asioista äitien kanssa. Nykyajan 16-vuotiaat on monesti ihan kädet taskuissa kulkevia teinejä, eivät välttämättä hetuansa tiedä.

Kuulin kuinka vaimo soitti miehelleen ambulanssin teholle, kun mies ei suostunut hoitoon. Oli kärsinyt viikkoja aivokalvontulehduksessa ja mies ei ylpeytensä takia lähtenyt. Oli tajuissaan ollessa uhonut että hän lähtee mieluummin kuolleena kuin soittaa apua.

Vaimo lopulta pelasti miehensä. Ei ole miehelle helppoa hakea apua hädän hetkellä. Sama se voi olla näillä isejen pojilla työn haun kanssa. Ei uskalleta, kun voi tulla rukkaset.

Vierailija
148/189 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se pitää ruveta itse opettelemaan asioita viimeistään tuossa iässä. 

En voi ymmärtää näitä "soitin pojan puolesta kesätyöpaikkaan", "tein pojan cv:n", "varasin miehelle lääkärin" -naisia. 

Ja tuntuu että lähes AINA tehdään pojan tai miehen puolesta. 

Ilmankos miehet ovat jäämässä pahasti jälkeen. Teette karhunpalveluksen näille avuttomille.

Mutta oikeesti. Ne ei tee mitään muuten.

Siis meidänkin poika oli neljä vuotta kotona tekemättä mitään, vaikka kuinka sanottiin että soita ja hae. Sama on miehessä että ei mene lääkäriin. Piti sitten ambulanssi soittaa kun makasi haimatulehduksessa töiden jälkeen ja kävi vieläpä töissä eikä valittanut yhtään, mutta kaikki näki ja valitti asiasta työpaikalta asti että eikö sitä nyt saada hoitoon, kun ihan keltainenkin on.

Miehellä on ylpeytensä!

Sitten vaikka vitsa käyttöön jos ei tule vauhtia takamuksen alle muuten. Ei tuollaisesta paapomisesta tule mitään. 

Vierailija
149/189 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei raha kiinnostanut. Mutsi teki juuri noin että väkisin hommasi töitä mulle vaikka ei työt kiinnostaneet. Kertoi että voin ostaa ssitten vaatteita ja mopon vaikka. No mua ei vaatteet tai mopo kiinnostanut tai mikään.

Miksi pitää pakottaa töihin jos ei kiinnosta nähdä muita ihmisiä ja olla muiden kanssa tekemisissä?

Kiinnostaa nyt kysyä kun oma lapseni on täysin samanlainen, että mitä sinusta sitten tuli?

Ja minua kiinnostaa, että kai olet käyttänyt lapsesi psykiatrilla? Jos noin nuorena ei ole mitään elämäniloa tai motivaatiota, niin olisin huolissani. 

Sun on pakko olla kommunisti.

Minun vanhemmat etsi minulle tuttujen kautta valmiiksi kesätyöt 90-luvulla ja sain täydet palkatkin. Toisin kuin muut nuoret jotka työskenteli nuorten ansioilla. Nyt minä hommaan omille lapsille suhteilla työt ja ei todellakaan tuon ikäiset soittele töitä.

Työväenluokan kakarat saattaa soitella itse, mutta harva mitään töitä tulee saamaan.

Vierailija
150/189 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minua kiinnostaa, että kai olet käyttänyt lapsesi psykiatrilla? Jos noin nuorena ei ole mitään elämäniloa tai motivaatiota, niin ol

Olen rikkaasta perheestä, mutta meiltä lapsilta myös vaadittiin asioita. 

Vierailija
151/189 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh. Oma-aloitteisuus on ihan tuhottu näillä lapsilla. Jatkossa eletään ilmeisesti yhteiskunnan tuilla, tai vaihtoehtoisesti vanhempien nurkissa ja rahoilla. 

Nykyään nuoret eivät viitsi tehdä mitään, mikä ei ole kivaa. Ei aikuistuta ollenkaan, eikä oteta omasta elämästä mitään vastuuta. Isi tai äippä hoitaa, jos eivät hoida, niin sitten jää asiat kokonaan hoitamatta. Miten tämä tilanne on tähän pisteeseen päässyt? 

Myös ne nuoret, jota mahdollisesti suhteilla saavat jonkinlaisen työpaikan, eivät ymmärrä sitä yksi kertaista asiaa, että työaikana ollaan töissä ja tehdään töitä. Vaikka olisi kuinka kamalaa herätä aamulla klo 7.00. Ja vaikka olisi kuinka kiva vaan näprätä sitä puhelinta. 

Tuntuu, että meillä on käsissämme hukattu sukupolvi, joka ei kykene mihinkään itsenäiseen toimintaan. Toki tiedän, että on olemassa myös fiksuja ja reippaita nuoria, jotka kykenevät vallan hyvin huolehtimaan itsestään. Mutta välillä vaan turhauttaa tämä nykymenmeno.

Vierailija
152/189 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on että iso osa nuorista on puhelinriippuvaisia, siis addikteja, eivätkä ole tottuneet vaivaamaan itseään, vaan lillumaan jatkuvassa dopamiinivirrassa. Ja kun dopamiini loppuu, seuraa alakulo, ahdistus jne. Olen hyvin huolissani miten ikinä oppivat tekemään töitä, kun töissä palvellaan työnantajaa tai asiakasta, oli se sitten kivaa tai ei. Varmaa on ettei töissä voi surffailla jatkuvassa dopamiinipöllyssä, vaan pitää kestää kaikenlaista epämukavuushetkeä. Niin ei taida kaikilta onnistua. Pommi lienee isompi kun osataan kuvitellakaan. Ja tähän vielä kun vanhemmat ovat mahdollistaneet elämän missä kaikki tarpeet täytetään ilman mitään vastiketta, elämä nuorelle on suuri, ahdistava pettymys.

Vierailija
153/189 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh huh. Oma-aloitteisuus on ihan tuhottu näillä lapsilla. Jatkossa eletään ilmeisesti yhteiskunnan tuilla, tai vaihtoehtoisesti vanhempien nurkissa ja rahoilla. 

Nykyään nuoret eivät viitsi tehdä mitään, mikä ei ole kivaa. Ei aikuistuta ollenkaan, eikä oteta omasta elämästä mitään vastuuta. Isi tai äippä hoitaa, jos eivät hoida, niin sitten jää asiat kokonaan hoitamatta. Miten tämä tilanne on tähän pisteeseen päässyt? 

Myös ne nuoret, jota mahdollisesti suhteilla saavat jonkinlaisen työpaikan, eivät ymmärrä sitä yksi kertaista asiaa, että työaikana ollaan töissä ja tehdään töitä. Vaikka olisi kuinka kamalaa herätä aamulla klo 7.00. Ja vaikka olisi kuinka kiva vaan näprätä sitä puhelinta. 

Tuntuu, että meillä on käsissämme hukattu sukupolvi, joka ei kykene mihinkään itsenäiseen toimintaan. Toki tiedän, että on olemassa myös fiksuja ja reippaita nuoria, jotka kykenevät vallan hy

Elämä muuttuu vaan vaikeammaksi ja vastuullisemmaksi iän myötä. Pelottavaa, että näitä lapsia ei ole valmisteltu tulevaa varten yhtään. 

Vierailija
154/189 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja voiko nimenomaan tuosta työpaikasta odottaa enää vastausta hakemukseen vai oliko rivien väliin piilotettu jokin viesti?

ap

Soitappa kuule vielä sinne firmaan ja kysy. Siis sinä, poikahan ei tykännyt puhua puhelimessa.

Vierailija
155/189 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiasia on että iso osa nuorista on puhelinriippuvaisia, siis addikteja, eivätkä ole tottuneet vaivaamaan itseään, vaan lillumaan jatkuvassa dopamiinivirrassa. Ja kun dopamiini loppuu, seuraa alakulo, ahdistus jne. Olen hyvin huolissani miten ikinä oppivat tekemään töitä, kun töissä palvellaan työnantajaa tai asiakasta, oli se sitten kivaa tai ei. Varmaa on ettei töissä voi surffailla jatkuvassa dopamiinipöllyssä, vaan pitää kestää kaikenlaista epämukavuushetkeä. Niin ei taida kaikilta onnistua. Pommi lienee isompi kun osataan kuvitellakaan. Ja tähän vielä kun vanhemmat ovat mahdollistaneet elämän missä kaikki tarpeet täytetään ilman mitään vastiketta, elämä nuorelle on suuri, ahdistava pettymys.

Piti vielä sanomani että se hetki kun nuori hakee ensimmäisiä töitään on yksi merkittävimmistä asioista sen suhteen miten se oma elämä alkaa sujua. Tuleeko kokemusta, itsetuntoa, ymmärrystä ympäröivästä maailmasta vai ei. Jatkaako äitin  vauvana elämäänsä vai kasvaako omille jaloilleen osaksi yhteiskuntaa.

Vierailija
156/189 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että meillä on käsissämme hukattu sukupolvi, joka ei kykene mihinkään itsenäiseen toimintaan. Toki tiedän, että on olemassa myös fik

Tämä! Vanhemman velvollisuus on opettaa lapsilleen miten maailmassa pärjää. Eli saa hankittua ruokaa, vaatteita, katon pään päälle, ihmissuhteita, jälkeläisiä.

Vierailija
157/189 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti sinun poikasi tarvitsee irroittautumista takertuvasta äidistä. Ole Äiti ja päästä irti

Vierailija
158/189 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesätyöt ja muutkin työpaikat omille kullanmuruille hankitaan suhteilla. Jos ei ole samassa kultapossukerhossa työnantajan kanssa niin ihan turha yrittää saada palveluksia. Ellei kyse ole jostain todella epäreilusta työsuhteesta, johon ei muuten löytyisi tekijää.

Tuo on totta. Eikä aikuisetkaan enää saa työtä ilman ns sukulaisuutta. Huom! Ei Suomessa ole korruptiota, olemme maailman onnellisin maa

Vierailija
159/189 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että meillä on käsissämme hukattu sukupolvi, joka ei kykene mihinkään itsenäiseen t

Jospa se lapsi ei välitä mistään noista? Ei kiinnosta yhtään mikään. Tiedän että parasta mitä isovanhempani ja vanhempani osasi minulle tehdä oli syytää rahaa nuorena täysin vastikkeettomasti jotta totuin kaikkeen kalliiseen ja siihen että rahaa on aina, koska sitten kun jouduin köyhyyteen niin se muisto rahoistani laittoi taistelemaan itsensä takaisin pinnalle. Samaa tarvetta ei ole yhdelläkään tuntemallani ihmisellä jotka on aina eläneet köyhyydessä ja vähillä varoilla. Köyhyys on pelottavaa ja hirveää kun siihen ei ole tottunut, toisille se on koti.

Vierailija
160/189 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on totta. Eikä aikuisetkaan enää saa työtä ilman ns sukulaisuutta. Huom! Ei Suomessa ole korruptiota, olemme maailman onnellisin maa

No meillä on kyllä lapset saaneet montakin työpaikkaa ihan itse hakemalla, ilman suhteita. Parikymppisenä on jo mukavasti kokemusta cvssä ja itseluottamusta. Luotettavia omatoimisia nuoria kysellään paljon. Että tärkeintä päästä alkuun.