Yle: 90 prosenttia nuorista ei vastaa puhelimeen, kun heitä yritetään kutsua työhaastatteluun kesätöihin
Niin että kova kova kiinnostus on nuorilla töihin? Ja nuoret ovat ahkeria? Vai miten se menikään?
"Vain joka kymmenes kesätöitä hakenut nuori vastaa puhelimeen, kun Annu Jantunen yrittää kutsua haastatteluun"
"Työnantajat joutuvat miettimään, miten tavoittaa kesätöihin hakeneita nuoria. Ensisijainen tapa kutsua haastatteluun on puhelinsoitto, vaikka niillä nuorten tavoittaminen onkin lähes mahdotonta.
- 90 prosenttia ensimmäisistä puheluista on turhia, kertoo nuorisotyönsuunnittelija Annu Jantunen Joensuun kaupungilta.
Nuorisotoimen kesätyö on usein ensimmäinen työelämäkokemus, joten nuorisotyöntekijät jatkavat hakijoiden tavoittelua sitkeästi tekstiviestein ja uusin puheluin jopa useiden päivien ajan.
- Sähköpostilla tavoittaminen on todettu jo vuosia sitten melko mahdottomaksi, Jantunen kertoo."
"Haastattelukutsuja ja työpaikkoja jää tänäkin keväänä nuorilta saamatta, koska he eivät reagoi yhteydenottoihin. Tavoittamattomuus on vaikeuttanut rekrytointia jo vuosia."
"Toiminnanjohtaja Tiina Hintikka muistuttaa, että vastausta ei voida odotella loputtomasti, vaikka kyse olisi nuorista, 15-17-vuotiaista työnhakijoista.
- Pidän 2-3 päivän reagointiaikaa vielä kohtuullisena. Soittoon ei voi aina vastata koulupäivänä, mutta sähköpostiin tai Whatsapp-viestiin ehtisi kyllä kolmen päivän aikana reagoida, Hintikka sanoo."
"Jopa palkattuja nuoria vaikea tavoittaa
Nuorisotyönsuunnittelija Annu Jantunen epäilee, että monet työnantajat eivät ole yhtä kärsivällisiä kuin nuorisotoimi."
"Jo pelkästään viesteihin reagoimalla voi tienata rahaa. Jantusella on tästä hyvä esimerkki.
- Laitoimme kesätöihin valitulle nuorelle pyynnön toimittaa verokortti palkanmaksua varten. Nuori ei reagoinut viestiin millään tavalla, ja sen seurauksena jouduimme perimään palkasta 60 prosenttia veroa. Nollaveroon verrattuna se on todella ikävää etenkin työntekijälle."
Kommentit (218)
Jos haluaa tavoittaa nuoria on ihan turha soitella perään, kannattaa laittaa Snäppi tai Whatsapp-viesti jos halutaan palkata nimenomaan nuoria kesätöihin. Tokmanni haluaa palkata myös eläkeläisiä kesätöihin ja heidät tavoittaa sitten parhaiten soittamalla.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi olla niin tyhmä, ettei selviä puhelinsoitosta, vaikka se olisi myyjäkin???? Noloa :D
Niistä selviää helposti ihan vaan lopettamalla puhelun, vielä helpommin, kun jättää vastaamatta 😁
onpahan jotain tekemistä palkkansa eteen sillä työnvälittäjälläkin, kun joutuu jopa soittamaan toisen kerran, kun ensimmäisellä kerralla ei vastata.
kannattaisi työnvälittäjätkin kouluttaa nykyaikaan ja opettaa ne käyttämään myös tekstiviestiä ja sähköpostia
Vierailija kirjoitti:
kannattaisi työnvälittäjätkin kouluttaa nykyaikaan ja opettaa ne käyttämään myös tekstiviestiä ja sähköpostia
kyse on puhelussa myös spontaanien reaktioiden välittymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ongelma tunnistetaan kyllä omassakin työpaikassa (olen terveydenhuollossa, suurin osa asiakkaista reippaasti alle 30v). Mahdotonta välillä saada ketään kiinni kun puhelimeen ei vastata. Omassa työpaikassa tekstiviestit on kielletty taloudellisista syistä, potilasturvallisuuslaki estää Whatsappin käyttämisen ja sähköpostia ei myöskään terveydenhuollossa saada käyttää. Ei siinä jää muuta vaihtoehtoa kuin soittaa tai asioida kasvotusten. Vaikeaksi menee näillä elämä ketkä eivät puhelimeen vastaa...
Kun terveyskeskuksesta tai sairaalasta soitetaan virka-ajan ulkopuolella, niin eihän sitä kukaan tule odottaneeksi. Annetaan päivä, jolloin "lääkäri soittaa", mutta ei mitään kellonaikaa. Siinä sitten päivystät koko päivän puhelimella eikä kukaan soita. Illalla sitten soitto tulee kun et enää odota sitä, juuri kun olet vaikka vessassa ja puhelin on toisessa huoneessa.
Toisaalta töissä tai koulussa ei voi välttämättä edes vastata puhelimeen, saati sitten käsitellä terveysasioitaan kaikkien kuullen. Tai jos sattuu vaikka olemaan bussissa tai kaupassa. Asiaa helpottaisi, jos annettaisiin soittoaika. Ei voi odottaa kenenkään päivystävän koko päivän puhelimella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyse on puhelussa myös spontaanien reaktioiden välittymisestä.
Mitä väliä sillä on, kun työhaastattelut kuitenkin suoritetaan kasvotusten.
No kuka jaksaisi jauhaa jatkuvasti puhelinmyyjien kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Että mä inhoan tota jatkuvaa viestien näpyttelyä. Puhun mieluummin asiat selväksi puhelimessa. Onneksi ei tarvitse nuorten kanssa olla tekemisissä.
Ja vastailet koko ajan puhelinmyyjille vai?
Jos ei vastaa puhelimeen niin oma häpeä.Hakemuksia on satoja kyllä joku siihen puhelimeen vastaa.Harva nuori on niin spesiaali,että työnantaja näkisi "vaivaa" saadakseen juuri Emmalotan kauppansa kassalle.
Tässä onkin oiva keino myös aikuisille: Jos yritykset eivät saa hakijoista rekryttyä ketään, koska hakijoita ei saa kiinni, Suomessa on pian työvoimapula. Ja silloin työnantajien on pakko alkaa parantamaan työoloja ja palkkoja työntekijöitä saadakseen.
Itse lähes viisikymppisenä olen edelläkävijä tässä asiassa.
En vastaa puheluihin. Laittakaa viestiä kuka olette ja miksi pitäisi soittaa takaisin, jos haluatte minua.
Tosi moni työhaastattelija on näin tehnytkin ja saanut hyvän haastateltavan.
Vierailija kirjoitti:
Poikani on introvertti, eikä mielellään puhu puhelimessa. Hän ei oikein saanut aikaiseksi hakea kesätöitä AMK-opintoalaltaan itse, joten autoin hakemusten teossa. Eräästä paikasta oli hänelle soitettu, mutta hän ei ollut vastannut tuntemattomaan numeroon eikä selvittänyt myöhemmin, mistä soitto tuli. Minä selvitin ja se olisi ollut eräästä paikasta, jonne hakemus oli yhdessä lähetetty. Pakotin pojan laittamaan sähköpostiviestin, mutta se oli liian myöhäistä, paikka oli jo mennyt. Onneksi sitten pakotin pojan kyselemään eräästä kunnan työpaikasta sähköpostilla, miten haku etenee. Suuri osa paikoista oli silloin jo jaettu, mutta yhdellä osastolla haku oli vielä kesken. Tieto pojan "aktiivisuudesta" välitettiin sinne, poika pääsi haastatteluun ja sai sen kesätyön.
Minulla on siis se kokemus, että nuoret ovat aika passiivisia omassa työnhaussaan.
Juuri tuon takia on passiivinen. Tottunut siihen että äiti hoitaa puolesta. Oma äitini oli samanlainen ja voin sanoa että meni pitkään että olen oppinut esim kotitöitä ja hoitamaan laskujen maksun ajoissa, vieläkin osittain opettelua ja olen 27v. Se on karhunpalvelus, lapset pitäisi pienistä pitäen ottaa mukaan kotitöihin ja opettaa vastuunkantoa ilman kuitenkaan että vanhempi puuttuu liikaa ja tekee puolesta. Teini-ikäiselle on jo vaikeampaa opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ongelma tunnistetaan kyllä omassakin työpaikassa (olen terveydenhuollossa, suurin osa asiakkaista reippaasti alle 30v). Mahdotonta välillä saada ketään kiinni kun puhelimeen ei vastata. Omassa työpaikassa tekstiviestit on kielletty taloudellisista syistä, potilasturvallisuuslaki estää Whatsappin käyttämisen ja sähköpostia ei myöskään terveydenhuollossa saada käyttää. Ei siinä jää muuta vaihtoehtoa kuin soittaa tai asioida kasvotusten. Vaikeaksi menee näillä elämä ketkä eivät puhelimeen vastaa...
Kun terveyskeskuksesta tai sairaalasta soitetaan virka-ajan ulkopuolella, niin eihän sitä kukaan tule odottaneeksi. Annetaan päivä, jolloin "lääkäri soittaa", mutta ei mitään kellonaikaa. Siinä sitten päivystät koko päivän puhelimella eikä kukaan soita. Illalla sitten soitto tulee kun et enää odota sitä, juuri kun olet vaikka vessassa ja puhelin on to
Jep. Olen ravintola-alalla töissä joten voitte kuvitella että on hyvin vaikea vastata puhelimeen työaikana. Kiireistä ja meluista, ei rauhallista paikkaa jutella. Puhelin on laukussa eikä essun taskussa ja harvoin olen edes kuulemassa jos soi. Kerran eräs lääkäri soitteli poikani asioihin liittyen tuntemattomasta numerosta ja ei saanut kiinni, joten laittoi kantaan vihaista palautetta siitä että ei äiti vastaa. Ei kai tuota lääkäri sitten ymmärrä joka lähinnä istuu, soittelee ja kirjoittelee kantaan tekstejä.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollossa se ongelma onkin se, että siellä odotetaan ihmisten olevan aina saatavilla, tyyliin: "soitamme 1.1.2026 - 31.12.2026, klo 00:00-24:00 välisenä aikana ja vain kerran, katokkin että vastaat".
Puhelinmyyjät ja huijarisoittajat ovat pilanneet koko homman, ei enää tuntemattomiin numeroihin ole mitään järkeä vastata. Ehkä nykypäivänä työnantajat voisivat ilmoittaa etukäteen että soittavat kesätöihin liittyvän puhelun.
Nykyään näytetään somessa tissit, peppu ja turbo-huulet. Itketään kaikki huolet somessa ja pilataan se oma maine. Mutta puhelineen ei uskalleta vastata! Joo, älkää nuoret vastatko. Tällainen vanha täti ottaa sen työpaikan mielellään!
Työnantajien kannattaa lähettää viestiä nuorten WhatsAppiin.