Näin taitelijana harmittaa, että tekoälyn myötä kuka vain voi ryhtyä taiteilijaksi :(
Mistä enää tietää, että mikä taideteos on tekoälyn ideoima alunperin :(
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä? Eikö taiteen idea ole miellyttää silmää/ korvaa? Mitä väliä siis sillä miten se on saatu aikaan?
Taide on sitäkin mutta myös ilmaisua suoraan ihmisen tunteista, muistoista, ajatuksista ja ihmisen mielikuvitusta..on mielestäni ihan eri asia onko joku piirtänyt vuosikausia ja hionut taitojaan, ja tehnyt hienon teoksen kuin se että joku on näpytellyt pari sanaa että tekoäly sutii saman muiden taiteesta varastamillaan asioilla. On myös eri asia kun aito taitelija oppii tekniikoita muilta taitelijoilta. Hänellä on kuitenkin yleensä oma tyyli siinä, eikä varastaa kenenkään taidetta vaan se on rehellisellä vaivalla ja työllä tehty. Tai mieti nyt vähän.
Minä aion jatkossakin arvostaa oikeaa, ihmisen itse piirtämää/maalaamaa taidetta ja sitä vaivannäköä, sekä innostusta jota se vaatii.
Minua huolestuttaa tuollainen asenne, instagramissa jollekin valokuvaajalle oli jo jotkut hekotelleet että mitä sinä menet metsiin ottamaan luontokuvia, kun tekoäly voi tehdä niitä. Jos ei ole luova, sitä tarvetta sille ei kai vain tajua, eikä tajua että sillä ON väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohimenevä höyhötys..
Yksi työkalu lisää niiden koppaan jotka osaavat.
Mitä tarkoitat ? onko se todellista osaamista jos matkit tekoälyn tekemää tuotosta ja esittelet sen omanasi?!
Voit lainata juuri niin paljon kuin haluat tai käyttää sitä inspiraation lähteenä. Ihan sama. Jos teet vaikka kollaasin niin se on ihan yhtä omasi kuin vaikka valokuvista tehty kollaasi. Ne osaa jotka osaa.
Miten niin se on silloin oma?! Kun ei ole. Se on tekoälyn ideoima.
Mä ainakin taiteilijana ideoin
Tekoäly on työkalu, jota saa vapaasti käyttää hyödykseen, se ei ole silloin varastamista. Jos maalaisin asetelmaa tai ihmismallia, niin ottaisin niistäkin mallia, eikä sekään ole varastamista. Tekoäly tekee juuri sitä mitä taiteilija käskee tekemään, eikä sellaista samanlaista tule koskaan enää vastaan, eli tekoäly ei jaa sitä kuvaa eteenpäin, eli sitä mihin minä olen antanut käskyn ja minkä olen ideoinut. Tuo on ihan luvallista käyttöä, ei varastamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea taitelija käyttää omaa mielikuvitustaan eikä haksahda tekoäly-kopiointiin.
Todellinen taiteilija käyttää niitä työkaluja mitä työhönsä tarvitsee eikä kysele toisilta lupia.
Niin, mutta silloin pitää olla mainittu siinä lopullisen tuotoksen vieressä, että se ei ole vain Sun tekemää vaan olet käyttänyt tekoälyä. Se on rehellistä taidetta. Jos esität taideteoksen omana, mainitsematta mitä työkaluja olet käyttänyt - se ON varastamista ja väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voi tekoälyltä varastaa kopioimalla sen tuotoksia."
Tuskin tekoäly on määritelmän mukainen juridinen henkilö.
Tekoäly on kooste taitelijoiden teoksista.
Samalla tavalla kuin omat aivosi ovat kooste näkemistäsi taideteoksista.
Eri asia.
Ei ole. Molemmat ovat neuroverkkoja - toinen biologinen ja toinen virtuaalinen.
Täällä taas joku wanna be-taiteilija pilkkaa oikeita taiteilijoita. Ota kynä käteen ja piirrä vaikka äitisi. No, tuliko hyvä? Jos ei, niin tekoälykään ei tee sinusta TAITEILIJAA. Harmittaako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä? Eikö taiteen idea ole miellyttää silmää/ korvaa? Mitä väliä siis sillä miten se on saatu aikaan?
Taide on sitäkin mutta myös ilmaisua suoraan ihmisen tunteista, muistoista, ajatuksista ja ihmisen mielikuvitusta..on mielestäni ihan eri asia onko joku piirtänyt vuosikausia ja hionut taitojaan, ja tehnyt hienon teoksen kuin se että joku on näpytellyt pari sanaa että tekoäly sutii saman muiden taiteesta varastamillaan asioilla. On myös eri asia kun aito taitelija oppii tekniikoita muilta taitelijoilta. Hänellä on kuitenkin yleensä oma tyyli siinä, eikä varastaa kenenkään taidetta vaan se on rehellisellä vaivalla ja työllä tehty. Tai mieti nyt vähän.
Minä aion jatkossakin arvostaa oikeaa, ihmisen itse piirtämää/maalaamaa taidetta ja sitä vaivannäköä, sekä innostusta jota se vaatii.
Minua huolestuttaa tuollainen asenne, instagramissa jollek
No mut miks tää ei päde kaikkiin taitoihin ja ammatteihin? Suretko kaikkia historiaan jääneitä taitoja, joiden eteen on ponnisteltu ja tunnettu intohimoa?
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas joku wanna be-taiteilija pilkkaa oikeita taiteilijoita. Ota kynä käteen ja piirrä vaikka äitisi. No, tuliko hyvä? Jos ei, niin tekoälykään ei tee sinusta TAITEILIJAA. Harmittaako?
Tekninen osaaminen ei tee taiteilijaa.
"Jos esität taideteoksen omana, mainitsematta mitä työkaluja olet käyttänyt - se ON varastamista ja väärin. "
Millä tarkkuudella eri siveltimet, maalit ja kankaat pitäisi nimetä? Näitä nimittäin ei taulujen "tuoteselosteissa" yleensä kerrota.
Olen siitä aiheesta lukenut ja tutkinut paljon. Yleinen konsensus on se, että kun käyttää tekoälyä - sitä täytyy mainita lopullisen työn kohdalla. Et voi teeskennella olevani parempi kuin olet jonkun tekoälyn kustannuksella. Tämä on väärin ja röyhkeää toimintaa ja asettaa paineita rehellisen taiteen tekijöillä - näille ihmisille, jotka pyrivät luomaan taideteoksen alusta loppuun asti itse. Ja sit joku tulee ja yrittää päästää helpommalla. Kiva sulle, mutta mainitse se sitten - ole rehellinen. Jos se on niin oikein, mitä teet, miksi salaat sitä? Koska haluat kehuja, mutta et mainitse, että olet saanut ulkopuolista apua!
Vierailija kirjoitti:
Oikea taitelija käyttää omaa mielikuvitustaan eikä haksahda tekoäly-kopiointiin.
Ja hah, tiedät tasan tarkkaan millä vuosikymmenellä eri taiteilijoiden työt on tehty juuri siitä tyylistä ja vaikutteista mitä taitelijat ovat saaneet muilta taiteilijoilta. Eli taiteilijat ei todellakaan käytä pelkästään omaa mielikuvitusta. Luuletko, että Mona Lisa on ihan mielikuvituksen tuote? Kyllä siinä kuule malli oli.
Kirjoittaa kirjan, tehdä kässärit leffaan yms.
On paljon prosesseja, jotka vaativat ennen ihmisen keholta ja aivoilta tiettyjä liikeratoja jne, nyt koneet matkivat samaa tehokkaammin ja aina vaan tehokkaammin. Harmittaako se? Pitäisiköhän tekijänoikeuslakia jo muuttaa muutenkin? Kuka näitä enää määrittelee.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaa kirjan, tehdä kässärit leffaan yms.
Sitähän toi hollywood-kama on jo muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
"Jos esität taideteoksen omana, mainitsematta mitä työkaluja olet käyttänyt - se ON varastamista ja väärin. "
Millä tarkkuudella eri siveltimet, maalit ja kankaat pitäisi nimetä? Näitä nimittäin ei taulujen "tuoteselosteissa" yleensä kerrota.
Kyllä tadeteoksen vieressä mainitaan aina TEKNIIKKA. Eli jos on mainittu oil on canvas, sitten täysijärkinen ihminen tietää, että kyseessä on öljymaalaus, johon tarvitaan...yllätys, yllätys...siveltimiä ja öljymaaleja. Siis minkäikäinen sä olet? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekninen osaaminen ei tee taiteilijaa.
Ja tämä on parasta tekoälytaiteessa; jos kone osaa tehdä teknisesti yhtä hyvää kuin joku taiteilija, taiteilija ei ole tarpeeksi hyvä. Taiteessa pitää olla sanoma ja sisältö, kivat kuvat ei vain riitä.
Taide ja maanviljely ovat niitä ammatteja joita koneet eivät saa korvata koska muuten nämä ihmiset saa itkupotkuraivarin.
Se, että muut ammatit ovat kadonneet ja työttömien määrä kasvaa ei ole näköjään niin vakava asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohimenevä höyhötys..
Yksi työkalu lisää niiden koppaan jotka osaavat.
Mä kokeilin tekoälytaidetta, olen tä'tä mieltä:
Pitää olla puusilimä jos ei tajua eroa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tadeteoksen vieressä mainitaan aina TEKNIIKKA. Eli jos on mainittu oil on canvas, sitten täysijärkinen ihminen tietää, että kyseessä on öljymaalaus, johon tarvitaan...yllätys, yllätys...siveltimiä ja öljymaaleja. Siis minkäikäinen sä olet? :D
Miten niin? Voihan sitä maalata vaikka pesusienellä
Täällä yksi moraaliton "taitelija" selittämässä maat ja taivaat...Onneaa hänelle. Mutta osaako tehdä hyvää taidetta ilman tekoälyn apua...Mä olen löytänyt ainakin sellaisen ratkaisun, että alan jatkossa ilmoittamaan, että mun taiteen tekemisessä ei ole käytetty "apuvälineitä" ja että kyseessä on minun oman harjoittamisen ja oppimisen tulos. Mitä helvetin järkeä on tehdä taidetta, ilman, että siihen on riittävästi osaamista?
Eri asia.